Ziarele locale ale lui Adrian Sârbu se închid. De ce?

Dragoş Stanca vine cu o bombă oarecum previzibilă: ziarele locale a lui Adrian Sârbu se închid. Cum şi de ce poate fi o bombă previzibilă? Motivul ţine de criză şi de dinamica relaţiei dintre Adrian Sârbu şi CME, compania la care cunoscutul proprietar de media român a devenit de câteva luni COO, adică numărul unu executiv.

Publimedia, compania pe care Adrian Sârbu îşi derulează majoritatea operaţiunilor de presă scrisă (cu excepţia “Gândul”, care e editat de Crucişătorul SRL), este, conform mai multor voci din interiorul companiei, o afacere construită pentru exit. Cu alte cuvinte, Adrian Sârbu a construit o cotă de piaţă şi o reputaţie pentru a primi bani pentru el însuşi şi pentru dezvoltarea afacerii de la un investitor străin, puternic. CME, partenerul lui Adrian Sârbu, a fost puternic afectat de criză, ca şi alte mari companii de media, şi recent a vândut 31% din companie către gigantul Time-Warner [UPDATE: Lucian atrage atenţia mai jos că de fapt e vorba de o majorare de capital şi nu de o vânzare. Într-adevăr, e o companie cotată la bursă şi au fost achizţionate o mulţime de acţiune de două tipuri.] În situaţia dată, e puţin probabil că business-ul fondat de Ronald Lauder şi condus azi de Sârbu ar mai putea fi interesat de investiţii masive în România.

Conform BRAT.ro, localele lui Adrian Sârbu însemnau Bănăţeanul, Bihoreanul, Clujeanul, Hunedoreanul, Ieşeanul şi Sibianul. Ştirea e mai tristă pentru angajaţii acestor publicaţii (şi pentru presa locală din România în general) decât pentru editor, fiindcă acesta nu face decât să se ajusteze firesc la criză. Dacă vreţi, Adrian Sârbu îşi face un fel de operaţie de apendicită necesară, mai curând decât cine ştie ce fel de chirurgie majoră şi spectaculoasă. Pentru el, e vorba cel mult de un semi-eşec, fiindcă dacă n-ar fi apărut criza, probabil că întreaga poveste s-ar fi copt încet şi ar fi ajuns la rentabilitate. Faptul că una din cele trei reţele de presă locală din România dispare pur şi simplu spune în schimb multe despre potenţialul unei prese independente locale sau regionale. Ştim că micii independenţi din provincie sunt de regulă clientelari politic şi că marile scandaluri de şantaj şi altele asemănătoare nu din Bucureşti vin, cel puţin până la proba contrarie. Nerentabilitatea publicaţiilor locale gândite curat, cu finanţare din publicitate şi un public neneglijabil, spune multe despre simţul comunitar şi local al românilor în general, dincolo de problemele de adecvare pe care le-ar putea avea profesioniştii.

Înapoi la viitorul lui Adrian Sârbu, dacă ceea ce ştiu eu este actual, ultimele cinci procente deţinute de vizionarul media în televiziuni (PRO TV SA şi Media Pro International) vor fi puse pe masă în noiembrie anul acesta. Ultima tranzacţie, în care Sârbu i-a cedat lui Lauder de la 90 la 95 la sută, a însemnat 49,5 milioane de dolari pentru românul cu cel mai mare succes din lumea media.

În noua configuraţie, e de văzut ce se întâmplă şi cu restul asseturilor de print ale lui Adrian Sârbu. Pentru unele dintre site-uri, din câte am auzit, se poartă nişte discuţii cu cel puţin un alt mare publisher.

P.S.: Numai de bine celor de la “localele” lui Sârbu, fiindcă am întâlnit în reţeaua respectivă oameni de cea mai bună calitate profesională. Ştiu că cel puţin într-un caz decizia urma să fie anunţată la ora 17.00 şi blogurile au luat-o înaintea managementului, ca şi în alte cazuri.

  1. mihai Reply

    Ai idee cam la ce suma se ridica “operatia asta de apendicita” adica mai concret cam cati bani scuteste Sarbu taind in carne vie. Cam cat de “nerentabile” sa fi fost localele ca el sa poata sa ia o gura serioasa de aer din inchiderea lor. Am inteles ca totul e de vanzare, Cosmina Noaghea il suna pe Corneteanu din 3 in trei zile ca sa-l intrebe daca nu vrea sa cumpetre PAtriciu ProSportu.

  2. alex Reply

    offtopic: eu stiam ca CEO (Chief Executive Officer) e nr 1 executiv.
    COO e nr 1 executant. 🙂

  3. rici Reply

    “De ce?? ”
    Pentru ca omu e un maaaare “vizionar “..si dupa cum se vede chiar e !!
    Cam pe cand Gandul, Prosport si toate celelalte ??
    Ma gandesc ca trebuie dusa “viziunea” pana la capat …

  4. Iulian Comanescu Reply

    Mihai: din păcate nu ştiu. Chestia cu PRO Sport e interesantă.

    Alex: Michael Garin, care era CEO la CME, a plecat şi CME e condusă de COO conform ultimelor informaţii oficiale, deşi în principiu e aşa cum zici, COO-ul apare în companiile în care CEO-ul e foarte încărcat şi se ocupă de daily business.

  5. adrian voinea Reply

    Cel mai mare ajutor la aceste decese si la cele ce vor urma l-a dat guvernul, in primul rand prin lipsa oricaror masuri de sprijinire a presei la vreme de criza si in al doilea rand prin introducerea unor masuri care au favorizat presa clientelara: modificarea legislatiei in privinta achizitiei de spatiu publicitar prin ridicarea plafonului de la care este nevoie de licitatie sau imposibilitatea deducerii cheltuielilor de transport pentru redactori sau pentru difuzare.

  6. romania inedit Reply

    In ecuatia asta trebuia inclus si Adevarul de seara , un ziar care se distribuie gratuit , si are si editii locale .

  7. lucian Reply

    nu s-au vandut cei 31 % . s-au emis noi actiuni ( infuzie de capital) .

Post your thoughts