Jay Leno vs. moderatorul român

Un articol din “Forbes”, care comentează deal-ul dintre Jay Leno şi NBC pentru ca acesta să preia slotul de 10 seara după ce îi expiră contractul de Tonight Show, în 2009, vine cu câteva cifre năucitor-relevante. Două vorbe despre Leno, ca pe urmă să trecem la omologul lui – generic – de pe televiziunile româneşti:

– în 2008, The Tonight Show a făcut venituri din publicitate de 233 de milioane de dolari – 180 de milioane de euro la cursul curent sau 47 la sută din întreaga piaţă TV din România în 2008 (383 de milioane de euro conform Media Fact Book). CME (Pro TV, Acasă şi celelalte) a făcut în România, în primele nouă luni ale lui 2008, 179 de milioane de dolari.
– salariul lui Jay Leno pe noul slot ar putea fi de 50 de milioane de dolari pe an. Pare mult, dar e puţin faţă de veniturile pe care acestea le-a adus.
– mai ales, în economia business-ului NBC, The Tonight Show e un “fleac” de 2 milioane pe săptămână (cinci ediţii), faţă de 5 milioane PE EDIŢIE, costul unui serial de succes din gama CSI.

Cum se pune problema la noi? Există vedete care depăşesc un milion pe an ca salariu, dar adesea produc găuri în bugetele televiziunilor, chiar dacă restul cheltuielilor de producţie sunt modice. Reţeta de producţie a unui talk-show burlan de o oră, de pe o televiziune de nişă, include:

– salariu de moderator categoria bărbos venit din peşteră în decor 20.000 de euro pe lună (sau un sfert de milion pe an), defalcat pe ediţii, face doar o mie, se miră de umbrele produse de foc pe pereţi ca-n Platon
– costuri cu decorurile 10.000 de euro (de la naşu’ mare), se împarte la un sezon = 3 luni, 60 de ediţii (aşa ar trebui), 170 de euro/ediţie ca să iasă rotund
– filmări, producţie: zero tăiat în paişpe, constând în producătoare rătăcită pe la Mall, cu agenda de la mobil burduşită, zâmbet cald, bovaric, ţignal puternic ca să aducă prompteristul de la ţigară după publicitate. Împărţiţi voi salariul de 800 de euro al ţignalului la 20, mie-mi dă cu zecimale.
– pachet grafic 500 de euro (poate fi şi 10.000, dar nu e cazul la majoritatea mizeriilor pe care le vedem pe post, executate in-house de graficieni dacă nu netalentaţi şi leneşi, cel puţin demotivaţi), împărţim şi asta la 60 de ediţii
– muzică: dacă putem să luăm, ce rost are să plătim?

Mă rog, hai, că m-am plictisit, ideea e că la salariul moderatorului, o mie pe ediţie, mai adăugăm 200 de euro alte costuri, ieşim la nişte costuri pe oră de 1200-1300 de euro, la care nu se poate produce decât gunoi constând în păreri, păreri despre păreri, păreri despre păreri despre păreri şi alte premiere jurnalistice de acest fel. Rating? un punct pe linie e un vis frumos. Dacă te gândeşti că în talk-show încap vreo 24 de GRP-uri 30 (spoturi de 1 punct) şi pui optimist 150 de euro punctul, am ajuns la vreo 3600 de euro pe ediţie, 72 de mii pe lună sau, presupunând că bărbosul doarme-n decor şi nu-şi ia concediu, 864 de mii pe an. Dar asta face numai Dan Diaconescu. Ţineţi cont că cifrele de la venituri sunt de maxim optimism, de fapt audienţa se înjumătăţeşte în pauzele de publicitate, bărbosul cade şi el minute-n şir cu bărbia de masa din studio, trăgând după el ratingul în abis şi publicitatea se vinde la pachet, în funcţie de resturile negonite de criză din bugetul advertiserului.

Sigur, orice asemănare a bărbosului cu personaje reale e pur întâmplătoare, dar cifrele alea le-am pus cât mai aproape de realităţile dure pe care le ştiu eu. De aia postul meu preferat e Antena 3, şi nu la Gâdea şi Cristoiu, ci la Leno, mă duc să văd că a intrat P. Diddy. Ca să vă înveseliţi la loc:

17 octombrie 2008: Barack Obama la Jay Leno

  1. stash Reply

    Iuliane, vezi ca video-ul n-are cum fi din 17 noiembrie 2008, pt ca la ora aia Obama era deja presedinte si e foarte sigur ca Jay Leno nu i s-ar fi adresat cu “domnule senator”!

  2. omar Reply

    800 E pt. un producator -signalist inca e mult. Stiu unii pe la Realitatea si The Money Channel care lucreaza si pe 500 E, si mai au si cumul de functii: scenarist, editor, cameraman si uneori promterist. cand uita ala sa vina de la tigara, sau cand pleaca in masa la GSPTV, cum s-a mai intamplat). In conditiile astea reuseste gibonul barbos sau alti turcesti sa ia 20 K pe luna, si sa fie convinsi ca merita banii astia. In general filosofia patronului de media roman e profit maxim cu investitie si resurse 0. Toti ar vea sa aiba venirurile din poblicitate ale PRO-ului. Dar cati sunt dispausi sa bage 100 K pe editie , intr-o emisiune???

  3. Opuk Reply

    Pe barbosul respectiv nici nu-l intereseaza veniturile din publicitatea clasica. El ia grosul din publicitatea electorala: analizati din ce partid au facut parte invitatii (tot timpul bateau in orange 😉 ) si cine e invitat la editiile deschise tinute de barbos si veti trage singuri concluziile. Evident umplutura se face cu andriesane si ciurucuri care sa atraga bobor la circ gratuit.
    Nu e usor sa devii ïntrebatorul preferat”al unui tip care a mancat ziaristi pe paine 😉

  4. eftimie Reply

    Mda şi Leno mai are în spate o duzină de scenarişti care-i scriu glumele, o duzină de “comedians” care isi fac fiecare câte o rubrica interesanta.

    Plus o oarecare rabdare din partea managerilor postului care l-au suportat si in momente mai slabe ca audienta. Proiecte pe termen lung etc etc.

    Am impresia ca cei de la “Cronica Carcotasilor” incearca, cat de cat, sa faca ceva de genul asta, la nivel mai mic evident.

  5. fLoreign Reply

    Vorbind de scenaristi, a fost grozavie pentru Jay Leno si ai sai cu ceva vreme inainte, cand scenaristii americani au intrat in greva. Ramane de vazut daca acest model al creatiei de poante si scheciuri va fi preluat in Romania, pana acum e ca o greva cronica, ca de-aia ratingul e facut mai mult de muzica din reclame.
    Riscant model, totusi, asta ar insemna ca se poate trai din scris, ceea ce nu da bine pe post (acu ma gandesc la modelul reporteritei ces-a intretinut amical cu Despot). Poate au noroc totusi, daca cumva se intampla ca fiica bossului sa aiba veleitati literare?

  6. ionel Reply

    Eu nu sunt vreun “adevarat” de online, vreun teoretician al pietelor media, vreun piarist sau mai stiu eu ce, dar cred ca nu e greu de observat ca diferentele enorme intre Jay Leno si piata romaneasca vin din diferentele enorme… dintre SUA si Romania. Si ma refer nu neaparat la economiile nationale cat la public. Si nu neaparat la puterea lor de cumparare cat la numarul lui. NBC sau CBS sau mai stiu eu cine, au un public de vreo 300 de milioane de oameni. Apoi, invitatii care vin la astfel de “shouri” sunt personalitati inter-nationale, nu doar ca la noi, nationale. Din asta, acea emisiune e mult mai vandabila la exterior. Asta mareste profitul, nu? Deci nu e asa mare filozofie. Nu trebuie sa defalcam banii la una bucata euroi la noi in tara. Asa o fi ca sunt rateuri multe la noi. Dar sunt si la noi adevarati, ca de exemplu unul care vorbeste singur de la o masa si ia un salariu de bun simt si care face profituri mari. Daca ar fi american si daca l-ar chema Michael Baldwin (fara a avea legatura cu realul) poate s-ar concura cu domnu’ Leno. Si apropo, Letterman e mai bun ca Leno, calitativ.

Post your thoughts