ymterviu.016: Emil Stoica despre Jeopardy, blogul pe care îl face de azi la HotNews, şi despre risk management

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:16:43 PM): Prima intrebare. Mi-ai zis ca ai vrea sa nu spui numele firmelor pentru care lucrezi. Mi se pare ciudat.

Emil Stoica (3/11/2007 5:17:15 PM): Nu e ciudat, nu vreau sa se asocieze opiniile mele cu numele firmelor la care am lucrat.

Emil Stoica (3/11/2007 5:18:57 PM): Firmele trebuie sa fie neutre din punct de vedere politic. Asa sunt si eu, neutru, insa ca persoana cred ca am mai multa libertate de a critica.

Emil Stoica face de ieri “Jeopardy“, la Stoica.HotNews.ro. Un blog care porneste de la risk management si se duce spre analiza investitionala, legislativa, economica in general si nu neglijeaza conotatiile politice ale situatiei economice. Dincolo de specializarea de care o are, Emil ne-a tentat pentru claritatea si surprizele pe care le puteti gasi in analizele lui. Atlfel spus, un specialist considera ca e cazul sa-si spuna cu parerea in public. El are calitatea de a ajunge la claritate si relevanta pentru cititorul preocupat in general de economie, iar pentru astfel de continuturi blogurile sunt cat se poate de bune.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:18:01 PM): Cum ai ajuns sa faci risk management in Anglia?

POVESTEA LUI EMIL STOICA, MAI PUTIN NUMELE FIRMELOR

Emil Stoica (3/11/2007 5:19:33 PM): CV-ul m-a trimis in Anglia

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:19:50 PM): Ai terminat ASE-ul in Romania si ai plecat acum… ani?

Emil Stoica (3/11/2007 5:20:11 PM): Am terminat ASE-ul in 1997. Am plecat in 1999.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:20:24 PM): Lucrasesi…

Emil Stoica (3/11/2007 5:21:12 PM): In Romania, inclusiv in timpul facultatii, la o firma de servicii profesionale, o firma multinationala, un BIG 6 la ora aceea

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:21:33 PM): Sa spunem putin cititorilor ce inseamna BIG 6.

Emil Stoica (3/11/2007 5:22:32 PM): Acum sunt numai BIG 4: PwC, DT, KPMG si EY. Arthur Andersen a dat faliment intre timp. Cred ca erau cele mai bune locuri de munca pentru un absolvent ASE.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:23:12 PM): Astea-s risk management?

Emil Stoica (3/11/2007 5:23:51 PM): Nu, sunt firme de servicii profesionale. Au inceput ca firme de contabilitate, ulterior s-au diversificat.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:24:06 PM): Si au ajuns niste monstri multidisciplinari.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:24:12 PM): Cam ce e Ogilvy in materie de comunicare…?

Emil Stoica (3/11/2007 5:24:24 PM): Exact. Niste monstri flexibili.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:24:48 PM): Si de la multinationala ai ajuns pur si simplu in Anglia, pe baza de CV?

Emil Stoica (3/11/2007 5:26:07 PM): Multinationala a avut un plan foarte frumos pentru mine, m-a trimis la Milano in secondment. Ideea era sa ma intorc sa fac un Italian desk pentru clientii italieni din Romania. I-am dezamagit.

Emil Stoica (3/11/2007 5:26:39 PM): Am stat la Milano 5 ani.

Emil Stoica (3/11/2007 5:27:42 PM): Si am avut clienti inclusiv firme italiene care faceau investitii in Romania. Italian desk nu s-a definitivat, trebuia facut in Romania, unde nu m-am mai intors.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:28:25 PM): Aha.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:28:35 PM): Fire-ar a dracului de tara. Cum era in 1999, cand ai plecat tu?

Emil Stoica (3/11/2007 5:28:46 PM): Era gri.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:29:04 PM): Barba lui Emil…?

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:30:01 PM): Numai impreuna putem avea dezamagiri si tot restul.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:29:06 PM): De ce-ai plecat?

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:29:12 PM): Era clar ca se duce naibii, nu?

Emil Stoica (3/11/2007 5:31:00 PM): Nu am plecat cu gandul ca nu o sa ma intorc. M-am simtit foarte bine in Bucuresti, iar firma mi-a dat extrem de multa incredere. Si acum sunt in relatii foarte bune cu multi fosti colegi. Nu pot sa-ti spun exact de ce nu m-am intors. Probabil din dorinta de a face prea multe lucruri, de a vedea cat de mult poti in viata asta scurta.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:31:10 PM): 🙂

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:31:19 PM): A urmat Londra, direct de la Roma?

Emil Stoica (3/11/2007 5:31:31 PM): Direct de la Milano.

Emil Stoica (3/11/2007 5:31:37 PM): In 2004.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:31:55 PM): Bun.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:32:06 PM): Acum lucrezi la o firma care face…, unde tu faci…

Emil Stoica (3/11/2007 5:33:44 PM): O firma diversificata, cu o buna componenta media. Prezenta in 20 de tari, majoritatea in UE. Rolul meu este acela de a informa boardul firmei cum firma se asigura in fata riscurilor.

Emil Stoica (3/11/2007 5:34:02 PM): Un mic gigant.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:34:13 PM): Micul gigant, altminteri, ce face?

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:34:19 PM): Legatura intre bani si proiecte?

Emil Stoica (3/11/2007 5:34:32 PM): Micul gigant creste cu 20% pe an.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:34:55 PM): Felicitari.

Emil Stoica (3/11/2007 5:35:24 PM): Si legatura intre bani si proiecte. Insa riscurile pot fi de orice tip: politic, operational, legislativ, financiar, de resurse umane etc.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:35:46 PM): Bun, deci e diversificata, dar de risk management.

DESPRE RISCURI, CA OPORTUNITATI PIERDUTE

Emil Stoica (3/11/2007 5:37:00 PM): Nu este o firma de consultanta. Orice firma trebuie sa aiba o componenta de risk management, inclusiv BCR sau Renault, si cineva trebuie sa stie daca aceste riscuri sunt bine identificate si controlate de management, ca sa nu dea firma maine faliment.

Emil Stoica (3/11/2007 5:37:32 PM): Uneori un risc este o oportunitate pierduta.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:38:20 PM): Faci risk management. La ce ne trebuie risk managementul? Cand a aparut?

Emil Stoica (3/11/2007 5:38:35 PM): Da, fac in proportie de 50%.

Emil Stoica (3/11/2007 5:39:15 PM): Intr-un fel toti facem risc management. Ti-ai facut asigurare la masina? La casa? Inseamna ca deja ai facut un pas in a intelege risk managementul.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:39:33 PM): Si daca facem toti, de ce ne trebuie specialisti?

Emil Stoica (3/11/2007 5:40:04 PM): Toti ne pricepem la politica, nu-i asa?

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:40:23 PM): Da.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:40:31 PM): Deci sunteti un fel de politicieni ai riscului?

Emil Stoica (3/11/2007 5:41:06 PM): Ce vroiam sa spun e ca desi ne pricepem cu totii la politica si la fotbal, numai putini castiga bani din chestia asta.

Emil Stoica (3/11/2007 5:42:46 PM): Nu facem politca. Politica inseamna si fantezie si multe vorbe. Cei care se ocupa de risk management trebuie sa fie mai precisi.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:42:37 PM): Risk managementul e ceva defensiv sau ofensiv? Suna defensiv si, totusi, se foloseste in ofensive de business…

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:42:52 PM): Exista niste riscuri in orice operatiune financiara. Sa le cunoastem.

Emil Stoica (3/11/2007 5:43:31 PM): Este si defensiv si ofensiv. Cine are un risk management eficient are mai multe sanse decat concurentii.

STUDIU DE CAZ. O MULTINATIONALA DE MEDIA VREA SA SE LANSEZE IN VIETNAM. CARE SUNT PERICOLELE?

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:45:47 PM): Povesteste-mi niste riscuri, ca sa inteleaga mai bine amicii nostri la fel de putin specializati ca si mine cu ce te ocupi. Incep eu cu un exemplu, ca sa sparg gheata. Multinationala de presa X vrea sa investeasca in Vietnam. Acolo e un fel de capitalism cu guvernare comunista. Ideologie consumerista cu palaria, sau mai precis sapca, lui Lenin. Multinationala se gandeste putin si incepe cu o revista de retete, desi climatul politic aprins ar fi justificat un cotidian quality. Cotidianul quality era un risc fiindca ar fi venit Partidul si i-ar fi facut zile fripte.

Emil Stoica (3/11/2007 5:46:50 PM): Da-mi un minut sa pun pe hartie…

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:47:04 PM): Iti dau, sigur.

Emil Stoica (3/11/2007 5:48:20 PM): 1. multinationala trebuie sa stie de la guvern ce poate sa scrie si ce nu. Poate lansa si cotidianul.

Emil Stoica (3/11/2007 5:49:20 PM): 2. Vietnamul are 80 de milioane de locuitori cu o putere de cumparare ce creste an de an cu circa 10%. Deci oportunitati exista destule. O sa fie o a 2-a China, dar mai mica si mai tarziu.

Emil Stoica (3/11/2007 5:51:10 PM): 3. Saptamanalul de retete va prinde la cine? Majoritatea mananca orez. Am inteles ca si carne de sarpe. Cat de mare e comunitatea celor ce au bani sa cumpere si sa incerce retetele? Si daca au bani, cred ca o sa faca asa cum e in India, au bucatar propriu, caci e saracie.

Emil Stoica (3/11/2007 5:51:59 PM): 4. Oricum trebuie sa vad si business planul. Cat de mare e investitia si care sunt proiectiile, care e pretul etc.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:55:56 PM): Astea-s toate?

Emil Stoica (3/11/2007 5:56:11 PM): Cat timp ai?

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:56:20 PM): Lol. Toata chestia ti-a luat vreo sase minute, ti-a luat vreo sase minute. Problema e cat au cititorii nostri…

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:56:50 PM): De fapt, voi faceti business planuri.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:56:58 PM): Cam asta inseamna risk management, nu?

Emil Stoica (3/11/2007 5:57:58 PM): Nu fac business planuri, ma uit sa vad daca managementul face business planul tinand cont si de riscuri, daca e pregatit sa raspunda la ele. Desigur, daca vrei sa elimini riscurie complet, te costa prea mult. Si stii bine si tu ca daca nu risti, nu castigi.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:58:05 PM): 🙂

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:58:28 PM): Ok. Si oferi niste alternative si pui niste stegulete rosii pe ruta pe care vor sa o parcurga firmele.

Emil Stoica (3/11/2007 5:58:56 PM): Pun stegulete rosii acolo unde vad ca nu s-a gandit ca s-ar putea sa se impiedice.

EXERCITIU IN PIATA DE MEDIA DIN ROMANIA

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:58:42 PM): Hai sa mai facem un exercitiu.

Iulian Comanescu (3/11/2007 5:59:11 PM): Esti Sorin Ovidiu Vintu si vrei sa te lansezi pe piata media din Romania. Suntem in ianuarie 2005. De ce te-apuci intai?

Emil Stoica (3/11/2007 5:59:58 PM): In primul rand trebuie vazut daca are competentele necesare. Daca nu, primul lucru este de a atrage competente.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:00:52 PM): Pai Vintu se pricepe la burse, zice el, si la FNI-uri, zic altii. N-are competente.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:01:10 PM): Sa zicem ca vrei sa creezi un imperiu media din publicatii serioase.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:01:18 PM): Incepi sa aduni oameni.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:01:56 PM): Ce lansezi intai? Aici te ajut si eu, cu ce stiu din piata. Un cotidian serios pare o miza, daca ai bani. Tu ai.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:02:06 PM): Strainii au adus tabloide, infotainment, reviste in Romania.

Emil Stoica (3/11/2007 6:02:05 PM): El s-ar putea sa fi identificat corect un spatiu liber pe piata, sa fi vazut ca ratele de profitabilitate ii permit sa se lanseze. Ca investitor asta trebuie sa faci. Pentru restul chemi specialisti.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:02:29 PM): Spatiul exista. Presa serioasa.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:02:56 PM): Ajungi sa faci Money Channel. Trec nu stiu cate luni si e ca si cand n-ar fi.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:03:01 PM): Audienta, aproape zero.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:03:03 PM): De ce?

Emil Stoica (3/11/2007 6:05:15 PM): Presupun ca Money Channel nu s-a lansat pe piata care trebuie, adica Romania. Cati investitori de limba romana sunt? Cat de mare este clasa medie si este clasa medie cu adevarat clasa medie? Cred ca cineva a masurat gresit la lansarea postului.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:05:34 PM): Eu cred ca n-a masurat nimeni.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:05:46 PM): Cam asa e p-aici, pe la noi.

Emil Stoica (3/11/2007 6:05:48 PM): Deci Vintu nu a avut competentele de care ziceam.

Emil Stoica (3/11/2007 6:06:47 PM): cat a investit?

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:07:01 PM): Habar n-am cat a investit. Nu foarte mult. Money Channel arata ca un post facut cu bani nu foarte multi.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:07:34 PM): Asta referitor la Money Channel. In tot, vrea sa investeasca 130 de milioane.

Emil Stoica (3/11/2007 6:08:09 PM): Inseamna ca a incercat un pic marea cu degetul. Se mai intampla. A riscat fix banii pe care i-a investit. Nu stiu acum cat de mare este averea dlui Vintu…

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:08:21 PM): Vintu are vreun miliard.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:08:22 PM): Oficial.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:08:44 PM): Adica la nivel de Capital Top 300, care nu poate avea aceeasi acuratete cu Forbes, fiindca economia romaneasca e cam… gri.

O CONTROVERSA VECHE: DE CE INVESTESC PATRICIU, VINTU, VOICULESCU IN PRESA?

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:06:51 PM): De ce investesc Vintu, Patriciu, Voiculescu in media? Ce vor, influenta sau rata mare de profit?

Emil Stoica (3/11/2007 6:10:30 PM): Cred ca este, cel putin in cazul d-nilor Voiculescu si Vintu, vorba despre afaceri.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:11:00 PM): Despre profit.

Emil Stoica (3/11/2007 6:11:19 PM): In cazul d-lui Patriciu, nu stiu ce sa zic. Spunea ca a identificat spatiu pe piata, deci s-ar putea sa fie vorba despre profit si pentru el.

Emil Stoica (3/11/2007 6:12:06 PM): Atata timp cat nu se implica in politica de programe si editoriala, nu cred ca e vreo problema.

Emil Stoica (3/11/2007 6:13:42 PM): Exista si scenariul ca in 5-10 ani sa nu mai existe investitori autohtoni in media romaneasca.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:15:40 PM): Totusi, ce zici tu, ca la Vintu si Patriciu pare a fi vorba de afaceri, contrazice afirmatiile lui Basescu, ca mogulii fac si dreg, “pun mana” pe guvernarea tarii.

Emil Stoica (3/11/2007 6:17:04 PM): Cred ca lucrurile sunt percepute diferit. Baga cineva mana in foc ca nu exista influentele dnilor Vintu si Patriciu in politica de programe si editoriala?

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:17:31 PM): Nu, nu baga mana-n foc, desi ele, influentele nu se vad.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:17:54 PM): Realitatea TV, de pilda, nu vorbeste atit despre Vintu, cat le ofera spatiu de exprimare lui Patriciu si Voiculescu. Ceea ce e un mod subtil de a lupta pentru o cauza comuna, respectabilitatea marilor si controversatilor afaceristi autohtoni.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:18:05 PM): Iar discutiile pot continua la nesfarsit, in directia asta.

Emil Stoica (3/11/2007 6:18:13 PM): Parca era o institutie de monitorizare care se ocpua cu astfel de analize. As dori sa vad rezultatele.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:18:26 PM): Sunt niste institutii, dar nu merg pana acolo.

Emil Stoica (3/11/2007 6:18:55 PM): Daca nu monitorizeaza nimeni, atunci este vorba doar de perceptii.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:19:03 PM): Da, sunt perceptii.

Emil Stoica (3/11/2007 6:19:15 PM): Asta nu inseamna ca perceptia d-lui Basescu ar fi gresita.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:19:40 PM): Poate ca ii furnizeaza cineva analize specifice lui Basescu, nu stiu. Dar, pe de alta parte, e si o perceptie “confortabila” pentru el.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:19:46 PM): “Aha, aia vor sa ma faca, da’ las ca eu m-am prins si le-arat eu lor”. Presedintele-jucator si tot restul.

Emil Stoica (3/11/2007 6:20:33 PM): Nu stiu daca e neaparat vorba de persoane (adica atac la persoana) sau atac la politicile lui Basescu.

Emil Stoica (3/11/2007 6:21:51 PM): In perceptia lui Basescu. De exemplu cand sunt anchetate anumite persoane, cine vorbeste mai mult, anchetatii sau anchetatorii? Cum sunt prezentati unii si cum sunt prezentati ceilalti?

DINCOLO DE CE VOR – CUM SE MISCA VINTU, PATRICIU, VOICULESCU PE PIATA DE MEDIA?

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:21:23 PM): In fine. Ce parere ai despre cum se misca Patriciu, Vintu, Voiculescu? Exceptandu-l pe ultimul, care e mai vechi si are un business de media in sensul profitabilitatii, ceilalti au cam intrat pe pietele deja ocupate.

Emil Stoica (3/11/2007 6:22:24 PM): Piata romaneasca este extrem de competitiva.

Emil Stoica (3/11/2007 6:22:33 PM): Iar asta inseamna ca sunt oportunitati.

Emil Stoica (3/11/2007 6:23:36 PM): Ca in Italia, sunt multe firme de moda, aflate in competitie si iata ca Italia a devenit un lider mondial. Sau in Germania cu industia constructoare de masini.

Emil Stoica (3/11/2007 6:25:15 PM): Vintu si Patriciu au spus de atatea ori ca au identificat spatiu pe o piata in crestere si care era deja competitiva la ora in care s-au lansat in acest business. Dl. Vintu a reusit cu Realitatea, cu achizita Catavencu.

Emil Stoica (3/11/2007 6:25:40 PM): Achizitii ce vad ca se dezvolta.

DESPRE “JEOPARDY”, BLOGUL PE CARE L-A INCEPUT EMIL LA HOTNEWS. DESPRE BLOGURILE HOTNEWS, IN GENERAL

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:29:07 PM): De ce vrei sa scrii pe un blog? De ce ai acceptat invitatia HotNews?

Emil Stoica (3/11/2007 6:32:08 PM): In primul rand pentru ca ti-am remarcat articolele de multa vreme si am vazut cine iti sunt colegii. Asta mi-a dat incredere. In al 2-lea rand pentru ca azi exista aceasta oportunitate, ne indreptam catre o democratie mai eficienta in care toate vocile se pot exprima. In al 3-lea rand pentru ca am ceva de comunicat.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:33:44 PM): Care-s riscurile mele, cu blogurile de la HotNews? Fa-mi o mica analiza, in incheiere.

Emil Stoica (3/11/2007 6:35:19 PM): Risti sa isi piarda relevanta pentru cititori. Faptul ca vrei sa diversifici este foarte bine. Se pierde un cititor intr-o parte, se castiga 2 in celelalte “produse” pe care le lansezi sau le modifici. Scopul tau trebuie sa fie acela sa ajungi numarul 1 in toate domeniile.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:35:43 PM): Pe bloguri? Pe…?

Emil Stoica (3/11/2007 6:37:04 PM): Pai ai nr. 1 la mass-media, vad ca scrie si Ioana Avadani, vad ca analizele pe politica sunt din ce in ce mai relevante. A mai ramas mediul economic, care se poate subdivide si el. Poate ca Ionut Popescu ar fi fost mai potrivit.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:37:50 PM): Da, dar nu stiu daca Ionut ar fi fost suficient de prolific… Nu mi-a trecut prin cap si sunt foarte multumit ca ai acceptat tu oferta noastra.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:37:55 PM): Sa-ti raspund eu, acum.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:39:06 PM): Alexa spune ca traficul pe bloguri a crescut de la 3 la suta din HotNews, la 9 la suta din Hotnews. E un instrument destul de aproximativ, nu da cifre absolute bune, dar cred ca e relativ relevant pentru date procentuale. Reiese ca niste cititori au mai migrat de la vechiul Blog.HotNews.ro, care insemna in principal Comanescu, la Doc, de pilda, dar o crestere de 6 la suta din 50-70 de mii de unici pe zi e destul de buna, mai ales in trei luni si pe domenii de nisa, selecte, ca la blogurile HotNews.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:39:31 PM): In fine, lucruri de genul asta se gasesc si in cifrele interne, Google Analytics si altele. Am exemplificat cu Alexa fiindca toata lumea poate verifica datele.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:39:56 PM): In ultima instanta, de la 1 ianuarie traficul pe bloguri s-a dublat sau triplat.

Emil Stoica (3/11/2007 6:40:30 PM): Ceea ce spui tu inseamna ca sunt multi care deschid hotnews.ro pentru bloguri.

Iulian Comanescu (3/11/2007 6:40:53 PM): Da, desi restul de 90 % il deschid pentru altele.

  1. Adrian Reply

    E interesanta combinatia pe care hotnews reuseste sa o faca intre new media si new new media(blogurile). Totusi sectiunea de prezentare a blogurilor este destul de dificitara si ar beneficia de un layout mai bun iar sidebar-ul din dreapta de pe pagina principala a devenit f algomerat si greu de citit. Tot legat de layouturi, pe cand un layout la Hotnews pe baza de div si css?

Post your thoughts