ymterviu.007 – Mara Stroe (Glamour): Am mizat pe moda si pe beauty. Si, da, ne si plac baietii

icomanescu: Ieri a fost ziua ta. Maine apare Glamour pe piata. Azi, 15 octombrie, cati ani ai?

Mara Stroe: 27

icomanescu: La multi ani. Ai 27 de ani si o zi si esti redactor-sef de cata vreme?

Mara Stroe: De patru luni!

icomanescu: De pe la 26 si ceva, Mara Stroe e redactor-sef la “Glamour”, un glossy format mic care se va vedea incepand din aceste zile [de luni, 16 octombrie] pe piata. Cum ai facut asta? Altii, ca mine sau Ion Cristoiu, nu sunt redactori-sefi nici la 40 sau 50 de ani.

Mara Stroe: Cred ca am fost omul potrivit la locul potrivit.

Mara Stroe: Nu pot spune neaparat ca am facut asta intr-un fel…

icomanescu: Locul e pe Fabrica de Glucoza, la numarul 21. Cum te-ai potrivit cu el?

Mara Stroe: Poate ca as fi procedat intr-un anumit fel daca as fi stiut ca vine Glamour in Romania. Dar am aflat atunci cand mi s-a propus sa lucrez pentru Glamour

Mara Stroe: Glamour este pe Fabrica de Glucoza! Strainii se distreaza, ne spun ca strada noastra are un nume dulce…

icomanescu: Da.

icomanescu: Mi-aduc aminte de Stephane Carpentier, gurul nostru elvetian, si o relansare Unica la care tu si cu mine am lucrat impreuna. Stephane, care e un fel de tata al art directorilor din Ringier Worldwide, scria tot felul de prostioare in franceza in boxurile din Quark. Unica era tot pe Fabrica de Glucoza. Si Stephane a scris “Rue Fabrique de Sucre”.

Mara Stroe: Chiar asa!

icomanescu: Mai tii minte ce-am ras toti?

icomanescu: Asadar, s-o luam altfel: de ce crezi ca te-au ales pentru Glamour?

IN CARE MARA SE INTREABA, APOI GASESTE UN RASPUNS

Mara Stroe: Am analizat si eu toare raspunsurile pe care le-am dat la interviurile pentru Glamour si m-am intrebat care din ele a fost cel hotarator. Dar cred ca m-au ales pentru ca aveam experienta in glossy-urile pentru femei dar si pentru ca lucrasem intr-o companie multinationala [L’Oreal, PR Manager] – tot intr-o pozitie care avea legatura cu presa. Nu stiu exact ce anume a fost hotarator, dar sunt convinsa ca pasiunea mea pentru reviste a cantarit destul de mult.

icomanescu: Ok. Din ce-ai spus mai sus am dedus ca aveai o preferinta aparte pentru Glamour? De ce?

Mara Stroe: Am invatat o multime de lucruri din Glamour. Il cumparam si il citeam din scoarta-n scoarta. Descopeream tot timpul idei care la vremea respectiva erau noi pentru Romania. Se intampla des sa deschid revista, sa vad un articol senzational si sa ma gandesc ca probabil noi, aici, in Bucuresti, nici n-am fi incercat sa il realizam, gandind ca nu e posibil. Apoi imi plac paginile de moda si de beauty din Glamour pe care le devorez si acum.

Mara Stroe: Si trebuie sa recunosc ca mie chiar imi place formatul pocket.

icomanescu: Aha.

icomanescu: Ai inceput sa-ti vinzi revista.

CE CAUTA GLAMOUR PE O PIATA SI-ASA PLINA

icomanescu: Vinde-ti-o mai departe.

Mara Stroe: 🙂

icomanescu: Mara Stroe, la un chiosc, cu Glamour. Mai sunt enspe reviste de femei in Romania si la acel chiosc. Ce striga Mara?

Mara Stroe: E intrebarea care mi-a fost pusa cel mai des. Ma gandesc ca si atunci cand o sa apara Vogue se va gasi cineva sa intrebe daca nu cumva e piata prea aglomerata!

icomanescu: Pai si n-o sa fie prea aglomerata? Ce-s titlurile astea internationale, fetisuri?

icomanescu: Uita-te la Madame Figaro. Mai tii minte ca a luat-o Sarbu si a ingropat-o curand. Sigur, erau niste greseli evidente in ea, greseli care nu sunt de gasit in Glamour-ul romanesc. Dar, pe de alta parte, nu mai suntem nici in 2000-2001.

Mara Stroe: Piata n-o sa fie prea aglomerata. Aparitia unor noi reviste e un semn de evolutie. Noi zicem ca e prea aglomerata pentru ca avem un numar de glossy-uri acum, dar unele vor supravietui, unele tu.

Mara Stroe: E cazul lui Madame Figaro. Si au mai fost si alte reviste care nu au rezistat – e drept, nu cu acelasi renume. Nu e de ajuns doar sa lansezi o revista, trebuie sa o si sustii, sa ai si un concept adaptat pietii.

icomanescu: Am inteles. Si esti gata sa te lupti. Sa revenim la “vinde-ti revista”, ca se leaga cu asta. Ce le vinzi fetelor?

MARA ZICE CA DIN PROSPECT

Mara Stroe: Mai intai de toate, paginile de moda si frumusete. Totul se leaga de ceea ce este actual, de prezentarile de pe podium, de hainele preferate ale vedetelor. Suntem in legatura cu 13 alte editii internationale, deci suntem la curent cu ce se intampla in lumea modei si a frumusetii.

Mara Stroe: Tips-urile din revista vor cuceri – sunt clare si la obiect. La fel si cunoscutele do’s & don’ts.

Mara Stroe: In Glamour vor fi, numar de numar, interviuri cu staruri internationale, sectiuni dedicate relatiilor, dar si o sectiune cu cea mai buna selectie de evenimente – lansari de carte, film, muzica.

icomanescu: Suna cam ca din prospect… daca aveti 13 editii internationale, reiese ca sunteti la curent ceva mai bine ca alte glossy-uri.

Mara Stroe: Acele do’s & don’ts, starurile, povestile cu oameni reali sunt proprii Glamour.

CUM EVOLUEAZA PIATA REVISTELOR DE FEMEI. MARA CREDE CA MOR TITLURILE CU MAI PUTIN DE 10 MII VANDUTE SI CELE NEAUDITATE BRAT. CONDE-NAST/LIBERIS MAI LANSEAZA IN ROMANIA CEL PUTIN DOUA TITLURI

icomanescu: Aha, am inteles. Revistele de femei au o structura de magazin, deci nu poti vorbi de o unique selling proposition. Iti propui pe undeva sa faci totul mai bine si putin altfel decat se face acum la concurenta. Inca o intrebare despre piata revistelor de femei, despre care ai spus ca e in evolutie. Fa-mi o schita a ei peste, sa zicem, doi ani. Ce titluri vor trai si cum?

Mara Stroe: In conditiile in care concurenta va exista – si chiar va exista, pentru ca numai la noi in companie vor mai veni cel putin doua titluri in urmatorul an – nu stiu daca vor rezista revistele care vand acum mai putin de 10.000 de exemplare vandute. E clar ca daca nu vinzi mai mult de 10.000, e ceva gresit in concept si nu se poate schimba cifra peste noapte, indiferent de cata publicitate s-ar face.

Mara Stroe: Si in categoria de mai sus intra si revistele care nu sunt in BRAT.

icomanescu: Pardon. Spun eu doua titluri care vand mai putin de 10 mii, daca nu ma-nsel: Tango (Voiculescu) si The One (Sarbu).

Mara Stroe: Din ce am spus mai sus, e clar ca nu vreau sa dau sentinte sau… sa dau nume.

icomanescu: Auditul BRAT e foarte necesar pentru o categorie care traieste din publicitate, intr-adevar, ca si datele din SNA. Revistele de femei au aproape 70 la suta din venituri din publicitate.

POZITIONAREA GLAMOUR: ECHIVALENTUL ELLE, FORMAT MIC. MAI SUS CA JOY SAU BOLERO. GLAMOUR VREA IN TOP

icomanescu: Unde ati pozitionat Glamour?

Mara Stroe: Core targetul este format din femei active, intre 25 si 35 de ani, dar cu un target extins 18-40.

icomanescu: Asa.

icomanescu: Aveti un target de tiraj vandut peste x luni?

Mara Stroe: Targetul este sa ajungem un jucator important de piata romaneasca de reviste.

Mara Stroe: In traducere: printre primii sau, de ce nu, chiar primii.

icomanescu: Da, bine, da’ cand?

Mara Stroe: Anul care urneaza va fi decisiv.

icomanescu: Ok. Traduc eu: In 2007 ar trebui sa va duceti pe la vreo 40-50 de mii de exemplare vandute.

Mara Stroe: daca traduci, atunci spune-mi: in 2007, cand?

icomanescu: Anul care urmeaza. In 2007, octombrie.

icomanescu: Din ce-ai spus despre pozitionare deduc ca sunteti undeva mai “sus” decat Joy si Bolero?

icomanescu: Cititoare un pic mai mature, cu venituri un pic mai mari…

Mara Stroe: Da, suntem mai sus decat Joy si Bolero.

icomanescu: Ceea ce este Elle pentru piata de glossy format mare (A 4) e Glamour pentru pocket sau handbag (intre A 4 si A 5)?

Mara Stroe: Da, am putea spune asta. Multa lume se gandeste, probabil, la Glamour ca fiind concurent al revistelor Joy si Bolero din cauza formatului pocket. Dar de maine, cand apare Glamour, pozitionarea va fi mult mai clara.

Mara Stroe: Si, apropo, formatul pocket a fost inventat de Conde Nast.

icomanescu: 🙂

CUM S-A FACUT EDITIA ROMANEASCA: S-A PLECAT DE LA GLAMOUR UK, S-A TRECUT PRIN GRECIA SI S-AU BAGAT LUCRURI AUTOHTONE

icomanescu: Trecem la adaptare. O problema importanta la formatele internationale e partea de continut romanesc. Care variaza de la aproape nimic la National Geographic (cel putin la aparitie) pana la 100 % intr-un titlu ca Unica, care, desi apartine unui publisher elvetian, e inventat si asamblat in Romania.

icomanescu: Asadar: Glamour ce are romanesc?

Mara Stroe: Mai intai, alegerea rubricilor trebuie sa fie facuta in conformitate cu cerintele pietei. Apoi, subiectele fiecarei rubrici. Ar fi interesate romancele sa citeasca asta sau asta?

icomanescu: Ati schimbat ceva din structura internationala a revistei pentru editia romaneasca?

Mara Stroe: Glamour are niste coordonate care sunt respectate in fiecare editie. Dar nu iti imagina ca “structura internationala” este una singura, litera de lege, peste tot. Daca iei Glamour Italia, nu prea are legatura cu Glamour UK. Glamour Romania urmeaza in mare parte modelul britanic dar a imprumutat si o parte importanta din cel grec.

icomanescu: Aha. E bine, ca eu cred in Balcani, iar Grecia si Romania sunt oarecum la capetele lui… Totusi – vreo rubrica specifica pentru Romania, ceva?

Mara Stroe: O sectiune extinsa de moda pentru Romania!

icomanescu: Deci ati mizat oarecum pe moda. E locul unde se poate mai bine pe piata de glossy din Romania?

Mara Stroe: Am mizat pe moda si pe beauty si stiu ca sunt domeniile care chiar pot fi imbunatatite in piata noastra. Sunt si cele mai citite rubrici din revistele de femei.

icomanescu: Repede: Numar de pagini, numar de pagini de publicitate, rate card.

Mara Stroe: La numarul 1?

icomanescu: Sure.

Mara Stroe: 172, in jur de 30 si 4500.

icomanescu: Ai vreun baiat in redactie?

Mara Stroe: Doi baieti in departamentul de art si unul in cel de moda. Suntem norocoase!

icomanescu: De ce? Va plac baietii?

Mara Stroe: In birourile “mixte”, atmosfera e mereu mai prietenoasa decat in cele doar cu femei. Si da, ne si plac baietii. Sunt simpatici!

icomanescu: Ce fac femeile cand nu le vede nimeni? De ce sunt neprietenoase cand sunt numai ele in birouri?

Mara Stroe: Stii doar ca femeile intre ele nu se prea inteleg.

icomanescu: Eu stiu?

Mara Stroe: Doar ai lucrat in birouri cu multe femei. [Mara se refera la perioada cat am lucrat impreuna la Unica. Totusi, habar n-am ce faceau fetele cand nu eram acolo. Uneori nu stiu ce faceau nici cand eram.]

GLUMA CU INSULA PUSTIE SI CELE TREI LUCRURI. MARA NU PREA MARSEAZA, UN NOU PRILEJ CA EU SA BAT CAMPII DIN NOU

icomanescu: Ymterviul cu tine vine dupa alte doua, cu doi tipi cunoscuti in presa cotidiana. Razvan Ionescu, redactor-sef la “Evenimentul zilei”, si Catalin Tolontan, redactor-sef la “Gazeta Sporturilor”. Mai pun de la mine Claudiu Serban, director executiv la Revistele Ringier, fostul nostru sef, pentru urmatoarea intrebare: Pe care dintre ei l-ai lua in redactie si de ce?

icomanescu: Angajeaza-i. Propune-le cate ceva fiecaruia.

icomanescu: Ca precis nu vrei sa lasi pe nimeni pe-afara. De obicei pun intrebarea asta referitor la o insula pustie, dar mi s-a parut putin de prost gust, tu si cu trei barbati pe o insula pustie…

Mara Stroe: Daca as spune eu ca l-as lua in redactie pe vreunul dintre ei ar suna cam straniu – fiecare are un statut important, de aceea nu prea vad cum as putea “sa ii iau in redactie”. Dar partea asta ai decis-o tu deja! Ii respect pe toti trei, dar daca ar trebui sa aleg numai unul, l-as alege pe Claudiu Serban. Il cunosc cel mai bine, am lucrat cu el, am invatat multe de la el si as mai avea de invatat si de acum inainte.

icomanescu: Bun.

icomanescu: Totusi, insist: da-le cate ceva de facut la tine in redactie. N-o sa se supere, jur.

Mara Stroe: Pai n-o sa se supere, dar chiar nu vad cum ar fi compatibila chestia asta.

Mara Stroe: Plus ca se populeaza biroul cu prea multi barbati! O sa ne invadeze!

icomanescu: Cum, Mara, sa nu? Tolontan, de pilda, nu face echipe din Pele, Platini si nu mai stiu cine la Gazeta? Tu de ce nu-i folosesti pe astia trei?

icomanescu: Adica ce, Razvan Ionescu n-ar fi in stare sa faca ceva la o revista de femei? Mai tii minte cand l-am pus sa scrie la Unica?

icomanescu: A fost succes instantaneu…

Mara Stroe: N-am zis ca n-ar fi in stare. Doar ca mi se pare putin trasa de par toata treaba asta.

[Mara n-a marsat la povestea cu Claudiu, Catalin si Razvan. Asa ca o sa spun eu ce le-as da sa faca:

Lui Claudiu i-as da cronica mondena. Un fel de Sex and the City cu mai multe poze, dar cu mai putin sex. Claudiu oricum ofteaza dupa vremurile cand nu era director executiv, ci ziarist.

Pe Razvan l-as face director editorial, fiindca ar rupe gura targului la toate intalnirile cu agentii de publicitate si oricum i-ar placea.

Iar lui Tolontan i-as da o rubrica lunara, numita “De ce iubim fotbalul”, pe care sa o scrie si sa-i tot arunce Mara textele la gunoi, pe motiv ca n-a priceput de ce iubeste Tolontan fotbalul. Tolontan s-ar simti bine cu refuzurile astea si ar lua totul foarte in serios. Pana la urma, sectiunea de moda din Glamour ar fi devorata de textele tot mai lungi si mai concludente ale lui Tolontan, iar stadioanele s-ar umple de cititoare Glamour, care ar detensiona tensionatii din tribune si ar face din mardeala aia care-i place lui Tolontan un sport. Ilinca Ioan-Franc, specialista in slabit de la Unica, va fi in acest viitor distopic cumparata de Glamour pe bani grei, dar NU va fi trecuta in caseta redactiei ca minge de fotbal, ci va scrie o dieta cu seminte de floarea-soarelui. Na ca ti-am adus-o si pe Ilinca in redactie, Mara.]

icomanescu: Penultima intrebare. Ce faci peste cinci ani?

Mara Stroe: As vrea sa stiu si eu ce o sa fac peste cinci ani. Habar nu am! Daca ma intrebi ce mi-ar placea sa fac, sa stii ca nu imi doresc sa ma despart de munca la reviste. Mi-am dat seama ca asta imi place cu adevarat. Insa cine stie ce va fi peste cinci ani?

icomanescu: Bun. Si ultima intrebare: ce faci maine, cand revista e la chiosc?

Mara Stroe: Chiar o sa ma opresc sa ma uit la ea. Ma tot gandesc cum arata printre celelalte, ma gandesc cat am muncit la ea. Nici nu stii cat am asteptat-o.

 

550_mara.jpg

 

Mara Stroe raspunde intrebarilor pe care le veti posta miercuri, de la ora 20.00

 

550_glamour_bun.jpg

Post your thoughts