ymterviu.015.2: Marco Stettler, despre Compact şi piaţa ziarelor gratuite

Discuţia începută aici, cu Marco Stettler, directorul executiv al Diviziei “Ziare Gratuite” de la Ringier, continuă.

[17:57:58] Iulian Comanescu: Sincer vorbind, am fost impresionat de ziarele gratuite de la Londra.

[17:58:33] Iulian Comanescu: Au o abordare editoriala modernista, cu putin scandal si multe informatii oarecum din zona glamour: fashion, lifestyle etc.

[17:59:11] Marco Stettler: Nu-i asa? Si în chip de cititor, obtii ceva de o calitate surprinzatoare fara sa dai bani.

[17:58:40] Iulian Comanescu: News Lite cred ca se chema unul din ele…

[17:59:05] Iulian Comanescu: Compact, în schimb, pare mai conservator si mai aproape de un “tabloid relaxat”. De ce? Cum ati elaborat conceptul editorial?

[17:59:25] Marco Stettler: London Lite.

[17:59:37] Iulian Comanescu: Da, scuze. Tu esti expertul în ziare gratuite 🙂

[17:59:47] Marco Stettler: Stati cu ochii pe noi, suntem doar la început.

[18:00:54] Marco Stettler: Vom continua sa ne dezvoltam conceptul.

[18:01:55] Marco Stettler: Sunt convins ca pagini noi, precum “Nightfever” sau “Banii mei” (care apar saptamâna viitoare [adica saptamâna asta]) vor însemna un aport. Lifestyle-ul si interactivitatea sunt chestiuni importante. Dar tine cont, nu avem decât 16 pagini în momentul de fata.

[18:00:51] Iulian Comanescu: Metropol, Metro-ul polonez, s-a închis acum câteva luni. De ce?

[18:03:11] Marco Stettler: Metro nu e Ringier. Am lucrat pentru ambele companii si crede-ma, nu m-as întoarce acolo. Posibil, conceptul lor din Polonia nu a fost cel mai bun sau n-au avut rabdare sa mearga pâna la capat.

“COMPACT”, O SA FIE MAI PUTIN COMPACT ÎN VIITOR – DAR NU ANUL ACESTA

[18:02:23] Iulian Comanescu: Veti creste numarul de pagini la Compact?

[18:04:15] Marco Stettler: Va trebui s-o facem la un moment dat. Nu vom putea exploata potentialul pietii în numai 16 pagini. Dar cresterea nu se va întâmpla anul acesta.

[18:04:46] Iulian Comanescu: Ce-mi mai poti dezvalui cu privire la planurile Compact?

[18:06:24] Marco Stettler: Ne gândim cum putem satisface mai bine cererea ridicata din Bucuresti si cum am putea duce ziarul la oameni din afara capitalei. Dar asta nu e un secret. Secretul e doar cum si când…

[18:06:35] Iulian Comanescu: 🙂

[18:07:04] Iulian Comanescu: Va e teama de concurenta? Mogulii media autohtoni ar putea lansa ceva gratuit. [De fapt, Sorin Ovidiu Vîntu a si facut-o, dar nu pe segmentul Compact: J’adore.] [18:08:01] Marco Stettler: Întâi si-ntâi, teama e un sfetnic rau. Apoi, competitia e în general buna.

[18:08:05] Marco Stettler: În al treilea rând…

[18:09:25] Marco Stettler: nu ma astept ca mogulii români sa investeasca în presa gratuita. Un astfel de proiect ar fi [pentru ei] mai costisitor decât e astazi pentru noi, fiindca acum avem avantajul primei mutari. Si nici nu cred ca vor avea rabdarea sa astepte profitul ani de zile.

[18:10:15] Marco Stettler: Si singurul ziar gratuit care mai exista în România, Curentul, ei bine, nu cred ca e o amenintare pentru noi.

[18:10:37] Marco Stettler: Dar tu stii mai bine decât mine care sunt rumorile din piata 😉
Ce se mai aude?

UN ALT TITLU GRATUIT, NU FOARTE CUNOSCUT, DAR APARENT DE SUCCES

[18:11:18] Iulian Comanescu: Exista ceva numit Piata, care e destul de interesant.

[18:11:33] Marco Stettler: Ce e?

[18:11:27] Iulian Comanescu: Un soi de revista economica populara.

[18:11:48] Marco Stettler: E pe un alt segment.

[18:11:50] Iulian Comanescu: Distribuie cam 25.000 de copii. E facuta de un jurnalist experimentat, fost redactor-sef adjunct la Capital, Cristi Badescu.

[18:12:06] Iulian Comanescu: Se adreseaza celor pe care i-as putea numi “manageri de pe nivelul de baza”.

[18:12:16] Marco Stettler: 🙂

[18:12:24] Marco Stettler: E un produs de nisa, deci.

[18:12:54] Iulian Comanescu: În target sunt oameni precum seful unui Selgros si altii aflati la acelasi nivel.

[18:12:46] Marco Stettler: E gratuita?

[18:13:02] Iulian Comanescu: Da.

[18:13:09] Iulian Comanescu: Si n-as numi-o tocmai “de nisa”.

[18:13:24] Iulian Comanescu: E cumva mass marketul Capitalului sau al Business Magazin-ului.

[18:13:27] Iulian Comanescu: Desi e un lunar.

[18:13:46] Iulian Comanescu: Scos pe piata de un editor mic, numit “Business Publishing Group”, daca-mi amintesc bine.

[18:14:06] Iulian Comanescu: Oricum, pare a functiona. Are o distributie prin posta, ceva de genul asta.

CONCEPTUL COMPACT, “ZIAR DE REFERINTA GRAUTIT”, PARE A FI MAI MULT DECÂT O SMECHERIE DE MARKETING

[18:14:43] Marco Stettler: Oricum, Compactul a deschis un nou segment, free quality dailies, in România. Modelele de succes îsi gasesc întotdeauna urmatori. Asta se va întâmpla la un moment dat si în România. Concurenta ar putea veni de afara.

[18:17:36] Iulian Comanescu: Aveti acest slogan: “Afli din mers”.

[18:17:46] Marco Stettler: Da.

[18:17:55] Iulian Comanescu: Exista ceva specific în termenii conceptului editorial? [Sloganul se refera la o modalitate de informare si nu la continutul propriu-zis.] [18:20:57] Marco Stettler: Sigur ca exista. Content targetat pe o audienta tânara, urbana. Oameni tineri, care de obicei îsi iau informatia de la TV si de pe Web. Oameni care au crescut în diferite lumi vizuale (media) decât cei care gasesc ceva estetic în lectura unui ziar clasic ca, de pilda, Frankfurter Allgemeine Zeitung.

  1. Maxim Reply

    pt. Marco Stettler: spuneai ca ai lucrat si la Metro si ca nu te-ai intoarce acolo. Poti sa detaliezi motivele? Multumesc.

  2. Marco Stettler Reply

    Because Ringier is a ‘real’ publishing house with tradition, a clear vision and a balanced portfolio. And I like to work with the people at Ringier. Most of these aspects were different when I was at Metro.

  3. jaunetom Reply

    problema cu Compactul este inadecvarea continutului. baietii aia care scriu acolo nu par sa fie teribil de constienti cui se adreseaza si de ce. nu isi cultiva publicul si nici nu incearca sa il creeze. senzatia mea este ca lor li se pare suficient ca ziarul este gratuit.

    multe stiri par luate cu copy si paste din agentii. sigur ca un astfel de ziar nu are resursele necesare sa trimita prea multi oameni pe teren dar aia care sunt acolo ar trebui pusi sa gandeasca un pic. si chiar sa fie un pic mai alerti si amuzanti atunci cind scriu o amarita de stire.

    o alta problema e prima pagina. nu arata foarte bine iar selectia titlurilor e cam nefericita. zic si io

  4. Iulian Comanescu Reply

    Jaunetom: şi mie mi se pare că găsesc câte ceva din ce spui în Compact, deşi n-am studiat problema temeinic. Dar uite că merge. În definitiv, Marco Stettler are tot dreptul să spună că e doar un început, ceva de genul ăsta. E de stat cu ochii pe ei.

  5. Calin Costinas Reply

    cu multi ani inainte de Piata, de prin ’99, exista in domeniul FMCG (ceea ce voi ati numit un soi de revista economica populara) o revista lunara business-to-business numita “Magazinul Progresiv”; cam jumatate din oamenii de la Piata provin de acolo, apropos. Tu, Iulian, ai auzit doar despre Piata (un tabloid in domeniu) poate si pentru faptul ca nu doar Cristi Badescu vine de la Capital, ci si Ioan Margarit sau Carol Popa, de exemplu.

  6. morosanu Reply

    O chestiune inedita, care desi n-are legatura cu subiectul abordat de voi, cred ca merita amintita: un ziar local scris de politicieni, sefi de directii, autoritati publice.
    cititi si va minunati http://www.gazetademaramures.ro

  7. Radu Reply

    Compactul e ca un fast-food. Afli din mers e Maninci din mers. Totul se prepara si se maninca la minut. Informatii scurte, utile si cu garnituri diverse. Nu e vorba de a crea public. Vazindu-l asa, Compactul ar avea ceva de impartit cu Libertatea si altele ca ea. Curentul e altceva. Nu l-am vazut si citit de cind e gratuit. Cred insa ca un nume precum Tia Serbanescu si continutul de opinie in general fac din Curentul alta mincare de peste, mai greu digerabila care insa intirzie aruncatul la cos al Curentului. Largesc si ce-am spus ieri, ar fi interesant de abordat si proiectul Metrobus, ca precursor al Compactului. Din cotidian, Metrobusul devenise (cred ca prin 2004) saptaminal. Nu-i mergea la capitolul publicitate.

Post your thoughts