Site-uri de cultură sponsorizate: Scena9 vs. art7

Cum tot spun aici și în alte locuri că pe online au viitor nișele și conținutul sponsorizat, mă bucur să vin cu două exemple de astfel de site-uri, care se ocupă cu o chestie prea puțin comercială și o fac fiecare cu succes: Scena9.ro și art7.fm. Primul e construit pornind de la o finanțare a BRD, iar al doilea e un proiect CREART, adică, în ultimă instanță, finanțat de Primărie.

Ca design, ambele site-uri sunt în regulă, cu un mic plus de la mine pentru Scena9, al cărui front page e mai minimalist, deci te ajută să înțelegi mai bine esențialul pe care vrea să ți-l comunice site-ul, față de art7, care arată ca o vitrină doldora, din care ți-e mai greu să pescuiești bibeloul-vedetă. Diferența asta se vede și în categoriile celor două site-uri: în timp ce art7 preferă împărțirea clasică pe domenii culturale, Scena9 are mai puține categorii, legate mai curând de genuri publicistice (știre-cronică-interviu/dezbatere). Încă două plusuri, pentru fiecare site, fiindcă ambele au o variantă de mobil absolut okay, indispensabilă în 2017.

Fiecare dintre cei doi postează la greu, încercând și reușind să acopere o mare parte a actualității high brow. Art7 are o componentă de podcasturi puternică, fiindcă e gândit ca o platformă transmedia care cuprinde și un radio. Scena9 e mai text-oriented și mai edgy din punctul ăsta de vedere, fiindcă are avantajul unor oameni care știu ce e jurnalismul pur și simplu, și nu numai cultural, ca Luiza Vasiliu sau Vlad Odobescu.

Dacă e să mă strâmb puțin, m-aș strâmba mai mult la art7 și ceva mai puțin la Scena9 tocmai din cauza abordării high brow, fiindcă din punctul meu de vedere se găsesc destule lucruri de discutat, fie și la modul antropologic, și “dincoace”. Un material despre pancartele și alte modalități de expresie politică de la proteste ar fi fost foarte la locul lui pe ambele site-uri, cu alte cuvinte. De altfel, Ionuț Dulămiță s-a ocupat pe Scena9 de site-urile de fake news și bine a făcut. Impresia mea e că un site din clasa asta face bine și atunci când iese din tematica strict culturală, a la Salon.com sau chiar a la Dilema, al cărei succes Mircea Vasilescu îl punea la un moment dat tocmai pe seama acestei abordări, din motivul unui dosar despre înjurătură de exemplu.

Bun, dar toate chestiile astea se citesc?

Păi dacă nu se citeau, nu mă ocupam de ele. O indicație despre asta ne dă Similar Web, un site care estimează pe din afară traficul și alte caracteristici ale site-urilor. Ca orice estimare, ea nu trebuie luată ad litteram: atunci când l-am testat pe site-uri ale căror analitice le știam, Similar Web s-a dovedit optimist. Dar, altfel, comparațiile de trafic, sursele și altele sunt relevante.

Cu alte cuvinte, anul ăsta Scena9 a realizat cam 70 de mii de vizite pe lună, iar art7, în jur de 25-30 de mii, dacă e să luăm Similar Web ad litteram. Eu aș zice doar că traficul amândurora e în zona zecilor de mii de unici pe lună, mai mult decât dublu la Scena9, ceea ce face din ambele proiecte valide din punctul de vedere al comunicării, mai mult decât o inițiativă pionierească gen blog solitar, ținut din pasiune. E adevărat, până la milioanele de unici lunar ale site-urilor de top din România mai e cale lungă, dar vorbim de cultură, categorie în sine nu foarte populară. Dacă mai știți lucruri care s-ar putea compara cu cele două, aștept info.

Similar Web mai dă niște date interesante: la capitolul surse de trafic, ambele site-uri obțin 70-80% din vizitatori de pe rețelele sociale, lucru care e normal pentru site-uri indie, neafiliate într-un mare grup de media. Dar, pe de altă parte, și art7, și Scena9 au masa critică și gradul de profesionalism necesare pentru a se integra cu un site generalist ok, căruia i-ar putea da conținut contra trafic și Google Juice.

Post your thoughts