Cotidianul de hârtie digitală

Mi-a arătat Dragoș Stanca asta, ca să zic ce cred. Așa cum vedeți, e o soluție de răsfoit digital ziarele, ediția de hârtie pusă pe Web. Părerea mea:

– un gadget atrăgător, mai ales că din câte înțeleg, versiunea finală va avea mai multe facilități
– e destul de clar că nu trebuie să fie “tot” site-ul ziarului – și probabil că nu va fi asta. În toată jucăria nu încape mai mult decât s-a dat în print, la Cotidianul.ro deja sunt web extras
– mă atrage posibilitatea de a printa paginile așa cum sunt. Din punctul ăsta de vedere, ideea e foarte potrivită pentru publicații mai mici de A 4, fiindcă imprimantele mai mari de A 4 sunt rare.
– în pagina 7, puteți vedea că reclama “print” are un link care face pop-up către site-ul companiei respective.

Deși nu cred că povestea asta va schimba fundamental lucrurile pe Internet, cred că e un add-on de site spectaculos, care ar putea atrage anumiți cititori. Newspaperarchive.com, care are pur și simplu scanuri de ziare vechi, în format pdf, atrage destui clienți.

Aici e o ediție mai recentă, de duminică. Toată povestea e dezvoltată în parteneriat cu Arxia, o firmă din Cluj.

14 thoughts on “Cotidianul de hârtie digitală”

  1. englezii au fost mai rapizi. au scos ceva doar pe online, care are avantajul ca e creat special pentru web (si are f multe chestii interactive), dar arata ca un print…

    vezi http://www.monkeymag.co.uk . e free.

  2. Solutia in sine nu este rasfoirea, ca in cazul http://www.advertisingromania.ro, valoarea solutiei e data de functiile pe care le are:
    – arhivare automata a fiecarui numar cu posibilitatea de a-l consulta ulterior
    – cautare in tot continutul editiei curente sau in intreaga arhiva cu return de rezultate “a la google” – usefull, nu?
    – print (care face resize automat la A4 indiferent de marimea paginii editiei tiparite, deci poti citi fara sa-ti faci probleme cu ochii)
    – cuprins – cu link catre sectiunea corespunzatoare din editia digitala
    – zoom
    – navigare inainte inapoi pagina cu pagina din sageti sau coltul usor ridicat al paginilor
    – acces rapid la oricare pagina
    – vizualizare fiecare pagina in format tip thumbnail, cu link inspre pagina corespunzatoare
    – + scurtaturi, apelabilitate din tastatura pe unele functii

    E loc de imbunatatit, desigur. Vom face asta asa ca feedbackul e foarte bine venit. Important este, dpndv, sa nu se confunde solutia pe care o furnizam cu aplicatiile de “rasfoire” in format digital. Valoarea ei e data de functiile pe care le are, si de posibilitatile de includere de content flash, video, audio – care is un lucru nou pentru advertiseri, mai ales ca toata solutia vine cu statistici clare pe utilizatori si ce fac ce vad in editia digitala.

    Si e drept, editiile digitale nu sunt inventia Arxia, dat fiind ca in afara exista inca din 2001. Dar suntem primii de la noi din cate stiu – poate aflu lucruri noi acum 🙂 – care au dezvoltat o platforma de editii digitale la stadiul la care am adus-o acum.

    In plus fata de vizualizarea online, asa cum este la Cotidianul, va fi disponibila foarte curand si o optiune de vizualizare offline, care presupune ca dupa ce iti instalezi un kit gratuit desigur vei putea sa iti descarci fiecare editie pe calcultator, laptop etc si sa o citesti si daca iti pica netul.

  3. Solutia este de efect si e un compromis funny intre formatul tiparit si cititul online. Ea este folosita de multi ani in vest (vezi “Financial Time” cu suplimentul de life-style. Dar:
    – nu poate fi eficienta – daca accesul e gratuit – simultan cu editia print, pentru ca se pierd cititori nenumarati de la print.
    – nu poate fi o alternativa la un website clasic din cauza de imposibilitate de update —-> rezulta vizitatori mai putini
    Ce se castiga:
    – solutii noi si usefull, controlabile, pentru clientii de publicitate
    – se poate valorifica mai eficient un supliment, o publicatie gratuita etc.
    – satisface intr-o oarecare masura dependenta unor cititori de look-ul unei tiparituri, atragandu-i astfel online.

  4. Le Monde fac si ei asa ceva de ceva vreme. Numai ca acolo trebuie sa platesti ca sa faci zoom in. E, cred, singura solutie ca sa nu pierzi cititori pe hirtie iar daca ii pierzi sa nu pierzi bani.

  5. nu-i nimic nou in asta (in angla si the telegraph are o facilitate asemanatoare) insa este un lucru bun- nu e un gadget inutil- ci ca trend, as zice. e folositor sa fii in sincronism cu ce se-ntampla in lumea mare.
    ramane doar problema de consistenta de dintotdeauna: perfect, aratam bine, ne miscam bine, dar DE CE AVEM STIRILE DE IERI-ALALTAIERI?

  6. Radu, cu un Microsoft Surface, totul e posibil 🙂 … poti citi la o cafea, sau pe WC, de ce nu 🙂

  7. Aceeasi solutie este lansata de cativa ani in Germania. Se numeste e-paper. Poti opta in cazul abonamentelor pentru e-paper, tiparit sau ambele.
    Este o solutie care functioneaza insa exclusiv pe baza de abonament.

  8. Solutia asta deschisa pe laptop, conectat la reteaua wireless din casa, merge de minune in ambele locuri atat de dragi tie 😀

  9. Am vazut acest sistem de ceva vreme pe site-urile unor ziare britanice si germane si chiar ma intrebam oare cand o sa vad asa ceva si in Romania. Se pare ca publisherii romani s-au miscat mai repede decat am crezut eu:)
    E-paperul poate fi o solutie pentru atragerea cititorilor mai conservatori sau a celor pasionati de lectura unui ziar, in forma sa grafica traditionala, cititori care nu considera prea prietenoase interfetele site-urilor.
    Cred insa ca pe termen lung, dpdv al business-ului, este de preferat ca aceste editii electronice sa poata fi descarcate contra cost. Romanii vor invata mai greu ca nu tot ce “zboara” net este si gratis.

Leave a Reply to Sebastian Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *