ymterviu.026 – SORIN ADAM MATEI: În România, ideile sunt tratate ca blugii: eu am și tu n-ai, sâc, sâc, sâc…

Iulian Comanescu: Spune-mi repede trei diferențe între mediul intelectual din America și cel din România.

Sorin Adam Matei: In America oamenii se lupta pe idei, prestigiu si bani, in aceasta ordine.

Sorin Adam Matei: Una ducind la alta

Sorin Adam Matei: In Romania e la fel, numai ca intr-o ordine diferita: prestigiu-bani-idei.

[România și America, eu și Sorin Adam Matei, istorie și mentalități. Îmi pare rău, destul de puțin despre media, în acest ymterviu, deși Sorin Adam Matei e prof la Purdue, în SUA, unde studiază impactul noilor media asupra societății. Mai trebuie să știți despre el că a scris o carte care s-a lăsat cu scandal la noi, “Boierii minții”. Veți înțelege despre ce e vorba în carte din discuția noastră. “SAM”, cum i se mai spune, mai scrie și la “Adevărul”. De ceva vreme, Matei experimentează cu Pagini.com. Altele despre el, în biografia de pe site-ul personal.]

Iulian Comanescu: 🙂

INTRAM ÎN CARNEA CĂRȚII LUI MATEI, “BOIERII MINȚII”

Sorin Adam Matei: Cind vorbesc de prestigiu vreau sa spun ca boierii nostrii intelectuali vor sa aiba o stare in lume (sa faca parte dintr-o stare, cum se zicea pe vremuri, dintr-un cin). Vor sa fie parte dintr-un club anume, unde sunt recunoscuti de un grup anume. Fara grup, vorba lui Cehov, din nuvela “s-au desfiintat,” ei nu mai sunt nimic.

Iulian Comanescu: De ce vor starea asta?

Sorin Adam Matei: Pentru ca Romania este o societate a solidaritatilor de grup, nu a individualitatilor se se sustin numai prin forta proprie

Sorin Adam Matei: Si spun asta stiind ca exista in Romania un curent ce se pretinde sprijinitorul individualismului pur si dur

Sorin Adam Matei: Acesta o fi existind, individualismul, la nivelul apucatoriei si grandomaniei, dar nu exista la nivelul responsabilitatii personale

Iulian Comanescu: Păi în comunism n-am trecut printr-o perioadă de colectivism maxim? Eu am o altă explicație pentru care oamenii vor “stare” în felul ăsta în România, dar aștept să spui tu ce crezi.

Sorin Adam Matei: Exista in Romania un colectivism, care iti da sens vietii

Sorin Adam Matei: Si o gargara fara sfirsit despre individualism si individualitate, care se reflecta numai in gesturile pur personale, de grandomanie si apucatorie materiala

Iulian Comanescu: Ce spui mi se pare adevărat, avem o relație puțin patologică cu noi ca individ, cu grupul din care facem parte – poate fi o gașcă malefică, la un moment dat – sau cu întreaga colectivitate (modul cum se aruncă gunoiul pe strada “nimănui”, furtul de la stat etc.).

Iulian Comanescu: Toate astea se leagă oarecum de comunism.

Iulian Comanescu: Dar eu mai văd și o problemă pașoptistă în mecanismele astea de omologare socială.

Iulian Comanescu: Suntem la marginea hărții. Aia “cunoscută”, cu Europa în centru.

Iulian Comanescu: Am preluat/imitat multe lucruri, de la “pasiopt” încoace.

Iulian Comanescu: Ne-am asumat o identitate latină, am importat instituții…

Iulian Comanescu: Bătrâna problemă a lui Maiorescu, formele fără fond.

Iulian Comanescu: De fapt, suntem o țară a me-too-ului cu mult înainte ca ideea de me-too să fi fost folosită în marketing.

Iulian Comanescu: Avem incertitudini. Cine suntem? Sunt alte orașe mai mari ca ale noastre. Alți oameni mai mulțumiți, în “Europa”.

Iulian Comanescu: Și-atunci începem, nu-i așa?, să ne pretindem.

Iulian Comanescu: De-aici până la asocieri de imbecili care se bat reciproc pe burtă, fie la berărie, fie în presă, drumul e scurt.

Sorin Adam Matei: Nu, nu cred ca vine din istoria aia veche. Problema e mai ales in comunism. Un tip din anii ’80, Zinoviev, a spus-o cel mai misto. Comunismul nu e colectivist si nici individualist. El promoveaza la nivelul trairii fiecaruia un individualism fara invidualitate, care, ca sa ia o forma oarecare, este tinut in loc de corsetul autoritar al statului. Aici as adauga: cind comunismul mental piere, substanta vietii omenesti create de comunism se varsa precum continutul unui ou spart

Iulian Comanescu: Păi nu exclude una pe alta.

Iulian Comanescu: Comunismul are influența lui. Dar și europenizarea României s-a petrecut în galop pașoptist.

Iulian Comanescu: Unele lucruri au prins radacini, altele nu.

Sorin Adam Matei: Tipii de la ‘848, ‘900, ‘930 erau foarte individualisti si foarte siguri de ei, ba chiar megalomani, de la Eminescu, Iorga pina la Eliade si Geo Bogza, toti se credeau profeti si ii durea undeva de ceilalti

Iulian Comanescu: Suntem o parodie de țară, un ecou.

Iulian Comanescu: Nu vreau să mă ia lumea de antieuropean. Sunt în orice caz pro-UE.

Iulian Comanescu: Dar nu putem să nu vedem cum stau lucrurile.

Iulian Comanescu: Iar cu individualismul neindividual sau oricum i-a spus Zinoviev, e perfect adevărat.

Sorin Adam Matei: Acum da, in ceea ce priveste individualismul, el exista numai ca o fantoma

Iulian Comanescu: Măi.

Iulian Comanescu: Bonjouriștii, pașoptiștii… gândește-te.

Iulian Comanescu: Toată chestia a existat și înaintea comunismului.

Iulian Comanescu: Cred că și spațiul bizantin a contat, oricât am fost noi de marginali în acest spațiu.

Sorin Adam Matei: Nu, e produsul comunismului, care a distrus adevaratele solidaritati sociale, de tip rural, si a distrus si profetismul cu adevart individualist intelectual modern romanesc

Iulian Comanescu: Estul e ascuns, delicat…

Sorin Adam Matei: Bizantini au fost numai fanariotii, si din ei nu a ramas decit bietul Stolnici, cu iuschiuzarlicurile lui, cum ar fi recent dezvaluita lui activitate de agent de influenta comunist

COBORÂM PUȚIN DIN GENERALITĂȚI, LA POLEMICA LUI DRAGOȘ BUCURENCI CU INTELECTUALII MAI VÂRSTNICI. EXHIBIT 1: UN ARTICOL DE MIRCEA MIHĂIEȘ

Iulian Comanescu: E interesant că înainte să începem discuția mi-ai arătat indignat un articol în care Mircea Mihăieș făcea zdrențe comunismul, dar tu te situezi pe poziții la fel de anticomuniste ca și el.

Sorin Adam Matei: Ba pardon, Mihaies nu e anticomunist, el e un postanticomunist

Iulian Comanescu: Lol. Asta-i bună.

Sorin Adam Matei: Mihaies si prietenii lui au devenit mari critici ai experientei comuniste dupa 89 facind un numar de greseli, cea mai importanta fiind aceea ca nu au facut distinctia niciodata intre ce s-a schimbat si ce nu s-a schimbat in lumea sociala, politica si intelectuala romaneasca

Iulian Comanescu: Dar, pe de altă parte, îți fac un mic proces de intenție: așa bombăni tu comunismul de parcă totul a fost bine în istoria noastră, în rest.

Iulian Comanescu: Pe tine te-a marcat ce-ai trăit atunci. O cafteală zdravănă la Secu, la sfârșitul anilor ’80, de care nu vrei să vorbești.

Iulian Comanescu: Ceva asemănător am și eu de reproșat articolului respectiv.

Iulian Comanescu: Să dau un link, dacă nu-l putem avea pe Mircea Mihăieș aici, ca să își apere pozițiile:

Iulian Comanescu: http://www.evz.ro/article.php?artid=320963

Iulian Comanescu: Cred că ceea ce e nou nu e bun, iar ceea ce e bun nu e nou în articolul lui, cum se zice.

Iulian Comanescu: Văd că e supărat pe puștimea care se declară de stânga.

Iulian Comanescu: Ar trebui să bea o bere cu puștimea.

Sorin Adam Matei: Mai, daca vrei sa iti spun de unde vine pozitia mea, radicalismul meu profund liberal (dar nu libertarian, si nici liberal in sens american) nu au fost nascute atit ancheta si cafteala aia, plus urmarirea constanta timp de doi ani de zile. Eu am avut un dinte impotriva comunismului din motive ca sa zic asa ideologice, eram bun prieten cu Caius Dobrescu, cu Sandu Musina si cu prietenii de la Brasov, Marius Oprea, etc. Pentru noi opozitia, atunci, era radicala si teoretica, nu era doar o chestie de gargara sau de razbunare pe sistem. Eu am criticat sistemul inainte sa o iau in freza, nu dupa.

Iulian Comanescu: Dar, în fine – să zicem că e mai bine că Mircea Mihăieș s-a trezit după, decât dacă nu s-ar fi trezit deloc, nu?

Sorin Adam Matei: Desigur, dar mai am o precizare. Eu nu spun ca nu era si el coltos in anii 80, dar nu stiu sa fi facut chestii radicale atunci, el a devenit de fapt un bully [susținător foarte încrezător și apăsat al unei cauze; vernacular bataus in curtea scolii] intelectual anticomunist, mai ales impotriva celor carora i se pare convenabil sa ii decreteze comunisti in ultimii cinci sase ani

Sorin Adam Matei: Mihaies se supara pe oricine astazi, pe mine, pe tipii de stinga, etc. facindu-ne pe toti stingisti si comunisti, nu pentru ca are o pozitie ideologica, ci pentru ca are un grup social de aparat. El nu face nici un fel de distinctie. Eu, care am tot atit in comun cu corectitudinea politica si stingismul cit are el cu bunul simt, adica de loc, sunt aruncat in aceiasi barca cu tinarul si curajosul, pentru ca spune verde in fata ce crede, Bucurenci.

Iulian Comanescu: A, știi care-a fost primul bully de felul ăsta, din România?

Sorin Adam Matei: Nu

Iulian Comanescu: Era o ficțiune și se numea Rică Venturiano.

Iulian Comanescu: Combate bine.

Iulian Comanescu: Eu așa văd mulți dintre gazetarii români.

Sorin Adam Matei: Ha, stai asa neicusorule, ca ala era copil de tita pe linga Dl. Mihaies

Sorin Adam Matei: Mihaies injura si raneste, uneori stiind ca o face, ca pune pe unul si pe altul cu botul pe labe. Cum spuneam, a ajuns un bully intelectal.

Sorin Adam Matei: Rica injura o reactiune abstracta

Iulian Comanescu: Da, dar Rică Venturiano i-a inventat pe Mihăieș și pe Cristian Tudor Popescu.

Iulian Comanescu: Mie așa îmi place să spun. Creangă ne-a inventat trecutul (a spus basmele alea), iar Caragiale ne-a inventat viitorul.

Sorin Adam Matei: Buna, as spune insa ca Caragiale ne-a gasit viitorul in mahalele Bucurestiului

Iulian Comanescu: Da, sigur. Caragiale a inventat un coșmar amuzant din care nu ne putem trezi.

Sorin Adam Matei: Exaltarea propriei persoane pe scena politico-intelectual si zdrobirea opozitiei…

MIHĂIEȘ E DOAR SUPĂRAT SAU CEVA MAI MULT?

Iulian Comanescu: De unde știi tu, măi, Sorine, că Mihăieș e bully? Îi cam faci un proces de intenție.

Iulian Comanescu: Poate e așa, mai supărat, de felul lui.

Iulian Comanescu: Toți suntem supărați din când în cănd.

Sorin Adam Matei: Da e adevarat, omul injura tot timpul. Si o face fara sa tina cont de distinctii, subtilitati, argument. Mie nu mi se pare un mod de a te comporta in spatiul public. Mai ales acum, cind nu mai traim pe marginea prapastiei. Ce daca tinerii aia se dau stingisti? Nu poate domnul Mihaies, care ar fi putut sa le fie profesor, sa aiba o discutie civilizata, argumentata cu ei? Poate ca are dreptate, si pe unele chestii as putea fi de acord cu ideea ca stingismul e stafie care intr-adevar bintuie Europa. Dar ca intelectual liberal, cu apetente europene, nu ai dreptul sa te porti ca domnul Vucea. “Marx, zici tatarule? Intinde palma tatarule, cinci cum o fi si cinci pe dunga!”

Sorin Adam Matei: Cum iti explici ca dupa parerea lui toti suntem stingisti: si eu, si Bucurenci, si Bogdan Suceava, si pensionarii, si Plesita, etc…

Iulian Comanescu: Habar n-am. Nu mi se pare mare ideolog Mihăieș ăsta.

Sorin Adam Matei: Eu sunt foarte indignat de atitudinea asta de buldozer intelectual, care se leaga de tine asa, ca in bancul cu iepurasul. O iei in freza daca ai caciula, pentru ca ai, si daca nu ai, pentru ca nu ai

Iulian Comanescu: Mă chinuiam să îl citesc pe vremuri, în “România literară”. Așa scrie de când știu.

Iulian Comanescu: După aia mi-am dat seama că Mircea Mihăieș nu scrie pentru mine.

Sorin Adam Matei: Nici mie nu mi se pare ideolog, si este din punctul asta de vedere simptomatic pentru cultura romana unde oamenii nu se bat pe idei ci pe ideologii, vreau sa spun pe justificari ale unei pozitii sociale, fac mascarada ideatica

Iulian Comanescu: Mascaradă ideatică. Sună bine.

Sorin Adam Matei: Da, e psihoza anilor 90, cind intelectualii romani si-au dat seama ca nimeni nu o sa vina sa le puna in poala puterea si onorurile doar pentru ca au scris o carte de critica incilcita sau un roman a clef cu personajii mai mult sau mai putin faimoase

Iulian Comanescu: M-am întâlnit aseară cu Bucurenci, întâmplător, la Taverna Sârbului. Cel pe care îl face Mihăieș tăiței în articolul ăla.

Iulian Comanescu: Cu salvările de Deltă și nu mai știu ce. Nu sunt prieten cu Dragoș Bucurenci.

Sorin Adam Matei: Si?

Iulian Comanescu: Păi…

Iulian Comanescu: Era destul de mirat de ce i se-ntâmplă de când a spus că e de stânga.

Iulian Comanescu: Acum văd că e după articolul ăsta de Mihăieș.

Iulian Comanescu: Dragoș Bucurenci și Mircea Mihăieș scriu la același ziar, “Evenimentul zilei”. Nu cred că Bucurenci va da vreo replică la chestia asta. [Ba da, a replicat, dacă nu mă înșel eu, aici.]

Sorin Adam Matei: Mai, nici Bucurenci nu ar trebui sa se mire atit de ce se leaga lumea de el, ca pozitia lui este destul de radicala si de aceea naiva…

Sorin Adam Matei: E mult mimetism in ea, cum exista mult mimetism si in hip-hopul romanesc

Iulian Comanescu: Radical? Ce-a zis radical? Impresia mea e ca s-a legat de niște păltinișeni, ca și tine.

Iulian Comanescu: Bucurenci are 25 de ani, Sorin.

Iulian Comanescu: Cum dracu’ să nu fie mimetic?

Iulian Comanescu: Bucurenci s-a declarat de stânga, mă rog. El se declară tot felul de lucruri.

Iulian Comanescu: În cele trei întâlniri ale noastre mi s-a părut un interlocutor plăcut și face bine ce face în “Evenimentul zilei” [mă uit pe lista asta și văd că trage cam des spuza pe turta acțiunilor lui onegiste, dar cursivitatea și maturitatea cu care scrie alte lucruri sunt remarcabile].

Iulian Comanescu: Cred că e destul la ăia 25 de ani ai lui.

Sorin Adam Matei: Pai sunt si ei ca bietii pasoptisti, au auzit de libertate, fratietate, ecologitate si pac, sa o bage si ei la razboiul

Sorin Adam Matei: Nu spun ca unele idei nu sunt valide, dar le fac mai mult asa, de moda

Sorin Adam Matei: Desigur, e un lucru bun sa fii bagat in seama pe niste chestii cvasi ideatice la 25 de ani, dar asta nu inseamna ca tot ce spune e valabil

Iulian Comanescu: Ei, eu văd mai curând un feeling la Bucurenci. Ideea că el și ai lui sunt o generație nouă.

Sorin Adam Matei: Desigur, de care trebuie sa ne pese si cu care trebuie sa dialogam. Cu argumente. Eu de pilda cred ca ei gresesc cind cind discuta Romania pe tiparul stingismului sic din Upper West Side Manhattan

Iulian Comanescu: Avea un articol despre cei mai mari ca ei, care au început după ’89 cu niște idealuri și au sfârșit ca biznismani burtoși [adică articolul ăsta].

Iulian Comanescu: M-am regăsit în caricatura aia, ceea ce e îngrijorător, vorba lui Huxley.

Sorin Adam Matei: Tu… Ma faci sa rid…

Sorin Adam Matei: Exemple?

Iulian Comanescu: Există două Românii, ca să-ncepem ca Năstase (gura păcătosului…)

EU CRED CĂ O STÂNGĂ TÂNĂRĂ POATE STA ÎN PICIOARE, MATEI BOMBĂNE

Iulian Comanescu: România lui Mihăieș. Anii ’80. Întuneric. Vodcă.

Iulian Comanescu: România lui Bucurenci. Anii ’00. Prea multă lumină. Ketamină.

Iulian Comanescu: PIB-ul crește în România. Patriciu are 2,5 miliarde parcă – mai mult ca Donald Trump.

Iulian Comanescu: În timp ce Mihăieș se războiește cu fantoma Comandorului Ceaușescu (nu ălălalt), Bucurenci are tot dreptul să fie oarecum mirat de faptul că există atâtea mașini scumpe în București și pensionarii mor.

Iulian Comanescu: Puștii sunt de stânga și o să fie de stânga, măi, Sorin.

Sorin Adam Matei: Stiu, dar e mai mult in atitudinea lor decit constatarea inegalitatii sociale. De aia imi pasa si mie, care nu sunt de stinga, si multora…

Sorin Adam Matei: Ei vor sa fie o stinga radicala, cu Guevarra pe tricou. Tragedia este ca radicalismul lor pur si dur se va izbi nu de liberali batrini ca mine, sau pseudoconservatori ca Mihaies, ci de noua dreapta, pura si dura… Care e la fel de puternica si virulenta in aceasta generatie ca si stingistii…

Sorin Adam Matei: Va fi un nou Berlin al anilor 30, unde comunistii si fascistii se vor bate unii cu altii in numele purificarii sistemului ticalosit

Sorin Adam Matei: Ce lipseste din Romania este un curent cu adevarat liberal, moderat, decent, pragmatic si necorupt

Sorin Adam Matei: bine pregatit, gata de dialog, inclusiv cu tinerii radicali

Sorin Adam Matei: intre cei tineri vad un singur nume care ar putea ralia ce mai e de raliat la centru, sorin ionita

Sorin Adam Matei: vreau sa spun intre cei ce scriu

Iulian Comanescu: Nu văd radicalism în… stânga asta nouă, că nu putem să-i zicem noua stângă încă.

Iulian Comanescu: Și nu există liberalism necorupt, în sens istoric.

Sorin Adam Matei: Ba pardon, aceasta stinga este radicala, cum radicali sunt si confrerii lor din vest, antiglobalizare si anti corporatii, etc. Limbajul identic si dezlipirea de realitate similara

Iulian Comanescu: Nț.

Iulian Comanescu: Placenta-i subțire.

Iulian Comanescu: Nu e vreun komintern toată chestia asta.

Iulian Comanescu: M-am învârtit destul prin cercurile ONG.

Sorin Adam Matei: Stai asa ca nu vorbesc de conspiratii. Le urasc la fel de mult ca tine. Chestia este insa ca ei, stingistii, aduc in Romania si o tematica de care Mihaies nici nu vrea sa auda, care le da o anumite legitimitate: preocupare fata de mediu, fata de statutul femeii, un anume anti elitis. Toate probleme importante. Si desi nu le dau un raspuns satisfacator, stingistii tineri au o platforma pe care sa stea…

Sorin Adam Matei: Nu e nici un komintern, nu mai inebuni si tu ca propun o teorie a conspiratiei

Iulian Comanescu: 🙂

Iulian Comanescu: Nu te înnebunesc.

Iulian Comanescu: Conspirație nu prea cred să fie, totul e la lumina zilei. N-ai vrea să ții contabilitatea la un ngo…

Sorin Adam Matei: E vorba de o generatie ca aia de la 48 care s-a trezit intr-o lume de idei cool, la moda, si care vrea sa fie si ea ca aia de la Paris – azi vorbim de Soho si Greenwich Village -, un lucru normal, de sincronizare

Sorin Adam Matei: Chestia este ca multe din ideile bune pe care le au, si de care romania are nevoie, sunt tratate ca blugii in anii 80… eu am si tu n-ai, sic, sic, sic

Iulian Comanescu: Seamănă și pe alocuri sunt caraghioși. Și Bucurenci e caraghios.

Iulian Comanescu: Mai ales, cu Mac-ul lui și Smart-ul lui.

Iulian Comanescu: Ideile sunt tratate ca blugii.

Sorin Adam Matei: Da….

Iulian Comanescu: Hai că ești în formă.

Iulian Comanescu: Partea nasoală e că prin România umblă o mulțime de blugi second hand.

Sorin Adam Matei: Exact. Si iesiti din moda

Sorin Adam Matei: Hello, baieti… Ai auzit? Nu se mai poarta evazati… De 35 de ani…

Iulian Comanescu: 🙂

Iulian Comanescu: Nu, Mihăieș e cu evazații.

Iulian Comanescu: Bucurenci e cu blugi sfâșiați.

Iulian Comanescu: Iar noi stăm aici și ne batem pe burtă, legitimându-ne reciproc, vorbindu-i de rău în lipsă, adică exact ce zici tu că nu e bine să faci, în cartea aia a ta și aici.

MATEI ARE UN ACCES ECOLOGIST. ACCESUL ECOLOGIST N-ARE NIMIC ÎMPOTRIVĂ

Sorin Adam Matei: Anyway. Vreau sa zic ceva de ecologie…

Sorin Adam Matei: Pot?

Iulian Comanescu: Sigur că poți.

Sorin Adam Matei: Uite, eu cred cu putere ca Romania este intr-o criza ecologica ingrozitoare, cum cred si tinerii amici. Desi eu nu mor de grija incalzirii globale…

Iulian Comanescu: Așa.

Sorin Adam Matei: Si nici din cauza ca burtosii arunca mucuri de tigari pe plaja la Mamaia, unde s-a dus Dragos sa ii roage pe oameni sa foloseasca scrumiere portative

Iulian Comanescu: Daaa.

Sorin Adam Matei: Si nici la Rosia Montana, care deja e un dezastru ecologic de proportii….

Sorin Adam Matei: De doua mii de ani

Sorin Adam Matei: Opera colectiva a dacilor, romanilor, slavilor, ungurilor, austriecilor, comunistilor, si postcomunistilor

Iulian Comanescu: Stai, că înainte de daci au fost celții, bă. Tocma citesc o carte în sensul ăsta. [Ca să vă piară orice urmă de stimă pentru mine, v-o și recomand. Înainte de romani, a fost ceva. Și de daci. Și aici. Și în alte părți.]

Sorin Adam Matei: Vrei sa stii care e marea cauza a dezastrului ecologic romanesc?

Iulian Comanescu: Vreau să știu. Luminează-ne din purduele tău.

Sorin Adam Matei: E faptul ca 60 la suta din populatie isi face inca nevoile pe coasta, sub luna si da gunoiul pe girla, chiar daca ar contine izotopi radioactivi…

Iulian Comanescu: Ăsta e dezastru coprologic, Sorine, din câte știu eu chestia aia se reciclează.

Iulian Comanescu: Sau, mă rog, la noi o mai mănâncă unii…

Sorin Adam Matei: Faptul ca doar o mina de sate din Romania au canalizare a transformat toata reteaua de riuri din romania intr-un urias canal in aer liber

Sorin Adam Matei: Ba nu, nu se recicleaza, ca buda e si pubela… Cind ai vazut tu ultima data o masina de gunoi la Dragotesti vale, Dolj?

Iulian Comanescu: Deci Dragoș Bucurenci ar trebui să-i șteargă pe ăia la fund în campaniile lui ecologice.

Sorin Adam Matei: But of course…

Iulian Comanescu: Iar Mihăieș ce-ar trebui să facă?

Sorin Adam Matei: Cu Mihaies de mina… Ca e si tara lui…

Iulian Comanescu: Săracii.

Iulian Comanescu: De fapt, noi scriem un roman, Bucurenci și Mihăieș, de Matei și Comanescu.

Iulian Comanescu: Suntem cei patru beatlesi ai ecologiei, inamicii rahatului!

Sorin Adam Matei: Ce sa facem si noi, trebuie sa ne bagam in seama

Iulian Comanescu: Da.

Sorin Adam Matei: Intelegi de unde vine acum treaba…

Sorin Adam Matei: Si ar mai fi chestii…

Iulian Comanescu: Ca de-o pildă.

Sorin Adam Matei: Uite, asta cu elitismul culturii romane

Iulian Comanescu: Așa, zi.

Iulian Comanescu: Sunt numai ochelari și tastatură!

Sorin Adam Matei: Problema a mare nu e ca unii o tot dau cu Plato, Heidegger samd si ca nu citesc pe Negri, Foucault, sau Derrida (pe care de fapt i-au si citit). Ci ca pustii de la tara au de sase ori mai putine sanse sa faca facultatea ca aia de la oras, indiferent de statutul social al parintilor lor….

Sorin Adam Matei: Faceam aluzie in BM la chestia asta, dar nu am avut timp sa scriu ceva. Am scris, insa, intre timp, un studiu, de care s-a vorbit doar o data, in Parlament…

Sorin Adam Matei: Nebunia era ca studiul era citat de PSD…

Sorin Adam Matei: SAMD

Iulian Comanescu: Așa.

Iulian Comanescu: E adevărat că avem o propensiune metafizică deosebită.

Iulian Comanescu: Confundăm contemplația cu ineficiența.

Sorin Adam Matei: Mda, daca e nevoie de bibliografie ofer sper studiu interesatilor: http://matei.org/research/publications/carteimparte.pdf

Sorin Adam Matei: Asa, ca selfpromotion a unui individualist sadea

Iulian Comanescu: E bună bibliografia, nu prea se poartă în România. Bibliografia salvează România!

Iulian Comanescu: Hai să ne dăm puțin jos din aerostat.

DIN MIG-UL ISTORIEI, ÎN BRAZDA PRESEI

Iulian Comanescu: Să vorbim puțin despre presă.

Iulian Comanescu: O întrebare de la Emil Stoica.

Iulian Comanescu: Care crezi că sunt cele trei proiecte new media lansate în România, în 2007, cu șanse de a ajunge în top 10 din Trafic.ro?

Sorin Adam Matei: Buuuuna

Sorin Adam Matei: Stai asa…

Sorin Adam Matei: Da-mi niste nume, ca sa pot alege…

Iulian Comanescu: Păi deja încep să te virusez daca dau nume. Zi unu, dacă nu știi trei.

Iulian Comanescu: Sau zi ce-o să aibă succes pe internet.

Sorin Adam Matei: How about Trilulilu?

Iulian Comanescu: Da.

Iulian Comanescu: Cred că da.

Iulian Comanescu: Nu știu unde se va duce după ce crește, ca să spun așa, dar mai are potențial de creștere.

Iulian Comanescu: Biriș ăla e foarte încântat de ce-a făcut și are niște idei clare.

Iulian Comanescu: Chiar dacă ar fi greșite – “un plan prost e mai bun decât nici un plan”.

Iulian Comanescu: Plus că internetul ăsta se inventează, cum ne-a inventat Caragiale viitorul.

Sorin Adam Matei: How about cei patru sau cinci blogheri de virf daca se sindicheaza si se transforma in altceva

Iulian Comanescu: Așa.

Iulian Comanescu: Astea ar fi două.

Sorin Adam Matei: Si un proiect open content care va invata businessul local online cum sa puna oamenii la treaba sa produca continut

Sorin Adam Matei: Un proiect oarecare de peer-production unde romania e inca in urma

Iulian Comanescu: Văd că nu prea crezi în “sistem”. N-ai pomenit nici un grup mare de media…

Iulian Comanescu: Eu cred așa.

Iulian Comanescu: Că bloggerii nu se vor asocia în următorul an și jumătate.

Iulian Comanescu: Că Trilulilu s-ar mai putea duce puțin în sus, dar ar trebui să vină cu niște idei puțin revoluționare, că altfel o să-i mănânce ro.YouTube.com sau cum se va numi marele file sharing site care va veni în România.

Iulian Comanescu: Și că open content s-ar putea să meargă sub o formă sau alta.

Iulian Comanescu: Deja sunt precedente.

Iulian Comanescu: ro.Wikipedia.org e ok.

Iulian Comanescu: Nu faimoasă, dar are ceva volum.

Iulian Comanescu: La concursurile de poze de la Hotnews, trimit mii de oameni. Si marfa nu e rea deloc.

Sorin Adam Matei: Ah, inca una, Romania e in urma la mash-up, e aici o nisa care ar putea fi exploatata misto

Iulian Comanescu: Da, nu face aproape nimeni.

Sorin Adam Matei: iar voi, hotnews, sunteti deja in top, ce va mai trebuie

Sorin Adam Matei: hi, hi, hi

Sorin Adam Matei: desi ati putea face probabil mai mult

Iulian Comanescu: Ei, meritul meu e mai mic acolo.

Iulian Comanescu: Eu sunt un oareșcare consultant, le-am dat niște idei și le-am făcut blogurile.

Iulian Comanescu: Sigur că se poate, o să se facă.

Sorin Adam Matei: un flickr local, un panoramio, ceva

Iulian Comanescu: Trilulilu e și flickr.

Sorin Adam Matei: stii ce e misto in Romania

Sorin Adam Matei: ca fiind decalata cu un an, doi de restul lumii e usor sa iei caimacul pietei cu un model deja testat in Vest…

Iulian Comanescu: Da.

Sorin Adam Matei: Pentru ca omul totdeauna va vrea ceva localizat

Iulian Comanescu: Neogen a supărat pe mulți cu chestia asta.

Sorin Adam Matei: treaba lor, au facut o chestie buna

Sorin Adam Matei: BTW, am lasat ceva pe afara, anume viitorul proiectului pagini, care va avea indeed un viitor…

Sorin Adam Matei: dar nu vreau sa intru in detalii acum, just a little teaser

Sorin Adam Matei: Ah, si vorbind de peer production, ca sa nu uit, ceva ce va trebui neaparat incercat este peer-production la nivelul ecommerce

Sorin Adam Matei: cum ar fi intiativa astore, a lui amazon.com

Sorin Adam Matei: http://www.wikiway.biz

Sorin Adam Matei: Voila, in 2 ore mi-am tras librarie online…

Iulian Comanescu: O să studiez wikiway.biz, nu-l știu.

Iulian Comanescu: Avem, de pildă, okazii.ro…

Sorin Adam Matei: Nu, nu asta spun, ca nu avem ecommerce, ci ca nu avem ecommerce care poate fi customizat la singe, cum face amazon care te lasa sa iti faci propria librarie, branded by you and under your own domain name

Sorin Adam Matei: wikiway.biz e al meu, pe bune

Iulian Comanescu: Aha.

Sorin Adam Matei: ca si store-ul ala de la cafe press care ti l-am aratat mai de mult

Iulian Comanescu: Numele e bun.

Iulian Comanescu: Iar o să zică lumea că nușce sute de euro mi-am luat pentru link-urile alea ale tale

Sorin Adam Matei: de la mine? esti nebun? poti sa le spui ca eu sint de-ala flamind, care el cere bani de la intervievatori…

Iulian Comanescu: Bun.

Iulian Comanescu: Așa facem. Te plătesc.

Iulian Comanescu: Așa, în stil românesc: bere, când vii în România.

Sorin Adam Matei: da, cind o fi si aia

Iulian Comanescu: Spune-mi trei ziare românești care au șanse să se desprindă în ceva, ca sa continuu în linia lui Emil. Că lumea se aștepta să vorbim de media și noi i-am dat cu Thocomerius.

Sorin Adam Matei: Mai, ziarele merg tot sontic, sontic

Sorin Adam Matei: Nimeni nu stie ce vrea sa fie cind va creste mare

Sorin Adam Matei: Cotidianul vrea sa fie L’Express sau Newsweek, desi apare zilnic, nu saptaminal, cum ar cere materialele mai ambitioase pe care le propune

Iulian Comanescu: Așa.

Sorin Adam Matei: Jurnalul National, la fel, nazuieste sa fie Life Magazine sau Paris Match

Sorin Adam Matei: Fara poze misto, doar cu story-uri titilatoare, ca sa ma dau pe barbarisme

Iulian Comanescu: Bine, dar care au ceva mișto în ADN?

Iulian Comanescu: Adică astea două au șanse, după capul tău?

Sorin Adam Matei: Evenimentul are si el bubele lui, mai ales reticenta in a deveni cu adevarat un quality… Problema este ca stilul asta mai volubil, mai lejer cu stirile, tonul, ramin de multe ori in anii 90

Sorin Adam Matei: Desi dublarea traficului online a Evenimentului este foarte semnificativa. As spune si despre Adevarul, care merge in sus, mai ales online, dar nu imi pot da prea mult cu parerea ca nu ar fi frumos… [fiindcă Matei scrie la Adevărul, de-aia.]

Iulian Comanescu: [Cei de la Evenimentul] Nu sunt volubili, sunt spumegoși. Nu întâmplător Mihăieș și Bucurenci s-au întâlnit acolo și noi am dispărut din schemă.

Sorin Adam Matei: Mai, aia e o chestie inteligenta din partea redactiei, sa ii tina pe cei doi in manej, dar problema e una de calitate a discursului, mai ales la Mihaies

Iulian Comanescu: Faptul că doi oameni atât de diferiți se întâlnesc în paginile aceluiași ziar e remarcabil. Faptul că polemica se transformă într-un scandal e detestabil.

Iulian Comanescu: Hai să zic eu trei ziare care s-ar putea să poată.

Iulian Comanescu: 1. Cotidianul.

Sorin Adam Matei: D’accord

Iulian Comanescu: Gândește-te că Djuvara și chestiile cu BOR au fost la ei, la “Cotidianul”. Asta înseamnă, pentru mine, intelectualism.

Iulian Comanescu: Probabil că e o zonă de quality pe care “Cotidianul” are, cel puțin, propensiunea intelectuală de a se duce.

Sorin Adam Matei: Mai, clar Cotidianul aspira departe, dar nu cred ca temele lor sunt de ziar, sunt de current affairs magazine…

Sorin Adam Matei: Ei, ca toata presa scrisa, au un sector de stiri si analiza imediata foarte slab

Iulian Comanescu: 2. Un site de internet. N-o să zic HotNews, ca să nu laud marfa proprie, dar, în orice caz, va exista un site dominant de știri.

Sorin Adam Matei: Da, e mult de facut pe partea asta. Stirile sunt intodeanua previzibile si sunt de obicei create de institutii, nu de investigatie

Iulian Comanescu: 3. Nu există.

Iulian Comanescu: Poate o televiziune de internet, când o fi.

Iulian Comanescu: Unde să-ți faci singur jurnalele. Sau o televiziune digitală, peste câțiva ani, dacă o să permită așa ceva.

Iulian Comanescu: Oricum.

Iulian Comanescu: Văd undeva un ziar trend setting și un site de știri care îi ia caimacul. Ziarul știe însă să echilibreze, interpreteze, așeze în pagină.

Sorin Adam Matei: De acord, dar hotnews a facut mari progrese, mie imi place mult, si cred ca are fler de stiri. Dar ar trebui sa investeasca mai mult in stiri, sa le faca mai complete si mai analitice. Si mai presonale. Hotnews acopera inca acelasi stil ca restul presei. Ei trebuie sa mai faca si stiri. Daca Ziua poate, cind vrea si nu e muscata de streche (cum a fost povestea cu tratamentul Patriarhului, care a fost pe faza) de ce sa nu poata Hotnews?

Iulian Comanescu: Da, o plecăciune pentru hulita “Ziua”, fie și numai pentru oamenii cu care am lucrat pe vremuri și sunt acolo.

Sorin Adam Matei: aici sa nu se inteleaga ca ziua este vreun FAZ [Frankfurter Allgemeine Zeitung, etalon de calitate din presa germană]

Sorin Adam Matei: ramine ce stim ca e, cu obsesiile ei masonice samd

Iulian Comanescu: Suntem niște legionari de stânga, mă, cărora le place “ZIua”.

Iulian Comanescu: Asta o să priceapă inamicul oricum.

Iulian Comanescu: Suntem pe terminate. La început, ne gândeam care întreabă și care răspunde. Eu am întrebat mai mult. Întreabă-mă tu ceva, la sfârșit.

Sorin Adam Matei: Am auzit ca un tinar foarte promitator, Cristian Lupsa, care scria o vreme la Christian Science Monitor, a venit inapoi in Romania sa scrie pentru Esquire. Crezi ca exista un trend al reintoarcerii tinerilor educati in Romania, care va schimba lucrurile putin?

Iulian Comanescu: Da. Cel puțin în media. Plouă cu bani. Iar voi, nenorociților, nu înțelegeți că mogulii ăștia ne mănâncă urechile, ne sug ochii și că e o rușine să vii la redacție treaz, îmbrăcat frumos și să mai capeți și bani pentru asta.

Sorin Adam Matei: Deci zici ca vor veni pentru moguli sau contra mogulilor?

Iulian Comanescu: Pentru moguli. Nu se poate altfel. Cine crede că poate fi altfel ar face bine să pună de-o rezistență adevărată, în munți. Nu să se-mbete sau să scrie editoriale idioate.

sam.JPG

Sorin Adam Matei, în poza lui preferată (cel de sus, cu șapcă)

Linkuri:

http://matei.org/boieri.html
http://matei.org/family/index.html
http://matei.org/SorinMateiCurriculumVitae.PDF
http://scholar.google.com/scholar?q=sorin+adam+matei&hl=en&lr=&start=10&sa=N
http://alterpode.com
http://www.matei.org/research/publications/vates.html.

4 thoughts on “ymterviu.026 – SORIN ADAM MATEI: În România, ideile sunt tratate ca blugii: eu am și tu n-ai, sâc, sâc, sâc…”

  1. Constantin Schifirnet
    Formele fãrã fond,
    un brand românesc, Comunicare.ro, 2007

    Cuprins
    Cuvânt înainte • 9
    1. Antemaiorescieni • 13
    1.1. Redescoperirea Occidentului • 13
    1.2. Complexul Europei. Dinicu Golescu • 14
    1.3. Primenirea europeană a societății românești. Eufrosin Poteca • 16
    1.4. Nevoia de așezăminte noi. Ionică Tăutu • 17
    1.5. Ridicarea patriei. Barbu Paris Mumuleanu • 18
    1.6. Nu imitație, ci evoluție treptată. Costachi Conachi • 19
    1.7. Un precursor al junimismului. Alecu Russo • 19
    1.8. Dreptul roman, bază a modernizării. Simion Bărnuțiu • 21
    1.9. Învățământ național. Gh. Lazăr • 23
    1.10. Schimbare făcută cu rost. Gh. Asachi • 23
    1.11. Formele fără fond – expresie a dezechilibrului între antiteze. Ion Heliade Rădulescu • 25
    1.12. Reforme accelerate. Ion C. Brătianu • 29
    1.13. Realismul organic. Mihail Kogălniceanu • 31
    1.14. Formele fără fond – „o mască frumoasă fără crieri“. Ion Maiorescu • 36
    1.15. „Temeiurile din lontru“ – fundamentul dezvoltării statului modern. George Barițiu • 40
    1.16. Condiția modernizării, dezvoltarea economică. D. Pop Marțian • 43
    1.17. „Civilizațiunea este iuțeala progresului“. Ion Ghica • 44
    1.18. Trecutul, argument al spiritului național. Bogdan Petriceicu Hasdeu • 46
    2. Teoria formei fără fond în opera lui Titu Maiorescu • 51
    2.1. Gândirea maioresciană • 51
    2.2. Modele europene de societate • 53
    2.3. Semnificații ale formei fără fond • 55
    2.4. Originile formelor fără fond • 59
    2.4.1. Abaterea de la calea organică de dezvoltare a societății române • 59
    2.4.2. Imitația civilizației occidentale • 62
    2.4.3. Constituție și legi inadecvate unei societăți în tranziție • 68
    2.4.4. Inexistența fundamentului social burghez • 71
    2.4.5. Lipsa spiritului critic în cultura română • 73
    2.5. Căile de înlăturare a formei fără fond • 76
    3. Formele fără fond în viziunea lui M. Eminescu • 81
    3.1. Gândirea eminesciană • 81
    3.2. Formele fără fond • 84
    3.2.1. Principii de studiu al formelor fără fond • 84
    3.2.2. Sensul formelor fără fond • 85
    3.2.3. Cauzele formelor fără fond • 86
    3.3. Evoluționism • 87
    3.4. Societatea modernă românească • 89
    3.4.1. Clasa de mijloc • 89
    3.4.2. Țăranul • 92
    3.4.3. Pătura superpusă • 93
    3.5. Legea, fundamentul construcției statale moderne • 95
    3.6. Barbarie, semibarbarie, civilizație modernă • 97
    3.7. Teoria compensației • 99
    3.8. Efectele modernizării • 100
    3.9. Susținerea instituțiilor moderne • 101
    4. Formele fără fond în opera lui C.D. Gherea • 107
    4.1. Dezvoltarea României moderne și influențele externe • 107
    4.2. Rolul instituțiilor burgheze în formarea României moderne • 110
    4.3. Neoiobăgia, o formă fără fond • 118
    4.4. Socialismul în țările înapoiate și perspectiva evoluției sale în România • 121
    5. Evoluția de la fond la formă • 127
    5.1. Era nouă, sfârșitul formelor fără fond. P.P. Carp • 127
    5.2. Formele fără fond, caricatura civilizației. Theodor Rossetti • 131
    5.3. Organicismul permanențelor istorice. Nicolae Iorga • 133
    5.4. Formele fără fond, expresie a decalajului dintre așezămintele burgheze și sufletul românesc.
    C. Rădulescu- Motru • 139
    5.5. Social-democrația, formă fără fond. Constantin Stere • 145
    6. Evoluția de la formă la fond • 149
    6.1. Legitimitatea formelor fără fond în tranziție. A.D. Xenopol • 149
    6.2. Spiritul critic și formele fără fond. Garabet Ibrăileanu • 153
    6.3. Forma, creatoare a fondului. Eugen Lovinescu • 161
    6.4. Formele fără fond în evoluția economică. Ștefan Zeletin • 169
    6.5. Evoluția burgheziei românești. Mihail Manoilescu • 174
    6.6. Formele fără fond în viziune comunistă. Lucrețiu Pătrășcanu • 179
    7. Accepțiuni ale formelor fără fond • 183
    7.1. Categoriile de „fond“ și „formă“ • 183
    7.2. Exegeza despre teoria formelor fără fond • 187
    7.3. Sensurile acordate fondului și formei • 190
    7.4. Accepțiunile formelor fără fond • 191
    7.4.1. Contradicția dintre condițiile interne și instituțiile moderne • 191
    7.4.2. Contradicția dintre cultura română și civilizația modernă • 196
    7.4.3. Contradicția dintre scopurile (civilizației) moderne și mijloace • 197
    7.4.4. Discrepanța dintre real și ideal • 197
    7.4.5. Neadevărul formelor din afară și autenticitatea fondului intern • 198
    8. Formele fără fond – reflex al evoluției societății românești moderne • 203
    8.1. Modernizarea tendențială românească • 203
    8.2. Spațiul de dezvoltare • 206
    8.3. Contexte ale dezvoltării moderne românești: independență versus dependență • 208
    8.4. Cauze economice • 216
    8.5. Construcția instituțională • 220
    8.5.1. Cadrul instituțional politico-juridic • 220
    8.5.2. Statul român modern • 222
    8.5.3. Regimul parlamentar • 225
    8.6. Agenții modernizării • 227
    8.6.1. Fragilitatea burgheziei •
    8.6.2. Implicarea intelectualilor în modernizare • 227
    8.7. Conduite specifice modernizării • 229
    8.8. Țărănimea, suportul social al costurilor formelor fără fond • 236
    9. Modelul teoretic național explicativ al evoluției societății românești moderne • 243
    9.1. Un model teoretic de studiu al modernizării • 243
    9.2. Unitatea dintre fond și formă – principiu explicativ al evoluției moderne românești • 248
    9.3. Principiu de analiză deterministă • 249
    9.4. Raportul interioritate-exterioritate • 251
    9.5. O raționalitate specifică • 256
    9.6. Cultura, enzima modernizării românești • 259
    9.7. Formele fără fond în societățile aflate în continuă tranziție • 264
    Încheiere • 269
    Bibliografie • 273
    Indice de materii și de nume • 283

  2. Titus Ionescu: mersi pentru postare – cu toată lungimea ei. Cartea se găsește în librării? Chestia asta cu formele fără fond e un coșmar din care nu ne putem trezi.

  3. Domnule Comanescu,
    Daca nu cumva ati gasit-o deja, din cate stiu cartea se afla la Libraria Eminescu si Carturesti.

Leave a Reply to titus ionescu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *