ymterviu.030: Călin Rotăruş, despre foamea şi marile realizări de pe internetul românesc

(11:00:28 PM) Iulian Comanescu: Liniştitul şi nu foarte vorbăreţul Călin Rotăruş, guru al publicităţii on-line, a rupt tăcerea-n paişpe deoarece ARBOmedia a semnat cu Hi5. Hi5 e cine e, prin această manevră ARBO trece în faţa Boom ca felie de internet accesat din România pe care o deţine în portofoliu. Conferinţa de presă tocmai a fost cam pe când dumneavoastră citiţi aceste lucruri. e miercuri, se discută de Hi5 şi desprinderea business-ului de internet într-o companie separată, ARBOinteractive, care îl are ca boss chiar pe omul cu care vorbim aici. Transmisie în direct pe ArboInteractive.ro, între 18.45 şi 19.45, în data de 30 ianuarie.

(11:00:44 PM) Iulian Comanescu: La ce vă trebuie vouă Hi5, domnilor?

(11:00:44 PM) Călin Rotăruş: 🙂

(11:01:16 PM) Călin Rotăruş: ca si in viata, trebuie sa mergi inainte

(11:01:39 PM) Călin Rotăruş: daca pana acum piata publicitatii online insemna o lupta cu mentalitatile

(11:02:09 PM) Călin Rotăruş: acum s-a ajuns la un stadiu de maturitate in care produsele pe care le reprezinti fac diferenta

(11:02:36 PM) Călin Rotăruş: in plus, online-ul evolueaza

(11:03:49 PM) Călin Rotăruş: online-ul evolueaza si isi gaseste formele de exprimare proprii – se pare ca social networkingul e cel mai important fenomen acum si in viitorul apropiat

(11:04:01 PM) Iulian Comanescu: Aţi ajuns cei mai mari, peste volumul Boom, cealaltă mare regie de publicitate. La ce vă foloseşte?

(11:04:29 PM) Călin Rotăruş: niciodata nu m-am considerat concurent cu Boom

(11:04:51 PM) Călin Rotăruş: modelel noastre de business au fost atat de diferite intotdeauna

(11:05:23 PM) Călin Rotăruş: si viziunea asupra pietei a diferit fundamental intotdeauna

(11:06:22 PM) Călin Rotăruş: businessul de online a insemnat totdeauna mult mai mult decat numarul de utilizatori care colcaie prin site-urile reprezentate de un adnetwork sau altul

(11:06:46 PM) Călin Rotăruş: asa cum ziceam si mai sus, multa vreme businessul a insemnat apostolat

(11:06:53 PM) Călin Rotăruş: faurirea de piata

(11:07:38 PM) Călin Rotăruş: la un moment dat am avut o discutie cu propria echipa despre ce ne propunem noi si de ce nu ne propunem sa fim numarul unu

(11:07:52 PM) Călin Rotăruş: a fost ca un dialog intre surzi si muti

(11:08:05 PM) Călin Rotăruş: eu nu intelegeam la ce se refera celalti

(11:08:20 PM) Călin Rotăruş: si in ce sens isi doresc sa fie nr. 1

(11:09:02 PM) Călin Rotăruş: eu intotdeauna am considerat ca suntem numarul unu ca servicii, ca si calitate a rreprezentarii, ca influenta asupra dezvoltarii pietei

(11:10:46 PM) Călin Rotăruş: si daca, in urma contractului cu Hi5 numarul de unici neduplicati e mai mare decat al altor retele nu mi se pare ca e suficient, ci doar ca avem o responsabilitate mai mare, si obiective mai interesante

ARBOMEDIA VS. BOOM

(11:10:13 PM) Iulian Comanescu: Păi da, da alţi clienţi au considerat până acum că Boom le dă mai mult. Că altfel n-aveau portofoliu mai mare. Ce te faci?

(11:11:26 PM) Călin Rotăruş: clientii pentru un ad-network sunt de doua feluri – site-uri si advertiseri

(11:11:55 PM) Călin Rotăruş: oferim servicii specifice pentru fiecare categorie

(11:12:58 PM) Călin Rotăruş: intotdeauna am avut un “nas” pentru contractele cu site-urile

(11:13:12 PM) Călin Rotăruş: cu mult timp inainte de a vorbi despre contract

(11:13:30 PM) Călin Rotăruş: puteam sa spun cu o probabilitate mare daca se va incheia dealul

(11:13:48 PM) Călin Rotăruş: tocmai datorita modelului de business diferit

(11:14:18 PM) Călin Rotăruş: simteam ca oamenii cu care vorbeam sunt structural apropiati de modelul nostru sau nu

(11:15:13 PM) Călin Rotăruş: si, ca si in orice domeniu, exista constructii care rezista mai bine in timp sau marcheaza meteoric peisajul domeniului respectiv

(11:16:02 PM) Călin Rotăruş: ti se pare ca suna prea increzut?

(11:16:11 PM) Iulian Comanescu: Profit de ocazie ca să dezvălui un conflict de interese: Călin Rotăruş e omul care îmi aduce publicitate pe blog, am un deal cu ARBOmedia, prin HotNews. Deci aş putea fi tentat să fiu prietenos cu el, ca să-mi aducă mai multă publicitate.

(11:16:35 PM) Iulian Comanescu: Nu sună încrezut. Dar sună ca şi cum ai spune că Boom are mulţi, da’ proşti.

(11:16:44 PM) Călin Rotăruş: asa e

(11:16:55 PM) Călin Rotăruş: suna aiurea

ROTĂRUŞ EXPLICĂ DE CE NU FACI BANI DIN PUBLICITATE PE INTERNET, DEŞI PARI CĂ FACI

(11:17:02 PM) Iulian Comanescu: Citat dintr-un owner de site mic spre mediu: “M-am mutat la Boom pentru că loadingul la ARBO era de 5%. Era imposibil aşa ceva”.

(11:17:15 PM) Iulian Comanescu: Loading adică rata de încărcare a paginilor afişate cu bannere, pentru cine nu ştie

(11:17:29 PM) Călin Rotăruş: hai sa facem o socoteala

(11:17:37 PM) Călin Rotăruş: daca piata de online e 9 milioane de euro net

(11:17:50 PM) Călin Rotăruş: si rate-cardul e de 18 euro

(11:18:05 PM) Călin Rotăruş: adica un CPM (cost pe mie) net de 9 euro

(11:18:26 PM) Călin Rotăruş: inseamna ca intr-un an s-au vandut …

(11:18:37 PM) Călin Rotăruş: 1 miliard afisari de bannere

(11:18:43 PM) Iulian Comanescu: Aşa.

(11:18:56 PM) Iulian Comanescu: Şi voi aveţi câte afişări de pagină?

(11:19:05 PM) Călin Rotăruş: 400 mil pe luna

(11:19:17 PM) Călin Rotăruş: sa zicem ca in total sunt 1 miliard pe luna, cu totul

(11:19:37 PM) Călin Rotăruş: deci loadingul mediu pe .ro e de 1/12

(11:20:09 PM) Iulian Comanescu: Mai sus se vorbeşte de afişări de pagină şi afişări de bannere, în ideea că numai o parte din paginile afişate au şi bannere pe ele. 400 de milioane de afişări de pagină, deci un miliard de afişări de pagină pe lună, 12 miliarde pe an. Numai 1 miliard poartă bannere, traduc pentru cei mai puţin familiarizaţi.

(11:20:36 PM) Călin Rotăruş: site-ownerul respectiv nu se intreba cat ar fi meritat acel site

(11:20:43 PM) Călin Rotăruş: ci cati bani a castigat

(11:20:48 PM) Iulian Comanescu: Pai trebuia să aibă prin urmare un loading de 8,3%.

(11:21:06 PM) Iulian Comanescu: Şi el avea sub 5.

(11:21:17 PM) Iulian Comanescu: S-a dus la Boom şi a primit mult mai mulţi bani.

(11:21:16 PM) Călin Rotăruş: nu, jumatate din site-uri au un loading mai mare si celalata jumatate unul mai mic

(11:21:36 PM) Iulian Comanescu: Care-s jumătăţile?

(11:21:55 PM) Călin Rotăruş: diferenta o fac o multime de parametri

(11:22:10 PM) Călin Rotăruş: care tin de calitate si de pozitionare in raport cu interesele advertiserilor

(11:23:17 PM) Călin Rotăruş: e posibil ca la Boom sa fi primit mai multi bani, intrebarea e daca Boom a vandut mai mult

(11:23:35 PM) Călin Rotăruş: pe acel site

(11:24:18 PM) Iulian Comanescu: Nu înţeleg, se putea să le dea bani mai mulţi de la ei?

(11:24:34 PM) Călin Rotăruş: boom e un business mult mai complex

(11:24:59 PM) Călin Rotăruş: spre deosebire de arbo

(11:25:02 PM) Iulian Comanescu: Deci ar fi putut urmări să ia site-uri de la voi, ca să îşi mărească portofoliul, după aia vedeau ei ce făceau cu micile achiziţii.

(11:24:37 PM) Iulian Comanescu: Ştii de ce am venit cu citatul ăla, pe deasupra şi anonim? Ăsta e buzz-ul din piaţă.

(11:25:22 PM) Iulian Comanescu: Totuşi – buzz-ul din piaţă e Boom dă mai mulţi bani decât ARBO. Inclusiv pe vremea lui Orlando.

(11:25:27 PM) Iulian Comanescu: ARBO e mai temeinic, mai cinstit.

(11:25:59 PM) Iulian Comanescu: În sensul în care Boom şi-a acuzat fostul manager de tot felul de chestii, după plecarea acestuia.

(11:25:24 PM) Călin Rotăruş: portofoliu inseamna putere

(11:25:34 PM) Călin Rotăruş: inseamna share de piata

(11:25:55 PM) Călin Rotăruş: nu ma provoca cu boom

(11:26:23 PM) Călin Rotăruş: arbo e o companie cotata la bursa care vrea sa castige bani din oferirea de servicii

(11:26:03 PM) Iulian Comanescu: Nu, n-am chef de scandal.

(11:26:09 PM) Iulian Comanescu: Da’ nu pot să fiu băiat bun cu tine.

(11:26:24 PM) Iulian Comanescu: Fiindcă îmi aduci bannere pe site şi lumea vorbeşte. Bine, oricum o să vorbească.

(11:26:27 PM) Călin Rotăruş: 🙂

CE-O SĂ VÂNDĂ ARBOMEDIA PE HI5

(11:26:36 PM) Iulian Comanescu: Portofoliu egal putere – şi cu asta ajungem la Hi5.

(11:26:46 PM) Călin Rotăruş: bine ca m-ai iertat cu Boom…

(11:26:46 PM) Iulian Comanescu: V-a trebuit că acolo e viitorul. Ce-o să vindeţi pe Hi5?

(11:27:36 PM) Călin Rotăruş: audienta lui Hi5 si atitudinea utilizatorilor in momentul in care “se socializeaza”

(11:27:41 PM) Iulian Comanescu: Da, bun.

(11:27:46 PM) Călin Rotăruş: sunt foarte interesante pentru advertiseri

(11:27:57 PM) Călin Rotăruş: in primul rand

(11:28:11 PM) Călin Rotăruş: socio-demograficele sunt foarte interesante

(11:28:22 PM) Călin Rotăruş: 70% au intre 18 si 35 de ani

(11:28:25 PM) Iulian Comanescu: Dar o să fie bannere, contextuale? O trimiteţi pe Ana-Rita cu câteva sute de mii de stickere în poşetă să le lipească repede pe ecran când se uită oamenii la Hi5?

(11:28:50 PM) Iulian Comanescu: Da’ mâine, la conferinţa de presă, ce-o să scrii în oferta de Hi5? “Hi5, 18-35, osii şi boghiuri?”

(11:30:29 PM) Călin Rotăruş: o sa vorbesc de utilizatorii de Hi5

(11:30:56 PM) Călin Rotăruş: o sa vorbesc de starea lor de spirit atunci cand sunt inconjurati de prieteni

(11:30:59 PM) Iulian Comanescu: Deci – bannere, contextuale sau ce?

(11:31:15 PM) Călin Rotăruş: o sa vorbesc de posibilitatile extraordinare de targetare

(11:31:35 PM) Călin Rotăruş: si la urma voi vorbi de formele pe care le poate lua publicitatea

(11:31:44 PM) Călin Rotăruş: pregatim niste pachete

(11:31:49 PM) Călin Rotăruş: foarte interesante

(11:31:54 PM) Călin Rotăruş: de reach mare

(11:32:03 PM) Călin Rotăruş: su cu preturi foarte tentante

(11:32:12 PM) Iulian Comanescu: Aşa. În pachetele alea ce e?

(11:32:19 PM) Iulian Comanescu: Nu vrei să zici, nu?

(11:32:20 PM) Călin Rotăruş: sigur ca va exista si publicitate contextuala

(11:32:28 PM) Călin Rotăruş: nu e mare secret

(11:32:45 PM) Iulian Comanescu: Păi atunci zi. Sau zi că nu zici şi trecem la altceva 🙂

(11:36:15 PM) Călin Rotăruş: pachetele sunt gandite pentru anumite categorii de produse sau tipuri de campanii (de imagine, de produs, virale), vor acoperi inteligent nevoile comunicatorilor, vor oferi solutii la cheie pentru diverse necesitati si sunt rezultatul experientei, atat a noastra pe piata din .ro, cat si a Hi5, pe multe alte piete

(11:36:40 PM) Călin Rotăruş: de asta, la lansare va veni si un reprezentant al Hi5

(11:38:29 PM) Iulian Comanescu: Tocmai aţi mai primit un catralion de afişări cu care să vă jucaţi, de la Hi5.

(11:38:39 PM) Iulian Comanescu: O să luaţi din bannerele mele şi o să-i daţi lui Hi5, nu?

(11:39:06 PM) Iulian Comanescu: Că dacă n-ai decât un miliard de bannere pe an…

(11:41:02 PM) Călin Rotăruş: pachetele despre care am discutat sunt produse noi pe piata, care vor tenta foarte multi advertisieri, ma astept sa contribuie la cresterea bugetelor de pe piata

(11:41:53 PM) Călin Rotăruş: de asta sunt atat de entuziast fata de Hi5

(11:42:04 PM) Călin Rotăruş: e o munca de lansare, de constructie

(11:42:23 PM) Călin Rotăruş: nu e vorbe de a lua un buget dintr-o parte

(11:42:28 PM) Călin Rotăruş: si de dus in alta

(11:42:46 PM) Călin Rotăruş: usurel

(11:43:18 PM) Călin Rotăruş: 1200 milioane de pageviews pe luna

(11:43:21 PM) Iulian Comanescu: E verosimil că Hi5 nu face vânzări clasice.

(11:43:40 PM) Călin Rotăruş: e neverosimila amploare fenomenului

(11:45:23 PM) Iulian Comanescu: Răspunsurile ar trebui să se găsească şi înainte de asta, aici.

Hi5 ŞI VIRALELE

(11:45:41 PM) Iulian Comanescu: Hi5 e un anumit tip de nişă.

(11:45:55 PM) Iulian Comanescu: Bagă pe gâtul userilor tot felul de clipuri and stuff şi numeşte asta “ofertă virală”.

(11:46:01 PM) Iulian Comanescu: Eu am făcut câteva virale pe net.

(11:46:05 PM) Iulian Comanescu: De pildă asta şi asta.

(11:47:35 PM) Călin Rotăruş: simpatic

(11:47:03 PM) Iulian Comanescu: Ca purist şi găină de conţinut ce sunt, o să spun că după capul meu viral nu e “ce se dă”, ci “ce se ia”.

(11:47:20 PM) Iulian Comanescu: Voi o “să daţi” virale. Tu Hi5-ului, iar Hi5-ul userului.

(11:47:30 PM) Iulian Comanescu: Cum mă contrazici?

(11:47:57 PM) Călin Rotăruş: un viral se raspandeste, prin definitie singur

(11:48:06 PM) Iulian Comanescu: Da, exact. Şi ce ofertezi tu?

(11:48:15 PM) Călin Rotăruş: noi o sa oferim o baza de lansare a campaniilor de acest tip

(11:48:24 PM) Iulian Comanescu: Care constă în…?

(11:49:45 PM) Călin Rotăruş: plasarea respectivului vizual in comunitatile care sunt mai aproape de posibilitatea de a-l raspandi

(11:49:54 PM) Iulian Comanescu: Aha.

(11:49:56 PM) Iulian Comanescu: Fair enough. Nu sună a spam.

MĂ, ARBOMEDIO, MĂ, DE CE NU DAI BANNERE LA BLOGURILE CARE ESTE?

(11:50:52 PM) Iulian Comanescu: De la Hi5 la altă nişă.

(11:50:58 PM) Iulian Comanescu: De ce n-aveţi grijă de bloggeri, bă?

(11:51:09 PM) Iulian Comanescu: Adică aveţi grijă de mine, sarumâna. Dar cred că-s singurul blog din oferta voastră.

(11:51:24 PM) Iulian Comanescu: De ce nu ne DAŢI bani?

(11:51:13 PM) Călin Rotăruş: pai am vazut ca are grija dom’ presedinte

(11:51:28 PM) Călin Rotăruş: ca sa nu mai vorbesc de Fusu

(11:51:38 PM) Iulian Comanescu: Noi estem deştepţi, nu comite dezacorduri, nu zice p..a când scriem?

(11:51:45 PM) Iulian Comanescu: Dom’ preşedinte care?

(11:51:45 PM) Călin Rotăruş: 🙂

(11:51:48 PM) Călin Rotăruş: Base

(11:51:55 PM) Iulian Comanescu: Aşa. Ce-are Băsescu cu blogurile?

(11:51:59 PM) Călin Rotăruş: am vazut ca s-a intalnit cu bloggerii

(11:52:06 PM) Călin Rotăruş: acum vreo doua zile

(11:52:06 PM) Iulian Comanescu: Aoleeeu, era Iliescu.

(11:52:12 PM) Călin Rotăruş: tot aia

(11:57:23 PM) Iulian Comanescu: Câte bloguri ai în ofertă? Că aici rămăsesem?

(11:57:27 PM) Călin Rotăruş: unu

(11:57:40 PM) Călin Rotăruş: si bun…

(11:57:35 PM) Iulian Comanescu: P-al meu. De ce p-al meu?

(11:57:39 PM) Iulian Comanescu: Că ţi-am împrumutat Konica aia sau de ce?

(11:57:52 PM) Iulian Comanescu: Că-ţi iau acuma ymterviu?

(11:58:15 PM) Călin Rotăruş: incerc sa ma decid cum sa raspund

(11:58:31 PM) Călin Rotăruş: sa o iau in serios…

(11:59:15 PM) Iulian Comanescu: Păi ia-o. Ştii de ce?

(11:59:23 PM) Iulian Comanescu: Că te-ai dus pe vreo 170 de rss-uri în secunda doi.

(11:59:29 PM) Călin Rotăruş: wow

(11:59:29 PM) Iulian Comanescu: M-am uitat zilele trecute pe Google Reader.

(11:59:36 PM) Iulian Comanescu: Atâţia abonaţi am. Numai acolo.

(1/29/2008 12:00:05 AM) Iulian Comanescu: Din ăştia 170 cred că 160 sunt bloggeri. Şi dacă nu răspunzi serios ai băgat-o pe mânecă.

(12:00:13 AM) Călin Rotăruş: ma asteapta bloggerii la coltul webului cu mouse-ul armat gata sa-mi dea right-click

(12:00:18 AM) Iulian Comanescu: Da.

(12:00:23 AM) Călin Rotăruş: ok, incerc sa fiu serios

(12:00:38 AM) Călin Rotăruş: blogul tau are o anumita audienta

(12:00:47 AM) Călin Rotăruş: intotdeauna am crezut in nise

(12:00:52 AM) Călin Rotăruş: in comunitati

(12:01:04 AM) Călin Rotăruş: si in comunicarea customizata pe ele

(12:01:15 AM) Călin Rotăruş: daca stii sa spui in romaneste customizat plz

(12:01:29 AM) Iulian Comanescu: Cica e “personalizat”.

(12:01:43 AM) Călin Rotăruş: merci

(12:01:15 AM) Iulian Comanescu: Deci te-am convins cu schema d-aici.

(12:02:05 AM) Iulian Comanescu: Cu cifrele din redacţii, fidelitatea de 95% şi tot restul.

(12:02:22 AM) Călin Rotăruş: mi-e destul de clar care e audienta ta

(12:02:27 AM) Călin Rotăruş: inteleg contentul

(12:02:38 AM) Călin Rotăruş: si simt ce s-ar putea comunica

(12:02:49 AM) Călin Rotăruş: cititorilor tai

(12:03:14 AM) Călin Rotăruş: cat ce priveste alte bloguri

(12:03:27 AM) Călin Rotăruş: nu simt audienta respectiva

(12:04:08 AM) Călin Rotăruş: am mare simpatie pentru toti bloggerii pe care-i cunosc

(12:04:28 AM) Iulian Comanescu: Am fost în Bulgaria, la Ruse, prima oară cu Călin Fusu şi fala blogosferei.

(12:04:42 AM) Iulian Comanescu: Şi să ştii că apărea chestia asta recurent: “agenţiile nu ne bagă în seamă”.

(12:05:15 AM) Iulian Comanescu: Ce trebuie să facă un blog pentru ca să intereseze ARBOmedia, Boom sau un malac de genul ăsta?

(12:05:40 AM) Călin Rotăruş: agentiile nu ar baga in seama nici daca ar ateriza un 747 in curtea lor daca n-ar veni un individ cu un laptop sale faca o prezentare in powerpoint despre eveniment

(12:05:47 AM) Călin Rotăruş: de asta sunt bune regiile

(12:06:15 AM) Iulian Comanescu: Da.

(12:06:22 AM) Iulian Comanescu: Cred că ei prin agenţii înţelegeau şi regii.

(12:06:34 AM) Iulian Comanescu: Ce-ar trebui să facă un blogger ca să intereseze o regie?

(12:07:09 AM) Călin Rotăruş: e ca si cu orice alt produs

(12:07:55 AM) Iulian Comanescu: Ok. Spune aici, negru pe alb.

(12:08:30 AM) Călin Rotăruş: trebuie sa prezinte anmite avantaje, sa atinga o audienta suficient de mare pe un segment clar sau o audienta imensa generalista

(12:09:27 AM) Călin Rotăruş: si segmentul respectiv sa fie interesant pentru advertiseri

(12:09:46 AM) Călin Rotăruş: adik, daca ai un blog despre navomodele

(12:10:01 AM) Călin Rotăruş: presupunand ca in .ro sunt 1000 de navomodelisti

(12:10:11 AM) Călin Rotăruş: si 500 citesc acel blog

(12:10:24 AM) Călin Rotăruş: se cheama ca atingi jumatate dintr-un segment tinta

(12:10:35 AM) Călin Rotăruş: “target”

(12:10:46 AM) Călin Rotăruş: numai ca foarte rar

(12:11:07 AM) Călin Rotăruş: se intalneste un advertiser care vrea sa promoveze clei rezistent la apa

(12:11:38 AM) Călin Rotăruş: si atunci o regie nu e interesata sa reprezinte acea audienta

(12:11:52 AM) Călin Rotăruş: pentru cele 2 campanii la 3 ani

(12:12:01 AM) Călin Rotăruş: care ar putea intra pe acel segment

(12:12:29 AM) Iulian Comanescu: Asta e?

(12:12:30 AM) Călin Rotăruş: in general perceptia e ca o regie e un intermediar care ia un comision din tranzactii

(12:12:46 AM) Călin Rotăruş: insa putini stiu cat de complexa e munca de reprezentare

(12:13:18 AM) Călin Rotăruş: si cat efort se depune pana cand un produs e lansat in piata, la lansare si dupa aceea

(12:13:23 AM) Iulian Comanescu: Da… si comportă multe aspecte.

(12:13:24 AM) Călin Rotăruş: mai sus e un caz

(12:13:39 AM) Călin Rotăruş: in care ai reach mare pe un segment neinteresant comercial

(12:13:46 AM) Călin Rotăruş: dat in general

(12:13:26 AM) Iulian Comanescu: De pildă aici, pe “Media lui Comanescu”.

(12:13:37 AM) Iulian Comanescu: Am avut până acuma bannere la un site de licitaţii şi un catalog.

(12:13:48 AM) Iulian Comanescu: Percepţia mea e că am luat firimituri dintr-un deal mare.

(12:15:03 AM) Iulian Comanescu: Dar dacă, de pildă, la 30 iunie 2008 am constatat că am doar peanuts de-astea cred că închid oferta de publicitate şi zic frumos că piaţa nu e coaptă sau zice altcineva urât că am dat kix 🙂

(12:14:18 AM) Călin Rotăruş: cazul cel mai intalnit

(12:14:21 AM) Călin Rotăruş: e invers

(12:14:40 AM) Călin Rotăruş: cand audienta nu poate fi definita clar

(12:15:23 AM) Călin Rotăruş: ok, scriu despre filme, despre hacking, despre Kant, despre unde m-am scarpinat azi dimineata cand m-am trezit

(12:15:45 AM) Iulian Comanescu: D-aia n-ai bloguri în ofertă, nu?

(12:15:50 AM) Călin Rotăruş: e greu sa definesti si sa vinzi audienta respectiva

(12:15:51 AM) Iulian Comanescu: Cu mine a fost un fel de test.

(12:16:02 AM) Iulian Comanescu: Totuşi – trebuie să încurajezi nişele.

(12:16:13 AM) Călin Rotăruş: nu, tu ai o audienta clara pe care o simt si pe care ma cred in stare sa o reprezint

(12:16:26 AM) Iulian Comanescu: Pân-acu am avut un catalog de modă şi un site de licitaţii, repet.

(12:16:32 AM) Iulian Comanescu: Au trecut… două luni jumate.

(12:16:43 AM) Iulian Comanescu: Dar vreau să-ţi propun altceva.

TENTATIVĂ DE ÎNSURAT ARBOMEDIA CU UN BLOG. E PE BUNE

(12:16:49 AM) Iulian Comanescu: Ştii ce, mă, Căline?

(12:16:53 AM) Călin Rotăruş: i

(12:16:55 AM) Iulian Comanescu: Mă simt cam singur p-acolo, prin oferta ARBOmedia.

(12:17:28 AM) Călin Rotăruş: e semn ca esti intelectual, ai un puternic sentiment de singuratate, mai ales la portile slavismului

(12:17:08 AM) Iulian Comanescu: Cu catalogu şi site-ul de licitaţii şi ce-o mai fi.

(12:17:22 AM) Iulian Comanescu: Vreau să-ţi fac o propunere. Hai să facem la mine pe blog un fel de concurs.

(12:17:29 AM) Iulian Comanescu: Să mai selectăm un blog pe care să-l bagi în poşeta Anei-Rita.

(12:18:14 AM) Iulian Comanescu: Mă rog, Ana-Rita n-are bloguri, ci press release-uri în poşetă.

(12:18:36 AM) Iulian Comanescu: În poşeta Aurorei Enghis, că cred că are şi ea una cât capu’ lu’ Russell Crowe.

(12:18:34 AM) Călin Rotăruş: pe mykinda il stii?

(12:18:38 AM) Iulian Comanescu: Da.

(12:18:52 AM) Iulian Comanescu: Mai pescuiesc câte o ştire la “M-au interesat”, am o coloană.

(12:18:58 AM) Iulian Comanescu: Îl face Brăduţ Ulmanu.

(12:19:04 AM) Iulian Comanescu: Nu ştiu ce trafic au.

(12:19:11 AM) Călin Rotăruş: vezi ca nu esti singur in portofoliu…

(12:19:17 AM) Iulian Comanescu: Aha, sunt două. [Da, Rotăruş s-a răzgândit, mai are un blog în ofertă, nu cum zicea mai sus. Probabil că s-a uitat între timp în tabelul ăla cu câteva sute de rânduri.]

(12:19:23 AM) Iulian Comanescu: Bine, da’ mai dă unu’ de la tine.

(12:19:34 AM) Iulian Comanescu: Selectăm un blog. Ai drept de veto.

(12:19:33 AM) Călin Rotăruş: in cazul in care il consideri un blog….

(12:20:05 AM) Iulian Comanescu: Deci: mai iei un blog?

(12:20:43 AM) Călin Rotăruş: ok, pe cine vrei sa faci om?

(12:20:48 AM) Iulian Comanescu: Păi stabilim împreună pe cine.

(12:20:51 AM) Călin Rotăruş: ok

(12:20:52 AM) Iulian Comanescu: Dăm drumu’ la o pagină.

(12:21:00 AM) Iulian Comanescu: Anunţăm: ARBOmedia ia un blog în ofertă.

(12:21:09 AM) Iulian Comanescu: fiecare să intre aici în subsol să îşi facă reclamă.

(12:21:13 AM) Iulian Comanescu: Ce-ar putea vinde.

(12:21:23 AM) Iulian Comanescu: Enumerăm condiţiile. Target delimitat, vandabil (interesant pentru clienţi).

(12:21:29 AM) Iulian Comanescu: Dăm câteva exmeple de mari spenderi, ca idee.

(12:21:36 AM) Iulian Comanescu: Şi îşi depune fiecare candidatura.

(12:21:42 AM) Iulian Comanescu: Şi selecţionezi unu’.

(12:21:45 AM) Călin Rotăruş: telecom, banci, masini

(12:21:47 AM) Iulian Comanescu: Pe care îl laşi să vezi cum evoluează.

(12:21:49 AM) Iulian Comanescu: D-astea.

(12:22:31 AM) Iulian Comanescu: O să pun un post în care zic că lansaţi asta prin intermediul meu. Primiţi un blog în ofertă.

(12:22:38 AM) Iulian Comanescu: Fiecare trebuie să îşi facă reclamă.

(12:22:43 AM) Iulian Comanescu: Cam ca la The Apprentice.

(12:22:48 AM) Iulian Comanescu: Îşi zice targetul, vine cu cifrele.

(12:22:56 AM) Iulian Comanescu: Cum am făcut eu la voi.

(12:22:59 AM) Iulian Comanescu: După aia alegi unul.

(12:24:41 AM) Iulian Comanescu: Îţi dau eu pe mail postul în care anunţăm. [O să vedeţi cât de curând aici o postare precisă, cu condiţii şi tot restul.]

(12:24:47 AM) Călin Rotăruş: ca la gaina?

(12:24:54 AM) Iulian Comanescu: Cum ca la găină?

(12:24:59 AM) Călin Rotăruş: la targul de fete

(12:25:04 AM) Iulian Comanescu: A, da, Târgul de la Găina, exact.

(12:25:09 AM) Iulian Comanescu: Lada de zestre.

(12:25:56 AM) Călin Rotăruş: regiu simpatic, cu posibilitati materiale cauta bloga simpatica, cu target bine definit pentru relatie de lunga durata

ALTE CALCULE. CÂND SE VOR ÎMBOGĂŢI BLOGGERII CU 100 DE UNICI PE ZI? CÂND PIAŢA VA CREŞTE DE 700 DE ORI

(12:26:34 AM) Iulian Comanescu: Când va putea câştiga ceva de la tine un blog cu 100 de unici pe zi?

(12:26:46 AM) Iulian Comanescu: Asta-i o întrebare de la altcineva. De la Brăduţ Ulmanu. Care cred că habar n-are că myKinda a bătut palma cu ARBO, aşa s-a nimerit să se înşire cele două lucruri.

(12:27:47 AM) Iulian Comanescu: Am eu un răspuns, dar aştept să văd dacă ai şi tu unul.

(12:30:31 AM) Călin Rotăruş: am dar mi-e nu stiu cu sa-l dau…

(12:30:47 AM) Iulian Comanescu: Hai că am eu unul mai diplomatic.

(12:30:54 AM) Iulian Comanescu: 100 de unici face poate vreo 200 de pagini afişate pe zi.

(12:30:59 AM) Iulian Comanescu: Vreo 6000 pe lună.

(12:31:41 AM) Iulian Comanescu: 6000 pe lună la 8% loading (adică acel 1/12 pe care îl pomenise Călin la discuţia despre toată piaţa) înseamnă 480 de afişări de banner pe lună?

(12:31:45 AM) Iulian Comanescu: Cam aşa.

(12:31:55 AM) Iulian Comanescu: La un net de cât ziceai?

(12:32:01 AM) Călin Rotăruş: 9 euro

(12:32:11 AM) Iulian Comanescu: 9 pe mie, câştigă frumoasa sumă de 4,5 euro pe lună, nu?

(12:32:13 AM) Iulian Comanescu: De la tine.

(12:32:23 AM) Iulian Comanescu: În 2008, piaţa o să fie de 15 milioane în loc de 9 milioane, se zice.

(12:32:32 AM) Iulian Comanescu: Cum-necum, asta duce la venituri prognozate de 8 euro pe lună, pentru 100 de unici, 200 de pagini afişate.

(12:33:22 AM) Iulian Comanescu: Deci, ca s-ajungă la un 300 de euro, piaţa trebuie să crească de vreo 75 de ori.

(12:33:36 AM) Iulian Comanescu: 300 de euro ar fi un minimum de subzistenţă, ca să nu plăteşti chirie, mai ştiu eu ce?

(12:33:53 AM) Iulian Comanescu: Deci nu 9 milioane, ci vreo 700 de milioane.

(12:34:09 AM) Iulian Comanescu: Cand o fi piaţa de internet de 700 de milioane de euro net, atunci o să trăiască un blogger de 100 de unici pe zi. O să trăiască mai pe sponci, dar o să trăiască din blogul lui şi vânzări clasice de bannere.

(12:33:30 AM) Călin Rotăruş: nu e de piata

(12:33:51 AM) Călin Rotăruş: cand vrei 100 de euro pe luna nu-ti pasa cate milioane e piata

(12:35:00 AM) Călin Rotăruş: ci trebuie sa te gandesti ca acel client care iti da 300 de euro ar trebui sa castige macar 301 euro de pe urma publicitatii (in timp bineinteles)

(12:35:40 AM) Călin Rotăruş: daca ai blog pe care il citesc cei 20 de proprietari de Rolls Royce din .ro e altceva

(12:35:44 AM) Iulian Comanescu: Hai s-o luăm şi altfel: Câte afişări trebuie să aibă un blogger “generalist”, netargetat, ca să obţină la nivelul pieţei din 2008 un venit de 300 de euro din bannere?

(12:35:56 AM) Iulian Comanescu: O să fac eu calculul ăsta. [Am presupus o piaţă de 15 milioane de euro net şi acelaşi loading cu bannere, fiindcă ARBO şi Boom primesc tot mai multe campanii, dar şi internetul creşte. Neluând în calcul comisionul agenţiei, a ieşit că 300 de euro egal 33,3 mii afişări bannere, adică 400.000 de pagini afişate pe lună. Cu un raport de pagini/unic de 2 şi împărţind totul la 30 de zile, reies aproape 7000 de unici pe zi. Dacă luăm în calcul şi comisionul regiei, reiese că un blogger care vrea să facă 300 de euro net pe lună din bannere cu un deal clasic şi target generalist trebuie să aibă cam 10.000 de unici pe zi, nemaisocotind taxe gen dividende sau impozit pe venit.]

(12:36:11 AM) Iulian Comanescu: E târziu. Mai am două întrebări. Aia cu insula pustie întâi.

PE SFÂRŞITE

(12:36:15 AM) Călin Rotăruş: k

(12:37:08 AM) Iulian Comanescu: Ai naufragiat lângă o insulă pustie. În apă, lângă tine, se bălăcesc Călin Fusu, Orlando Nicoară şi Cristian Tudor Popescu.

(12:37:31 AM) Iulian Comanescu: Tu poţi ajunge la mal şi, mai mult, îl poţi salva pe unul dintre cei trei. Pe care îl salvezi şi de ce?

(12:38:53 AM) Călin Rotăruş: nu stiu cum sa spun ca sa nu sune fals, dar cand e vorba de viata, pentru mine nu mai conteaza cat de bun sau rau esti

(12:39:20 AM) Iulian Comanescu: Da’ tu eşti bine mersi. Şi mai poţi lua cu tine pe insulă şi pe unul din cei trei.

(12:39:49 AM) Călin Rotăruş: ok, vrei sa spun pe care din ei l-as alege pentru baza de date de gene a viitorului

(12:39:59 AM) Iulian Comanescu: 🙂

(12:40:00 AM) Iulian Comanescu: Aşa, zi.

(12:41:36 AM) Călin Rotăruş: lasa-ma sa rationez cu voce tare

(12:41:41 AM) Iulian Comanescu: Da.

(12:42:35 AM) Călin Rotăruş: Ii percep pe Calin/Orlando/CTP ca fiind caracterizati de urmatoarele atribute:

(12:43:41 AM) Călin Rotăruş: perseverenta/ambitie/incrancenare

(12:48:34 AM) Călin Rotăruş: si ca sa fac un banc, pe perseverent nu trebuie sa-l salvezi, ca va iesi singur la mal, chiar daca o ia in sensul celalalt si inoata pana la marginea oceanului, pe ambitios n-are sens, ca va gasi un deal cu vreun delfin iar pe incrancenat degeaba il salvezi, ca iti va reprosa asta toata viata

(12:48:42 AM) Iulian Comanescu: Şi ultima.

(12:48:45 AM) Călin Rotăruş: baga

(12:49:02 AM) Iulian Comanescu: La Hi5 a fost cu licitaţie sau cum aţi obţinut deal-ul?

(12:51:13 AM) Călin Rotăruş: n-a fost cu strigare… in urma discutiilor am ajuns ambii la concluzia ca suntem pe aceeasi lungime de unda, ca avem moduri de gandire apropiate si s-a creat o incredere in profesionalismul celuilalt. restul au fost detalii

(12:51:34 AM) Iulian Comanescu: Dar ce crezi că i-a determinat să bată palma cu voi?

(12:51:35 AM) Iulian Comanescu: 🙂

(12:52:41 AM) Călin Rotăruş: parerea mea e ca ii intereseaza calitatea reprezentarii si impunerea pe piata.

Calin-Rotarus-ARBOmedia_550.jpg

Titulatura oficială a lui Călin Rotăruş: General manager ARBOinteractive, de la 1 februarie 2008, odată cu desprinderea acesteia într-o companie separată

  1. » Blog Archive Reply

    […] Un interviu cu Rotarus gasiti la Iulian au mai scris despre subiect doi fosti angajati de la Arbomedia, Gabi Boaca (contesta pozitionarea de leader a fostilor colegi) si Doru Panaitescu care aduce in discutie ideea ca o data cu intrarea Yahoo, Hi5, Mobile.de, Google in .ro lucrurile vor fi si mai confuze pt clienti si agentii […]

  2. Raul Popa Reply

    V-a sa zica ca daca eu vreau sa cumpar spatiu de la Hi5 nu o pot face decat prin ARBO… sau in ce consta mare conspiratie?

    Ce am eu de castigat sau de pierdut?

  3. artistu Reply

    Interesant de citit pentru noi bloggeri mici care vrem sa crestem mari! L-am tras la imprimanta si o sa il conspectez acasa!
    😀

  4. Calin Rotarus, despre foamea si marile realizari de pe internetul romanesc | Seo and Webdesign development blog Reply

    […] Calin Rotarus, care din data de 1 februarie devine general manager ARBOinteractive, ce se va separa de ARBOmedia, vorbeste intr-un ymterviu pe blogul lui Comanescu despre diferentele dintre regiile ARBO si Boom, despre ce va vinde pe hi5, despre cat de "neverosimila este amploarea fenomenului" de social networking, despre motivele pentru care nu se vinde publicitate pe bloguri in momentul de fata.Citeste si comenteaza ymterviul lui Comanescu Calin Rotarus, care din data de 1 februarie devine general manager ARBOinteractive, ce se va separa de ARBOmedia, vorbeste intr-un ymterviu pe blogul lui Comanescu despre diferentele dintre regiile ARBO si Boom, despre ce va vinde pe hi5, despre cat de "neverosimila este amploarea fenomenului" de social networking, despre motivele pentru care nu se vinde publicitate pe bloguri in momentul de fata.Citeste si comenteaza ymterviul lui Comanescu […]

  5. Iulian Comanescu Reply

    Bloger: socoteala de mai sus e strict orientativă, nu te gândi că la 1000 e nu ştiu cum şi la patru mii e de patru ori mai mult. Site-urile cu câteva milioane de pagini servite (afişări) pe lună fac peste 10.000 de euro net, în funcţie de poziţionare.

  6. Netuality » Blog Archive » Bani pentru bloggeri si cifre cu schepsis: avem blogobula ? Reply

    […] Deabia în seara aceasta am apucat să citesc ymterviul luat de Comănescu lui Călin Rotăruș de la Arbomedia. Foarte interesant și pentru oamenii din advertising, și pentru bloggeri. În a doua parte a materialului se enunță niște cifre, toate par realiste. Deducem că un blog românesc generalist cu 10.000 de unici pe zi poate strânge cam 300 EUR/lună pe Arbomedia. Bun, hai să comparăm cu cifrele de la AdSense. O să-mi spuneți că AdSense plătește la click. Da, dar oferă o statistică interesantă care se numește eCPM (equivalent CPM). Acesta s-a situat între 0.93 și 1.18 USD pentru niște bloguri de care am avut eu grijă la un moment dat și care acum se află sub oblăduirea fratelui meu (de ce am renunțat recent la aceste mici business-uri mioritice de weekend și în general la consulting, într-un episod viitor). Dacă mergem pe o valoare medie de 1USD/CPM și în jur de 2 pagini pe vizitator, blogul “nostru” de 10.000 de unici pe zi va produce la finalul unei luni suma de 600USD (405 EUR) încasabilă a doua zi fără comision, pe bază de buletin și număr de tranzacție, de la WE QuickCash. Este un randament decent pentru mulți bloggeri care nu cred că au la ora actuală alternative mai bune pe piața românească. Altfel stă treaba cu blogurile care au un cuvânt de spus pe o nișă clară, fiind foarte targetate lucrurile se negociază altfel acolo. Și insist pe cuvântul negociază – operațiune pe care nu o poți face în cazul lui Google. […]

  7. MediaCafe » Blog Archive » eat, sleep, yahoo deci Reply

    […] Gasiti aici un ym interviu interesant cu si despre Calin Rotarus, Hi5, Arbomedia, rechini, crocodili si milioane. Putin cam lung si boring – oricum, tare messengerul asta – de unde si reach-ul arbofive:) In alta ordine de idei… discutiile au luat-o rau pe aratura la orlando pe subiect. […]

Post your thoughts