Intact testează începând de azi piața de OTT (servicii over-the-top, cu alte cuvinte conținut livrat de un producător/distribuitor de conținut prin intermediul unui provider cu alt proprietar) cu Antenaplay.ro. Chiar dacă serviciile de acest tip lansate în România nu au tocmai o ofertă copioasă, e vorba de un tip de transmisie video care reprezintă viitorul, deci merită atenție.
Intact mi-a pus la dispoziție un iPhone pe care să testez aplicația – în momentul în care scriu pe site încă nu se vede nimic, dar se va vedea curând și, ca lucrurile să fie relevante, mi se pare corect să fac o comparație cu ceilalți doi furnizori de astfel de servicii, Voyo.ro, de la PROTV, și Seenow.ro, independent aliat cu Vodafone. Pentru început, două vorbe despre Antenaplay.ro, fiindcă e noutatea de azi.
Aplicația de mobile arată ca în poza pe care o vedeți, deci destul de bine și, în același timp, asemănător cu cei doi concurenți pe care i-am pomenit și, posibil, cu orice tip de serviciu de acest fel. Play-ul funcționează foarte bine, cel puțin prin Wifi – despre 3G nu știu să vă spun, fiindcă nu merge la iPhone-ul pe care l-am primit. În momentul de față, oferta cuprinde strict producții Intact, ceea ce va reprezenta un handicap serios dacă e chiar politica de conținut în perspectivă. Lumea intră pe astfel de platforme pe seriale (care nu se prea produc în România, cu excepția PRO TV), show-uri de prima mână (nu avem decât câteva la noi), filme artistice.
O altă problemă, pe care o văd în momentul de față la Antenaplay.ro, e faptul că video-ul e luat direct din emisie, ceea ce înseamnă lucruri disruptive ca siglă, crawl, diverse mesaje de promo, ceas. Lucruri ca În premieră sunt filmate în 16:9 și se dau la televizor cașetat (dungă neagră sus și jos), de unde rezultă un 4:3. Dacă dai play la asta într-un ecran lat, ca de iPhone, înseamnă că ai un dreptunghi negru în jur și imaginea e mai mică, ceea ce contează la dimensiuni gen 4,5 inchi.
CAM ATÂT DESPRE ANTENAPLAY.RO VOYO.RO, CARE E PE PIAȚĂ DE CEVA VREME, vine cu o ofertă mai mare de conținut. Aplicația CME are avantajul mai multor seriale difuzate în ultimele sezoane pe PRO TV și nu numai, plus așa-numite canale exclusive: Action, Cinema, Comedy. Poți găsi acolo filme gen Jocurile foamei sau Hancock și există și o ofertă dedicată de pay-per-view (plata pe film, în loc de abonament lunar).
Cum merge play-ul nu pot să vă spun, fiindcă Voyo nu mai oferă gratuități, în ciuda a ce scrie pe site. Un anunț “Fă-ți abonament. Ai 7 zile gratuit” îți cere de fapt să plătești 2 euro (în loc de 3) pentru prima lună. Dacă nu vrei să faci asta, rămâi cu nimic, iar Voyo cu datele tale. Aș fi plătit prețul complet pe o lună ca să văd cum stau lucrurile, dar genul ăsta de cascadorie de marketing m-a enervat și n-am mai făcut-o.
Ceea ce e de bine la Voyo – deși nu se vede în home page-ul de Web – e aplicația de smart TV, mai precis pentru Samsung. Prognozele spun că acest gen de conținut va fi consumat mai puțin pe calculator, cât la televizor și pe tablete.
ÎN FINE, AL TREILEA JUCĂTOR INTERESANT DE ACEST TIP ARE, PROBABIL, OFERTA CEL MAI BINE PUSĂ LA PUNCT. SEENOW.RO, furnizor independent, are o organizare foarte simplă și prietenoasă și include în ofertă pachete gen documentare, filme românești, adulți. Există și ceva numit Freezone, unde îți poți da seama cum stă treaba urmărind câteva posturi românești live și un număr de documentare. Pe Seenow.ro totul se vede cristal, și în browser, și pe 3G, prin aplicație, există subtitrări, plus aplicație de smart TV și câteva alte platforme. Din câte știu, Seenow și-a scris propriul codec încă de pe vremea când se numea Mediadirect, ceea ce înseamnă calitate mai bună la un bitrate mai mic.
ÎNSEAMNĂ TOATE CELE DE MAI SUS CĂ AVEM UN CÂȘTIGĂTOR? Nici pe departe. Lucrurile sunt într-un stadiu incipient la noi. Dacă vreți să vedeți cum ar putea arăta, intrați pe Hulu.com. Conținutul e disponibil doar din SUA și Japonia, dar poate fi accesat și din alte zone prin Google Chrome și o extensie pe nume Mediahint. Hulu e unul din cei doi mari furnizori de conținut de acest gen online, alături de Netflix, dar e finanțat mai ales din publicitate. Oferta e impresionantă, de la Jay Leno la filme exotice precum My Sassy Girl, iar mult din forța Hulu vine din alianța cu BBC-ul, trend setter și pe piața americană cu diferite formate. Ca dovadă promo-ul lansat anul trecut, care trimite la deocheatul și savurosul The Thick of It:
Nu am făcut o comparație între prețurile celor trei furnizori autohtoni, fiindcă nu avem încă așa ceva de la Antenaplay.ro și nu cred că decizia de a plăti se bazează pe diferențe de 0,5 euro, ci pe oferta de conținut. Același Hulu anunțase anul trecut, la MIPCOM (Cannes) 500 de milioane de dolari investiție în programe, în 2012 – adică dublu față de cele vreo 250 de milioane de dolari care reprezintă cheltuielile de publicitate pe TV în România, principala sursă de venit a jucătorilor gen Antena sau CME/PRO. E clar că în secunda asta, în România, ceva gen Hulu “nu se poate”, mai ales că idei de nișă, cu potențial, ca Webkino.ro, cel cu filme românești, nu s-au dovedit chiar o mină de aur. Profit scot, posibil, doar site-urile care iau conținut cu drepturi de autor incerte – poate le știți, dar nu le mai pomenesc aici, fiindcă e o categorie care nu cred că trebuie încurajată.
Cu alte cuvinte, chiar dacă astăzi nu v-ați abona la niciunul din site-urile de mai sus, acest tip de consum video are un viitor frumos. Serviciile OTT îți permit să alegi ce vrei, când vrei, dintr-o grămadă de programe, printr-o interfață prietenoasă. La un moment dat asta va amenința serios televiziunile de nișă: filme, documentare, alte tipuri de programe pentru care nu contează nici ideea de live, și nici cea de prime-time. Sunt curios dacă vom avea vreun jucător local care va conta.
UPDATE: Pagina de media spune că e nevoie de un aviz de la CNA pentru lansarea Antenaplay.ro, iar CNA nu a dat încă avizul, deși Antena Group îl ceruse încă de săptămâna trecută. Antenaplay se va lansa când va apărea avizul.
UPDATE 2: Cristian Ioniță, Head of Voyo, mi-a trimis niște precizări despre mecanismul de abonare. Despre ce e vorba:
In cazul oricarui Free Trial pe care eu l-am intalnit (de acord, aproape deloc sau chiar deloc in Ro), ti se cer datele de card, urmand ca dupa perioada de test sa fii taxat. Daca in acea perioada de test, opresti serviciul (aici – abonamentul), banii nu sunt luati, facand aceasta perioada complet gratuita. Daca alegi sa continui, fireste, esti taxat pentru respectivul serviciu incepand cu ziua a 8-a pentru urmatoarea luna de abonament Voyo.
Altfel, in pagina de plata intampinam doua butoane – Incearca 7 Zile Gratuit si Abonament. Prima inseamna taxare intarziata, conditionata de testarea cu succes a potentialului client, cealalta directa. Fiind un concept aproape inexistent in Romania, este greu de definit si promovat. Dar incercam si indraznim sa credem ca vom reusi. Nu consideram asta nicidecum “cascadorie de marketing”, ci o functionalitate inovatoare a serviciului Voyo.