Nu știu de ce n-am avut habar până acum de bijuteria asta micuță de pe HBO Go, probabil fiindcă nu-s critic de film și nu le știu pe toate. Caietul unui tânăr doctor și alte povestiri provine de pe Sky Arts (UK) și se bazează pe mai multe, desigur, povestiri ale lui Mihail Bulgakov, rusul sclipitor și disident avant la lettre care a rămas în istoria literaturii cu Maestrul și Margareta.
Prima chestie care e de spus sunt interpreții povestitorului tânăr și al celui matur – Daniel Radcliffe și Jon Hamm, cunoscuți mai bine publicului larg sub numele lui Harry Potter și Don Draper (Mad Men). Caietul… e de văzut, desigur, dacă scriu de el. Și, la fel de sigur, vă spun și de ce.
Înainte de Jon Hamm și Daniel Radcliffe, o să vă spun că filmul reușește să capteze absurdismul tragi-comic al lui Bulgakov, legând cap la cap povestirea titulară cu altele, ale scriitorului, într-un fel de bildungsroman invers, care spune multe nu numai despre Revoluția Bolșevică, ci și, mai ales, despre drama umană. Am consumat doze mari de Bulgakov pe vremuri, dar nu mai pot identifica scrierile din spatele serialului. Asta e pe undeva mai bine, fiindcă te concentrezi asupra întregului și ajungi la concluzia (cel puțin eu, unul am ajuns) că e bulgakovian în spirit, ceea ce e împrospătător într-o piață (a serialelor) dominată în ultimă instanță de drame mic-burgheze și un fel de etică protestantă redusă la stadiul familist.
Acestea fiind zise, Jon Hamm și Daniel Radcliffe procură două surprize. Primul iese din alternanța perpetuă de două grimase – tristă și veselă – din care părea că nu se poate trezi în, totuși, monumentalul Mad Men. Miza e rolul de marginal social, inevitabil extrovertit pe-alocuri, mai ales că marginalitatea socială era, în primii ani ai bolșevismului, una din puținele opțiuni de viață pentru un om la locul lui. Economia scenariului îl așază totuși pe Hamm, oarecum, în postura de sidekick sau de umbră a lui Radcliffe, care e adevăratul protagonist și strălucește printr-un lung (cât serialul) și imposibil de oprit acces de vervă de pitic. Nu îl știu bine pe Radcliffe, dar sunt aproape sigur că e un actor care va reuși să-și supraviețuiască sieși, adică ipostazei de copil-vedetă.
Altfel, te întrebi ce naiba a căutat Jon Hamm, americanul, într-un serial britanic, dar răspunsul e simplu: mai valoros decât fiecare dintre cei doi actori e cuplul (motor comic în sine, precum știm), care se dovedește și adevărata performanță de casting. Un cuplu suprarealist (deci din nou bulgakovian), imposibil la modul veridic, dată fiind diferența de 20 de centimetri între unul și același personaj la două vârste diferite.
Dacă e ceva ce nu mi-a plăcut în această mini-tragi-comedie care te face să meditezi, e succesiunea de ace-n venă, oase rupte și fierăstraie din primele două episoade. Nu știu ce caută acolo, dar de la un punct încolo nu m-a mai agresat. În fine, mai poți culege mici bucurii și din setul și imaginea fără cusur, la fel ca personajele secundare, autonome și distincte chiar și atunci când apar în total 30 de secunde în serial, ca veneratul Leopold Leopoldovici.
Pe HBO Go, îl găsiți aici.