Cum se prezintă aplicațiile românești de iPad din categoria “news”? Ieri, “Adevărul” se lăuda că a devenit “primul ziar disponibil și în varianta iPad”. Nici nu știa câtă dreptate are: versiunea de iPad miroase rău a hârtie, spre deosebire de aplicația The One, care are niște găselnițe în ea. E însă pe alocuri de nefolosit. Ar mai fi și Realitatea, care nici nu se pretinde mai mult de un RSS reader. Dar să le luăm pe rând:
Adevărul e o încercare lăudabilă și lizibilă, dar buggy și lipsită de creativitate. Grație unui cod de redeem trimis de PR-ul grupului, am economisit cei 0,79 euro pe care Dinu Patriciu îi cere pe aplicație, lucru pentru care mulțumesc. Ce-am primit? O versiune coerentă și navigabilă, dar care seamănă în același timp cu versiunea de print și cu site-ul. Există câteva gimmicks pe coloana din stânga, care, din păcate, dispare în ceață din când în când, lăsând în loc o dungă albă, fără niciun motiv detectabil. Să pui la loc rebusul, meteo și toate celelalte e contraintuitiv. Am reușit, au dispărut iar, le-am lăsat naibii. Dar, presupunând că le ai, partea cu meteo e interesantă și utilă. Galeria foto cuprinde, stupid, câteva imagini așa și-așa din surse internaționale, la competiție cu echivalente gratis din surse mult mai cuprinzătoare și mult mai bine alese. Fotoreporteri n-aveți, fraților, să ne dați ceva din România? Pun pariu că asta se va remedia în scurt timp.
Navigarea mi s-a părut destul de încurcată, cu probleme mai ales la capitolul “back”. Dezamăgitor e și butonul “galerie foto”, care duce către poza din articol, fiindcă nimeni nu s-a agitat să încarce acolo ceva mai mult.
Cu alte cuvinte, ceea ce o să vedeți arată cam așa:
Dac-aș pleca cu un iPad pe o insulă pustie și n-aș avea altă legătură cu România, ar fi ok. Adevărul pentru iPad nu-i o catastrofă, dar miroase a hârtie și are bug-uri care dovedesc o problemă generală a proiectării de site-uri și softuri din România: usability testing-ul. Sau lipsa lui.
Download pentru iPad. 0,79 euro.
The One e ceva mai sexy, dar crapă și nu poate fi folosit. O chestie ceva mai ambițioasă, cu multe poze și genul acela de scroll care se găsește pe Huffington Post. Alb pe negru ca și acesta, dar noi vorbim de glossy-ul lunar de femei al lui Adrian Sârbu, condus de Andreea Esca. În consecință, se deschide cu un editorial în care majoritatea frazelor se încheie cu trei puncte, cum șade bine oracolelor de liceu, semnat de doamna de fier a Știrilor PRO TV. M-am dus spre un making of la shooting-ul cu Raicu (video, “din culise”), care se anunța interesant. Idee bună, dar pixelat rău. Pe site making of-urile se văd ok. Sigur, ar mai trebui un pic de grijă și la ce e-n ele, mai ales când apare Esca.
Am mai mișculat ce-am mai mișculat și aplicația s-a înțepat. Am încercat s-o pornesc din nou de două ori, dar n-a mai vrut, motiv pentru care nu vă dau nici captura de ecran. Am șters-o. Una peste alta, merită descărcată, mai ales pentru pozele de modă, care sunt niște poceli cum n-am mai văzut de pe vremea când făceam reviste de femei, la începutul mileniului.
Download pentru iPad. Gratis.
Realitatea News Reader e mai puțin aplicație de iPad cât RSS reader. Adică fix ce zice numele, un “cititor de știri”. Îți propune și un RSS de Google Reader la început, dacă-ți dai userul și parola, dar nu văd de ce mi-aș brăndui fluxul de Google Reader cu Realitatea. Oferta proprie a Realității e cum știm, situația din țară e foarte nasoală și responsabilii sunt d-nii B ** 2. Dacă vă unge pe suflet:
Download de pe iPad. Gratis.
Vi se pare că am fost rău? Dacă n-aveți iPad, n-am cum să vă schimb impresia. Dar dacă aveți, iată câteva link-uri care vin din viitor. The Huffington Post nu m-a dat niciodată pe spate ca site, cu toată inovația aia cu pozoiul din primul ecran, și nici pe Android (link de download). News Glide-ul pe care l-au gândit pentru iPad e însă preferatul meu dintre toate aplicațiile de news. Urmează BBC News, ceva simplu, ușor conservator, însă perfect navigabil și doldora de conținut. Atât de doldora, încât s-a spus că dacă Murdoch sau nu mai știu cine are ideea să taxeze intrarea pe site-urile proprii, principala piedică e o corporație de stat ca BBC, care e obligată prin misiunea proprie să dea toată bogăția aceea de informație pe gratis. Ar mai fi ABC News, care oferă o perspectivă mai american-pompoasă a realității, vizibilă și sub forma unul glob haios pe care poți da “tap” ca să ajungi la itemii respectivi. The Guardian a optat în schimb doar pentru imagine, cu Eyewitness, una din chestiile care face cu totul inutilă selecția de la Adevărul. Concurent: Reuters Galleries, în aceeași notă de balsam foto care-ți ameliorează dispoziția dacă ești întors pe dos. În fine, înapoi la “simplu”, avem și NPR, radioul public din SUA, are și el ceva asemănător cu BBC, foarte navigabil, dar, în plus, plin de audio.
Sunt jucării după care am scotocit ore întregi prin iPad App Store, după care m-am plimbat prin ele destulă vreme, fără să mă înțepenesc în vreun bug. Părerea mea e că viitorul în direcția aia merge, cel puțin cel legat de lectura de ecran, dacă nu vorbim de cărți. Care, și ele, pot deveni imediat mutante, precum celebra Alice Lite. E drept, alte branduri mari au aplicații care aduc și ele a ediția de hârtie sau, surprinzător, cer bani cam pentru orice, ca The Wired sau Time, deși se marketează ca “free”. Gratis e doar aplicația cu care poți descărca numerele din revistă, care costă.
E o astfel de strategie câștigătoare? Wired și-a lansat versiunea de iPad prin iunie 2010, cu tamtam și peste 100 de mii de download-uri în 24 de ore. Dar, către sfârșitul anului, download-urile scăzuseră pe la 20 de mii. Eu, unul, am vreo șapte-opt Wired de hârtie din 2010 și am cumpărat nu știu câte Time, dar pe edițiile de iPad n-am dat bani până acum. Cu Wired aș face-o poate, dacă m-ar atrage foarte tare un titlu de copertă. Voi ce ziceți?
Eu zic ca e o idee buna pentru owneri si proasta pentru public.
Tendinta din ultimii ani (anume aceea de a pune informatiile la dispozitie pe internet absolut gratuit) i-a speriat pe niste businessmani din zona asta si i-a determinat sa caute gadget-uri care sa rezolve problema. iPadul e o asemenea chestie.
(Sper ca n-o sa fiu acuma luat peste picior cu intrebari de genul: pai ce are Steve Jobs cu ziaristica ?)
Tendinta se observa si la marii furnizori de internet, din pacate. A se vedea aplicatiile pentru mobil ale unui mare operator GSM si 3G, nu dam nume.
App usability, site usability ? E loc de mai bine, evident, ca doar suntem la inceput.
(Si nu, nu mi-am luat iPad fiindca nu-mi permit, doar am “butonat“ rapid unul care apartine altcuiva. Astept ziua in care termenul “butonat“ va fi inlocuit cu “tociuit“ !!! 🙂 )
Si mai am ceva de zis, dar in alte conditii.
Iulian, vin sa te intreb: care e utilitatea acestor aplicatii? Cate iPad-uri s-au vandut in Romania? Ca povestea cu romanii din afara care stau toti pe iPad chiar nu o cred 🙂
Mircea: păi dacă nu suntem extratereștri sau căprioare, probabil că în doi-trei ani vom face ce face lumea în general, adică să mâncăm internet cu tableta. Aplicațiile cu pricina au și o parte de stunt de PR, generează știri adică, dar sunt și primul val de încercări autohtone. Pe o piață ca aia a app-urilor s-ar putea să aibă loc și mai mulți români decât în (fostul) mainstream.
Oricum, de la ce zici tu îmi vine ideea că ar fi mai corect să vorbim și de programele românești pentru Android.
@Iulian Comanescu: hai sa vedem. Acum vreo 3-4 ani toata lumea se visa sa fie 3D in Internet, chiar prin 2010 – 2011.
Pe moment…. zic ca e tehnologie de dragul tehnologiei….:) Nu ca ar fi rau ca programatorii au la ce lucra, sa nu ma intelegi gresit 🙂
Mircea: nici eu nu prea pricepeam cu ce se mănâncă iPad-ul până n-am călărit unul ca lumea. Ai făcut asta?