Cum e să zbori cu un simulator “adevărat”

Acum vreo săptămână și ceva, am primit pe mail o invitație de la Pi2.ro, din partea Carpatair: n-aș vrea să merg până la Timișoara, unde să testez simulatorul de zbor al școlii de piloți? Ăăă… păi nu m-am mai dat cu simulatorul de pe vremea legendarului F 18/A-Hornet, care se juca pe “biscuiții” Macintosh cu procesor Motorola 68040 (o impresie artistică de ce era, aici). Blogul ăsta nu prea are legătură cu simulatoarele și companiile aeriene, iar eu am niscai treburi prin București. Așa că… de ce nu?…

Simulatorul de zbor e o chestie făcută de o firmă numită Mechtronix, care arată asemănător cu ăsta:

Simulator de zbor Mechtronix

Simulator de zbor Mechtronix

Pentru alții la fel de ageamii ca mine: manetele din mijloc cresc turația/puterea motoarelor, cu pedalele cârmești mașinăria pe pistă și distracția principală are loc cu ajutorul manșei. De manșă tragi spre tine când depășești o anumită viteză, după care te trezești în aer. Poți s-o iei la stânga sau la dreapta dacă învârți de ea, urci dacă tragi, cobori dacă împingi.

Cam asta se întâmplă și cu un joystick de calculator, într-un simulator de zbor de PC sau Mac. Care e senzația într-un simulator profi? Prima sperietură vine din manșa care e inerțială (se trage greu de ea), dar odată ce te obișnuiești, îți dai seama că rezistența pe care o opune e foarte bună din punctul de vedere al preciziei. Simulatorul de la școala Carpatair nu te supune la G-uri atunci când iei viraje, dar altfel senzația de zbor e destul de realistă și mașinăria nu se mișcă la fel de dement ca “avionul” din Google Earth. (Ei, da, recunosc, am mai folosit un simulator de la F 18/A-Hornet, ca să caut un teren pe care voiam să-l cumpăr.)

Cam asta-i cu simulatorul, cu excepția faptului că, ajutat puțin de dom’ profesor, mi-a fost foarte ușor să pun jos avionul, respectând reguli de bun simț de genul “pot veni pe pistă cu mai puțin de cinci grade pantă”. Curios, e mult mai simplu decât la simulatoarele pe calculator. De decolat, altfel, e ușor.

Două vorbe și despre Carpatair: e o “companie regională” care gravitează în jurul Timișoarei. Destinații: multă Italia, Atena, Chișinău, Ucraina și altele. Nu e low cost, oferă de pildă creioane colorate și cărți de colorat pentru copii și stewardesele n-au acreala aia de la știm noi care companie românească. Poți totuși zbura și de la Otopeni direct în Italia foarte ieftin, au niște tarife promo.

Ce NU poți face cu Carpatair: să mergi de la București la Suceava sau Cluj mai repede decât cu trenul sau mașina. Dacă pleci dimineața, ajungi după-amiaza târziu, fiindcă o iei prin Timișoara. Poți, e drept, să-ți petreci câteva ore în acest oraș, între zboruri. E valabil și pentru Chișinău, dacă te supără tarifele Tarom/Air Moldova.

Carpatair operează mai ales niște chestii numite Saab-2000, cu elice dar foarte rapide pentru clasa lor. ATR-urile cu același număr de locuri se târăsc, comparabil.

Biletele de avion pentru deplasarea la Timișoara și înapoi au fost oferite de Carpatair

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *