Pune pe Facebook și o să ai trafic, spune înțelepciunea comună. Dar cât? Am fost curios să aflu asta și am făcut o mini-analiză pe 10 articole postate pe Theindustry.ro. Concluzia e că share-urile funcționează într-adevăr foarte bine, cel puțin pe setul de date pe care am lucrat eu.
Ipoteza de lucru. Am exclus din start like-urile de pe Facebook, fiindcă acestea nu creează un link pe care poți da clic. Like-urile pot crea un halo pozitiv, awareness și altele asemenea, dar traficul este probabil dirijat prin intermediul share-urilor, care duc la afișarea linkului cu pricina pe alte pagini.
Articolele sunt cele mai vizualizate de pe Theindustry.ro, de la 1 iulie până la începutul lui decembrie. În tabelul de mai jos vedeți doar numărul de afișări de pagină care provin de pe Facebook, de regulă peste 50% din totalul afișărilor (Suleyman e o excepție, e un articol care s-a citit și se citește prin Google). Theindustry.ro este, desigur, doar un site dintre multele pe care ar trebui să le testăm dacă ar fi să obținem medii relevante pentru tot online-ul, dar datele pe care le-am obținut sunt relevante ca ordin de mărime și permit multe tipuri de interpretări.
Lasă caragața și bagă cifrele alea odată! Ok, le bag – în formă de poză, fiindcă WordPress-ul e notoriu de împiedicat atunci când vine vorba de tabele:
Concluziile care se pot trage sunt vreo trei:
- Share-ul funcționează într-adevăr, și al naibii de bine. În ipoteza că el aduce traficul de pe Facebook, între 10 și 46 de clicuri pe share, un parametru pe care îl putem compara cu Click Through-Rate-ul (CTR) de la display ad-ul clasic. Dar la CTR vorbim de clicuri pe mia de afișări, deci share-ul – sau cel puțin acela de pe Theindustry.ro – e de câteva mii de ori mai eficient decât media de 0,1-0,3% referitoare la bannere. Sigur că e o comparație relativă, fiindcă orice share înseamnă, la rândul lui, cel puțin câteva zeci de afișări de pagină de Facebook, dar oricum am lua-o, raportul e net în favoarea linkurilor de Facebook.
- Contează cine dă share-ul. Să ne uităm din nou la date ordonate altfel, după CTR rate:
Aici se vede că articolele semnate de mine au raportul trafic-share mai are decât cele ale lui Ștefan Mako sau Vlad Ursulean. Aș putea să mă laud că share-ul meu e mai valoros decât al lui Mako sau Ursulean, dar asta ar fi o tâmpenie. E drept, am aproape 5.000 de prieteni și share-ul meu s-ar putea să conteze mai mult decât al altora, dar e numai unul din cele 20-70 care se văd în tabelul de mai sus. Și interviul cu Craioveanu, și articolul despre Times New Roman au beneficiat de share-uri de la Vlad și de la site-ul de umor de care vorbesc. Posibil, portretul lui Bahoi a primit share nu numai de la Mako, ci și de la subiectul însuși. La capătul celălalt sunt textele care nu vorbesc despre oameni sau branduri cunoscute în online. Deci putem spune că share-ul e eficient la articolele despre nume active online, fiindcă, la rândul lor, acestea sunt high profile pe rețele și vor fi tentate să dea share articolului, presupunând că nu le desființezi. Și, desigur, vizibilitatea online crește de la sine interesul subiectului.
- Multe share-uri = raport scăzut share/trafic, cel puțin în clasa de articole pe care le analizăm. E o constatare înrudită cu cea anterioară, dar de ce se întâmplă asta? Traseul verosimil al tuturor articolelor de mai sus este: postare-share de pe contul personal al autorului-preluare. Eventual, am trecut prin Facebook.com/theindustry.ro, ceea ce echivalează cu un cont popular de persoană fizică (puțin peste 3.200 de like-uri pe pagină). Cert e că share-ul pornește de la un cont high-profile (Ursulean, Comanescu, Mako etc.) și, ulterior, devine share-ul unor useri cu mai puțini prieteni sau asemănător. Să zicem că e un efect asemănător cu cercurile care apar atunci când arunci o piatră în baltă. E normal, deci, ca raportul shares/trafic să scadă cu cât share-urile sunt mai multe, lucru pe care îl puteți observa în partea de jos a tabelului 2.
Legea că un share de Facebook îți aduce între 10 și 50 de afișări de pagină nu e una generală. Vorbim numai de o mică parte din articolele de pe Theindustry.ro, cele cu trafic mare. Lucrurile funcționează probabil asemănător la site-urile care fac între câteva sute și câteva mii de unici pe zi și care sunt tractate, pe rețele, de oameni cu o oarecare vizibilitate și vechime online. Facebook e cel mai bun referer pentru Theindustry.ro, a generat peste 20 de mii de vizite de la 1 iulie încoace. Twitter, prin comparație, a generat doar vreo 700, deși unele din articolele de mai sus au avut câteva zeci de retweet-uri. Sunt curios cum se pune problema și la alte site-uri și în funcție de eventualele voastre comentarii și sugestii și de datele pe care le mai pot obține, o să revin asupra subiectului.
Ne-am cam săturat de bannere. S-a mers mult prea departe, au apărut acele mizerii în Flash care acoperă toată pagina (bine, există ac de cojocul lor) și așa mai departe.
Foarte rar se întâmplă ca un banner (care mai scapă!) să-mi atragă atenția cu ceva.
În plus, la bannere se merge pe ideea “uite că s-a găsit și X să își facă reclamă“ pe când la share de FB, twitter sau altele se înțelege mai degrabă “ia să vedem ce recomandare face X despre propriile articole sau Y despre X, avînd în vedere că X și Y sunt persoane la a căror părere țin mult“.