În week-end, am fost la Predeal, la un seminar de media cu o temă previzibilă și pe de altă parte necesară: “Media in Crisis. Virtual Content, Real Impact – Can Ethics Survive the Market?”, organizat de Institutul Aspen România. Lucrurile s-au desfășurat cam cum era de așteptat, cu inevitabilele îngrijorări date de criza economică, migrația către new media și contextul politic din România. Mai pregnante mi s-au părut două idei:
Nu există soluție pentru degringolada media din România, pe termen scurt și mediu. 2012, 2013 și 2014 sunt ani electorali. Cum mai ziceam nu știu exact pe unde, politicienii au văzut la prezidențialele din 2009 că media poate influența rezultatul alegerilor și că ei, la rândul lor, pot influența media. Prin urmare, cred că va fi un întreg tămbălău și punctul de plecare e acela pe care l-a descris unul din managerii de top prezenți la Predeal: proprietarii de media din România vor profit. Atunci când nu-l pot realiza prin venituri din reclamă, vor găsi alte căi. De asta trebuie ținut cont și cine vrea să trăiască în peisajul mediei tradiționale va trebui să caute soluții de compromis inteligente. Vreo idee care să contrazică asta n-am găsit la Predeal – și nu că m-aș fi așteptat.
Facebook e rău, îți exploatează datele personale/mănâncă timpul, dacă ești pe Facebook ești exhibiționist, ar trebui făcut ceva în acel peisaj sălbatic. Oricât de ciudat ar părea, genul ăsta de lucruri l-am auzit inclusiv sau mai ales participanți străini, de la prăvălii cu nume sonor. Nu știu de ce, pe ici, pe colo bântuie ideea că lumea virtuală e altceva decât cea reală și că are nevoie de legi specifice, pentru că pe Facebook “cineva bântuie cu o pușcă încărcată și tu nu poți riposta”. De prin 1996, de când intru pe net, eu unul nu m-am întâlnit cu pușca aia, nici măcar virtuală, necum periculoasă la modul fizic, așa că metafora mi se pare deplasată. Dar, la zeitgeist-ul pe care-l simt în ultima vreme, dacă adăugăm și idei câș ca aceea de monitorizare a internetului pe care au promovat-o câteva doamne parlamentar, nu m-aș mira să vedem și tentative reușite de reglementare.
Alte lucruri o să vă mai spun și de la Frankfurt (pe Oder), unde particip de mâine la ceva numit 9th Frankfurt Days on Media Law. Revin pe la sfârșitul săptămânii.