ymterviu.002: Lucian Mandruta: Imi place sa fiu comersant de idei

icomanescu: ymterviu.002 e cu Lucian Mandruta, nu mai insist de ce. Incepem abrupt: blogurile sunt un fenomen nu tocmai mainstream in presa. Tu esti un nume binecunoscut in mainstream. De ce ai acceptat interviul cu mine?

lucian mandruta: Pentru ca sunt convins ca tu o sa fii primul jurnalist roman e-milionar. In euro, nu smecherii virtuale. Si pentru ca te citesc si mi-a placut curajul tau de a insista intr-un domeniu de care altii rideau acum un an (bine, sunt unii care rid si acum, cocotati pe muntii de rating… dar o sa vada ei!).

icomanescu: Draga Lucian, sunt magulit. Nu am facut treaba asta ca sa devin milionar, e cam tarziu pentru milioane. Multumesc, de altfel, ca ai dat raspunsul asta si-ntr-un alt interviu, normal ca n-a aparut, ca nu stia publicul revistei aleia ce-s alea bloguri, drept pentru care jurnalista respectiva a luat o decizie corecta sa ma taie. Dar hai sa te-ntreb ceva care nu ma priveste: Te uiti pe bloguri, in general? De ce?

lucian mandruta: Ma uit pe hotnews la comentarii. Ma mai uit pe niste bloguri de tehnologie (in special cele cu mac-uri), pe forumuri. Incerc sa vad ce spun oamenii adevarati, care nu au nimic de pierdut si nimic de cistigat. Cei care nu menajeaza pe nimeni – e cea mai sincera forma de presa, cam ca la inceputul ei.

icomanescu: Aha. Resimtim prin urmare presiunea business-ului in presa mainstream?

icomanescu: Sau presiunea politica, sau…?

lucian mandruta: Resimtim presiunea confortului, ca sa zic asa. Confortul psihic de a nu deranja pe nimeni, de a nu-ti risca niciodata slujba, de a nu risca cu o idee noua de teama ca publicul te va pedepsi pentru erezie audiovizuala. Sigur ca e si business si politic in media – care, intre altele, de-aia a si fost creata, ca sa comunice idei politice. De fapt, sa ajute societatea sa schimbe aceste idei…. Dar asta e cazul ideal.

icomanescu: Presiunea confortului de a castiga bani. De fapt, presiunea confortului patronului nostru de a castiga bani. Ideile noi razbat mai greu intr-o piata matura, probabil. Asta-i cazul ideal, dar cel real care e?

lucian mandruta: Nu cred ca patronii de media mai au o presiune sa cistige bani, ei personal. Sunt deja multi ani de cind au pozitii financiare confortabile. Insa simt si ei presiunea de a pastra si creste eventual cota de piata. Presiunea lor e sa ramina cu afacerea intreaga, intr-o piata in care o multime de alti rechini pui incearca sa smulga cite o bucata… Apropo de politica, eu cred ca in acest moment cazul real este o comunicare cu o singura directie. Institutiile vorbesc (partide, oameni politici, etc.), presa ia vorbele astea si arunca cu ele in cetateni. Nimeni nu sta sa mai intrebe si cetatenii: “Baaa, va place? Va intereseaza?â€?

icomanescu: Asa mi se pare si mie. In alte cuvinte: scheme de resurse umane subdimensionate, prea putini reporteri (adevarati) la media gen cotidiene sau redactii de stiri in televiziuni, reiese ca ne luam cu totii dupa agenda publica si, ceea ce e mai rau, dam aceeasi actualitate.

icomanescu: Esti redactor-sef al “Observatorului”. Ai o pozitie cheie in rezolvarea problemei asteia. Ce ai de gand sa faci?

icomanescu: Si ce ai apucat sa faci? Fiindca eu am tot fost plecat din tara si n-am apucat sa ma mai uit la cum se schimba Antena 1 si Pro TV.

lucian mandruta: Noi suntem Mediafax si in Mediafax ne intoarcem, ca sa adaptez o vorba din Biblie… Adica lucram cu conferintele de presa. Cind iti aduci aminte de o dezbatere politica lansata de presa – sau, mai frumos, de cetateni? Ce lege a facut publicul roman? Ca are voie si sunt proceduri…

icomanescu: Ce campanie curata a facut vreun cotidian?

lucian mandruta: Am de gind sa folosesc blogurile si eventual pe oamenii cei mai activi de acolo, fie ca sunt celebritati sau anonimi. Pregatesc un format de stire pentru Observator care sa foloseasca aceste opinii.

icomanescu: Serios? Foarte interesant. Se cheama ca va lansati in productie colectiva/citizen journalism. Stii ca astfel de planuri exista si pe Internet, si la Realitatea TV.

icomanescu: Dar asta e o floare care nu face primavara.

lucian mandruta: In primul rind as vrea sa schimb felul in care oamenii fac stirile. Cu placere. Si cu coolitate, cum zice Vlad Petreanu, directorul editorial.

icomanescu: 🙂

icomanescu: Vlad. Cu chestiile alea ale lui. Mi-a facut vreo doua oferte si mi-a fost greu sa-i rezist.

icomanescu: Daca facem stiri cu placere nu mai putem colporta stari negative, cum ar fi crime fara relevanta sociala, viermi, sange…

lucian mandruta: Toti avem planuri, putini avem resurse, mai ales mentale. Si, mai interesant, nimeni nu stie daca avem si public. Poate ca netul isi este siesi suficient. Pe de alta parte, are nevoie de noi, ca e ciudat sa n-ai pe cine injura, de cine ride. Orice revolutionar are nevoie de establishment ca sa puna de-o revolutie. Ghilotina forumurilor ar rugini, fara noi, astia cu burta si jeep.

icomanescu: 🙂

lucian mandruta: Orice crima are relevanta sociala. Un om il omoara pe altul. De ce? Ce naiba e in capul lui? Si ce ce n-a luat un ciocan mai mare? Orice s-ar spune, sunt intrebari legitime…

icomanescu: Pentru un personaj cu burta si jeep esti cam atipic. Personajele astea nu scriu la Dilema, ca… n-au cu ce. Hai sa mai vorbim putin de “felul cum se fac stirile”. Cu placere, in primul rand. Dupa aia, consumer news? Parca te-am vazut declarand asa ceva.

lucian mandruta: Vreau sa vorbim mai mult despre Romania care renaste. Poate ca suna pompos, insa orice om care sta dupa 11 la terasa face parte din avangarda schimbarii sociale. Orice om care deschide ochii pe un brand, care saliveaza dupa un gadget, care se intreaba ce chip sa-si puna pe motorul masinii, ca sa mai faca o liniutaaaaaa. Oamenii astia construiesc o Romanie a diversitatii. Infinit mai galagioasa si mai interesanta decit cea a linistii pe care ne-o propunea acum 15 ani omul acela micut, nu mai stiu cum il cheama….

icomanescu: Uitarea e mai grozava decat memoria. Deci mutam resursele (reporterii) pe alte domenii. Un pic lifestyle, un pic gadget… Seamana cu tot felul de planuri care se fac prin diferite media. Dar, totusi, stim ca pentru un media major ca Antena, ar mai trebui lucruri gen: hai sa facem un nucleu de reporteri de features (parca l-ati luat pe Tudor Artenie pentru asa ceva?). Hai sa crestem numarul de reporteri cu 30 la suta. Ca sa nu mai stea cablati la e-mail si deci la conferintele de presa. (Uneori, nici astea nu se mai tin, vine comunicatul si se ia cu copy si paste…)

lucian mandruta: Avem si hard news. Tudor deja a stirnit un mic scandal local la Giurgiu, unde a umblat in neglige cu camera prin afacerile unui potentat local. Si-a mers bine si pe rating. Asteapta-te insa ca viitorul stirilor sa fie foarte imaginea spectaculoasa, montajul nervos, usor de consumat. Chiar si al anchetelor complicate. Sa nu uitam ca ele se bat cu filmele cu mafioti de pe celalalt canal. Pentru ca va fi intodeauna un alt canal, damn!

icomanescu: Las’ ca-i bine sa fie si un alt canal. Apropo. Diferente dintre Pro TV si Antena 1 – fiindca ai lucrat in cele mai mari televiziuni comerciale din Romania. Banuiesc ca ti s-a mai pus intrebarea asta…

lucian mandruta: Da, si mi-e greu sa vorbesc. Dar am sa-ti spun un lucru: colegul meu Adrian Neagu, unul dintre cei mai buni producatori din Romania (plecat din tara acum) a avut o oferta de la Antena 1. Si n-a vrut sa vina, spunea el, pentru ca n-a vrut sa lucreze impotriva statiei pe care a construit-o si el. In Pro Tv exista (sau exista) o ideologie mai puternica decit simpla cultura de intreprindere – e ceva peste, pentru ca vine din personalitatea unui om, anume patronul. El nu e seful celorlalti, e mai degraba un lider para-ierarhic, care isi fascineaza angajatii – nici nu trebuie sa-i convinga… In acelasi timp e multa presiune pe fiecare acolo, e multa concurenta interna. Antena e o organizatie mai relaxata — cei care au venit din Pro s-au simtit citeva luni la odihna. Pina la urma insa intelegi ca si aici e presiune si concurenta, insa nu e atit de vizibila in sedinte si documente. Ratingul insa se simte pe toate culoarele… E ca in Ghost Busters, un spectru pe care incerci sa nu-l bagi in seama.

icomanescu: Aha. Gheorghe zicea cam ce zici tu: Pro-ul e ego-oriented (ego = Sarbu), Antena e business-oriented.

icomanescu: Te-ai mai vazut cu Adrian Sarbu de la “transferul sezonului”, plecarea ta de la Pro TV din 2003, parca? Cum a fost intalnirea?

lucian mandruta: M-am vazut odata la o petrecere, la citeva luni. I-am zis buna seara, iar el mi-a raspuns cu acelasi “buna seara” insa racit la aproape zero Kelvin.

icomanescu: Auleu. Pai nu mai ai actiuni la “Ziarul financiar”? N-ai fost intr-o AGA cu el?

lucian mandruta: Am avut pina acum citeva saptamini, cind le-am dat inapoi, fara sa-i cer bani, asa cum le-am si luat. As fi vrut sa ramin, dar el n-a mai vrut. Aveam 1 la suta, s-a facut o majorare de capital… ne-am despartit si in aceasta privinta. Insa a fost decizia lui, nu a mea. Eu am fost loial acelei companii – nu am purtat vorbe sau planuri mai departe. Sunt insa sigur ca acest gen de loialitate, gratis, e considerata de multi o prostie. Eu insa sunt sentimental.

icomanescu: Da, e curios ce se-ntampla cu Adrian Sarbu si “fostii”. Sergiu Toader imi spunea odata ca a fost luat de “tradator”, desi intre Pro TV si Antena 1 el a stat nu stiu cat in Noua Zeelanda.

lucian mandruta: Nu stiu povestea lor. O stiu doar pe a mea. Si sunt sigur ca si Sirbu o are pe a lui… Insa, da, exista acuza asta de tradare, care apare frecvent, tocmai pentru ca acolo e o comunitate, nu neaparat o companie. Si, da, inteleg ca poti sa te simti ca un tradator concurind un produs la care ai contribuit. Adevarul e undeva la mijloc, adica prin India (intre Noua Zeelanda si Romania…!) Dintre toate locurile din care am plecat, cel mai greu a fost sa plec de la Pro, atit pot sa spun.

icomanescu: Ok. Revenim la noua politica a Observatorului. Rezumat la ce ai spus inainte, sa priceapa si publicul nespecialist, ca ala specialist a priceput: stiri usurele dar si serioase relevante, facute cu placere, desprindere de agenda zilnica, de conferintele alea de presa pe care le rumegam toti. Integrarea productiei colective (bloguri). Ce cred ca ar mai vrea sa stie publicul ar fi: cand? Va fi o schimbare punctuala sau o modificare progresiva?

lucian mandruta: Progresiv. E riscant sa spui publicului: de miine, gata cu ce v-ati obisnuit! Gata cu papucii si treningul, punem smokingul si cind ducem gunoiul! Vom merge treptat, si vom vedea care din lucrurile pe care ni le propunem chiar merge.

icomanescu: Aprob. Si propun sa ne mutam la Sign Factor. Sign Factor e firma ta de productie audio-video (si new media?), care se poate lauda deja cu o emisiune “de premiu”, “Bazar” de pe TVR 2.

icomanescu: De ce-ai vrut firma? 1. Bani, 2. Independenta, 3. Un playground pentru idei noi, care trec mai usor decat intr-o pravalie mare ca Antena 1? Mai e vreun motiv?

lucian mandruta: E emisiunea lui Razvan Marc si-a Anei Maria Caia si-a lui Andrei Gorgan. Eu doar mi-am luat riscul sa le dau o camera…

icomanescu: Ii stiu.

icomanescu: De ce ti-ai asumat riscul? Totusi, asta e gandire manageriala. Dupa aia, trecem si la generalitati cu Sign Factor.

lucian mandruta: Firma? La inceput am facut-o ca toata lumea, sa-mi iau salariul pe ea. Apoi am prins pofta de contracte. Nu aveam disperata nevoie de bani – insa cred ca-mi place sa fiu comersant de idei…

icomanescu: 🙂

icomanescu: Apropo de Bazar, Blog.HotNews.ro a beneficiat de un by-product al emisiunii, aici: http://blog.hotnews.ro/?author=11

icomanescu: Ana-Maria Caia a scris ce a vazut in Asia.

icomanescu: Ai citit posturile?

lucian mandruta: Mi-am asumat riscul asa cum imi asum si cu alte lucruri si formate – aproape cu toate pe care le-am propus. Putine aveau un contract cind am inceput lucrul la pilot. Acum insa imi doresc un lucru mai mare, chiar daca e sa am o felie mai mica din el. Caut un partener puternic. O sa stii primul.

icomanescu: 🙂

icomanescu: Ma intereseaza.

lucian mandruta: Ok, am citeva solutii. Dar e devreme…

icomanescu: Asa. Inca o intrebare despre “Bazar”. Se reia? Si daca da, cam pe cand? Mie mi se pare ca TVR 2 nu a promovat cine stie ce chestia asta. A facut aproape singura rating.

lucian mandruta: Se reia in toamna. Si pe vara a fost pe post cu episoade din Atena, Chisinau si Beirut. Am si eu un buget de promovare pentru ea…

icomanescu: Aha. Foarte frumos. Merita mai mult zgomot. De fapt, ei, la TVR 2, nici strategia postului n-au comunicat-o foarte agresiv. Am facut o poveste cu Razvan Nicolescu, emisiunile astea de independenti, care au redus share-ul pe la 3 la suta, dar au targetat foarte bine postul. In fine.

icomanescu: Spune-mi cat timp mai ai, ca sa stiu spre ce ne ducem.

lucian mandruta: E criza cu Iranul, m-as concentra in redactie. Cind te intorci, daca vrei, facem versiunea 2.0

icomanescu: Da, cu mare placere. Incheiem aici, cu precizarea ca ai acceptat sa intri asta-seara, dupa ora 22.00, pe Blog.HotNews.ro, pentru a raspunde intrebarilor cititorilor. Multumesc.

 

mandruta_2.jpg

 

Lucian Mandruta pe Web:
La Antena 1 (“Un fel de CV”), articole in “Jurnalul national”, articole in “Saptamana financiara”, pagina de la Fanclub.ro, volum aparut la Polirom.

Post your thoughts