ymterviu.015.1: Marco Stettler, boss-ul de la Compact, despre ziare gratuite

[17:33:42] Iulian Comanescu: Omul care de asta data se afla la celalalt capat al Skype e Marco Stettler, directorul executiv al Diviziei Free Newspapers din Ringier [si tot el a sugerat Skype ca mediu de comunicare, desi, precum stiti, ymterviurile se petrec de obicei pe Yahoo Messenger, de unde si numele]. Raspunde de “Compact”, singurul ziar gratuit din România, si poate are alte planuri referitoare la publicatii gratuite, pe care s-ar putea sa vrea sa le dezvaluie. Ce face un elvetian în România, de fapt?

[17:35:36] Marco Stettler: Face ce stie sa faca mai bine. Lanseaza si dezvolta un cotidian inovativ. Întâmplator, asta se întâmpla în România, o tara foarte interesanta si o piata plina de potential.

[17:36:13] Iulian Comanescu: De ce e România interesanta pentru genul asta de dezvoltare de avangarda si cum ai defini potentialul pietei românesti?

[17:37:40] Marco Stettler: În primul rând, ziarele gratuite nu mai sunt chiar avangarda. Am putea spune chiar ca Ringier a sarit în barca asta relativ târziu. Fenomenul ziare gratuite a început aproape acum 10 ani si a captat milioane de cititori din toata lumea. Oameni tineri, din mediul urban, care în general nu citeau alte tipuri de ziare.

[17:38:28] Marco Stettler: Iar economia României are mult potential în materie de “prins din urma”. Si exista segmente de piata – precum al ziarelor libere – care nu erau ocupate pâna acum. Pâna acum…

[17:39:30] Iulian Comanescu: Gândire pura si simpla de marketing?

[17:41:17] Marco Stettler: Toate produsele editoriale sunt, pâna la urma, produse de marketing, chiar daca în cazul nostrum, scopul e sa oferim un trend european tinerilor români care îsi doresc surse de informare similare cu cele din restul lumii.

[17:41:42] Marco Stettler: Si fiindca informatia e nepretuita, noi suntem gratuiti…

[17:41:59] Iulian Comanescu: 🙂

COMPACT ARE APROAPE 150.000 DE COPII DISTRIBUITE PE ZI SI 62 LA SUTA DIN CITITORI SUB 34 DE ANI, COMPARATIV CU 38, MEDIA PENTRU CITITORII DE COTIDIENE ÎN GENERAL

[17:42:20] Iulian Comanescu: Cum a performat Compact de la lansarea pe 2 mai, anul trecut?

[17:42:35] Iulian Comanescu: Am vazut în audituri 150,000 de copii distribuite.

[17:42:46] Marco Stettler: Excelent! Am depasit toate asteptarile.

[17:43:05] Marco Stettler: Si e adevarat, BRAT ne-a auditat 147.000 de copii pe zi.

[17:43:00] Iulian Comanescu: Asteptarile depasite se refera la…?

[17:43:51] Marco Stettler: Au fost definite într-un business plan pe care n-o sa-l dezvalui aici. Tot ceea ce pot spune e ca ne-am depasit obiectivele.

[17:44:07] Iulian Comanescu: Cum ati reusit sa distribuiti atât de mult?

[17:46:41] Marco Stettler: Pe canalele adecvate – standuri la metrou, RATB, centre de business, în universitati si asa mai departe. Cu un director de distributie excelent, care a fost pregatit de un consultant strain. Si, desigur, cu produsul si continutul adecvat, livrat în fiecare dimineata pentru satisfacerea asteptarilor unui public tânar – datorita excelentei noastre echipe editoriale.

[17:47:33] Iulian Comanescu: Exista voci, în piata, care afirma ca distributia gratuita nu poate fi comparata cu vânzarea la chiosc. Cum comentezi afirmatia asta?

[17:48:31] Iulian Comanescu: Altfel spus, cum poti fi sigur ca ziarele gratuite nu sunt, cum spun românii, “hârtie de împachetat pestele”?

[17:48:57] Marco Stettler: Cred ca într-adevar, [distributia gratuita] nu se compara [cu vânzarea]. Doar nu crezi ca ziarele vândute ajung la cititori atât de tineri – 62 la suta sub 34 de ani?

[17:49:00] Marco Stettler: 😉

[17:49:38] Iulian Comanescu: E adevarat. Din ce stiu, media pentru ziarele vîndute e undeva pe la 38 de ani, în România.

MARCO STETTLER E SI EL MIRAT DE READERSHIP-URILE DIN ROMÂNIA

[17:50:42] Iulian Comanescu: Cât de tare te bazezi pe cifrele din Studiul National de Audienta? Uneori, daca împarti numarul total de cititori la tirajul distribuit, poti ajunge la 17 cititori pe copie. Ti se pare real?

[17:51:07] Marco Stettler: Serios, produsul nostru nu se rezuma la “gratuit”. Oferim un beneficiu cititorului prin faptul ca nu are nevoie de un impuls de cumparare, pentru a fi informat în fiecare dimineata. “Afli din mers” – sloganul nostru – sumarizeaza si acest tip de beneficii. În plus, “gratis” nu înseamna “ieftin”, lucru care va fi confirmat de orice cititor al Compactului.

[17:51:37] Marco Stettler: 17 cititori pe copie e o cifra foarte ciudata.

[17:51:50] Marco Stettler: N-am vazut asa ceva în nici o alta piata.

[17:52:09] Iulian Comanescu: 🙂

[17:52:32] Marco Stettler: În general, numarul de cititori pe copie pare foarte mare aici. S-ar putea sa aiba de-a face cu metodologia SNA.

[17:53:03] Iulian Comanescu: Da. Pretind ca e un studiu de notorietate mai curând decât unul de audienta. Dar, în esenta, voi vindeti “audienta” clientilor de reclama.

[17:54:05] Marco Stettler: E adevarat, dar industria advertisingului stie sa judece foarte bine cifrele. Si, în plus, conditiile sunt aceleasi pentru fiecare ziar.

[17:53:36] Iulian Comanescu: Cum e relatia cu advertiserii? Cum o duce Compact, fata de ziarele platite?

[17:55:48] Marco Stettler: Advertiserii au reactionat repede si bine la lansarea Compactului. Desigur, nu suntem înca la nivelul unor branduri care exista pe piata de multa vreme. Dar ne-am depasit obiectivele si suntem încrezatori în venituri mari din reclama în acest an.

[17:55:36] Iulian Comanescu: Deci nu ati avut niciodata de-a face cu reticenta cuiva din cauza distributiei gratuite?

[17:55:59] Marco Stettler: Foarte rar.

[17:56:42] Marco Stettler: Si când se întâmpla asa ceva, le aratam asta.

[17:56:57] Iulian Comanescu: O mutare inteligenta.

[17:58:06] Marco Stettler: Majoritatea factorilor de decizie nu folosesc transportul în comun si deci nu au putut vedea cu ochii lor efectul Compact, care se petrece în fiecare dimineata. Fiindca imaginile sunt mai puternice decât cuvintele, filmul respectiv ne ajuta.

  1. zErO Reply

    nu ma incalzeste cu nimic filmuletzul compactului. din punctul meu de vedere ringier nu are credibilitate la orice tz testimoniale dupa ce, in vara lui 2005, a platit oameni care sa se plimbe prin bucuresti citind EVZ. da, e adevarat.

    aia din filmuletzul lui stettler nu cred ca au alt hram.

    compactul se termina repede in fiecare dimineata, dar astia parca sunt mult prea dezinvolti in fazta unei camere de luat vederi. sau i-a filmat cu o camera ascunsa? daca nu au fost platiti pentru inregistrarea asta, oare stiu oamenii ca imaginea lor e folista pentru promovarea unui produs? hmmmm…..

  2. Radu Reply

    Ce i-o fi lipsit lui Metro acum 7 ani? Sau dimpotriva nu i-a lipsit nimic, ci era-n plus pe piata dominata de presa vinduta?

  3. vasile_s Reply

    Compact nu este singurul ziar gratuit din Romania, cum tot citesc pe aici. In fiecare dimineata cand imi iau ziarele de la chiosc mi se da si Curentul, tot gratuit ca si Compact, de o luna si ceva. Conform frontispiciului ziarului, au ajuns la vreo 120.000 de copii pe editie.
    Spre diferenta de Compact, pe care il vad foarte rar sau deloc (cel putin in Bucuresti un locuiesc), Curentul a ramas la formatul de ziar pentru care dadeai bani ca sa-l citesti. Compact, in schimb, este un ziar usurel, la care nu lucreaza ziaristi profesionisti, ci oameni care trebuie sa umple paginile cu ceva.
    Spre deosebire de Compact, care inteleg ca este ziar local, de Bucuresti, Curentul este ziar national. Adicatelea, mi se pare un pas in plus in domeniul ziarelor distribuite gratuit.
    Nu cred ca ar fi o idee rea un ymterviu cu cineva de la Curentul sa ne explice de ce au ales sa il dea gratuit, si cum le-a crescut tirajul asa. Pentru ca atunci cand era pe bani, am impresia ca nu-l prea cumpara nimeni. Mai ales ca ei se lauda ca sunt auditati BRAT, dar pe siteul BRAT nu am gasit referiri proaspete la Curentul. Dar poate ca e prea devreme.

  4. Marco Stettler Reply

    @vasile_s:

    Sure there is Curentul which became a free newspaper since this months. So, technically speaking, we are not the only free newspaper. There are also free newspapers in TM and AR. But we are the only one targeting young readers in Bucharest and reaching a significant number of young & urban readers.
    Curentul is certainly not read by trendy, young people as it has remained the same poor concept it always was. Plus they seem to actually be cheating on their figures. They announced 150’000 copies (and even double from next June…), you mention 120’000 copies, but in reality we have information that they print only 80’000 copies. I do not consider that paper as being a direct competitor to Compact because of its different positioning and readership. Also, I heard voices saying that they actually received European Development Funds for their expansion, which – in case this is true… well, I leave it to you to judge it.

  5. cristian china birta Reply

    la un moment dat si saptamanalul prezent tot asa gratuit se dadea
    cica asa era “strategia de distributie”
    chiar
    ce se mai intampla cu prezent?

  6. prince_igor Reply

    dar de ce ne-ar intersa ce are de zis bossul unui ziar de slaba calitate? n-ati vazut ca nu e nici o stire care sa conteze, nici o stire de actualitate in fituica?

    in alta ordine de idei, felicitari pentru ymterviuri, li s-au dus vestea deja 🙂 dar fiti mai selectiv cu intervievatii.

  7. Iulian Comanescu Reply

    vasile_s: Se mai pot gasi şi alte exemple decât Curentul, dar hai să fim serioşi.

    Prince_igor: Aici e un spatiu in care se discuta business-ul numit media. Compact e una avangardista pentru Romania. Tu te situezi pe pozitia aceea traditionala, “presa care schimba lumea”. Din pacate, ziaristul nu mai prea este Mesia si nici gazetele mesianice nu se mai vand.

    Cristi: acelasi raspuns ca si vasile_s. Daca ne-am apuca sa numaram toate ciudateniile din media romaneasca si sa le clasificam ca atare, nu ne-ar ajunge blogul asta…

  8. vasile_s Reply

    @Iulian: Dac ai auzit de argumente, am sa te rog sa le folosesti. Daca nu, inseamna ca te-am supraapreciat si nu mi-am dat seama pana acum de publicitatea mascata pe care o faci celor care te platesc.
    Iar referitor la “gazetele mesianice” care nu se mai vand, nu pot sa nu te intreb: care este rolul presei dupa parerea ta? Acela de a se vinde?

    @Marco Stettler: Thank you for your answer. I also think that Curentul is not a direct competitor to Compact, and i think that Compact is read by young people.

  9. Iulian Comanescu Reply

    Vasile_s: Nu cred că ai nimerit unde trebuie. În primul rând, eşti bădăran, şi în al doilea, poluezi discuţia cu prostii de factura “Curentul”, care sunt doar o referinţă ironică în discuţiile unor oameni care ştiu despre ce vorbesc, ce are succes şi ce nu. Ai trei variante:

    1. Să oferi acum şi aici o explicaţie convingătoare despre veniturile mele din partea Ringier şi un eventual contract de reclamă sau alte modalităţi prin care Ringier m-ar putea determina să îl promovez.

    2. Să prezinţi scuze pentru insinuarea făcută şi să o retragi, caz în care ai putea participa în continuare la discuţii, dacă etalezi un stil pe măsura cunoştinţelor pe care ai dovedit că le ai despre piaţa media, adică mai modest.

    3. Să primeşti ban.

  10. vasile_s Reply

    @Iulian: Nu am nici “o explicatie convingatoare”, asa ca imi cer scuze si retrag ceea ce am spus. Nu stiu de ce m-am ambalat asa. Nu-mi sta in fire. Alte posturi ale mele (atatea cate au fost) o arata.
    Totusi, am si eu o rugaminte. Avand niste cunostinte modeste despre piata media, as dori sa ma luminez: de ce subiectul Curentul “polueaza” discutia? As dori sa aud niste argumente, altele decat “hai să fim serioşi”.
    Eu nici nu stiam de existenta ziarului asta pana acum cateva zile cand mi-a fost oferit la chiosc gratuit, iar interviul tau m-a incitat pe subiectul ziarelor gratuite.

  11. Iulian Comanescu Reply

    vasile_s: Da, ne-am ambalat. M-am simtit destul de prost cu chestia cu Ringier, mai ales ca de la Ringier primesc numai o suma modica, pe articolele pe care le scriu sambata pentru “Evenimentul zilei”. Acolo apar mai curand din respect fata de ce e “EVZ” si un pic de nostalgie pentru ce-am facut acolo in 2005.

    Ca interviul e cumsecade nu neg. Tema era una pozitiva, ascensiunea Compact. Si recunosc ca stimez Ringier. Asa cum i-am zis si lui Marco atunci cand i-am cerut ymterviul, e cea mai buna companie de media, dupa parerea mea, dar numai dupa Comanescu SRL 🙂

    Acum, referitor la Curentul: Mihai Iacob nu a dovedit nimic, deocamdata, pe piata romaneasca de media, spre deosebire de Ringier. Ziarul nu are o linie cunoscuta si niste cifre incurajatoare, spre deosebire de Compact. Meciurile cu fostul patron, SOV, submineaza credibilitatea titlului.

    Exemplu:

    http://www.evz.ro/article.php?artid=179061

    Cred ca-s destule motive…

Post your thoughts