ymterviu.030: Călin Rotăruș, despre foamea și marile realizări de pe internetul românesc

(11:00:28 PM) Iulian Comanescu: Liniștitul și nu foarte vorbărețul Călin Rotăruș, guru al publicității on-line, a rupt tăcerea-n paișpe deoarece ARBOmedia a semnat cu Hi5. Hi5 e cine e, prin această manevră ARBO trece în fața Boom ca felie de internet accesat din România pe care o deține în portofoliu. Conferința de presă tocmai a fost cam pe când dumneavoastră citiți aceste lucruri. e miercuri, se discută de Hi5 și desprinderea business-ului de internet într-o companie separată, ARBOinteractive, care îl are ca boss chiar pe omul cu care vorbim aici. Transmisie în direct pe ArboInteractive.ro, între 18.45 și 19.45, în data de 30 ianuarie.

(11:00:44 PM) Iulian Comanescu: La ce vă trebuie vouă Hi5, domnilor?

(11:00:44 PM) Călin Rotăruș: 🙂

(11:01:16 PM) Călin Rotăruș: ca si in viata, trebuie sa mergi inainte

(11:01:39 PM) Călin Rotăruș: daca pana acum piata publicitatii online insemna o lupta cu mentalitatile

(11:02:09 PM) Călin Rotăruș: acum s-a ajuns la un stadiu de maturitate in care produsele pe care le reprezinti fac diferenta

(11:02:36 PM) Călin Rotăruș: in plus, online-ul evolueaza

(11:03:49 PM) Călin Rotăruș: online-ul evolueaza si isi gaseste formele de exprimare proprii – se pare ca social networkingul e cel mai important fenomen acum si in viitorul apropiat

(11:04:01 PM) Iulian Comanescu: Ați ajuns cei mai mari, peste volumul Boom, cealaltă mare regie de publicitate. La ce vă folosește?

(11:04:29 PM) Călin Rotăruș: niciodata nu m-am considerat concurent cu Boom

(11:04:51 PM) Călin Rotăruș: modelel noastre de business au fost atat de diferite intotdeauna

(11:05:23 PM) Călin Rotăruș: si viziunea asupra pietei a diferit fundamental intotdeauna

(11:06:22 PM) Călin Rotăruș: businessul de online a insemnat totdeauna mult mai mult decat numarul de utilizatori care colcaie prin site-urile reprezentate de un adnetwork sau altul

(11:06:46 PM) Călin Rotăruș: asa cum ziceam si mai sus, multa vreme businessul a insemnat apostolat

(11:06:53 PM) Călin Rotăruș: faurirea de piata

(11:07:38 PM) Călin Rotăruș: la un moment dat am avut o discutie cu propria echipa despre ce ne propunem noi si de ce nu ne propunem sa fim numarul unu

(11:07:52 PM) Călin Rotăruș: a fost ca un dialog intre surzi si muti

(11:08:05 PM) Călin Rotăruș: eu nu intelegeam la ce se refera celalti

(11:08:20 PM) Călin Rotăruș: si in ce sens isi doresc sa fie nr. 1

(11:09:02 PM) Călin Rotăruș: eu intotdeauna am considerat ca suntem numarul unu ca servicii, ca si calitate a rreprezentarii, ca influenta asupra dezvoltarii pietei

(11:10:46 PM) Călin Rotăruș: si daca, in urma contractului cu Hi5 numarul de unici neduplicati e mai mare decat al altor retele nu mi se pare ca e suficient, ci doar ca avem o responsabilitate mai mare, si obiective mai interesante

ARBOMEDIA VS. BOOM

(11:10:13 PM) Iulian Comanescu: Păi da, da alți clienți au considerat până acum că Boom le dă mai mult. Că altfel n-aveau portofoliu mai mare. Ce te faci?

(11:11:26 PM) Călin Rotăruș: clientii pentru un ad-network sunt de doua feluri – site-uri si advertiseri

(11:11:55 PM) Călin Rotăruș: oferim servicii specifice pentru fiecare categorie

(11:12:58 PM) Călin Rotăruș: intotdeauna am avut un “nas” pentru contractele cu site-urile

(11:13:12 PM) Călin Rotăruș: cu mult timp inainte de a vorbi despre contract

(11:13:30 PM) Călin Rotăruș: puteam sa spun cu o probabilitate mare daca se va incheia dealul

(11:13:48 PM) Călin Rotăruș: tocmai datorita modelului de business diferit

(11:14:18 PM) Călin Rotăruș: simteam ca oamenii cu care vorbeam sunt structural apropiati de modelul nostru sau nu

(11:15:13 PM) Călin Rotăruș: si, ca si in orice domeniu, exista constructii care rezista mai bine in timp sau marcheaza meteoric peisajul domeniului respectiv

(11:16:02 PM) Călin Rotăruș: ti se pare ca suna prea increzut?

(11:16:11 PM) Iulian Comanescu: Profit de ocazie ca să dezvălui un conflict de interese: Călin Rotăruș e omul care îmi aduce publicitate pe blog, am un deal cu ARBOmedia, prin HotNews. Deci aș putea fi tentat să fiu prietenos cu el, ca să-mi aducă mai multă publicitate.

(11:16:35 PM) Iulian Comanescu: Nu sună încrezut. Dar sună ca și cum ai spune că Boom are mulți, da’ proști.

(11:16:44 PM) Călin Rotăruș: asa e

(11:16:55 PM) Călin Rotăruș: suna aiurea

ROTĂRUȘ EXPLICĂ DE CE NU FACI BANI DIN PUBLICITATE PE INTERNET, DEȘI PARI CĂ FACI

(11:17:02 PM) Iulian Comanescu: Citat dintr-un owner de site mic spre mediu: “M-am mutat la Boom pentru că loadingul la ARBO era de 5%. Era imposibil așa ceva”.

(11:17:15 PM) Iulian Comanescu: Loading adică rata de încărcare a paginilor afișate cu bannere, pentru cine nu știe

(11:17:29 PM) Călin Rotăruș: hai sa facem o socoteala

(11:17:37 PM) Călin Rotăruș: daca piata de online e 9 milioane de euro net

(11:17:50 PM) Călin Rotăruș: si rate-cardul e de 18 euro

(11:18:05 PM) Călin Rotăruș: adica un CPM (cost pe mie) net de 9 euro

(11:18:26 PM) Călin Rotăruș: inseamna ca intr-un an s-au vandut …

(11:18:37 PM) Călin Rotăruș: 1 miliard afisari de bannere

(11:18:43 PM) Iulian Comanescu: Așa.

(11:18:56 PM) Iulian Comanescu: Și voi aveți câte afișări de pagină?

(11:19:05 PM) Călin Rotăruș: 400 mil pe luna

(11:19:17 PM) Călin Rotăruș: sa zicem ca in total sunt 1 miliard pe luna, cu totul

(11:19:37 PM) Călin Rotăruș: deci loadingul mediu pe .ro e de 1/12

(11:20:09 PM) Iulian Comanescu: Mai sus se vorbește de afișări de pagină și afișări de bannere, în ideea că numai o parte din paginile afișate au și bannere pe ele. 400 de milioane de afișări de pagină, deci un miliard de afișări de pagină pe lună, 12 miliarde pe an. Numai 1 miliard poartă bannere, traduc pentru cei mai puțin familiarizați.

(11:20:36 PM) Călin Rotăruș: site-ownerul respectiv nu se intreba cat ar fi meritat acel site

(11:20:43 PM) Călin Rotăruș: ci cati bani a castigat

(11:20:48 PM) Iulian Comanescu: Pai trebuia să aibă prin urmare un loading de 8,3%.

(11:21:06 PM) Iulian Comanescu: Și el avea sub 5.

(11:21:17 PM) Iulian Comanescu: S-a dus la Boom și a primit mult mai mulți bani.

(11:21:16 PM) Călin Rotăruș: nu, jumatate din site-uri au un loading mai mare si celalata jumatate unul mai mic

(11:21:36 PM) Iulian Comanescu: Care-s jumătățile?

(11:21:55 PM) Călin Rotăruș: diferenta o fac o multime de parametri

(11:22:10 PM) Călin Rotăruș: care tin de calitate si de pozitionare in raport cu interesele advertiserilor

(11:23:17 PM) Călin Rotăruș: e posibil ca la Boom sa fi primit mai multi bani, intrebarea e daca Boom a vandut mai mult

(11:23:35 PM) Călin Rotăruș: pe acel site

(11:24:18 PM) Iulian Comanescu: Nu înțeleg, se putea să le dea bani mai mulți de la ei?

(11:24:34 PM) Călin Rotăruș: boom e un business mult mai complex

(11:24:59 PM) Călin Rotăruș: spre deosebire de arbo

(11:25:02 PM) Iulian Comanescu: Deci ar fi putut urmări să ia site-uri de la voi, ca să își mărească portofoliul, după aia vedeau ei ce făceau cu micile achiziții.

(11:24:37 PM) Iulian Comanescu: Știi de ce am venit cu citatul ăla, pe deasupra și anonim? Ăsta e buzz-ul din piață.

(11:25:22 PM) Iulian Comanescu: Totuși – buzz-ul din piață e Boom dă mai mulți bani decât ARBO. Inclusiv pe vremea lui Orlando.

(11:25:27 PM) Iulian Comanescu: ARBO e mai temeinic, mai cinstit.

(11:25:59 PM) Iulian Comanescu: În sensul în care Boom și-a acuzat fostul manager de tot felul de chestii, după plecarea acestuia.

(11:25:24 PM) Călin Rotăruș: portofoliu inseamna putere

(11:25:34 PM) Călin Rotăruș: inseamna share de piata

(11:25:55 PM) Călin Rotăruș: nu ma provoca cu boom

(11:26:23 PM) Călin Rotăruș: arbo e o companie cotata la bursa care vrea sa castige bani din oferirea de servicii

(11:26:03 PM) Iulian Comanescu: Nu, n-am chef de scandal.

(11:26:09 PM) Iulian Comanescu: Da’ nu pot să fiu băiat bun cu tine.

(11:26:24 PM) Iulian Comanescu: Fiindcă îmi aduci bannere pe site și lumea vorbește. Bine, oricum o să vorbească.

(11:26:27 PM) Călin Rotăruș: 🙂

CE-O SĂ VÂNDĂ ARBOMEDIA PE HI5

(11:26:36 PM) Iulian Comanescu: Portofoliu egal putere – și cu asta ajungem la Hi5.

(11:26:46 PM) Călin Rotăruș: bine ca m-ai iertat cu Boom…

(11:26:46 PM) Iulian Comanescu: V-a trebuit că acolo e viitorul. Ce-o să vindeți pe Hi5?

(11:27:36 PM) Călin Rotăruș: audienta lui Hi5 si atitudinea utilizatorilor in momentul in care “se socializeaza”

(11:27:41 PM) Iulian Comanescu: Da, bun.

(11:27:46 PM) Călin Rotăruș: sunt foarte interesante pentru advertiseri

(11:27:57 PM) Călin Rotăruș: in primul rand

(11:28:11 PM) Călin Rotăruș: socio-demograficele sunt foarte interesante

(11:28:22 PM) Călin Rotăruș: 70% au intre 18 si 35 de ani

(11:28:25 PM) Iulian Comanescu: Dar o să fie bannere, contextuale? O trimiteți pe Ana-Rita cu câteva sute de mii de stickere în poșetă să le lipească repede pe ecran când se uită oamenii la Hi5?

(11:28:50 PM) Iulian Comanescu: Da’ mâine, la conferința de presă, ce-o să scrii în oferta de Hi5? “Hi5, 18-35, osii și boghiuri?”

(11:30:29 PM) Călin Rotăruș: o sa vorbesc de utilizatorii de Hi5

(11:30:56 PM) Călin Rotăruș: o sa vorbesc de starea lor de spirit atunci cand sunt inconjurati de prieteni

(11:30:59 PM) Iulian Comanescu: Deci – bannere, contextuale sau ce?

(11:31:15 PM) Călin Rotăruș: o sa vorbesc de posibilitatile extraordinare de targetare

(11:31:35 PM) Călin Rotăruș: si la urma voi vorbi de formele pe care le poate lua publicitatea

(11:31:44 PM) Călin Rotăruș: pregatim niste pachete

(11:31:49 PM) Călin Rotăruș: foarte interesante

(11:31:54 PM) Călin Rotăruș: de reach mare

(11:32:03 PM) Călin Rotăruș: su cu preturi foarte tentante

(11:32:12 PM) Iulian Comanescu: Așa. În pachetele alea ce e?

(11:32:19 PM) Iulian Comanescu: Nu vrei să zici, nu?

(11:32:20 PM) Călin Rotăruș: sigur ca va exista si publicitate contextuala

(11:32:28 PM) Călin Rotăruș: nu e mare secret

(11:32:45 PM) Iulian Comanescu: Păi atunci zi. Sau zi că nu zici și trecem la altceva 🙂

(11:36:15 PM) Călin Rotăruș: pachetele sunt gandite pentru anumite categorii de produse sau tipuri de campanii (de imagine, de produs, virale), vor acoperi inteligent nevoile comunicatorilor, vor oferi solutii la cheie pentru diverse necesitati si sunt rezultatul experientei, atat a noastra pe piata din .ro, cat si a Hi5, pe multe alte piete

(11:36:40 PM) Călin Rotăruș: de asta, la lansare va veni si un reprezentant al Hi5

(11:38:29 PM) Iulian Comanescu: Tocmai ați mai primit un catralion de afișări cu care să vă jucați, de la Hi5.

(11:38:39 PM) Iulian Comanescu: O să luați din bannerele mele și o să-i dați lui Hi5, nu?

(11:39:06 PM) Iulian Comanescu: Că dacă n-ai decât un miliard de bannere pe an…

(11:41:02 PM) Călin Rotăruș: pachetele despre care am discutat sunt produse noi pe piata, care vor tenta foarte multi advertisieri, ma astept sa contribuie la cresterea bugetelor de pe piata

(11:41:53 PM) Călin Rotăruș: de asta sunt atat de entuziast fata de Hi5

(11:42:04 PM) Călin Rotăruș: e o munca de lansare, de constructie

(11:42:23 PM) Călin Rotăruș: nu e vorbe de a lua un buget dintr-o parte

(11:42:28 PM) Călin Rotăruș: si de dus in alta

(11:42:46 PM) Călin Rotăruș: usurel

(11:43:18 PM) Călin Rotăruș: 1200 milioane de pageviews pe luna

(11:43:21 PM) Iulian Comanescu: E verosimil că Hi5 nu face vânzări clasice.

(11:43:40 PM) Călin Rotăruș: e neverosimila amploare fenomenului

(11:45:23 PM) Iulian Comanescu: Răspunsurile ar trebui să se găsească și înainte de asta, aici.

Hi5 ȘI VIRALELE

(11:45:41 PM) Iulian Comanescu: Hi5 e un anumit tip de nișă.

(11:45:55 PM) Iulian Comanescu: Bagă pe gâtul userilor tot felul de clipuri and stuff și numește asta “ofertă virală”.

(11:46:01 PM) Iulian Comanescu: Eu am făcut câteva virale pe net.

(11:46:05 PM) Iulian Comanescu: De pildă asta și asta.

(11:47:35 PM) Călin Rotăruș: simpatic

(11:47:03 PM) Iulian Comanescu: Ca purist și găină de conținut ce sunt, o să spun că după capul meu viral nu e “ce se dă”, ci “ce se ia”.

(11:47:20 PM) Iulian Comanescu: Voi o “să dați” virale. Tu Hi5-ului, iar Hi5-ul userului.

(11:47:30 PM) Iulian Comanescu: Cum mă contrazici?

(11:47:57 PM) Călin Rotăruș: un viral se raspandeste, prin definitie singur

(11:48:06 PM) Iulian Comanescu: Da, exact. Și ce ofertezi tu?

(11:48:15 PM) Călin Rotăruș: noi o sa oferim o baza de lansare a campaniilor de acest tip

(11:48:24 PM) Iulian Comanescu: Care constă în…?

(11:49:45 PM) Călin Rotăruș: plasarea respectivului vizual in comunitatile care sunt mai aproape de posibilitatea de a-l raspandi

(11:49:54 PM) Iulian Comanescu: Aha.

(11:49:56 PM) Iulian Comanescu: Fair enough. Nu sună a spam.

MĂ, ARBOMEDIO, MĂ, DE CE NU DAI BANNERE LA BLOGURILE CARE ESTE?

(11:50:52 PM) Iulian Comanescu: De la Hi5 la altă nișă.

(11:50:58 PM) Iulian Comanescu: De ce n-aveți grijă de bloggeri, bă?

(11:51:09 PM) Iulian Comanescu: Adică aveți grijă de mine, sarumâna. Dar cred că-s singurul blog din oferta voastră.

(11:51:24 PM) Iulian Comanescu: De ce nu ne DAȚI bani?

(11:51:13 PM) Călin Rotăruș: pai am vazut ca are grija dom’ presedinte

(11:51:28 PM) Călin Rotăruș: ca sa nu mai vorbesc de Fusu

(11:51:38 PM) Iulian Comanescu: Noi estem deștepți, nu comite dezacorduri, nu zice p..a când scriem?

(11:51:45 PM) Iulian Comanescu: Dom’ președinte care?

(11:51:45 PM) Călin Rotăruș: 🙂

(11:51:48 PM) Călin Rotăruș: Base

(11:51:55 PM) Iulian Comanescu: Așa. Ce-are Băsescu cu blogurile?

(11:51:59 PM) Călin Rotăruș: am vazut ca s-a intalnit cu bloggerii

(11:52:06 PM) Călin Rotăruș: acum vreo doua zile

(11:52:06 PM) Iulian Comanescu: Aoleeeu, era Iliescu.

(11:52:12 PM) Călin Rotăruș: tot aia

(11:57:23 PM) Iulian Comanescu: Câte bloguri ai în ofertă? Că aici rămăsesem?

(11:57:27 PM) Călin Rotăruș: unu

(11:57:40 PM) Călin Rotăruș: si bun…

(11:57:35 PM) Iulian Comanescu: P-al meu. De ce p-al meu?

(11:57:39 PM) Iulian Comanescu: Că ți-am împrumutat Konica aia sau de ce?

(11:57:52 PM) Iulian Comanescu: Că-ți iau acuma ymterviu?

(11:58:15 PM) Călin Rotăruș: incerc sa ma decid cum sa raspund

(11:58:31 PM) Călin Rotăruș: sa o iau in serios…

(11:59:15 PM) Iulian Comanescu: Păi ia-o. Știi de ce?

(11:59:23 PM) Iulian Comanescu: Că te-ai dus pe vreo 170 de rss-uri în secunda doi.

(11:59:29 PM) Călin Rotăruș: wow

(11:59:29 PM) Iulian Comanescu: M-am uitat zilele trecute pe Google Reader.

(11:59:36 PM) Iulian Comanescu: Atâția abonați am. Numai acolo.

(1/29/2008 12:00:05 AM) Iulian Comanescu: Din ăștia 170 cred că 160 sunt bloggeri. Și dacă nu răspunzi serios ai băgat-o pe mânecă.

(12:00:13 AM) Călin Rotăruș: ma asteapta bloggerii la coltul webului cu mouse-ul armat gata sa-mi dea right-click

(12:00:18 AM) Iulian Comanescu: Da.

(12:00:23 AM) Călin Rotăruș: ok, incerc sa fiu serios

(12:00:38 AM) Călin Rotăruș: blogul tau are o anumita audienta

(12:00:47 AM) Călin Rotăruș: intotdeauna am crezut in nise

(12:00:52 AM) Călin Rotăruș: in comunitati

(12:01:04 AM) Călin Rotăruș: si in comunicarea customizata pe ele

(12:01:15 AM) Călin Rotăruș: daca stii sa spui in romaneste customizat plz

(12:01:29 AM) Iulian Comanescu: Cica e “personalizat”.

(12:01:43 AM) Călin Rotăruș: merci

(12:01:15 AM) Iulian Comanescu: Deci te-am convins cu schema d-aici.

(12:02:05 AM) Iulian Comanescu: Cu cifrele din redacții, fidelitatea de 95% și tot restul.

(12:02:22 AM) Călin Rotăruș: mi-e destul de clar care e audienta ta

(12:02:27 AM) Călin Rotăruș: inteleg contentul

(12:02:38 AM) Călin Rotăruș: si simt ce s-ar putea comunica

(12:02:49 AM) Călin Rotăruș: cititorilor tai

(12:03:14 AM) Călin Rotăruș: cat ce priveste alte bloguri

(12:03:27 AM) Călin Rotăruș: nu simt audienta respectiva

(12:04:08 AM) Călin Rotăruș: am mare simpatie pentru toti bloggerii pe care-i cunosc

(12:04:28 AM) Iulian Comanescu: Am fost în Bulgaria, la Ruse, prima oară cu Călin Fusu și fala blogosferei.

(12:04:42 AM) Iulian Comanescu: Și să știi că apărea chestia asta recurent: “agențiile nu ne bagă în seamă”.

(12:05:15 AM) Iulian Comanescu: Ce trebuie să facă un blog pentru ca să intereseze ARBOmedia, Boom sau un malac de genul ăsta?

(12:05:40 AM) Călin Rotăruș: agentiile nu ar baga in seama nici daca ar ateriza un 747 in curtea lor daca n-ar veni un individ cu un laptop sale faca o prezentare in powerpoint despre eveniment

(12:05:47 AM) Călin Rotăruș: de asta sunt bune regiile

(12:06:15 AM) Iulian Comanescu: Da.

(12:06:22 AM) Iulian Comanescu: Cred că ei prin agenții înțelegeau și regii.

(12:06:34 AM) Iulian Comanescu: Ce-ar trebui să facă un blogger ca să intereseze o regie?

(12:07:09 AM) Călin Rotăruș: e ca si cu orice alt produs

(12:07:55 AM) Iulian Comanescu: Ok. Spune aici, negru pe alb.

(12:08:30 AM) Călin Rotăruș: trebuie sa prezinte anmite avantaje, sa atinga o audienta suficient de mare pe un segment clar sau o audienta imensa generalista

(12:09:27 AM) Călin Rotăruș: si segmentul respectiv sa fie interesant pentru advertiseri

(12:09:46 AM) Călin Rotăruș: adik, daca ai un blog despre navomodele

(12:10:01 AM) Călin Rotăruș: presupunand ca in .ro sunt 1000 de navomodelisti

(12:10:11 AM) Călin Rotăruș: si 500 citesc acel blog

(12:10:24 AM) Călin Rotăruș: se cheama ca atingi jumatate dintr-un segment tinta

(12:10:35 AM) Călin Rotăruș: “target”

(12:10:46 AM) Călin Rotăruș: numai ca foarte rar

(12:11:07 AM) Călin Rotăruș: se intalneste un advertiser care vrea sa promoveze clei rezistent la apa

(12:11:38 AM) Călin Rotăruș: si atunci o regie nu e interesata sa reprezinte acea audienta

(12:11:52 AM) Călin Rotăruș: pentru cele 2 campanii la 3 ani

(12:12:01 AM) Călin Rotăruș: care ar putea intra pe acel segment

(12:12:29 AM) Iulian Comanescu: Asta e?

(12:12:30 AM) Călin Rotăruș: in general perceptia e ca o regie e un intermediar care ia un comision din tranzactii

(12:12:46 AM) Călin Rotăruș: insa putini stiu cat de complexa e munca de reprezentare

(12:13:18 AM) Călin Rotăruș: si cat efort se depune pana cand un produs e lansat in piata, la lansare si dupa aceea

(12:13:23 AM) Iulian Comanescu: Da… si comportă multe aspecte.

(12:13:24 AM) Călin Rotăruș: mai sus e un caz

(12:13:39 AM) Călin Rotăruș: in care ai reach mare pe un segment neinteresant comercial

(12:13:46 AM) Călin Rotăruș: dat in general

(12:13:26 AM) Iulian Comanescu: De pildă aici, pe “Media lui Comanescu”.

(12:13:37 AM) Iulian Comanescu: Am avut până acuma bannere la un site de licitații și un catalog.

(12:13:48 AM) Iulian Comanescu: Percepția mea e că am luat firimituri dintr-un deal mare.

(12:15:03 AM) Iulian Comanescu: Dar dacă, de pildă, la 30 iunie 2008 am constatat că am doar peanuts de-astea cred că închid oferta de publicitate și zic frumos că piața nu e coaptă sau zice altcineva urât că am dat kix 🙂

(12:14:18 AM) Călin Rotăruș: cazul cel mai intalnit

(12:14:21 AM) Călin Rotăruș: e invers

(12:14:40 AM) Călin Rotăruș: cand audienta nu poate fi definita clar

(12:15:23 AM) Călin Rotăruș: ok, scriu despre filme, despre hacking, despre Kant, despre unde m-am scarpinat azi dimineata cand m-am trezit

(12:15:45 AM) Iulian Comanescu: D-aia n-ai bloguri în ofertă, nu?

(12:15:50 AM) Călin Rotăruș: e greu sa definesti si sa vinzi audienta respectiva

(12:15:51 AM) Iulian Comanescu: Cu mine a fost un fel de test.

(12:16:02 AM) Iulian Comanescu: Totuși – trebuie să încurajezi nișele.

(12:16:13 AM) Călin Rotăruș: nu, tu ai o audienta clara pe care o simt si pe care ma cred in stare sa o reprezint

(12:16:26 AM) Iulian Comanescu: Pân-acu am avut un catalog de modă și un site de licitații, repet.

(12:16:32 AM) Iulian Comanescu: Au trecut… două luni jumate.

(12:16:43 AM) Iulian Comanescu: Dar vreau să-ți propun altceva.

TENTATIVĂ DE ÎNSURAT ARBOMEDIA CU UN BLOG. E PE BUNE

(12:16:49 AM) Iulian Comanescu: Știi ce, mă, Căline?

(12:16:53 AM) Călin Rotăruș: i

(12:16:55 AM) Iulian Comanescu: Mă simt cam singur p-acolo, prin oferta ARBOmedia.

(12:17:28 AM) Călin Rotăruș: e semn ca esti intelectual, ai un puternic sentiment de singuratate, mai ales la portile slavismului

(12:17:08 AM) Iulian Comanescu: Cu catalogu și site-ul de licitații și ce-o mai fi.

(12:17:22 AM) Iulian Comanescu: Vreau să-ți fac o propunere. Hai să facem la mine pe blog un fel de concurs.

(12:17:29 AM) Iulian Comanescu: Să mai selectăm un blog pe care să-l bagi în poșeta Anei-Rita.

(12:18:14 AM) Iulian Comanescu: Mă rog, Ana-Rita n-are bloguri, ci press release-uri în poșetă.

(12:18:36 AM) Iulian Comanescu: În poșeta Aurorei Enghis, că cred că are și ea una cât capu’ lu’ Russell Crowe.

(12:18:34 AM) Călin Rotăruș: pe mykinda il stii?

(12:18:38 AM) Iulian Comanescu: Da.

(12:18:52 AM) Iulian Comanescu: Mai pescuiesc câte o știre la “M-au interesat”, am o coloană.

(12:18:58 AM) Iulian Comanescu: Îl face Brăduț Ulmanu.

(12:19:04 AM) Iulian Comanescu: Nu știu ce trafic au.

(12:19:11 AM) Călin Rotăruș: vezi ca nu esti singur in portofoliu…

(12:19:17 AM) Iulian Comanescu: Aha, sunt două. [Da, Rotăruș s-a răzgândit, mai are un blog în ofertă, nu cum zicea mai sus. Probabil că s-a uitat între timp în tabelul ăla cu câteva sute de rânduri.]

(12:19:23 AM) Iulian Comanescu: Bine, da’ mai dă unu’ de la tine.

(12:19:34 AM) Iulian Comanescu: Selectăm un blog. Ai drept de veto.

(12:19:33 AM) Călin Rotăruș: in cazul in care il consideri un blog….

(12:20:05 AM) Iulian Comanescu: Deci: mai iei un blog?

(12:20:43 AM) Călin Rotăruș: ok, pe cine vrei sa faci om?

(12:20:48 AM) Iulian Comanescu: Păi stabilim împreună pe cine.

(12:20:51 AM) Călin Rotăruș: ok

(12:20:52 AM) Iulian Comanescu: Dăm drumu’ la o pagină.

(12:21:00 AM) Iulian Comanescu: Anunțăm: ARBOmedia ia un blog în ofertă.

(12:21:09 AM) Iulian Comanescu: fiecare să intre aici în subsol să își facă reclamă.

(12:21:13 AM) Iulian Comanescu: Ce-ar putea vinde.

(12:21:23 AM) Iulian Comanescu: Enumerăm condițiile. Target delimitat, vandabil (interesant pentru clienți).

(12:21:29 AM) Iulian Comanescu: Dăm câteva exmeple de mari spenderi, ca idee.

(12:21:36 AM) Iulian Comanescu: Și își depune fiecare candidatura.

(12:21:42 AM) Iulian Comanescu: Și selecționezi unu’.

(12:21:45 AM) Călin Rotăruș: telecom, banci, masini

(12:21:47 AM) Iulian Comanescu: Pe care îl lași să vezi cum evoluează.

(12:21:49 AM) Iulian Comanescu: D-astea.

(12:22:31 AM) Iulian Comanescu: O să pun un post în care zic că lansați asta prin intermediul meu. Primiți un blog în ofertă.

(12:22:38 AM) Iulian Comanescu: Fiecare trebuie să își facă reclamă.

(12:22:43 AM) Iulian Comanescu: Cam ca la The Apprentice.

(12:22:48 AM) Iulian Comanescu: Își zice targetul, vine cu cifrele.

(12:22:56 AM) Iulian Comanescu: Cum am făcut eu la voi.

(12:22:59 AM) Iulian Comanescu: După aia alegi unul.

(12:24:41 AM) Iulian Comanescu: Îți dau eu pe mail postul în care anunțăm. [O să vedeți cât de curând aici o postare precisă, cu condiții și tot restul.]

(12:24:47 AM) Călin Rotăruș: ca la gaina?

(12:24:54 AM) Iulian Comanescu: Cum ca la găină?

(12:24:59 AM) Călin Rotăruș: la targul de fete

(12:25:04 AM) Iulian Comanescu: A, da, Târgul de la Găina, exact.

(12:25:09 AM) Iulian Comanescu: Lada de zestre.

(12:25:56 AM) Călin Rotăruș: regiu simpatic, cu posibilitati materiale cauta bloga simpatica, cu target bine definit pentru relatie de lunga durata

ALTE CALCULE. CÂND SE VOR ÎMBOGĂȚI BLOGGERII CU 100 DE UNICI PE ZI? CÂND PIAȚA VA CREȘTE DE 700 DE ORI

(12:26:34 AM) Iulian Comanescu: Când va putea câștiga ceva de la tine un blog cu 100 de unici pe zi?

(12:26:46 AM) Iulian Comanescu: Asta-i o întrebare de la altcineva. De la Brăduț Ulmanu. Care cred că habar n-are că myKinda a bătut palma cu ARBO, așa s-a nimerit să se înșire cele două lucruri.

(12:27:47 AM) Iulian Comanescu: Am eu un răspuns, dar aștept să văd dacă ai și tu unul.

(12:30:31 AM) Călin Rotăruș: am dar mi-e nu stiu cu sa-l dau…

(12:30:47 AM) Iulian Comanescu: Hai că am eu unul mai diplomatic.

(12:30:54 AM) Iulian Comanescu: 100 de unici face poate vreo 200 de pagini afișate pe zi.

(12:30:59 AM) Iulian Comanescu: Vreo 6000 pe lună.

(12:31:41 AM) Iulian Comanescu: 6000 pe lună la 8% loading (adică acel 1/12 pe care îl pomenise Călin la discuția despre toată piața) înseamnă 480 de afișări de banner pe lună?

(12:31:45 AM) Iulian Comanescu: Cam așa.

(12:31:55 AM) Iulian Comanescu: La un net de cât ziceai?

(12:32:01 AM) Călin Rotăruș: 9 euro

(12:32:11 AM) Iulian Comanescu: 9 pe mie, câștigă frumoasa sumă de 4,5 euro pe lună, nu?

(12:32:13 AM) Iulian Comanescu: De la tine.

(12:32:23 AM) Iulian Comanescu: În 2008, piața o să fie de 15 milioane în loc de 9 milioane, se zice.

(12:32:32 AM) Iulian Comanescu: Cum-necum, asta duce la venituri prognozate de 8 euro pe lună, pentru 100 de unici, 200 de pagini afișate.

(12:33:22 AM) Iulian Comanescu: Deci, ca s-ajungă la un 300 de euro, piața trebuie să crească de vreo 75 de ori.

(12:33:36 AM) Iulian Comanescu: 300 de euro ar fi un minimum de subzistență, ca să nu plătești chirie, mai știu eu ce?

(12:33:53 AM) Iulian Comanescu: Deci nu 9 milioane, ci vreo 700 de milioane.

(12:34:09 AM) Iulian Comanescu: Cand o fi piața de internet de 700 de milioane de euro net, atunci o să trăiască un blogger de 100 de unici pe zi. O să trăiască mai pe sponci, dar o să trăiască din blogul lui și vânzări clasice de bannere.

(12:33:30 AM) Călin Rotăruș: nu e de piata

(12:33:51 AM) Călin Rotăruș: cand vrei 100 de euro pe luna nu-ti pasa cate milioane e piata

(12:35:00 AM) Călin Rotăruș: ci trebuie sa te gandesti ca acel client care iti da 300 de euro ar trebui sa castige macar 301 euro de pe urma publicitatii (in timp bineinteles)

(12:35:40 AM) Călin Rotăruș: daca ai blog pe care il citesc cei 20 de proprietari de Rolls Royce din .ro e altceva

(12:35:44 AM) Iulian Comanescu: Hai s-o luăm și altfel: Câte afișări trebuie să aibă un blogger “generalist”, netargetat, ca să obțină la nivelul pieței din 2008 un venit de 300 de euro din bannere?

(12:35:56 AM) Iulian Comanescu: O să fac eu calculul ăsta. [Am presupus o piață de 15 milioane de euro net și același loading cu bannere, fiindcă ARBO și Boom primesc tot mai multe campanii, dar și internetul crește. Neluând în calcul comisionul agenției, a ieșit că 300 de euro egal 33,3 mii afișări bannere, adică 400.000 de pagini afișate pe lună. Cu un raport de pagini/unic de 2 și împărțind totul la 30 de zile, reies aproape 7000 de unici pe zi. Dacă luăm în calcul și comisionul regiei, reiese că un blogger care vrea să facă 300 de euro net pe lună din bannere cu un deal clasic și target generalist trebuie să aibă cam 10.000 de unici pe zi, nemaisocotind taxe gen dividende sau impozit pe venit.]

(12:36:11 AM) Iulian Comanescu: E târziu. Mai am două întrebări. Aia cu insula pustie întâi.

PE SFÂRȘITE

(12:36:15 AM) Călin Rotăruș: k

(12:37:08 AM) Iulian Comanescu: Ai naufragiat lângă o insulă pustie. În apă, lângă tine, se bălăcesc Călin Fusu, Orlando Nicoară și Cristian Tudor Popescu.

(12:37:31 AM) Iulian Comanescu: Tu poți ajunge la mal și, mai mult, îl poți salva pe unul dintre cei trei. Pe care îl salvezi și de ce?

(12:38:53 AM) Călin Rotăruș: nu stiu cum sa spun ca sa nu sune fals, dar cand e vorba de viata, pentru mine nu mai conteaza cat de bun sau rau esti

(12:39:20 AM) Iulian Comanescu: Da’ tu ești bine mersi. Și mai poți lua cu tine pe insulă și pe unul din cei trei.

(12:39:49 AM) Călin Rotăruș: ok, vrei sa spun pe care din ei l-as alege pentru baza de date de gene a viitorului

(12:39:59 AM) Iulian Comanescu: 🙂

(12:40:00 AM) Iulian Comanescu: Așa, zi.

(12:41:36 AM) Călin Rotăruș: lasa-ma sa rationez cu voce tare

(12:41:41 AM) Iulian Comanescu: Da.

(12:42:35 AM) Călin Rotăruș: Ii percep pe Calin/Orlando/CTP ca fiind caracterizati de urmatoarele atribute:

(12:43:41 AM) Călin Rotăruș: perseverenta/ambitie/incrancenare

(12:48:34 AM) Călin Rotăruș: si ca sa fac un banc, pe perseverent nu trebuie sa-l salvezi, ca va iesi singur la mal, chiar daca o ia in sensul celalalt si inoata pana la marginea oceanului, pe ambitios n-are sens, ca va gasi un deal cu vreun delfin iar pe incrancenat degeaba il salvezi, ca iti va reprosa asta toata viata

(12:48:42 AM) Iulian Comanescu: Și ultima.

(12:48:45 AM) Călin Rotăruș: baga

(12:49:02 AM) Iulian Comanescu: La Hi5 a fost cu licitație sau cum ați obținut deal-ul?

(12:51:13 AM) Călin Rotăruș: n-a fost cu strigare… in urma discutiilor am ajuns ambii la concluzia ca suntem pe aceeasi lungime de unda, ca avem moduri de gandire apropiate si s-a creat o incredere in profesionalismul celuilalt. restul au fost detalii

(12:51:34 AM) Iulian Comanescu: Dar ce crezi că i-a determinat să bată palma cu voi?

(12:51:35 AM) Iulian Comanescu: 🙂

(12:52:41 AM) Călin Rotăruș: parerea mea e ca ii intereseaza calitatea reprezentarii si impunerea pe piata.

Calin-Rotarus-ARBOmedia_550.jpg

Titulatura oficială a lui Călin Rotăruș: General manager ARBOinteractive, de la 1 februarie 2008, odată cu desprinderea acesteia într-o companie separată

20 thoughts on “ymterviu.030: Călin Rotăruș, despre foamea și marile realizări de pe internetul românesc”

  1. Bloger: socoteala de mai sus e strict orientativă, nu te gândi că la 1000 e nu știu cum și la patru mii e de patru ori mai mult. Site-urile cu câteva milioane de pagini servite (afișări) pe lună fac peste 10.000 de euro net, în funcție de poziționare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *