14X15X70X20 m=Rolling Stones

Rolling Stones nu e o trupă compusă din trei fondatori, plus Ron Wood, plus Daryl Jones, plus backing vocals, clape şi suflători, ci o apariţie apocaliptică de 14X15 metri, dacă ne gândim la dimensiunile ecranului, sau 70Xaproximativ 20 de metri, dacă luăm în calcul toată scena, cu cele două aripi versatile.

550_limba_rosu.jpg

Foto: Socializeaza.Blogspot.com

După unii, Jagger, Richards şi compania n-au mai făcut lucruri care să schimbe istoria muzicii de la “Exile on Main Street” (1972) sau de la “Tatoo You” (1980). Concertul de aseară, de la Bucureşti, dovedeşte însă mai bine ca orice că muzica nu înseamnă doar compoziţii şi studio de înregistrări, ci şi spectacol. S-a vorbit deja despre artificiile şi flăcările scuipate de scenă, mini-scena desprinsă din scenă şi ajunsă în mijlocul stadionului pentru “(I can’t get no) Satisfaction” şi toate celelalte. Toate artificiile – la propriu şi la figurat – folosite de Stones în concert au fost bine gândite şi premeditate până la detaliu, pentru a spune ceva unor oameni care priveau trupa de la câteva sute de metri.

Cu alte cuvinte, Stones comunică cu publicul prin intermediul unei extensii, scena cu efecte speciale. S-ar fi putut vorbi de kitsch, cu toate acele flăcări şi limba cinetică ieşită la un moment dat din ecran, dar la eficienţa vizuală a tuturor acestor inovaţii e mai greu. Totul a contribuit la impresia de ceea ce se numeşte în engleză “bigger than life” (“mai mare decât viaţa”). Ca şi alte trupe celebre, dar prima dintre ele, Stones a inventat un “amplificator vizual”, la fel cum muzica lor ajunge la spectatori prin intermediul aşa-numitelor “PA-uri”, stivele de boxe.

550_general.jpg

Silinţa pe care şi-a dat-o Jagger ca să spună corect (deşi cu un accent de ventriloc) frazele româneşti arată aceeaşi premeditare atentă a concertului, care a strălucit şi prin gradaţia nu numai sonoră, ci şi vizuală şi prin trecerile de la o piesă la alta. Nu întâmplător, piesele de pe albumul “promovat”, cel cu acelaşi nume cu turneul, lansat în 2005, au fost foarte puţine. Poate că nici una din cele 120 de mii de urechi de pe stadion (foarte multe pentru România, mărunţiş pentru Stones) nu a auzit “Satisfaction” sau “Jumpin’ Jack Flash” pentru prima oară şi a fost bine că a fost aşa. Stones a pus accentul pe show, cel din care vin probabil şi cea mai mare parte a banilor trupei, iar un astfel de show este suficient pentru a te trimite în magazinele de muzică (sau pe Bittorrent, în ţările mai puţin civilizate) după albumul nou sau unele din foarte rentabilele Best of-uri ale trupei.

Dacă spectacolul vizual n-ar fi existat, efectul asupra publicului ar fi fost mult mai slab, deşi Stonesii au fost într-o formă muzicală foarte bună, iar agitaţia lui Mick Jagger e incredibilă pentru un rocker de 64 de ani împliniţi. Rolling Stones e însă pe drept supranumită, ca şi U 2 pe alocuri, “cea mai mare trupă de rock din lume”. Wikipiedia spune de altfel că ideea mini-scenei care ajunge în mijlocul stadionului aparţine U 2. La acelaşi link găsim faptul că Stones candidează la titlul de trupa cu cei mai mulţi spectatori din lume, două milioane, la un concert “A Bigger Bang” de pe plaja Copa Cabana, din 18 februarie 2006. Atunci a fost nevoie de un tunel special construit, pornind de la hotel, pentru ca Jagger, Richards şi ceilalţi să poată ajunge la scenă.

550_jag_ric.jpg

Dincolo de controversatul record de public, “A Bigger Bang” este turneul cu cele mai mari încasări din istoria rock-ului, peste 470 de miloane de dolari până acum şi estimate către o jumătate de miliard până la sfârşitul operaţiunii. România, ca şi alte ţări estice, s-a aflat în coada listei de concerte, care au început în 2005. Însă asta e egal cu privilegiul de a fi printre ultimii spectatori ai celui mai mare turneu mondial al unei trupe, probabil apogeul statistic al acestui gen de spectacol.

Într-un viitor de ordinul anilor, un spectacol precum cel de aseară se va vedea din ce în ce mai rar. Probabil că ceea ce se numeşte “arena rock” sau “stadium rock” (cu referire mai curând la show, loc şi desfăşurare decât la muzică, la fel ca rave-ul) se va sfârşi odată cu Rolling Stones şi cu singurii lor urmaşi incontestabili, U 2, la fel cum vedetele pop de mainstream nu mai există de la Madonna şi Michael Jackson în perioada lor de glorie, anii ’80. Aşa că, una peste alta, spectatorii de pe “Lia Manoliu” au participat la o seară greu de repetat într-o viaţă de om.

550_lisa_fisher.jpg

P.S.: Nu pot să trec cu vederea porcăria care s-a întâmplat la standurile de Coca-Cola, deşi au spus-o şi alţii. A fost într-adevăr o mizerie fără precedent la toate concertele şi festivalurile la care am participat: câteva tarabe cu suc şi bere la 60.000 de oameni. În loc de cozi, s-au format nişte grămezi de câteva sute de oameni care se îmbulzeau să ia sucuri la pahar. Operaţia era încetinită de vânzătorii depăşiţi de situaţie, care aveau ca temă să verse sticlele de 0,25 în pahare, probabil din motive de securitate. Dacă voiaţi să vedeţi intelectuali finuţi urlând ca babele de la coadă de la Alimentara, acolo era locul. Prin contrast, B’Estival, un eveniment care cred că a avut probabil o participare de câteva mii de oameni, avea probabil de zece ori mai mulţi vânzători, la standuri la care ar fi încăput mult mai ordonat mulţimea de la Rolling Stones. Nu ştiu exact cine au fost organizatorii – Vodafone? -, dar amatorismul lor a contrastat cu scena şi trupa care au funcţionat ca nişte ceasuri elveţiene. Cred că n-am mai văzut o mizerie asemănătoare de la Skip Rock ’93. Un festival unde, altfel, s-a putut asculta Jethro Tull.

  1. vlad iorga Reply

    Organizatorii se cheama Events. Sunt aceiasi care au organizat si un alt eveniment ratat, anume CokeLive. Am impresia ca e si usor ilegal ce au facut aseara. Eram in zi de cod portocaliu, n-am vazut nicaieri sa se imparta apa, iar absenta mai multor corturi e simpla prostie. E extrem de simplu sa ceri mai multe corturi de la furnizori, care nu au nici un motiv sa nu doreasca sa vinda mai eficient, deci mai mult.

  2. bugsy Reply

    A fost cel mai tare concert rock din Romania, la care am vazut cei mai putini rockeri printre participanti.
    Daca A Bigger Bang este un turneu, sa spunem, obisnuit, de promovare al unui album, cum ar fi, daca va fi vreodata, turneul de retragere Rolling Stones?

    Pentru organizatori:
    Imbecilitate Inconstienta Nesimtire

  3. Iulian Comanescu Reply

    Dacă e aşa, ei sunt primii vinovaţi. Totuşi, brănduind evenimentul până la saturaţie – frumos în Romană, zic eu -, Vodafone s-a băgat în cofă. Lumea a început să-i considere ca organizatori ai concertului, aşa, ca mine, care m-am dus fără acreditare şi mapă de presă. Asta înseamnă că au frustrat câteva zeci de mii de oameni.

    Una peste alta, din ce spui, avem două branduri mari care se lasă pe mâna unor oameni care nu cunosc meserie.

    Din fericire, ceea ce s-a întâmplat pe scenă şi cu scena a fost atât de spectaculos, încât o parte din impresie s-a şters.

    Coca-Cola – sau distribuitorul ei? – ar fi putut fi parţial absolvită dacă la standuri, fie ele şi puţine, treaba s-ar fi petrecut ireproşabil. Ştiu că multă lume e supărată pe vânzători. Eu, totuşi, i-am văzut cum se împleticeau într-un strat de sticle goale de 50 de centimetri. În plus, lichidul s-a terminat, spune Mircea Scărlătescu:

    http://www.scarlatescu.ro/2007/07/18/rolling-stones-organizarea/

    Eu însumi a trebuit să mă regalez cu Cola, în lipsa apei, pe care o voiam. Cum bine spune Mircea, era foarte uşor să faci o estimare de vânzări. Dar, sigur, dacă vrei să obţii profit rapid, la preţ de aeroportul din Viena (4 RON poşirca), n-ai chef să cari înapoi în depozit cantităţile neconsumate ş.a.m.d., te “scoţi” şi-aşa.

    Word of mouth-ul merge de la sine în situaţii de-astea, iar la concert au fost oameni care au cercul lor de cunoştinţe.

    Încă o dată, nu pot decât să mă minunez de ordinea şi calmul de la B’Estival. Cea mai lungă coadă a fost cea la mici şi grătare, iar acolo aveai ce voiai în vreo 10 minute. Cine a organizat acolo?

  4. balcic Reply

    la b’estival un organizator a fost e-magic. cei care i-au adus pe depeche mode

  5. ciprian dragos Reply

    vorbind de trupe care fac spectacol pe scena, nu trebuie sa uitam de pink floyd, care au mai multe inovatii in acest domeniu.

  6. Cosmin Reply

    Iulian, am scris si eu despre mizeria organizatorica. Ne gandeam la OPC si ceva de genul class-lawsuit. A fost inuman ce s-a intamplat in partea de organizare, pacat ca pentru mine unul a umbrit din show.

  7. john doe Reply

    Rolling Stones nu sunt nici pe departe cea mai mare trupa rock din toate timpurile,ba chiar,as spune ca sunt mediocri.Succesul lor sta in modul de promovare excelent inca de la inceputuri,iar acum in longevitatea care i-a transformat in legende.Haideti sa ne imaginam ce ar fi insemnat inca 27 de ani cu Led Zeppelin pe scene sau alti,nu mai stiu cati,ani cu Pink Floyd in varianta Waters sau Barrett(Dumnezeu sa-l odihneasca!).Fara indoiala ca mai sunt multe alte exemple.Stonesii sunt cunoscuti prin cateva piese,dintro discografie enorma,iar multi altii au transformat fiecare piesa intro emblema rock.Mai sunt cunoscuti si pt stilul lor,respectiv droguri,puscarie,scandaluri,neveste fotomodel etc.Au prins intro societate orientata prea mult pe comercial.

    Jos palaria,insa,pt show si pt faptul ca Jagger a invatat destule in romana.
    Foarte buna backing vocal,fata aia cu rochie misto si pantofi de doi lei.
    Organizare execrabila!

  8. Iulian Comanescu Reply

    Cosmin: N-am eu timp de de-astea, din păcate. Am păţit şi altele. Păţesc chiar acum, de fapt, cu conexiunea de net. Asta nu înseamnă că nu vă aprob în modul meu… laş.

    John Doe: “the greatest rock band in the World” e un calificativ care se aplică în ultimii ani Rolling Stones şi U 2. Desigur că azi nu putem spune aşa ceva despre Zeppelin, deşi putem merge cu plăcere la Plant – apropo, încă un bătrân aflat într-o formă de excepţie. Prin ce-am zis nu voiam să dau o ierarhie absolută. Eu l-aş pune pe Hendrix cel mai sus, dar, sigur, aici toţi suntem subiectivi…

  9. bugsy Reply

    “the greatest rock band in the World” – a fost un fel de slogan sub care s-a desfasurat primul turneu RS in SUA, in anii 60, la doar cativa (nu stiu sigur, poate, trei ani de cand s-au lansat). Ei si-au arogat acest statut (aveau ceva tupeu, nu-i asa?). Timpul a demonstrat daca au avut sau nu dreptate. –

  10. Shibidap Reply

    LARGER than life se zice.

    Si da, Depeche Mode de anul trecut m’a impresionat mai tare decat Bolovanii. Sincer. S-au auzit mai bine. au cantat mai bine. a fost mai frumos.

  11. ioan avram Reply

    Toti sintem subiectivi scrie Dl Comanescu…. mai sus,dar insemnarile (aceluiasi) sint excelente
    Exista o scara a valorilor dincolo de care nu putem cobori cu subiectivitatea…..

    N-am fost la concert ….. Am citi azi zeci de pagini de reactii….. Concluzie: un concert bine receptat de toate virstele…

    Rollingstones au meritul de as fi pastrat si lucrat “micul lor geniu muzical” peste timp intr-o formula clara , trecindu-l dincolo ( si peste )de abuzurile care i-au adus in prim plan intr-o societate de departe mai putin comerciala decit cea de azi! (Ca nu au mai produs hit-uri dupa ’90 este o parere discutabila…)
    Au ramas, alaturi de discografia lor proba vie a muzicii rock….. care se incapatineaza sa existe….
    Ceea ce din pacate Beatles (cei mari alaturi de Rollings… ) n-a facut….
    Cum n-a putut face nici Jimi Hendrix.
    Cum n-au putut nici L:ed Zepelin….
    Cum ar fi putut face Pink Floyd si nu au fost in stare , aruncati in patru vinturi de orgolii….
    Sa ne bucuram ca multi romani i-au auzit si vazut, sa concedem ca a fost evenimentul muzical cel mai important ( ma feresc sa spun de cind …. ca sa nu ma procopsesc cu niste comentarii aiurea …) si ceea ce este mai important :tinerii de la 16 la 20-25 de ani au putut , cu mare mirare, sa afle ca marea muzica se cinta si live , cu ajutorul instrumentelor si ca aceste biete calculatoare pe care scriem s-au citim sint numai niste echipamente si nu …. creatoare de muzica….

  12. simplu spectator Reply

    ma duc la concerte pentru spectacol… pentru lumini, pentru decor, pentru scenografie. Muzica de calitate (de la Bach la Led Zeppelin) o pot asculta bine inregistrata si pe cd, dvd sau la combina.
    Concertul Rolling Stones explica de ce oamenii astia castiga atat de bine din muzica live. Putini profesionisti ii pot intrece!

  13. Mircea Scarlatescu Reply

    @ioan avram Da toata lumea a receptat bine concertul, organizarea ‘de pe langa’ a fost buba. Cei mai buni din istorie sau nu, nici macar nu conteaza asta, e un titlu de marketing pus atunci cand si cum trebuie. Sunt insa legende vii, alaturi de multi altii

    Pacat ca tot ce a tinut de romanasi in organizare a fost prost sau foarte prost gandit. Dar mai avem foarte mult pana sa invatam ce inseamna organizarea si managementul unui eveniment unde participa zeci de mii de oameni. Am mai scris la mine atat despre Bucharest Challenge cat si despre concertul lui George Michael, si problemele au fost similare…. dar la o alta scara.

    @Iulian Comanescu: am trecut unul pe langa altul, nu am apucat sa te salut in toata zapaceala;)

  14. Iulian Comanescu Reply

    Mircea: nu te-am vazut, asa ca scuza-ma ca nu te-am salutat eu. In afara de imbulzeala la Cola, unde am fost acuzat ca am devenit o fiara de un copil cu un barbos in brate, nu prea m-am miscat de pe loc. Decat ca sa ma batzai, ca era greu sa nu 🙂

  15. terorist sintactico-semantic Reply

    @ comanescu: “decat ca sa ma batzai” sau “doar sa ma batzai”?

  16. Media lui Comanescu » Reply

    […] OK, oamenii se uită la No Comment ca să caşte gura. Dar! Mai e ceva în plus. E mitul: e frumoasa şi fiara, e Suzana şi bătrînul, e Cenuşereasa care se pricopseşte peste noapte etc. E mai nou copilul (să le trăiască şi să se bucure de el); şi orice copil e o minune. Şi, cum toate astea sînt la TV, sînt cu atît mai reale, capătă surplus de esenţă; pentru că TV-ul îi face, vorba analiştilor media, bigger than life. […]

Post your thoughts