Plecările din PRO TV, de după demisia lui Adrian Sârbu, au fost discutate și relatate pe larg de presă. Totuși, ele nu au schimbat ceva esențial până în momentul demisiei Monei Segall, cea mai cunoscută producătoare a postului, care realiza Românii au talent, Vocea României, Dansez pentru tine și Master Chef. Acum însă, putem vorbi de o reconfigurare a pieței TV. Ce ne așteaptă în următoarele topuri de audiență?
Plecarea la Antenă a Monei Segall, împreună cu o echipă despre care s-a spus că numără în jur de 40 de oameni, înseamnă că televiziunea lider rămâne fără show-urile-locomotivă. Bineînțeles, PRO TV deține în continuare formatele de succes și poate achiziționa, oricând, altele, dar cei care le făceau sunt acum la concurență. Cât contează oamenii din spatele unui format internațional de succes? La această întrebare putem răspunde dacă ne uităm la mega-show-urile concurente puse în grilă de Antena 1 în anii trecuți. În 2013, X-Factor de la Antena 1 a făcut o medie de 8,2 puncte de rating pe publicul urban, față de 11,8, Vocea României, formatul asemănător de pe PRO TV. Vocea e pe locul doi în topul celor mai populare show-uri de divertisment, după Românii au talent, care a realizat un uriaș 20,8 puncte în medie, în timp ce X-Factor e pe locul al nouălea, după formate mai puțin somptuoase ca Next Starul de pe Antenă al lui Dan Negru. În materie de cooking talent show-uri, Master Chef de pe PRO a făcut în 2013 o medie de 10,2 puncte, în timp ce Top Chef de pe Antenă a realizat 4,5 puncte.
Toate aceste diferențe au două cauze. Prima e know-how-ul producătorilor, iar a doua, însăși televiziunea pe care sunt difuzate programele. PRO TV are un rating mediu ceva mai mare decât al Antenei (4,3 față de 3,3 puncte în martie 2013), dar nu e vorba numai de cantitate. Un show ca X-Factor realizează performanțe mai proaste pe Antena 1 nu numai fiindcă Vocea României e mai bine realizată, ci și fiindcă pleacă dintr-un rating mai mic, moștenit de la Observator. Acesta a avut în 2013 o medie de 6,2 puncte, față de 9,2 puncte, Știrile PRO TV.
Cifrele seci spun o poveste surprinzătoare: X-Factor a funcționat mai bine, raportat la publicul moștenit de la programul anterior, decât Vocea României. Creșterea procentuală de la știri la talent show este de 32% în cazul Antenei și de 28% în cazul PRO TV. Însă problema nu se pune numai cantitativ. Genul de program despre care vorbim este caracterizat prin aspirații pozitive și glamour, lucruri care sunt mai greu de găsit, statistic, în programele Antenei 1 decât la PRO TV. Postul fondat de Dan Voiculescu moștenește ceva din imaginea proastă a fondatorului implicat în politică și ajuns la DNA din cauza unor acuzații de șantaj care îl privesc și, sau mai ales, pe directorul executiv al Antena Group, Sorin Alexandrescu. Acest gen de context se reflectă mai ales asupra jurnalelor de știri, iar Observatorul are, independent de asta, și o problemă de calitate, care se vede în diferența foarte mare față de Știrile PRO TV. Singurul atu al Antenei 1, la ora 19.00, este Andreea Berecleanu, care reușește să supraviețuiască surprinzător, fără pierderi de imagine, într-un format care i-a eliminat pe Lucian Mîndruță și Alessandra Stoicescu, iar mai apoi pe Alina Petrescu.
De fapt, Antena 1 are probleme nu atât cu show-urile de divertisment din prime-time, ci cu programul de la începutul aceluiași prime-time, același Observator. În momentul de față, cifrele de mai sus ar trebui să fie atât pe masa Monei Segall, cât și pe cea a managerilor din Antena 1. Că este așa arată și ceea ce s-a petrecut cu formate realizate de alți ex-proteviști.
Serviciul Român de Comedie, reinventat pe Antenă sub numele de Happy Show, a realizat la prima ediție 6,5 puncte de rating, deși producția coordonată de Toni Grecu, ex-Divertis, a fost bine pusă la punct. Media din 2013, pe PRO TV, a formatului este de 7,8 puncte. Pe Prima TV, Andrei Boncea, ex-PRO TV, a relansat Mondenii, probabil cel mai îngrijit format de divertisment original, românesc, la ora actuală, dar nu realizează decât în jur de 1,5 puncte.
Toate cele de mai sus arată că producătorii buni contează, dar o grilă concepută logic este și ea foarte importantă. Altfel spus, PRO TV va pierde prin plecarea echipei care realiza show-urile locomotivă, dar nu atât de mult pe cât pare, fiindcă rămâne, până la proba contrarie, cu un început de prime-time (Știrile PRO TV) foarte puternic și o grilă foarte bună, cu show-uri puține, dar bine așezate. Probabil, Mona Segall va face pe Antena 1 mai puțin decât se așteaptă managementul acestei televiziuni, dar suficient încât piața TV să redevină dinamică. Un prim simptom e faptul că, după ce anunțase renunțarea la Vocea României și lansarea formatului derivat Voice Kids, PRO TV a revenit și a comunicat că va face în continuare Vocea. Decizia pare una ciudată, dar capătă sens dacă ne gândim ce s-ar fi întâmplat dacă Antena 1 ar fi putut achiziționa Vocea rămasă vacantă, pentru a o face cu echipa plecată de la PRO TV.
Într-un fel sau altul, până în 2014, singurele televiziuni care și-au gândit grila coerent au fost PRO TV și, într-o oarecare măsură, Kanal D, după modelul turcesc. Plecările din televiziunea-lider înseamnă în ultimă instanță, curios, că orice post cu ambiții de top trebuie să vadă lucrurile în ansamblu și să investească mult, într-o grilă cu sens.
Articol scris pentru ediția de joi, 8 mai 2014, a săptămânalului Dilema veche.
X factor e un format slab, in state a fost anulat. The Voice este si peste American Idol, la audiente. Formatul Got Talent este numarul 1, cu audiente uriase, peste tot in lume, cu mici exceptii. ProTV sta foarte bine la capitolul formate, iar cu producatori adusi din strainatate, va obtine audiente uriase.