Primele emisiuni din grilele de toamnă ale PRO TV și Antenei 1 au intrat în emisie. Vocea României și Master Chef au câștigat, previzibil, dar cum arată restul programelor și care-s inovațiile?
După o serie de experimente nu foarte reușite, gen Lecții de viață, PRO TV a intrat în toamna aducătoare de audiențe și bani de publicitate cu o grilă conservatoare: două zile de Master Chef, lunea și marțea, urmate de Visuri la cheie, miercurea, Las fierbinți, joia și Vocea României, vinerea. Majoritatea emisiunilor sunt moștenite din epoca Sârbu, cu excepția Visurilor la cheie, format ajuns la al doilea sezon care dovedește că decența audiovizuală și o vedetă autentică, Dragoș Bucur, pot produce rating. Simptomatic e faptul că trash-ul pe care Antena 1 îl are pe tronson, Burlăcița demimondenei Daniela Crudu, nu a prins nici top 3 pe 24 septembrie, în ziua când Visurile au început noul sezon pe locul I.
În rest, PRO TV a mai anunțat o emisiune pe nume Clipa de fericire, cu Amalia Enache, de la Știri, care pare a fi o miză majoră, dar cum aceasta nu a intrat încă în emisie, nu putem consemna decât zvonurile despre asemănarea cu Surprize, surprize! a regretatului Valeriu Lazarov.
Clipa de fericire ne duce cu gândul la mult mai inovativa ofertă din această toamnă a Antenei. Acolo, o altă fată de la știri (Observator), Sonia Simionov, prezintă tot un format meridional, Am ceva să-ți spun, care sub numele de C’e posta per te a făcut 18 sezoane de succes pe Canale 5, cel mai important post al lui Berlusconi. Emisiunea a mâncat bătaie, previzibil, joi, 1 octombrie, de la Las Fierbinți, iar la cum a arătat prima ediție, ar fi de remarcat similitudinile cu un alt megahit lazarovian, Iartă-mă.
Faptul că fantoma lui Valeriu Lazarov bântuie prin grilele anului 2015, la șase ani de la moartea acestuia, nu trebuie să ne mire. Marile succese românești ale Domnului Zoom au ieșit prea repede din grile, iar dispariția acestuia a fost prematură nu doar la modul sentimental, ci și pentru că realizatorul ar mai fi avut, poate, destule de spus. Și, poate, e cazul să anticipăm un trend legat de apariția lui Am ceva să-ți spun și a Clipei de fericire, de sens contrar celui cu (pseudo)vedete chinuite, despre care vorbeam acum câteva săptămâni.
Printre inovațiile Antenei 1 se mai numără însă și Ham talent, o emisiune cu animale, Șerif de România, prezentată de Dan Negru, și, dacă vrem să contabilizăm tot aici, În puii mei a lui Mihai Bendeac, revenită după două sezoane de pauză. În grila Antenei 1 se mai găsește, sâmbăta, Te cunosc de undeva (imaginea din deschidere). În spațiul creat de PRO TV prin programarea a unu-două filme pe același tronson orar, emisiunea a fost lider de audiență și la primele două ediții din această toamnă. Ceea ce înseamnă nu numai un succes pentru Antenă, ci și o strategie mai economicoasă pentru PRO TV.
Deocamdată, putem spune doar că inovațiile Antenei au ca numitor comun ambițiile, fiindcă din datele apărute pare a fi vorba de divertisment de prime-time cu bugete destul de mari.
Cu alte cuvinte, cu toate tentativele de până acum ale postului fondat de Dan Voiculescu, e prima toamnă în care aceasta se poziționează în mod clar în chip de challenger față de grila fixă a PRO TV. În ultimii doi ani, sub managementul lui Aleksandras Cesnavicius, acest post a avut o politică de diminuare a costurilor, vizibilă de altfel în diferite formate ieftine și agresive, în general lipsite de succes. PRO TV își păstrează, deocamdată, un avantaj cantitativ confortabil, dar a început să aibă probleme de brand, fiindcă are impact pe rețelele sociale și în media doar prin excesele Mihaelei Rădulescu și mizeriile lui Măruță. Poate că Visuri la cheie a lui Bucur și Clipa de fericire a Amaliei Enache pot fi interpretate și ca o intenție de (re)poziționare. Problema e ca nu cumva fantoma Domnului Zoom să nu facă din PRO TV o televiziune mai familistă decât e cazul.
Articol scris pentru ediția de joi, 8 octombrie, a săptămânalului Dilema veche.
P.S.: Ham Talent al Monei Segal, care a intrat în grilă după ce am scris acest articol, a făcut peste 10 puncte de rating pe target comercial (18-49, urban). Ar fi două lucruri de spus aici: că week-endul aparține Antenei, în condițiile în care PRO TV investește mai puțin și difuzează filme și că Antena 1 preia inițiativa cu un tip de format care nu a mai fost difuzat până acum în România și o face cu succes.