Trendurile pieței TV, așa cum s-au văzut la Premiile TV mania

Înainte de Gală

Înainte de Gală

Conservatoare fiindcă sunt decernate prin vot de cititori, Premiile TV mania indică, la ultimele ediții, o schimbare substanțială a pieței TV. Dacă ne uităm la categorii, reiese că avem mai puține vedete sexy, dar talent show-urile și cooking reality-urile sunt segmente separate. O să încep cu lista câștigătorilor, fiindcă știrea încă nu s-a răcit, pentru ca mai departe să vedem ce a rămas la fel și ce s-a schimbat:

Câștigătorii din 2012

  • Cea mai bună emisiune de știri: Știrile Pro TV, PRO TV.
  • Cea mai bună emisiune-tabloid: Happy Hour, PRO TV.
  • Cea mai bună emisiune de reportaje: România, te iubesc, PRO TV.
  • Cel mai bun serial românesc: Pariu cu viața, PRO TV.
  • Cea mai bună echipă de comentatori: Digi Sport.
  • Cea mai bună emisiune de satiră: Cronica Cârcotașilor, Prima TV.
  • Cel mai popular cuplu de prezentatori: Răzvan și Dani, Antena 1.
  • Cel mai bun talent show: Vocea României, PRO TV.
  • Cea mai bună emisiune de divertisment: Te cunosc de undeva, Antena 1.
  • Cel mai bun cooking show: MasterChef, PRO TV.
  • Premiul Cristian Țopescu: Alina Alexoi, TVR.
  • Premiul special al juriului pentru cea mai spectaculoasă ascensiune: Kanal D.
Ultimele două premii reprezintă opțiunea juriului și opțiunea personală a lui Cristian Țopescu. Restul sunt votate de cititori. O comparație cu ce se întâmpla acum cinci ani e foarte interesantă.

Ce a rămas la fel
În 2007, piața TV din România se apropia de un punct de maxim, din punctul de vedere al veniturilor din publicitate. Interesant e faptul că din categoriile votate de cititori de atunci au rămas în picioare doar patru, dintre care una doar nominal (divertisment, care, vom vedea, înseamnă azi altceva). Câștigătorii sunt, poate, mai puțin importanți decât categoriile, fiindcă e greu să explici cum de Cârcotașii au bătut în 2012 la Satiră, cu contracandidați ca Serviciul român de comedie sau cum Vocea României a fost preferată lui Românii au talent. Dar, în fine, ăsta e votul cititorilor, despre care TV mania n-a spus niciodată că ar reprezenta, în general, publicul românesc de televiziune. Curios, ei au votat în 2011, de exemplu, marginalul și pe alocuri foarte problematicul În derivă de la HBO la cel mai bun serial. Pe lângă divertisment și premiul Cristian Țopescu, care e o inițiativă personală, deci nu îl luăm în considerare, în 2007 mai existau doar trei categorii care se mai regăsesc în 2012: știri, serial și comentator sportiv, așa cum se poate vedea din lista premiilor de atunci:
  • Cea mai bună emisiune de știri: Știrile Pro TV, Pro TV
  • Cel mai bun realizator de talk-show: Robert Turcescu, Realitatea
  • Cea mai bună emisiune despre oameni obișnuiți: Dansez pentru tine, Pro TV
  • Cel mai bun serial românesc: Trăsniți în NATO, Prima
  • Cea mai bună emisiune de divertisment: Cronica cârcotașilor, Prima
  • Cel mai bun comentator sportiv: Radu Naum, TVR, Eurosport
  • Cel mai bun reality-show: Trădați în dragoste, Prima
  • Transferul anului: Cătălin Măruță, Pro TV
  • Cel mai sexi star TV: Mircea Radu, Antena 1
  • Cea mai sexi vedetă TV: Simona Pătruleasa, Antena 1
  • Premiul Cristian Țopescu: Costi Prună și Emilian Voicu, Sport.ro

Știrile sunt punctul fix al pieței TV, cu nominalizați asemănători. În schimb, la sport avem un simptom interesant în premiul obținut în 2012 de Digi Sport, care arată că acesta devine o afacere specializată, iar telecomurile încep să conteze în piața de conținut, lucru care se poate vedea și din nominalizarea Digi la reportaj, în 2012. În paranteză fie spus, atâta cât m-am uitat la Olimpiadă, dau mult mai multă dreptate publicului care a votat Digi Sport, decât, cu regret, lui Cristian Țopescu, care i-a dat “lingura de pantofi” insuportabilei Alina Alexoi. Dar, în fine: divertismentul e azi cu totul altceva decât era în 2007: o categorie catch-all, în care intră mai degrabă ce se numea în 2007 reality. Nominalizații din 2012 sunt Vrei să fii milionar, Te cunosc de undeva, Roata norocului și Demascarea. Cu alte cuvinte, două quiz-uri din patru formate străine, lucru care în sine e un simptom: în 2012 investim în formate mai mult decât în 2007, deși piața de publicitate a scăzut de pe la 500 pe la 300 de milioane de euro.

La seriale, succesul lui Pariu cu viața din 2012 ar putea fi interpretat altfel: e, cred, prima oară când matusalemicul Trăsniți în NATO nu a fost nici măcar nominalizat. Pariu a concurat cu alte două producții PRO TV, Tanti Florica și Las Fierbinți, și cu inevitabilul În derivă. E clar că și aici lucrurile se schimbă: după ani de zile în care nu am avut ceva care să merite numele de serial TV, în categoria asta se investește. Cu trei producții demne de luat în seamă, PRO TV pare că s-a concentrat, în sezonul de toamnă, pe slotul II de prime-time, cel de la ora 22.00, în care lucrurile încep să arate pentru prima oară binișor. În plus, Claudiu Oprea, Head of Content la Antena 1, îmi spunea într-un interviu pe care i l-am luat pentru The Industry că intenții de drama există și la acest post.

Cu alte cuvinte, ce a rămas la fel nu e deloc la fel, chiar dacă patru categorii au rămas în picioare. Constanta e, cum spune, Știrile, unde nu putem vorbi decât de ascensiunea și rețeta alternativă, chiar dacă tabloidă, a celor de la Kanal D.

Ce a dispărut și de ce

Talk-show-ul s-a înmulțit până dincolo de saturație, dar a devenit ceva sectar și adesea detestabil. Imaginați-vi-l pe Turcescu luând premiu în 2012 pentru ce face pe B1 – și Turcescu nu e nici pe departe cel mai rău de pe piață. Ceea ce TV mania a numit multă vreme “emisiuni despre oameni obișnuiți” era, oarecum, “categoria Lazarov” a premiilor, în care încăpeau hituri ca “Din dragoste” se “Surprize, surprize”. Am mai putea să îi spunem “divertisment social”, dar cert e că acest gen de formate dispare, înlocuit de diferite versiuni de reality, de la talent la cooking. Din faptul că nu mai avem transferuri majore poate reieși că piața TV e mai așezată decât acum cinci ani, lucru care se vede și cu ochiul liber. Iar dispariția vedetelor sexy (băiat și fată) arată un alt simptom interesant: în 2012 nu există, la niciuna din televiziuni, ceva numit un star system, capabil să producă vedete larger than life. De fapt, nici în 2007 lucrurile nu mai stăteau ca în 2002, fiindcă atunci categoria sexy și-o împărțeau un veteran, Mircea Radu, și o aspirantă care nu a prins mult mai multă viteză de atunci, Simona Pătruleasa.

Ce e simptomatic din ceea ce a apărut

În categoriile nou-apărute văd cel puțin trei trenduri ale pieței TV – și mă refer la televiziunile generaliste, cele care aspiră la venituri din publicitate:

  • Tabloidizare. Cea mai bună emisiune-tabloid a avut niște nominalizări eclectice, un format de access și trei de late night (Happy Hour, Cancan TV, Un show păcătos, Wow Biz). Probabil că în anii următori lucrurile vor continua să se diversifice. Remarcabil, Kanal D, challengerul, a generat două din formatele nominalizare, transfugul Cancan TV (ajuns pe Acasă) și înlocuitorul Wow Biz – și îl mai are pe seminalul (îmi pare rău, aia e) Mădălin Ionescu în access.
  • Globalizare. Trei din cele 10 categorii votate de cititori includ formate străine de top: divertisment, cooking și talent show. Curios, o asemenea investiție ar fi fost greu de conceput în anii de vârf ai pieței TV, când marginile de profit se duceau către 30%, însă marile grupuri media se mulțumeau să-și zornăie arginții. Acum situația e pe dos, o piață hipercompetitivă în care majoritatea pierd, iar pe audiență se cheltuiesc bani grei. Aici am putea vorbi, la fel de bine, despre generalizarea reality show-ului, fiindcă majoritatea formatelor au elemente din acest gen – și ar trebui să luăm în barcă și lucruri care se întâmplă pe Kanal D sau tot mai apatica Prima Tv.
  • Creativitate locală. Știți probabil că sunt și eu în juriul Premiilor, care are de altfel un rol destul de discret, fiindcă nu el decernează premiile. Totuși, anii trecuți m-am agitat să dăm și premii speciale, unor categorii mai puțin prizate de publicul mare, și mă bucur că un astfel de premiu special s-a transformat în vot al cititorilor. E vorba de emisiunile de reportaj, care sunt un efort de conținut original. Au existat diferite tentative și experimente de acest fel, dar cert e că în momentul de față, România, te iubesc are cel puțin un challenger serios, prin În premieră a lui Carmen Avram. Un efort asemănător, într-un gen cu totul diferit, sunt și serialele, despre care putem spune vorbă mare în 2012: avem măcar două-treiu la care te poți uita fără să ți se-aplece.

Ce ne putem dori mai mult e ca trendurile de la capitolul seriale și formate locale să se mențină în anii următori. Ceea ce am tot spus cu privire la cooking game show-uri s-a adeverit la apariția Top Chef: e un segment cam premium pentru piața românească, în momentul ăsta, așa că la anul s-ar putea să nu mai avem nici măcar două show-uri solide. Lucrurile s-ar putea schimba asemănător și prin alte locuri. Dar, deocamdată, e cazul să ne gândim mai puțin la drobul de sare. Motive de optimism există, așa cum s-a văzut mai sus.

P.S.: Vedeți la Ana-Maria ceva mai apropiat de un reportaj al Galei. Într-adevăr, prestația lui Marius Florea Vizante a fost magistrală, ca și textul lui Dan Teodorescu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *