ymterviu.026 – SORIN ADAM MATEI: În România, ideile sunt tratate ca blugii: eu am şi tu n-ai, sâc, sâc, sâc…

Iulian Comanescu: Spune-mi repede trei diferenţe între mediul intelectual din America şi cel din România.

Sorin Adam Matei: In America oamenii se lupta pe idei, prestigiu si bani, in aceasta ordine.

Sorin Adam Matei: Una ducind la alta

Sorin Adam Matei: In Romania e la fel, numai ca intr-o ordine diferita: prestigiu-bani-idei.

[România şi America, eu şi Sorin Adam Matei, istorie şi mentalităţi. Îmi pare rău, destul de puţin despre media, în acest ymterviu, deşi Sorin Adam Matei e prof la Purdue, în SUA, unde studiază impactul noilor media asupra societăţii. Mai trebuie să ştiţi despre el că a scris o carte care s-a lăsat cu scandal la noi, “Boierii minţii”. Veţi înţelege despre ce e vorba în carte din discuţia noastră. “SAM”, cum i se mai spune, mai scrie şi la “Adevărul”. De ceva vreme, Matei experimentează cu Pagini.com. Altele despre el, în biografia de pe site-ul personal.]

Iulian Comanescu: 🙂

INTRAM ÎN CARNEA CĂRŢII LUI MATEI, “BOIERII MINŢII”

Sorin Adam Matei: Cind vorbesc de prestigiu vreau sa spun ca boierii nostrii intelectuali vor sa aiba o stare in lume (sa faca parte dintr-o stare, cum se zicea pe vremuri, dintr-un cin). Vor sa fie parte dintr-un club anume, unde sunt recunoscuti de un grup anume. Fara grup, vorba lui Cehov, din nuvela “s-au desfiintat,” ei nu mai sunt nimic.

Iulian Comanescu: De ce vor starea asta?

Sorin Adam Matei: Pentru ca Romania este o societate a solidaritatilor de grup, nu a individualitatilor se se sustin numai prin forta proprie

Sorin Adam Matei: Si spun asta stiind ca exista in Romania un curent ce se pretinde sprijinitorul individualismului pur si dur

Sorin Adam Matei: Acesta o fi existind, individualismul, la nivelul apucatoriei si grandomaniei, dar nu exista la nivelul responsabilitatii personale

Iulian Comanescu: Păi în comunism n-am trecut printr-o perioadă de colectivism maxim? Eu am o altă explicaţie pentru care oamenii vor “stare” în felul ăsta în România, dar aştept să spui tu ce crezi.

Sorin Adam Matei: Exista in Romania un colectivism, care iti da sens vietii

Sorin Adam Matei: Si o gargara fara sfirsit despre individualism si individualitate, care se reflecta numai in gesturile pur personale, de grandomanie si apucatorie materiala

Iulian Comanescu: Ce spui mi se pare adevărat, avem o relaţie puţin patologică cu noi ca individ, cu grupul din care facem parte – poate fi o gaşcă malefică, la un moment dat – sau cu întreaga colectivitate (modul cum se aruncă gunoiul pe strada “nimănui”, furtul de la stat etc.).

Iulian Comanescu: Toate astea se leagă oarecum de comunism.

Iulian Comanescu: Dar eu mai văd şi o problemă paşoptistă în mecanismele astea de omologare socială.

Iulian Comanescu: Suntem la marginea hărţii. Aia “cunoscută”, cu Europa în centru.

Iulian Comanescu: Am preluat/imitat multe lucruri, de la “pasiopt” încoace.

Iulian Comanescu: Ne-am asumat o identitate latină, am importat instituţii…

Iulian Comanescu: Bătrâna problemă a lui Maiorescu, formele fără fond.

Iulian Comanescu: De fapt, suntem o ţară a me-too-ului cu mult înainte ca ideea de me-too să fi fost folosită în marketing.

Iulian Comanescu: Avem incertitudini. Cine suntem? Sunt alte oraşe mai mari ca ale noastre. Alţi oameni mai mulţumiţi, în “Europa”.

Iulian Comanescu: Şi-atunci începem, nu-i aşa?, să ne pretindem.

Iulian Comanescu: De-aici până la asocieri de imbecili care se bat reciproc pe burtă, fie la berărie, fie în presă, drumul e scurt.

Sorin Adam Matei: Nu, nu cred ca vine din istoria aia veche. Problema e mai ales in comunism. Un tip din anii ’80, Zinoviev, a spus-o cel mai misto. Comunismul nu e colectivist si nici individualist. El promoveaza la nivelul trairii fiecaruia un individualism fara invidualitate, care, ca sa ia o forma oarecare, este tinut in loc de corsetul autoritar al statului. Aici as adauga: cind comunismul mental piere, substanta vietii omenesti create de comunism se varsa precum continutul unui ou spart

Iulian Comanescu: Păi nu exclude una pe alta.

Iulian Comanescu: Comunismul are influenţa lui. Dar şi europenizarea României s-a petrecut în galop paşoptist.

Iulian Comanescu: Unele lucruri au prins radacini, altele nu.

Sorin Adam Matei: Tipii de la ‘848, ‘900, ‘930 erau foarte individualisti si foarte siguri de ei, ba chiar megalomani, de la Eminescu, Iorga pina la Eliade si Geo Bogza, toti se credeau profeti si ii durea undeva de ceilalti

Iulian Comanescu: Suntem o parodie de ţară, un ecou.

Iulian Comanescu: Nu vreau să mă ia lumea de antieuropean. Sunt în orice caz pro-UE.

Iulian Comanescu: Dar nu putem să nu vedem cum stau lucrurile.

Iulian Comanescu: Iar cu individualismul neindividual sau oricum i-a spus Zinoviev, e perfect adevărat.

Sorin Adam Matei: Acum da, in ceea ce priveste individualismul, el exista numai ca o fantoma

Iulian Comanescu: Măi.

Iulian Comanescu: Bonjouriştii, paşoptiştii… gândeşte-te.

Iulian Comanescu: Toată chestia a existat şi înaintea comunismului.

Iulian Comanescu: Cred că şi spaţiul bizantin a contat, oricât am fost noi de marginali în acest spaţiu.

Sorin Adam Matei: Nu, e produsul comunismului, care a distrus adevaratele solidaritati sociale, de tip rural, si a distrus si profetismul cu adevart individualist intelectual modern romanesc

Iulian Comanescu: Estul e ascuns, delicat…

Sorin Adam Matei: Bizantini au fost numai fanariotii, si din ei nu a ramas decit bietul Stolnici, cu iuschiuzarlicurile lui, cum ar fi recent dezvaluita lui activitate de agent de influenta comunist

COBORÂM PUŢIN DIN GENERALITĂŢI, LA POLEMICA LUI DRAGOŞ BUCURENCI CU INTELECTUALII MAI VÂRSTNICI. EXHIBIT 1: UN ARTICOL DE MIRCEA MIHĂIEŞ

Iulian Comanescu: E interesant că înainte să începem discuţia mi-ai arătat indignat un articol în care Mircea Mihăieş făcea zdrenţe comunismul, dar tu te situezi pe poziţii la fel de anticomuniste ca şi el.

Sorin Adam Matei: Ba pardon, Mihaies nu e anticomunist, el e un postanticomunist

Iulian Comanescu: Lol. Asta-i bună.

Sorin Adam Matei: Mihaies si prietenii lui au devenit mari critici ai experientei comuniste dupa 89 facind un numar de greseli, cea mai importanta fiind aceea ca nu au facut distinctia niciodata intre ce s-a schimbat si ce nu s-a schimbat in lumea sociala, politica si intelectuala romaneasca

Iulian Comanescu: Dar, pe de altă parte, îţi fac un mic proces de intenţie: aşa bombăni tu comunismul de parcă totul a fost bine în istoria noastră, în rest.

Iulian Comanescu: Pe tine te-a marcat ce-ai trăit atunci. O cafteală zdravănă la Secu, la sfârşitul anilor ’80, de care nu vrei să vorbeşti.

Iulian Comanescu: Ceva asemănător am şi eu de reproşat articolului respectiv.

Iulian Comanescu: Să dau un link, dacă nu-l putem avea pe Mircea Mihăieş aici, ca să îşi apere poziţiile:

Iulian Comanescu: http://www.evz.ro/article.php?artid=320963

Iulian Comanescu: Cred că ceea ce e nou nu e bun, iar ceea ce e bun nu e nou în articolul lui, cum se zice.

Iulian Comanescu: Văd că e supărat pe puştimea care se declară de stânga.

Iulian Comanescu: Ar trebui să bea o bere cu puştimea.

Sorin Adam Matei: Mai, daca vrei sa iti spun de unde vine pozitia mea, radicalismul meu profund liberal (dar nu libertarian, si nici liberal in sens american) nu au fost nascute atit ancheta si cafteala aia, plus urmarirea constanta timp de doi ani de zile. Eu am avut un dinte impotriva comunismului din motive ca sa zic asa ideologice, eram bun prieten cu Caius Dobrescu, cu Sandu Musina si cu prietenii de la Brasov, Marius Oprea, etc. Pentru noi opozitia, atunci, era radicala si teoretica, nu era doar o chestie de gargara sau de razbunare pe sistem. Eu am criticat sistemul inainte sa o iau in freza, nu dupa.

Iulian Comanescu: Dar, în fine – să zicem că e mai bine că Mircea Mihăieş s-a trezit după, decât dacă nu s-ar fi trezit deloc, nu?

Sorin Adam Matei: Desigur, dar mai am o precizare. Eu nu spun ca nu era si el coltos in anii 80, dar nu stiu sa fi facut chestii radicale atunci, el a devenit de fapt un bully [susţinător foarte încrezător şi apăsat al unei cauze; vernacular bataus in curtea scolii] intelectual anticomunist, mai ales impotriva celor carora i se pare convenabil sa ii decreteze comunisti in ultimii cinci sase ani

Sorin Adam Matei: Mihaies se supara pe oricine astazi, pe mine, pe tipii de stinga, etc. facindu-ne pe toti stingisti si comunisti, nu pentru ca are o pozitie ideologica, ci pentru ca are un grup social de aparat. El nu face nici un fel de distinctie. Eu, care am tot atit in comun cu corectitudinea politica si stingismul cit are el cu bunul simt, adica de loc, sunt aruncat in aceiasi barca cu tinarul si curajosul, pentru ca spune verde in fata ce crede, Bucurenci.

Iulian Comanescu: A, ştii care-a fost primul bully de felul ăsta, din România?

Sorin Adam Matei: Nu

Iulian Comanescu: Era o ficţiune şi se numea Rică Venturiano.

Iulian Comanescu: Combate bine.

Iulian Comanescu: Eu aşa văd mulţi dintre gazetarii români.

Sorin Adam Matei: Ha, stai asa neicusorule, ca ala era copil de tita pe linga Dl. Mihaies

Sorin Adam Matei: Mihaies injura si raneste, uneori stiind ca o face, ca pune pe unul si pe altul cu botul pe labe. Cum spuneam, a ajuns un bully intelectal.

Sorin Adam Matei: Rica injura o reactiune abstracta

Iulian Comanescu: Da, dar Rică Venturiano i-a inventat pe Mihăieş şi pe Cristian Tudor Popescu.

Iulian Comanescu: Mie aşa îmi place să spun. Creangă ne-a inventat trecutul (a spus basmele alea), iar Caragiale ne-a inventat viitorul.

Sorin Adam Matei: Buna, as spune insa ca Caragiale ne-a gasit viitorul in mahalele Bucurestiului

Iulian Comanescu: Da, sigur. Caragiale a inventat un coşmar amuzant din care nu ne putem trezi.

Sorin Adam Matei: Exaltarea propriei persoane pe scena politico-intelectual si zdrobirea opozitiei…

MIHĂIEŞ E DOAR SUPĂRAT SAU CEVA MAI MULT?

Iulian Comanescu: De unde ştii tu, măi, Sorine, că Mihăieş e bully? Îi cam faci un proces de intenţie.

Iulian Comanescu: Poate e aşa, mai supărat, de felul lui.

Iulian Comanescu: Toţi suntem supăraţi din când în cănd.

Sorin Adam Matei: Da e adevarat, omul injura tot timpul. Si o face fara sa tina cont de distinctii, subtilitati, argument. Mie nu mi se pare un mod de a te comporta in spatiul public. Mai ales acum, cind nu mai traim pe marginea prapastiei. Ce daca tinerii aia se dau stingisti? Nu poate domnul Mihaies, care ar fi putut sa le fie profesor, sa aiba o discutie civilizata, argumentata cu ei? Poate ca are dreptate, si pe unele chestii as putea fi de acord cu ideea ca stingismul e stafie care intr-adevar bintuie Europa. Dar ca intelectual liberal, cu apetente europene, nu ai dreptul sa te porti ca domnul Vucea. “Marx, zici tatarule? Intinde palma tatarule, cinci cum o fi si cinci pe dunga!”

Sorin Adam Matei: Cum iti explici ca dupa parerea lui toti suntem stingisti: si eu, si Bucurenci, si Bogdan Suceava, si pensionarii, si Plesita, etc…

Iulian Comanescu: Habar n-am. Nu mi se pare mare ideolog Mihăieş ăsta.

Sorin Adam Matei: Eu sunt foarte indignat de atitudinea asta de buldozer intelectual, care se leaga de tine asa, ca in bancul cu iepurasul. O iei in freza daca ai caciula, pentru ca ai, si daca nu ai, pentru ca nu ai

Iulian Comanescu: Mă chinuiam să îl citesc pe vremuri, în “România literară”. Aşa scrie de când ştiu.

Iulian Comanescu: După aia mi-am dat seama că Mircea Mihăieş nu scrie pentru mine.

Sorin Adam Matei: Nici mie nu mi se pare ideolog, si este din punctul asta de vedere simptomatic pentru cultura romana unde oamenii nu se bat pe idei ci pe ideologii, vreau sa spun pe justificari ale unei pozitii sociale, fac mascarada ideatica

Iulian Comanescu: Mascaradă ideatică. Sună bine.

Sorin Adam Matei: Da, e psihoza anilor 90, cind intelectualii romani si-au dat seama ca nimeni nu o sa vina sa le puna in poala puterea si onorurile doar pentru ca au scris o carte de critica incilcita sau un roman a clef cu personajii mai mult sau mai putin faimoase

Iulian Comanescu: M-am întâlnit aseară cu Bucurenci, întâmplător, la Taverna Sârbului. Cel pe care îl face Mihăieş tăiţei în articolul ăla.

Iulian Comanescu: Cu salvările de Deltă şi nu mai ştiu ce. Nu sunt prieten cu Dragoş Bucurenci.

Sorin Adam Matei: Si?

Iulian Comanescu: Păi…

Iulian Comanescu: Era destul de mirat de ce i se-ntâmplă de când a spus că e de stânga.

Iulian Comanescu: Acum văd că e după articolul ăsta de Mihăieş.

Iulian Comanescu: Dragoş Bucurenci şi Mircea Mihăieş scriu la acelaşi ziar, “Evenimentul zilei”. Nu cred că Bucurenci va da vreo replică la chestia asta. [Ba da, a replicat, dacă nu mă înşel eu, aici.]

Sorin Adam Matei: Mai, nici Bucurenci nu ar trebui sa se mire atit de ce se leaga lumea de el, ca pozitia lui este destul de radicala si de aceea naiva…

Sorin Adam Matei: E mult mimetism in ea, cum exista mult mimetism si in hip-hopul romanesc

Iulian Comanescu: Radical? Ce-a zis radical? Impresia mea e ca s-a legat de nişte păltinişeni, ca şi tine.

Iulian Comanescu: Bucurenci are 25 de ani, Sorin.

Iulian Comanescu: Cum dracu’ să nu fie mimetic?

Iulian Comanescu: Bucurenci s-a declarat de stânga, mă rog. El se declară tot felul de lucruri.

Iulian Comanescu: În cele trei întâlniri ale noastre mi s-a părut un interlocutor plăcut şi face bine ce face în “Evenimentul zilei” [mă uit pe lista asta şi văd că trage cam des spuza pe turta acţiunilor lui onegiste, dar cursivitatea şi maturitatea cu care scrie alte lucruri sunt remarcabile].

Iulian Comanescu: Cred că e destul la ăia 25 de ani ai lui.

Sorin Adam Matei: Pai sunt si ei ca bietii pasoptisti, au auzit de libertate, fratietate, ecologitate si pac, sa o bage si ei la razboiul

Sorin Adam Matei: Nu spun ca unele idei nu sunt valide, dar le fac mai mult asa, de moda

Sorin Adam Matei: Desigur, e un lucru bun sa fii bagat in seama pe niste chestii cvasi ideatice la 25 de ani, dar asta nu inseamna ca tot ce spune e valabil

Iulian Comanescu: Ei, eu văd mai curând un feeling la Bucurenci. Ideea că el şi ai lui sunt o generaţie nouă.

Sorin Adam Matei: Desigur, de care trebuie sa ne pese si cu care trebuie sa dialogam. Cu argumente. Eu de pilda cred ca ei gresesc cind cind discuta Romania pe tiparul stingismului sic din Upper West Side Manhattan

Iulian Comanescu: Avea un articol despre cei mai mari ca ei, care au început după ’89 cu nişte idealuri şi au sfârşit ca biznismani burtoşi [adică articolul ăsta].

Iulian Comanescu: M-am regăsit în caricatura aia, ceea ce e îngrijorător, vorba lui Huxley.

Sorin Adam Matei: Tu… Ma faci sa rid…

Sorin Adam Matei: Exemple?

Iulian Comanescu: Există două Românii, ca să-ncepem ca Năstase (gura păcătosului…)

EU CRED CĂ O STÂNGĂ TÂNĂRĂ POATE STA ÎN PICIOARE, MATEI BOMBĂNE

Iulian Comanescu: România lui Mihăieş. Anii ’80. Întuneric. Vodcă.

Iulian Comanescu: România lui Bucurenci. Anii ’00. Prea multă lumină. Ketamină.

Iulian Comanescu: PIB-ul creşte în România. Patriciu are 2,5 miliarde parcă – mai mult ca Donald Trump.

Iulian Comanescu: În timp ce Mihăieş se războieşte cu fantoma Comandorului Ceauşescu (nu ălălalt), Bucurenci are tot dreptul să fie oarecum mirat de faptul că există atâtea maşini scumpe în Bucureşti şi pensionarii mor.

Iulian Comanescu: Puştii sunt de stânga şi o să fie de stânga, măi, Sorin.

Sorin Adam Matei: Stiu, dar e mai mult in atitudinea lor decit constatarea inegalitatii sociale. De aia imi pasa si mie, care nu sunt de stinga, si multora…

Sorin Adam Matei: Ei vor sa fie o stinga radicala, cu Guevarra pe tricou. Tragedia este ca radicalismul lor pur si dur se va izbi nu de liberali batrini ca mine, sau pseudoconservatori ca Mihaies, ci de noua dreapta, pura si dura… Care e la fel de puternica si virulenta in aceasta generatie ca si stingistii…

Sorin Adam Matei: Va fi un nou Berlin al anilor 30, unde comunistii si fascistii se vor bate unii cu altii in numele purificarii sistemului ticalosit

Sorin Adam Matei: Ce lipseste din Romania este un curent cu adevarat liberal, moderat, decent, pragmatic si necorupt

Sorin Adam Matei: bine pregatit, gata de dialog, inclusiv cu tinerii radicali

Sorin Adam Matei: intre cei tineri vad un singur nume care ar putea ralia ce mai e de raliat la centru, sorin ionita

Sorin Adam Matei: vreau sa spun intre cei ce scriu

Iulian Comanescu: Nu văd radicalism în… stânga asta nouă, că nu putem să-i zicem noua stângă încă.

Iulian Comanescu: Şi nu există liberalism necorupt, în sens istoric.

Sorin Adam Matei: Ba pardon, aceasta stinga este radicala, cum radicali sunt si confrerii lor din vest, antiglobalizare si anti corporatii, etc. Limbajul identic si dezlipirea de realitate similara

Iulian Comanescu: Nţ.

Iulian Comanescu: Placenta-i subţire.

Iulian Comanescu: Nu e vreun komintern toată chestia asta.

Iulian Comanescu: M-am învârtit destul prin cercurile ONG.

Sorin Adam Matei: Stai asa ca nu vorbesc de conspiratii. Le urasc la fel de mult ca tine. Chestia este insa ca ei, stingistii, aduc in Romania si o tematica de care Mihaies nici nu vrea sa auda, care le da o anumite legitimitate: preocupare fata de mediu, fata de statutul femeii, un anume anti elitis. Toate probleme importante. Si desi nu le dau un raspuns satisfacator, stingistii tineri au o platforma pe care sa stea…

Sorin Adam Matei: Nu e nici un komintern, nu mai inebuni si tu ca propun o teorie a conspiratiei

Iulian Comanescu: 🙂

Iulian Comanescu: Nu te înnebunesc.

Iulian Comanescu: Conspiraţie nu prea cred să fie, totul e la lumina zilei. N-ai vrea să ţii contabilitatea la un ngo…

Sorin Adam Matei: E vorba de o generatie ca aia de la 48 care s-a trezit intr-o lume de idei cool, la moda, si care vrea sa fie si ea ca aia de la Paris – azi vorbim de Soho si Greenwich Village -, un lucru normal, de sincronizare

Sorin Adam Matei: Chestia este ca multe din ideile bune pe care le au, si de care romania are nevoie, sunt tratate ca blugii in anii 80… eu am si tu n-ai, sic, sic, sic

Iulian Comanescu: Seamănă şi pe alocuri sunt caraghioşi. Şi Bucurenci e caraghios.

Iulian Comanescu: Mai ales, cu Mac-ul lui şi Smart-ul lui.

Iulian Comanescu: Ideile sunt tratate ca blugii.

Sorin Adam Matei: Da….

Iulian Comanescu: Hai că eşti în formă.

Iulian Comanescu: Partea nasoală e că prin România umblă o mulţime de blugi second hand.

Sorin Adam Matei: Exact. Si iesiti din moda

Sorin Adam Matei: Hello, baieti… Ai auzit? Nu se mai poarta evazati… De 35 de ani…

Iulian Comanescu: 🙂

Iulian Comanescu: Nu, Mihăieş e cu evazaţii.

Iulian Comanescu: Bucurenci e cu blugi sfâşiaţi.

Iulian Comanescu: Iar noi stăm aici şi ne batem pe burtă, legitimându-ne reciproc, vorbindu-i de rău în lipsă, adică exact ce zici tu că nu e bine să faci, în cartea aia a ta şi aici.

MATEI ARE UN ACCES ECOLOGIST. ACCESUL ECOLOGIST N-ARE NIMIC ÎMPOTRIVĂ

Sorin Adam Matei: Anyway. Vreau sa zic ceva de ecologie…

Sorin Adam Matei: Pot?

Iulian Comanescu: Sigur că poţi.

Sorin Adam Matei: Uite, eu cred cu putere ca Romania este intr-o criza ecologica ingrozitoare, cum cred si tinerii amici. Desi eu nu mor de grija incalzirii globale…

Iulian Comanescu: Aşa.

Sorin Adam Matei: Si nici din cauza ca burtosii arunca mucuri de tigari pe plaja la Mamaia, unde s-a dus Dragos sa ii roage pe oameni sa foloseasca scrumiere portative

Iulian Comanescu: Daaa.

Sorin Adam Matei: Si nici la Rosia Montana, care deja e un dezastru ecologic de proportii….

Sorin Adam Matei: De doua mii de ani

Sorin Adam Matei: Opera colectiva a dacilor, romanilor, slavilor, ungurilor, austriecilor, comunistilor, si postcomunistilor

Iulian Comanescu: Stai, că înainte de daci au fost celţii, bă. Tocma citesc o carte în sensul ăsta. [Ca să vă piară orice urmă de stimă pentru mine, v-o şi recomand. Înainte de romani, a fost ceva. Şi de daci. Şi aici. Şi în alte părţi.]

Sorin Adam Matei: Vrei sa stii care e marea cauza a dezastrului ecologic romanesc?

Iulian Comanescu: Vreau să ştiu. Luminează-ne din purduele tău.

Sorin Adam Matei: E faptul ca 60 la suta din populatie isi face inca nevoile pe coasta, sub luna si da gunoiul pe girla, chiar daca ar contine izotopi radioactivi…

Iulian Comanescu: Ăsta e dezastru coprologic, Sorine, din câte ştiu eu chestia aia se reciclează.

Iulian Comanescu: Sau, mă rog, la noi o mai mănâncă unii…

Sorin Adam Matei: Faptul ca doar o mina de sate din Romania au canalizare a transformat toata reteaua de riuri din romania intr-un urias canal in aer liber

Sorin Adam Matei: Ba nu, nu se recicleaza, ca buda e si pubela… Cind ai vazut tu ultima data o masina de gunoi la Dragotesti vale, Dolj?

Iulian Comanescu: Deci Dragoş Bucurenci ar trebui să-i şteargă pe ăia la fund în campaniile lui ecologice.

Sorin Adam Matei: But of course…

Iulian Comanescu: Iar Mihăieş ce-ar trebui să facă?

Sorin Adam Matei: Cu Mihaies de mina… Ca e si tara lui…

Iulian Comanescu: Săracii.

Iulian Comanescu: De fapt, noi scriem un roman, Bucurenci şi Mihăieş, de Matei şi Comanescu.

Iulian Comanescu: Suntem cei patru beatlesi ai ecologiei, inamicii rahatului!

Sorin Adam Matei: Ce sa facem si noi, trebuie sa ne bagam in seama

Iulian Comanescu: Da.

Sorin Adam Matei: Intelegi de unde vine acum treaba…

Sorin Adam Matei: Si ar mai fi chestii…

Iulian Comanescu: Ca de-o pildă.

Sorin Adam Matei: Uite, asta cu elitismul culturii romane

Iulian Comanescu: Aşa, zi.

Iulian Comanescu: Sunt numai ochelari şi tastatură!

Sorin Adam Matei: Problema a mare nu e ca unii o tot dau cu Plato, Heidegger samd si ca nu citesc pe Negri, Foucault, sau Derrida (pe care de fapt i-au si citit). Ci ca pustii de la tara au de sase ori mai putine sanse sa faca facultatea ca aia de la oras, indiferent de statutul social al parintilor lor….

Sorin Adam Matei: Faceam aluzie in BM la chestia asta, dar nu am avut timp sa scriu ceva. Am scris, insa, intre timp, un studiu, de care s-a vorbit doar o data, in Parlament…

Sorin Adam Matei: Nebunia era ca studiul era citat de PSD…

Sorin Adam Matei: SAMD

Iulian Comanescu: Aşa.

Iulian Comanescu: E adevărat că avem o propensiune metafizică deosebită.

Iulian Comanescu: Confundăm contemplaţia cu ineficienţa.

Sorin Adam Matei: Mda, daca e nevoie de bibliografie ofer sper studiu interesatilor: http://matei.org/research/publications/carteimparte.pdf

Sorin Adam Matei: Asa, ca selfpromotion a unui individualist sadea

Iulian Comanescu: E bună bibliografia, nu prea se poartă în România. Bibliografia salvează România!

Iulian Comanescu: Hai să ne dăm puţin jos din aerostat.

DIN MIG-UL ISTORIEI, ÎN BRAZDA PRESEI

Iulian Comanescu: Să vorbim puţin despre presă.

Iulian Comanescu: O întrebare de la Emil Stoica.

Iulian Comanescu: Care crezi că sunt cele trei proiecte new media lansate în România, în 2007, cu şanse de a ajunge în top 10 din Trafic.ro?

Sorin Adam Matei: Buuuuna

Sorin Adam Matei: Stai asa…

Sorin Adam Matei: Da-mi niste nume, ca sa pot alege…

Iulian Comanescu: Păi deja încep să te virusez daca dau nume. Zi unu, dacă nu ştii trei.

Iulian Comanescu: Sau zi ce-o să aibă succes pe internet.

Sorin Adam Matei: How about Trilulilu?

Iulian Comanescu: Da.

Iulian Comanescu: Cred că da.

Iulian Comanescu: Nu ştiu unde se va duce după ce creşte, ca să spun aşa, dar mai are potenţial de creştere.

Iulian Comanescu: Biriş ăla e foarte încântat de ce-a făcut şi are nişte idei clare.

Iulian Comanescu: Chiar dacă ar fi greşite – “un plan prost e mai bun decât nici un plan”.

Iulian Comanescu: Plus că internetul ăsta se inventează, cum ne-a inventat Caragiale viitorul.

Sorin Adam Matei: How about cei patru sau cinci blogheri de virf daca se sindicheaza si se transforma in altceva

Iulian Comanescu: Aşa.

Iulian Comanescu: Astea ar fi două.

Sorin Adam Matei: Si un proiect open content care va invata businessul local online cum sa puna oamenii la treaba sa produca continut

Sorin Adam Matei: Un proiect oarecare de peer-production unde romania e inca in urma

Iulian Comanescu: Văd că nu prea crezi în “sistem”. N-ai pomenit nici un grup mare de media…

Iulian Comanescu: Eu cred aşa.

Iulian Comanescu: Că bloggerii nu se vor asocia în următorul an şi jumătate.

Iulian Comanescu: Că Trilulilu s-ar mai putea duce puţin în sus, dar ar trebui să vină cu nişte idei puţin revoluţionare, că altfel o să-i mănânce ro.YouTube.com sau cum se va numi marele file sharing site care va veni în România.

Iulian Comanescu: Şi că open content s-ar putea să meargă sub o formă sau alta.

Iulian Comanescu: Deja sunt precedente.

Iulian Comanescu: ro.Wikipedia.org e ok.

Iulian Comanescu: Nu faimoasă, dar are ceva volum.

Iulian Comanescu: La concursurile de poze de la Hotnews, trimit mii de oameni. Si marfa nu e rea deloc.

Sorin Adam Matei: Ah, inca una, Romania e in urma la mash-up, e aici o nisa care ar putea fi exploatata misto

Iulian Comanescu: Da, nu face aproape nimeni.

Sorin Adam Matei: iar voi, hotnews, sunteti deja in top, ce va mai trebuie

Sorin Adam Matei: hi, hi, hi

Sorin Adam Matei: desi ati putea face probabil mai mult

Iulian Comanescu: Ei, meritul meu e mai mic acolo.

Iulian Comanescu: Eu sunt un oareşcare consultant, le-am dat nişte idei şi le-am făcut blogurile.

Iulian Comanescu: Sigur că se poate, o să se facă.

Sorin Adam Matei: un flickr local, un panoramio, ceva

Iulian Comanescu: Trilulilu e şi flickr.

Sorin Adam Matei: stii ce e misto in Romania

Sorin Adam Matei: ca fiind decalata cu un an, doi de restul lumii e usor sa iei caimacul pietei cu un model deja testat in Vest…

Iulian Comanescu: Da.

Sorin Adam Matei: Pentru ca omul totdeauna va vrea ceva localizat

Iulian Comanescu: Neogen a supărat pe mulţi cu chestia asta.

Sorin Adam Matei: treaba lor, au facut o chestie buna

Sorin Adam Matei: BTW, am lasat ceva pe afara, anume viitorul proiectului pagini, care va avea indeed un viitor…

Sorin Adam Matei: dar nu vreau sa intru in detalii acum, just a little teaser

Sorin Adam Matei: Ah, si vorbind de peer production, ca sa nu uit, ceva ce va trebui neaparat incercat este peer-production la nivelul ecommerce

Sorin Adam Matei: cum ar fi intiativa astore, a lui amazon.com

Sorin Adam Matei: http://www.wikiway.biz

Sorin Adam Matei: Voila, in 2 ore mi-am tras librarie online…

Iulian Comanescu: O să studiez wikiway.biz, nu-l ştiu.

Iulian Comanescu: Avem, de pildă, okazii.ro…

Sorin Adam Matei: Nu, nu asta spun, ca nu avem ecommerce, ci ca nu avem ecommerce care poate fi customizat la singe, cum face amazon care te lasa sa iti faci propria librarie, branded by you and under your own domain name

Sorin Adam Matei: wikiway.biz e al meu, pe bune

Iulian Comanescu: Aha.

Sorin Adam Matei: ca si store-ul ala de la cafe press care ti l-am aratat mai de mult

Iulian Comanescu: Numele e bun.

Iulian Comanescu: Iar o să zică lumea că nuşce sute de euro mi-am luat pentru link-urile alea ale tale

Sorin Adam Matei: de la mine? esti nebun? poti sa le spui ca eu sint de-ala flamind, care el cere bani de la intervievatori…

Iulian Comanescu: Bun.

Iulian Comanescu: Aşa facem. Te plătesc.

Iulian Comanescu: Aşa, în stil românesc: bere, când vii în România.

Sorin Adam Matei: da, cind o fi si aia

Iulian Comanescu: Spune-mi trei ziare româneşti care au şanse să se desprindă în ceva, ca sa continuu în linia lui Emil. Că lumea se aştepta să vorbim de media şi noi i-am dat cu Thocomerius.

Sorin Adam Matei: Mai, ziarele merg tot sontic, sontic

Sorin Adam Matei: Nimeni nu stie ce vrea sa fie cind va creste mare

Sorin Adam Matei: Cotidianul vrea sa fie L’Express sau Newsweek, desi apare zilnic, nu saptaminal, cum ar cere materialele mai ambitioase pe care le propune

Iulian Comanescu: Aşa.

Sorin Adam Matei: Jurnalul National, la fel, nazuieste sa fie Life Magazine sau Paris Match

Sorin Adam Matei: Fara poze misto, doar cu story-uri titilatoare, ca sa ma dau pe barbarisme

Iulian Comanescu: Bine, dar care au ceva mişto în ADN?

Iulian Comanescu: Adică astea două au şanse, după capul tău?

Sorin Adam Matei: Evenimentul are si el bubele lui, mai ales reticenta in a deveni cu adevarat un quality… Problema este ca stilul asta mai volubil, mai lejer cu stirile, tonul, ramin de multe ori in anii 90

Sorin Adam Matei: Desi dublarea traficului online a Evenimentului este foarte semnificativa. As spune si despre Adevarul, care merge in sus, mai ales online, dar nu imi pot da prea mult cu parerea ca nu ar fi frumos… [fiindcă Matei scrie la Adevărul, de-aia.]

Iulian Comanescu: [Cei de la Evenimentul] Nu sunt volubili, sunt spumegoşi. Nu întâmplător Mihăieş şi Bucurenci s-au întâlnit acolo şi noi am dispărut din schemă.

Sorin Adam Matei: Mai, aia e o chestie inteligenta din partea redactiei, sa ii tina pe cei doi in manej, dar problema e una de calitate a discursului, mai ales la Mihaies

Iulian Comanescu: Faptul că doi oameni atât de diferiţi se întâlnesc în paginile aceluiaşi ziar e remarcabil. Faptul că polemica se transformă într-un scandal e detestabil.

Iulian Comanescu: Hai să zic eu trei ziare care s-ar putea să poată.

Iulian Comanescu: 1. Cotidianul.

Sorin Adam Matei: D’accord

Iulian Comanescu: Gândeşte-te că Djuvara şi chestiile cu BOR au fost la ei, la “Cotidianul”. Asta înseamnă, pentru mine, intelectualism.

Iulian Comanescu: Probabil că e o zonă de quality pe care “Cotidianul” are, cel puţin, propensiunea intelectuală de a se duce.

Sorin Adam Matei: Mai, clar Cotidianul aspira departe, dar nu cred ca temele lor sunt de ziar, sunt de current affairs magazine…

Sorin Adam Matei: Ei, ca toata presa scrisa, au un sector de stiri si analiza imediata foarte slab

Iulian Comanescu: 2. Un site de internet. N-o să zic HotNews, ca să nu laud marfa proprie, dar, în orice caz, va exista un site dominant de ştiri.

Sorin Adam Matei: Da, e mult de facut pe partea asta. Stirile sunt intodeanua previzibile si sunt de obicei create de institutii, nu de investigatie

Iulian Comanescu: 3. Nu există.

Iulian Comanescu: Poate o televiziune de internet, când o fi.

Iulian Comanescu: Unde să-ţi faci singur jurnalele. Sau o televiziune digitală, peste câţiva ani, dacă o să permită aşa ceva.

Iulian Comanescu: Oricum.

Iulian Comanescu: Văd undeva un ziar trend setting şi un site de ştiri care îi ia caimacul. Ziarul ştie însă să echilibreze, interpreteze, aşeze în pagină.

Sorin Adam Matei: De acord, dar hotnews a facut mari progrese, mie imi place mult, si cred ca are fler de stiri. Dar ar trebui sa investeasca mai mult in stiri, sa le faca mai complete si mai analitice. Si mai presonale. Hotnews acopera inca acelasi stil ca restul presei. Ei trebuie sa mai faca si stiri. Daca Ziua poate, cind vrea si nu e muscata de streche (cum a fost povestea cu tratamentul Patriarhului, care a fost pe faza) de ce sa nu poata Hotnews?

Iulian Comanescu: Da, o plecăciune pentru hulita “Ziua”, fie şi numai pentru oamenii cu care am lucrat pe vremuri şi sunt acolo.

Sorin Adam Matei: aici sa nu se inteleaga ca ziua este vreun FAZ [Frankfurter Allgemeine Zeitung, etalon de calitate din presa germană]

Sorin Adam Matei: ramine ce stim ca e, cu obsesiile ei masonice samd

Iulian Comanescu: Suntem nişte legionari de stânga, mă, cărora le place “ZIua”.

Iulian Comanescu: Asta o să priceapă inamicul oricum.

Iulian Comanescu: Suntem pe terminate. La început, ne gândeam care întreabă şi care răspunde. Eu am întrebat mai mult. Întreabă-mă tu ceva, la sfârşit.

Sorin Adam Matei: Am auzit ca un tinar foarte promitator, Cristian Lupsa, care scria o vreme la Christian Science Monitor, a venit inapoi in Romania sa scrie pentru Esquire. Crezi ca exista un trend al reintoarcerii tinerilor educati in Romania, care va schimba lucrurile putin?

Iulian Comanescu: Da. Cel puţin în media. Plouă cu bani. Iar voi, nenorociţilor, nu înţelegeţi că mogulii ăştia ne mănâncă urechile, ne sug ochii şi că e o ruşine să vii la redacţie treaz, îmbrăcat frumos şi să mai capeţi şi bani pentru asta.

Sorin Adam Matei: Deci zici ca vor veni pentru moguli sau contra mogulilor?

Iulian Comanescu: Pentru moguli. Nu se poate altfel. Cine crede că poate fi altfel ar face bine să pună de-o rezistenţă adevărată, în munţi. Nu să se-mbete sau să scrie editoriale idioate.

sam.JPG

Sorin Adam Matei, în poza lui preferată (cel de sus, cu şapcă)

Linkuri:

http://matei.org/boieri.html
http://matei.org/family/index.html
http://matei.org/SorinMateiCurriculumVitae.PDF
http://scholar.google.com/scholar?q=sorin+adam+matei&hl=en&lr=&start=10&sa=N
http://alterpode.com
http://www.matei.org/research/publications/vates.html.

  1. titus ionescu Reply

    Constantin Schifirnet
    Formele fãrã fond,
    un brand românesc, Comunicare.ro, 2007

    Cuprins
    Cuvânt înainte • 9
    1. Antemaiorescieni • 13
    1.1. Redescoperirea Occidentului • 13
    1.2. Complexul Europei. Dinicu Golescu • 14
    1.3. Primenirea europeană a societăţii româneşti. Eufrosin Poteca • 16
    1.4. Nevoia de aşezăminte noi. Ionică Tăutu • 17
    1.5. Ridicarea patriei. Barbu Paris Mumuleanu • 18
    1.6. Nu imitaţie, ci evoluţie treptată. Costachi Conachi • 19
    1.7. Un precursor al junimismului. Alecu Russo • 19
    1.8. Dreptul roman, bază a modernizării. Simion Bărnuţiu • 21
    1.9. Învăţământ naţional. Gh. Lazăr • 23
    1.10. Schimbare făcută cu rost. Gh. Asachi • 23
    1.11. Formele fără fond – expresie a dezechilibrului între antiteze. Ion Heliade Rădulescu • 25
    1.12. Reforme accelerate. Ion C. Brătianu • 29
    1.13. Realismul organic. Mihail Kogălniceanu • 31
    1.14. Formele fără fond – „o mască frumoasă fără crieri“. Ion Maiorescu • 36
    1.15. „Temeiurile din lontru“ – fundamentul dezvoltării statului modern. George Bariţiu • 40
    1.16. Condiţia modernizării, dezvoltarea economică. D. Pop Marţian • 43
    1.17. „Civilizaţiunea este iuţeala progresului“. Ion Ghica • 44
    1.18. Trecutul, argument al spiritului naţional. Bogdan Petriceicu Hasdeu • 46
    2. Teoria formei fără fond în opera lui Titu Maiorescu • 51
    2.1. Gândirea maioresciană • 51
    2.2. Modele europene de societate • 53
    2.3. Semnificaţii ale formei fără fond • 55
    2.4. Originile formelor fără fond • 59
    2.4.1. Abaterea de la calea organică de dezvoltare a societăţii române • 59
    2.4.2. Imitaţia civilizaţiei occidentale • 62
    2.4.3. Constituţie şi legi inadecvate unei societăţi în tranziţie • 68
    2.4.4. Inexistenţa fundamentului social burghez • 71
    2.4.5. Lipsa spiritului critic în cultura română • 73
    2.5. Căile de înlăturare a formei fără fond • 76
    3. Formele fără fond în viziunea lui M. Eminescu • 81
    3.1. Gândirea eminesciană • 81
    3.2. Formele fără fond • 84
    3.2.1. Principii de studiu al formelor fără fond • 84
    3.2.2. Sensul formelor fără fond • 85
    3.2.3. Cauzele formelor fără fond • 86
    3.3. Evoluţionism • 87
    3.4. Societatea modernă românească • 89
    3.4.1. Clasa de mijloc • 89
    3.4.2. Ţăranul • 92
    3.4.3. Pătura superpusă • 93
    3.5. Legea, fundamentul construcţiei statale moderne • 95
    3.6. Barbarie, semibarbarie, civilizaţie modernă • 97
    3.7. Teoria compensaţiei • 99
    3.8. Efectele modernizării • 100
    3.9. Susţinerea instituţiilor moderne • 101
    4. Formele fără fond în opera lui C.D. Gherea • 107
    4.1. Dezvoltarea României moderne şi influenţele externe • 107
    4.2. Rolul instituţiilor burgheze în formarea României moderne • 110
    4.3. Neoiobăgia, o formă fără fond • 118
    4.4. Socialismul în ţările înapoiate şi perspectiva evoluţiei sale în România • 121
    5. Evoluţia de la fond la formă • 127
    5.1. Era nouă, sfârşitul formelor fără fond. P.P. Carp • 127
    5.2. Formele fără fond, caricatura civilizaţiei. Theodor Rossetti • 131
    5.3. Organicismul permanenţelor istorice. Nicolae Iorga • 133
    5.4. Formele fără fond, expresie a decalajului dintre aşezămintele burgheze şi sufletul românesc.
    C. Rădulescu- Motru • 139
    5.5. Social-democraţia, formă fără fond. Constantin Stere • 145
    6. Evoluţia de la formă la fond • 149
    6.1. Legitimitatea formelor fără fond în tranziţie. A.D. Xenopol • 149
    6.2. Spiritul critic şi formele fără fond. Garabet Ibrăileanu • 153
    6.3. Forma, creatoare a fondului. Eugen Lovinescu • 161
    6.4. Formele fără fond în evoluţia economică. Ştefan Zeletin • 169
    6.5. Evoluţia burgheziei româneşti. Mihail Manoilescu • 174
    6.6. Formele fără fond în viziune comunistă. Lucreţiu Pătrăşcanu • 179
    7. Accepţiuni ale formelor fără fond • 183
    7.1. Categoriile de „fond“ şi „formă“ • 183
    7.2. Exegeza despre teoria formelor fără fond • 187
    7.3. Sensurile acordate fondului şi formei • 190
    7.4. Accepţiunile formelor fără fond • 191
    7.4.1. Contradicţia dintre condiţiile interne şi instituţiile moderne • 191
    7.4.2. Contradicţia dintre cultura română şi civilizaţia modernă • 196
    7.4.3. Contradicţia dintre scopurile (civilizaţiei) moderne şi mijloace • 197
    7.4.4. Discrepanţa dintre real şi ideal • 197
    7.4.5. Neadevărul formelor din afară şi autenticitatea fondului intern • 198
    8. Formele fără fond – reflex al evoluţiei societăţii româneşti moderne • 203
    8.1. Modernizarea tendenţială românească • 203
    8.2. Spaţiul de dezvoltare • 206
    8.3. Contexte ale dezvoltării moderne româneşti: independenţă versus dependenţă • 208
    8.4. Cauze economice • 216
    8.5. Construcţia instituţională • 220
    8.5.1. Cadrul instituţional politico-juridic • 220
    8.5.2. Statul român modern • 222
    8.5.3. Regimul parlamentar • 225
    8.6. Agenţii modernizării • 227
    8.6.1. Fragilitatea burgheziei •
    8.6.2. Implicarea intelectualilor în modernizare • 227
    8.7. Conduite specifice modernizării • 229
    8.8. Ţărănimea, suportul social al costurilor formelor fără fond • 236
    9. Modelul teoretic naţional explicativ al evoluţiei societăţii româneşti moderne • 243
    9.1. Un model teoretic de studiu al modernizării • 243
    9.2. Unitatea dintre fond şi formă – principiu explicativ al evoluţiei moderne româneşti • 248
    9.3. Principiu de analiză deterministă • 249
    9.4. Raportul interioritate-exterioritate • 251
    9.5. O raţionalitate specifică • 256
    9.6. Cultura, enzima modernizării româneşti • 259
    9.7. Formele fără fond în societăţile aflate în continuă tranziţie • 264
    Încheiere • 269
    Bibliografie • 273
    Indice de materii şi de nume • 283

  2. Iulian Comanescu Reply

    Titus Ionescu: mersi pentru postare – cu toată lungimea ei. Cartea se găseşte în librării? Chestia asta cu formele fără fond e un coşmar din care nu ne putem trezi.

  3. titus ionescu Reply

    Domnule Comanescu,
    Daca nu cumva ati gasit-o deja, din cate stiu cartea se afla la Libraria Eminescu si Carturesti.

Post your thoughts