Influența online e o idee care survine tot mai des în discuție în ultimii ani și, de regulă, discuția se poartă în jurul blogurilor cu vechime și trafic. Pe de altă parte, Facebook-ul și alte rețele (Twitter, LinkedIn, Instagram) sunt evident spații ale Web 2.0 tot mai importante, în care se desfășoară o mare parte din interacțiunea online, deci prezența și activitatea pe aceste rețele e un parametru care merită luat în seamă la modul serios. Am fost curios dacă există o cuantificare a acestui gen de influență și interacțiune și, după ce am examinat diferite tool-uri, m-am oprit la Klout. Dacă vă preocupă online-ul, știți probabil că acest site oferă un scor de două cifre, care măsoară influența totală pe Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram, Google+ sau LinkedIn.
În sine, Klout măsoară interacțiunea (like-uri, share-uri, comentarii, retweet-uri etc.), și nu neapărat dimensiunile rețelei fiecăruia (numărul de followeri) sau activitatea. Permite alcătuirea de liste, lucru pe care l-am încercat aici, pentru tot ce am găsit remarcabil pe conturile românești (vă puteți loga cu contul de Facebook sau cel de Twitter ca să vedeți lista). În formă statică, așa cum se prezintă azi, în top sunt trei conturi cu un scor de peste 80, opt între 70 și 80 și peste 100, în total, cu peste 60:
- Alexandra Stan 81
- Edward Maya 81
- Akcent 80
- Vika Jigulina 78
- Sorana Cirstea 78
- Nadia Comaneci 76
- Lucian Mindruta 73
- Vali Petcu (Zoso) 72
- Elena Alexandra (Inna) 72
- Florinel Nicolai Deciu 70
- George Buhnici 70
- Sabina Cornovac 69
- Brad Florescu 69
- Alexandru Negrea 69
- Elena Cîrîc 69
- Florin Rosoga 69
- Razvan Baciu 68
- Vlad Dulea 68
- Iulian Comanescu 68
- Andrei Gheorghe 68
- Cristian Manafu 68
- Razvan Exarhu 68
- Vlad Ursulean 67
- Ana-Maria Caia 67
- Teodor Tita 67
- Teodora Nicolae 67
- floringrozea 67
- Eric Prenen 67
- Mircea Goia 67
- Claudia Tocilă 66
- Andriescu Vlad 66
- Paul Tita 66
- Ligia Adam 66
- Corina-Maria Scheianu 66
- Ștefan Mako 65
- Oana Brătilă 65
- Dragos Bucurenci 65
- Cristina Putan 65
- Ioana Avadani 65
- Gabriel Barliga 65
- Cristi Dorombach 65
- Calin Biris 65
- Anne-Marie Chelariu 65
- Dragos Stanca 65
- Victor Kapra 64
- Alexandra Palconi 64
- Ariel Constantinof 64
- Florin Muresan 64
- Rareș Mititean 64
- Oana-Maria (Poetrip) 64
- Ovidiu Eftimie 64
- Matei Psatta 64
- Mircea Grecescu 64
- Dragos Roua 64
- Bogdan Pater 64
- Octavian Palade 63
- Bogdan Ciuclaru 63
- Liviu Taloi 63
- Gabriel Mistodie 63
- Sergiu Biriș 63
- Alin Pandaru 63
- Andrei Aroneț 63
- Ioana Mihai 63
- George Stoica 62
- Sergiu Floroaia 62
- Auras Mihai Geambasu 62
- Iulian Sirbu 62
- Adina Grigore 62
- Madalina Uceanu 62
- Andra Zaharia 62
- Cezar Paul-Badescu 62
- Alex Galmeanu 62
- Laur Trix 62
- Andra Matzal 62
- Robert Katai 62
- Andrei Robu 62
- Dan Dragomir 62
- Sebastian Bârgău 62
- Bogdan Theodor Olteanu 62
- Dan Sociu 61
- Maria Năzdrăvan 61
- Mihai Dragomirescu 61
- Cristian China Birta 61
- titus capilnean 61
- Cristian Sitov 61
- Matei Oprea 61
- Eduard Tric 61
- Cristina Bazavan 61
- Costin Giurgea 61
- Nona Beicu 61
- Raluca Popa 61
- Se Cris 61
- Sergiu Popovici 61
- Alex Mihaileanu 61
- Vlad Petreanu 60
- Tata Norvegiu 60
- Victor Ponta 60
- Smiley 60
- Bogdan Gherasim 60
- Cosmin Tudoran 60
- Alin Vlad 60
- Ionut Iamandi 60
- Monica Jitariuc 60
- DotEXE 60
METODA ȘI RELATIVIZĂRILE. Ca să fac lista de mai sus, am făcut un exercițiu de crowdsourcing, adică am cerut pe Facebook conturi cu scor de peste 50. Am mai adăugat și eu ce am găsit, cu search. Lista rezultată nu este, cred, exhaustivă, dar în linii mari dă o indicație destul de bună despre influența pe rețele.
Bineînțeles, Klout are și prieteni, și dușmani. Serviciul a fost criticat pentru spam (trimite niște mail-uri stereotipe despre creșterea influenței, dar când dai clic, vezi că ai același scor) și relevanța lui, ca a oricărui top numeric, e relativă.
O altă precauție pe care merită să o formulez ține de faptul că, probabil, Klout acordă multe puncte pentru activitatea pe Twitter, fiindcă e gândit în SUA, unde această rețea e foarte extinsă. În România, există doar câteva zeci de mii de conturi de Twitter, în timp ce Facebook-ul e undeva peste 6 milioane. Dacă mergeți chiar pe Klout, la lista dinamică, vedeți că există o coloană pentru rețeaua predilectă a fiecăruia, iar unele dintre nume se manifestă mai ales pe Twitter.
În plus, evident, scorul Klout nu ia în considerare și influența pe care o obții prin prezențe online de alt tip decât rețelele. Forța propriului blog sau aparițiile pe site-urile clasice media nu există în topul de mai sus, la fel ca și fan page-urile de Facebook, ca să nu mai vorbim de aparțiile la TV și altele asemenea. Dar, cum spuneam, tocmai asta m-a interesat.
ÎN CIUDA CELOR DE MAI SUS, PUTEM TRAGE ȘI CONCLUZII. Ca să încep cu zona de jos, probabil că între 40 și 50 ai o activitate notabilă pe rețele. Peste 50, poți să te numești influent, iar peste 60, ai un profil cu adevărat vizibil.
Lista de mai sus, care cuprinde peste 100 de nume, dovedește încă odată că entertainerii au devenit foarte vizibili pe Web 2.0 în ultimii ani. Scorurile de peste 80 sunt ale unor entertaineri, dar dacă ne uităm la numele respective, vedem că au un appeal global. Prezența bloggerilor cu vechime în top e destul de risipită și nu seamănă cu ierarhiile tipice din această zonă, dar caracteristic pentru listă pare a fi un anume gen de personaj, de dată mai recentă. Alexandru Negrea de la Spada e un exemplu bun: din câte văd, se mișcă mai ales pe rețele, deși “are și blog”, la Marketing20.ro. Nu-l cunosc și sper să nu-l jignesc, dar discursul lui de blog e probabil mai specializat și mai nișat decât prezența pe Facebook sau Twitter. Andrei Gheorghe e interesant și el, în sensul că vine din media clasică, are notorietate offline, dar realizează un scor de 68 fără blog, mai ales din activitate pe Facebook, Twitter și Instagram. Exemple de acest fel arată că avem de-a face cu un nou gen de personaj virtual, construit preponderent pe rețele.
Mi-ar plăcea foarte mult să știu cât contează acest gen de prezență sau influență, față de cea de pe blog sau cea din media clasică, dar nu avem un tool care să ne indice așa ceva. Traian Băsescu are de exemplu un scor de 49, Crin Antonescu, 43, iar Victor Ponta, unul de 60. Bineînțeles că asta nu înseamnă în niciun caz că Ponta e mai influent decât Băsescu sau Comanescu, cu 68, e mai influent decât Ponta. Singura concluzie care se poate trage e că Ponta comunică mai mult și mai bine pe rețele decât ceilalți doi politicieni, iar asta nu se referă la numărul de postări și nici la cel de followeri/friends, ci la interacțiunea personală de care vorbeam la început.
Probabil că multe din numele de pe lista de mai sus vă sună criptic, la fel cum mi s-a întâmplat și mie pentru o parte. Dați click pe linkuri, o să ajungeți la profilul fiecăruia și o să aflați lucruri interesante despre oameni pe care nu-i “vedeați” în online până acum.
Le mulțumesc tuturor celor care m-au ajutat cu date pentru lista de mai sus. Dacă am neglijat conturi cu un scor de peste 60, trimiteți-mi mesaje pe Facebook, le voi adăuga pe lista de pe Klout. Scorurile fluctuează, de regulă, cu câteva puncte la deal sau la vale, în funcție de activitatea din perioada respectivă – la mine, de pildă, în zona 66-69 de puncte. Dacă vreți să vă distrați cu ceva asemănător, încercați și Peerindex.com, deși despre mine spune că vorbesc despre muzică clasică, biotech și Partidul Conservator (probabil, Republicanii americani).
Gheo consumă lunar 3 kg de castraveți, 7 de tomate și 2 de ardei gras.
Ion e iubitor de fructe, din care consumă în cantități industriale: 12 kg de mere, 34 de banane și 17 de nectarine.
Important este că, daca am face un top “Klout – fructe și legume“ am putea afla ceva de importanță vitală: Ion e mai tare decât Gheo.