Cât pierde PRO TV prin ieşirea de pe Dolce?

Libertatea mi-a pus nişte întrebări pe un subiect de care aveam oricum de gând să mă ocup, ieşirea posturilor PRO de pe Dolce. În aşteptarea articolului din ziar, poftiţi de vedeţi:

E greu de spus ce se va întâmpla cu audienţa posturilor PRO în momentul de față, putem face mai multe raționamente. Primul se bazează pe numărul de abonați (cămine) pierdut de PRO TV, deși aici cifrele celor trei mari furnizori de semnal se cunosc doar cu aproximație. Din datele pe care le-am găsit, UPC și Dolce au în jur de 1,2 milioane de abonați, în timp ce RCS-RDS e în zona 3-3,5 milioane. ANCOM dădea un total de 5,9 milioane de abonați de cablu și DTH în iunie 2012, cifră mai exactă decât cele de mai sus, ceea ce duce la concluzia că PRO TV pierde cam 20-25% din distribuția de cablu, ca număr de cămine. Nu putem, totuși, postula o scădere de rating identică, fie și numai din cauza telespectatorilor de IPTV și antenă terestră ai PRO-ului (chiar dacă aceștia sunt foarte puțini).

Dacă ne uităm la măsurătorile Kantar pentru ARMA de rating, joi, în prima zi fără Dolce pentru PRO, Antena 1 a egalat ratingul acestui post pe întreaga zi (4,8 puncte pe 18-49, din cifrele la care am avut acces). Însă e vorba mai degrabă de performanțele foarte bune ale filmelor lui Sergiu Nicolaescu pe Antena 1 decât de o scădere a PRO-ului față de o zi oarecare din decembrie 2012, să zicem. O concluzie se poate trage după ce examinăm ratingurile pe o perioadă mai îndelungată.

În fine, al treilea raționament pe care l-am putea face ar fi pornind de la precedente de pe piață. Se spune că Discovery a pierdut 50% din rating – sau chiar mai mult – după scoaterea din RCS-RDS, ceea ce e oarecum proporțional cu numărul de abonați. Dar, pe de altă parte, Antena 1 nu a pierdut foarte mult după ce RCS-RDS a scos-o din DTH (Digi), pentru care nu am reușit să găsesc cifre convingătoare, dar oricum, e vorba de mai puțin decât abonații de cablu ai RCS și, pe de altă parte, decât Dolce de la Romtelecom.

O să revin pe tema asta.

UPDATE: Rareş Aniţa, unul din cei mai cunoscuţi oameni de cifre (şi nu numai) din televiziunile româneşti face pe Facebook un comentariu la ceea ce am zis eu mai sus. Ideea e că PRO-ul pierde doar 6-7 procente în urban (deci şi în 18-49); Dolce e răspândit mai ales în mediul rural.

UPDATE 2: Şi articolul din Libertatea.

  1. Marian Stavaroiu Reply

    Eu îndrăznesc, din postura de telespectator (cu program extrem de redus, dar…), să mă întreb cât mai avem noi de suferit de pe urma fiţelor făcute, din ce în ce mai pregnant, de către distribuitori. Ar fi de discutat două chestiuni, dacă mi se permite:
    1. E timpul să intervină autorităţile. În telecomunicaţii s-a procedat astfel: s-a stabilit un număr de “furnizori cu putere semnificativă pe piaţă“ şi li s-a impus un set de obligaţii. Nimic mai simplu de făcut şi în acest caz.
    2. Poate acum se vede ce implicaţii are amânarea introducerii televiziunii digitale terestre şi se face ceva în acest sens, adică ce trebuie.

Post your thoughts