Jay Leno vs. moderatorul român

Un articol din “Forbes”, care comentează deal-ul dintre Jay Leno și NBC pentru ca acesta să preia slotul de 10 seara după ce îi expiră contractul de Tonight Show, în 2009, vine cu câteva cifre năucitor-relevante. Două vorbe despre Leno, ca pe urmă să trecem la omologul lui – generic – de pe televiziunile românești:

– în 2008, The Tonight Show a făcut venituri din publicitate de 233 de milioane de dolari – 180 de milioane de euro la cursul curent sau 47 la sută din întreaga piață TV din România în 2008 (383 de milioane de euro conform Media Fact Book). CME (Pro TV, Acasă și celelalte) a făcut în România, în primele nouă luni ale lui 2008, 179 de milioane de dolari.
– salariul lui Jay Leno pe noul slot ar putea fi de 50 de milioane de dolari pe an. Pare mult, dar e puțin față de veniturile pe care acestea le-a adus.
– mai ales, în economia business-ului NBC, The Tonight Show e un “fleac” de 2 milioane pe săptămână (cinci ediții), față de 5 milioane PE EDIȚIE, costul unui serial de succes din gama CSI.

Cum se pune problema la noi? Există vedete care depășesc un milion pe an ca salariu, dar adesea produc găuri în bugetele televiziunilor, chiar dacă restul cheltuielilor de producție sunt modice. Rețeta de producție a unui talk-show burlan de o oră, de pe o televiziune de nișă, include:

– salariu de moderator categoria bărbos venit din peșteră în decor 20.000 de euro pe lună (sau un sfert de milion pe an), defalcat pe ediții, face doar o mie, se miră de umbrele produse de foc pe pereți ca-n Platon
– costuri cu decorurile 10.000 de euro (de la nașu’ mare), se împarte la un sezon = 3 luni, 60 de ediții (așa ar trebui), 170 de euro/ediție ca să iasă rotund
– filmări, producție: zero tăiat în paișpe, constând în producătoare rătăcită pe la Mall, cu agenda de la mobil burdușită, zâmbet cald, bovaric, țignal puternic ca să aducă prompteristul de la țigară după publicitate. Împărțiți voi salariul de 800 de euro al țignalului la 20, mie-mi dă cu zecimale.
– pachet grafic 500 de euro (poate fi și 10.000, dar nu e cazul la majoritatea mizeriilor pe care le vedem pe post, executate in-house de graficieni dacă nu netalentați și leneși, cel puțin demotivați), împărțim și asta la 60 de ediții
– muzică: dacă putem să luăm, ce rost are să plătim?

Mă rog, hai, că m-am plictisit, ideea e că la salariul moderatorului, o mie pe ediție, mai adăugăm 200 de euro alte costuri, ieșim la niște costuri pe oră de 1200-1300 de euro, la care nu se poate produce decât gunoi constând în păreri, păreri despre păreri, păreri despre păreri despre păreri și alte premiere jurnalistice de acest fel. Rating? un punct pe linie e un vis frumos. Dacă te gândești că în talk-show încap vreo 24 de GRP-uri 30 (spoturi de 1 punct) și pui optimist 150 de euro punctul, am ajuns la vreo 3600 de euro pe ediție, 72 de mii pe lună sau, presupunând că bărbosul doarme-n decor și nu-și ia concediu, 864 de mii pe an. Dar asta face numai Dan Diaconescu. Țineți cont că cifrele de la venituri sunt de maxim optimism, de fapt audiența se înjumătățește în pauzele de publicitate, bărbosul cade și el minute-n șir cu bărbia de masa din studio, trăgând după el ratingul în abis și publicitatea se vinde la pachet, în funcție de resturile negonite de criză din bugetul advertiserului.

Sigur, orice asemănare a bărbosului cu personaje reale e pur întâmplătoare, dar cifrele alea le-am pus cât mai aproape de realitățile dure pe care le știu eu. De aia postul meu preferat e Antena 3, și nu la Gâdea și Cristoiu, ci la Leno, mă duc să văd că a intrat P. Diddy. Ca să vă înveseliți la loc:

17 octombrie 2008: Barack Obama la Jay Leno

9 thoughts on “Jay Leno vs. moderatorul român”

  1. Iuliane, vezi ca video-ul n-are cum fi din 17 noiembrie 2008, pt ca la ora aia Obama era deja presedinte si e foarte sigur ca Jay Leno nu i s-ar fi adresat cu “domnule senator”!

  2. 800 E pt. un producator -signalist inca e mult. Stiu unii pe la Realitatea si The Money Channel care lucreaza si pe 500 E, si mai au si cumul de functii: scenarist, editor, cameraman si uneori promterist. cand uita ala sa vina de la tigara, sau cand pleaca in masa la GSPTV, cum s-a mai intamplat). In conditiile astea reuseste gibonul barbos sau alti turcesti sa ia 20 K pe luna, si sa fie convinsi ca merita banii astia. In general filosofia patronului de media roman e profit maxim cu investitie si resurse 0. Toti ar vea sa aiba venirurile din poblicitate ale PRO-ului. Dar cati sunt dispausi sa bage 100 K pe editie , intr-o emisiune???

  3. Pe barbosul respectiv nici nu-l intereseaza veniturile din publicitatea clasica. El ia grosul din publicitatea electorala: analizati din ce partid au facut parte invitatii (tot timpul bateau in orange 😉 ) si cine e invitat la editiile deschise tinute de barbos si veti trage singuri concluziile. Evident umplutura se face cu andriesane si ciurucuri care sa atraga bobor la circ gratuit.
    Nu e usor sa devii ïntrebatorul preferat”al unui tip care a mancat ziaristi pe paine 😉

  4. Mda și Leno mai are în spate o duzină de scenariști care-i scriu glumele, o duzină de “comedians” care isi fac fiecare câte o rubrica interesanta.

    Plus o oarecare rabdare din partea managerilor postului care l-au suportat si in momente mai slabe ca audienta. Proiecte pe termen lung etc etc.

    Am impresia ca cei de la “Cronica Carcotasilor” incearca, cat de cat, sa faca ceva de genul asta, la nivel mai mic evident.

  5. Vorbind de scenaristi, a fost grozavie pentru Jay Leno si ai sai cu ceva vreme inainte, cand scenaristii americani au intrat in greva. Ramane de vazut daca acest model al creatiei de poante si scheciuri va fi preluat in Romania, pana acum e ca o greva cronica, ca de-aia ratingul e facut mai mult de muzica din reclame.
    Riscant model, totusi, asta ar insemna ca se poate trai din scris, ceea ce nu da bine pe post (acu ma gandesc la modelul reporteritei ces-a intretinut amical cu Despot). Poate au noroc totusi, daca cumva se intampla ca fiica bossului sa aiba veleitati literare?

  6. Eu nu sunt vreun “adevarat” de online, vreun teoretician al pietelor media, vreun piarist sau mai stiu eu ce, dar cred ca nu e greu de observat ca diferentele enorme intre Jay Leno si piata romaneasca vin din diferentele enorme… dintre SUA si Romania. Si ma refer nu neaparat la economiile nationale cat la public. Si nu neaparat la puterea lor de cumparare cat la numarul lui. NBC sau CBS sau mai stiu eu cine, au un public de vreo 300 de milioane de oameni. Apoi, invitatii care vin la astfel de “shouri” sunt personalitati inter-nationale, nu doar ca la noi, nationale. Din asta, acea emisiune e mult mai vandabila la exterior. Asta mareste profitul, nu? Deci nu e asa mare filozofie. Nu trebuie sa defalcam banii la una bucata euroi la noi in tara. Asa o fi ca sunt rateuri multe la noi. Dar sunt si la noi adevarati, ca de exemplu unul care vorbeste singur de la o masa si ia un salariu de bun simt si care face profituri mari. Daca ar fi american si daca l-ar chema Michael Baldwin (fara a avea legatura cu realul) poate s-ar concura cu domnu’ Leno. Si apropo, Letterman e mai bun ca Leno, calitativ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *