ymterviu.049: Cum a fost salvat prezentatorul Dan Negru de scenaristul Dan Negru

Dan Negru: nu are niciun rost să-i fac CV-ul aici și nu are niciun rost să vă spun de ce i-am cerut un interviu. Poate că trebuie să vă spun pentru care motiv (cred că) a acceptat să mi-l dea, deși nu îl prea interesează nici măcar aparițiile în presa mainstream, o să vedeți de ce mai jos. Pe Negru îl preocupă meseria și piața TV într-un grad în care n-am văzut mulți făcători de televiziune de la noi preocupați și crede că ar trebui să existe o discuție serioasă despre ele. Asta am încercat și mai jos, și a reieșit că: Negru începe prin a se făli inevitabil cu ratingurile, face plecăciuni către diferiți colaboratori (Lazarov, Mladin, Perușco), trimite săgeți către show-urile concurente și expediază discuția când vine vorba de Mona Segall, mai nou colega lui la Antenă. Folosește “a salva” de cinci ori, cu privire la audiențe, imprevizibilitate și scenariu. De unde și titlul.

Iulian Comanescu: Hai să începem cu o chestiune stringentă, de fierbinte actualitate. Ce rating-uri ai făcut săptămâna asta [prima din mai] și de ce?

Dan Negru: Ha, ha… îmi ridici la plasă!

Iulian Comanescu: Păi de ce crezi că ți-am solicitat ymterviul, dacă nu din motive de rating-uri? Să începem cu datele problemei.

Dan Negru: Joia asta [8 mai] a fost cea mai grea zi pe audiențe din din întregul an 2014! Fii atent.

Iulian Comanescu: Sunt.

Dan Negru: Suleyman la Kanal D, Eurovision cu Paula Seling, calificări, Pro cu Las Fierbinți – probabil, cel mai bun show de comedie după Vacanța mare – și peste toate astea s-a adăugat și finala de campionat, Steaua-Cluj. Dacă Steaua ar fi bătut, lua campionatul. Toate programele astea într-o singura seară. Am fost lideri… Next Star a bătut și pe all, și pe comercial. Am avut cele mai mari emoții joia asta.

Dan Negru: Îmi plac luptele la baionetă! Sunt obișnuit cu ele. Și cred ca atât publicul, cât și cei care gestionează televiziunile îi iubesc pe cei care sunt în prima linie. E onorant să mă bat cu cea mai puternică concurență.

Iulian Comanescu: De câți ani faci divertisment?

Dan Negru: Sunt vreo 18 ani, dacă punem și TVR la socoteală.

Iulian Comanescu: Mai ai emoții când intri?

Dan Negru: Da, am mari emoții mereu… când n-o sa le mai am, va înseamna că ceva nu e în regulă, că blazarea se apropie.

Iulian Comanescu: Cum funcționează emoțiile tale? Ai vreo superstiție, vreun tic înainte să-ncepi?

Dan Negru: Am emoții duble mereu. O dată la filmări și încă o dată la venirea audiențelor. Sunt credincios, nu superstițios. Și o rugăciune înaintea filmărilor îmi dă forță și liniște…

Iulian Comanescu: Acum 18 ani, când te-ai apucat de divertisment, nu existau peoplemetre care să măsoare audiențele. Ce venea și când venea?

Dan Negru: Da, am prins televiziune și pe vremea când nu existau audiențe… dar am avut parte de șefi îngăduitori și adeseori vizionari. Titus Munteanu a avut curajul să-mi dea să prezint Festivalul de la Mamaia, deși i-ar fi fost mult mai ușor sa meargă pe căi deja bătătorite. Adeseori mă întreb cum ar fi arătat azi programele TV, fără cifrele de audiență. Probabil, showuri scumpe, în care mulți ar fi avut încredere, ar fi fost pe val, protejate și promovate, deși publicul nu le-ar fi iubit. Audiența TV m-a salvat… Sunt un angajat incomod, ciufut, pretențios si extrem de atent la detalii  – tocmai asta mă face deloc comod. Dar audiențele m-au salvat în toți anii ăștia.

REȚETA NEXT STAR

Iulian Comanescu: Am trecut prea repede peste Next Star. Nu e un talent show global, dar al doilea sezon a fost pe locul trei în topul emisiunilor de divertisment din 2013, după Românii au talent și Vocea României, investiții mult mai substanțiale decât emisiunea ta. Care-s ingredientele, “secretul succesului”, ca să folosesc un clișeu?

Dan Negru: Ar fi tâmpit un răspuns de genul “nu există rețete”… și previzibil. Uite, asta m-a salvat în TV, imprevizibilitatea.

Dan Negru - Next Star

Iulian Comanescu: Adică Next Star a fost o idee imprevizibilă? Din câte-am aflat, e un format de prin Suedia, nu ceva dominant la ora actuală în lume – greșesc?

Dan Negru: Sincer, eu personal n-am încredere în scenariști, în rețete pe care să le primesc și pe care apoi să le dau mai departe. Îmi construiesc singur scenariile, vorbele, și atunci știu că vând doar un produs în care cred 100%. Next Star e un produs românesc 100%. Next Starul suedez e cu totul altceva. E un reality, n-are legătură cu ce facem noi. Am mai văzut confuzia asta in TV mania.

Iulian Comanescu: Aha. Deci format original. Antena ar fi putut să se laude cu asta, are proprietari români.

Dan Negru: Îți povestesc o treabă interesantă. Cu șapte zile înaintea difuzării pe post, nu aveam titlul și nu exista niciun fel de promovare a showului. Cu șase zile înainte, încă eram în discuții contradictorii, noi toți, despre modul cum să-l finalizăm. Promovarea showului a început cu șase zile înaintea premierei. E poate cea mai frumoasă lecție de marketing din ultimii ani. Showuri grandioase, francize internaționale cu bugete zdravene și platouri uriașe au avut parte de promovare cu șase-șapte luni în avans, și audiențele nu s-au apropiat de cele ale Next Star. Sezonul trecut am intrat peste finala de la Vocea României cu Next Star. Toată presa internațională de specialitate a preluat datele de audiență. Am bătut finala The Voice!

Iulian Comanescu: Deci, din nou, care-i poanta cu Next Star? De ce a prins?

Dan Negru: Probabil s-au întâlnit mai multe steluțe deasupra showului… ha, ha.

Iulian Comanescu: Hai, nu fi mistic. Cum ziceai, îți plac detaliile, probabil că ești cel mai bun meșteșugar de televiziune din România. Dă-ne din casă, zi niște șmecherii pe care le faci și nu le știu alții.

Dan Negru: Salvarea mea s-a numit în toate formatele mele scenaristul Negru, și nicidecum prezentatorul Negru. Am construit Blondele după chipul și asemănarea mea, n-am avut o mare încredere in scenariști. Și întotdeauna, cu directorii de program, am găsit varianta optimă de format pe care să-l vindem publicului. În România nu funcționează un moderator-marionetă, cititor de prompter… în divertisment. Sau dacă funcționează, asta se întâmplă cu resurse financiare mari, suportate de stație.

Iulian Comanescu: Cine e “de vină” pentru Next Star? Tu – și mai cine?

Dan Negru: Sunt multe creiere “vinovate”, fiecare cu părticica lui de rating. Fie ca e Dana Mladin, regizorul Claudiu Perușco, oamenii de la programe… e o aglomerare de creiere care au avut curajul sa se ia la trântă cu mentalitatea că doar Endemolul sau nemții sau italienii pot construi formate. Și, uite, am câștigat. O spun eu, care acum 10 ani eram acuzat de toată lumea că lucrez doar pe formate internaționale aduse de Lazarov.

FORMATE INTERNAȚIONALE ȘI FORMATE AUTOHTONE. CIRCUITUL IDEILOR DE TELEVIZIUNE LA EI ȘI LA NOI

Iulian Comanescu: Păi și care-ar fi problema să faci formate internaționale? Pe vremuri am dat o temă de scris pe blog, despre inovație în media din România. Și s-a dovedit că la situarea noastră geografică și culturală, cel mai mult sens au adaptările coerente, cu sens. Revista Unica, de exemplu, a fost niște ani lider de piață, mă bucur că am stat o vreme acolo. Era/este un brand românesc – nu licență, gen Cosmopolitan sau Elle -, dar construită după regulile revistelor glossy occidentale. Genul ăsta de chestie.

Dan Negru: Cred ca e vremea ideilor românești în televiziune. Piața internațională e seacă deja. Și, mai ales, plictisitoare. Noi am obișnuit publicul românesc cu o altă dinamică, total diferită de publicul internațional și acum asta se întoarce împotriva televiziunilor. Am să-ți dau un exemplu excelent.

Iulian Comanescu: Așa.

Dan Negru: Când am început Te pui cu blondele a venit un consultant străin, care mi-a impus anumite lucruri. Am simțit ca showul nu va funcționa așa și m-am retras. Stația a avut încredere în mine și a negociat cu consultantul sa găsim calea de mijloc. Ei se bazau pe întrebări de genul Milionar, eu insistam pe întrebări de quiz, care să nu frustreze cultura generală a publicului. Întrebări mult mai domoale și mai ales simpatice. Ei căutau cultura generală, eu cautam spectacolul. Am schimbat tot conceptul, inclusiv pe cel de discuție în platou. De șapte ani, emisia funcționează ireproșabil așa. Consultantul, mai apoi, ne-a dat dreptate.

Iulian Comanescu: Dar mai sus ai sugerat că publicul se educă – atunci când spuneai că “ați dat o dinamică”. De ce nu faci emisiuni de cultură?

Dan Negru: Pentru că nu am forța culturală de a face asa ceva. E ca și cum le-ai cere celor de la AC/DC sa cânte Rahmaninov. Publicul nu vrea asta de la ei. Din păcate, cultura, în România, are vânzători slabi. Bernard Pivot rupea audiențele cu showuri de cultură, deci se poate. Doar că trebuie să găsești vânzători buni, nu plictisitori.

Iulian Comanescu: Da, se poate mai bine în România, deși nu bați Blondele sau Vocea. E un site franțuzesc, Ina.fr, pe care găsești emisiuni culturale. Sunt foarte vii.


Charles Bukowski, beat, părăsește platoul Apostrophes (1978)

Dan Negru: Nici nu trebuie să fie ăsta scopul. Dar poți să încerci să faci prozelitism. Showurile culturale se adresează tot oamenilor de cultura, ei de ei, au un limbaj codat, închis – și apoi se miră că TVR Cultural s-a închis din lipsă de audiență. Pentru că n-au fost în stare sa facă prozelitism cultural, cu vânzători carismatici.

Iulian Comanescu: Da, cu asta sunt și eu de acord, am fost printre puținii care au susținut că închiderea TVR Cultural a fost ok – cu ochii pe audiențe, audiențele lipsă, mai exact, vorbind. Atitudinea mea n-a fost deloc de bon ton, dar la vremea respectivă a existat o petiție împotriva închiderii TVR Cultural, care strânsese vreo 7-8.000 de semnături. Chiar dacă semnatarii respectivi s-ar fi uitat minut de minut la TV, tot n-ar fi justificat existența postului. Dar legat de asta – spui că faci de 18 ani divertisment de prime-time, televiziune mainstream. Nu ți-a trecut prin cap să întorci foaia vreodată? Ce-ai face dacă nu divertisment?

Dan Negru: Singura data când mi-a părut sclipitoare o idee a fost când cineva mi-a propus ideea de late-night dus în zona de divertisment. Spaniolii au așa ceva. Dar nu cred în conversia profesionala în breasla noastră.Trăim dintr-o imagine pe care publicul o cumpără. Nu poți să schimbi definitiv asta. Poți doar să încerci un face lift. Eu cu asta cochetez, o data la doi ani, cu face-liftul.

DE FAPT, ÎN DIVERTISMENT LUCRURILE SE TOT SCHIMBĂ

Iulian Comanescu: În ce constă face liftul la tine? Un episod ar fi Next Star, în sensul că ați căutat o idee atipică. Alte transformări? Lumea le simte mai puțin.

Dan Negru: Cred că e important să urci scări când alții le coboară și viceversa. Să știi ce roluri să-ți alegi in divertismentul TV. Ai fost unul din cei care m-au criticat cu vreo 10 ani în urma, când prezentam asistente TV și o scoteam din tort la miezul nopții, la revelionul Ciao Darwin, pe Mama Natură, în sânii goi. Nimeni nu făcea asta atunci. Azi, fac showuri cu copii, într-o lume ticsită de Ciao Darwin, de asistente și de fete care ies din tort. E un secret și asta, să știi să urci când toți coboară.

Iulian Comanescu: Nu mai știu când te-am criticat pentru Ciao Darwin.

Dan Negru: Eu știu… ha, ha.


Mama Natură își arată adevărata natură la Ciao Darwin. Uitați-vă repede, până nu dă jos YouTube clipul

Iulian Comanescu: Cu umilință îți mulțumesc că îți amintești. Pentru oameni ca tine scriu. D-aia te-ai răzbunat sezonul trecut? E o chestie pe care am mai scris-o, dar nu știu dacă tu o știi. Ana-Maria a făcut în toamnă-iarnă o treabă numită În țara minunilor pe TVR 2, cu Florin și Dana de la Hi-Q. Ne-au pus joia la 20.10. Ce crezi că se-ntâmplă la 20.30? Începea Next Star și rating-ul cădea inevitabil la jumătate. Ajunsesem și pe la 1,2, chestii d-astea măricele pentru TVR 2, pornind de la 0 sau 0,1. Și bam, venea Negru, ca Îngerul Exterminator, și ne bușea în 0,6. Filmul sau meciul de pe PRO TV nu conta, începea puțin înaintea noastră, aia era. Deci, ca să știi. Că mi-am încasat răsplata fiindcă te-am criticat. Am lucrat și eu cu spor la emisiunea aia, cochetez cu televiziunea din nou în ultima vreme, că sunt resurse. Trecând peste asta, ceea ce țin minte e că odată te-am făcut antivedetă.

Dan Negru: Da, sunt o antivedetă! Am învățat de la Lazarov sa fiu o antivedetă, sa pun formatul înaintea mea. În toată lumea, moderatorii TV sunt niște simpli ușieri care deschid poarta celor care vin, a formatului. Sunt un electrician care pune lumina pe format. Lazarov m-a învățat asta. Toți cei care au pus lumina pe ei, au urlat, dansat, sărit în cap, uitând de invitați, de format, s-au prăbușit. E una din lecțiile lui Lazarov. Să fiu electricianul care pune lumina.

Iulian Comanescu: Bine, dar la tine pe blog zice: “Când scriu, nu țip”. La cota ta, ai cu siguranță și public care te place, și public care nu – și chestia asta cu țipatul e probabil cea mai frecventă acuzație la adresa ta.

Dan Negru: Mă enervează Facebook, pentru că mă face să uit de blog. Pe blog aveam răbdarea scrisului. Pe Facebook trebuie să fac propoziții. De la invenție la invenție devenim tot mai conciși, mai analfabeți. Dar îți spun un mare secret: cred in branduri de TV… îmi convine teribil ștampila asta, ba chiar lucrez la ea.

Iulian Comanescu: Păi eu nu mă mir. E un tip pe nume William Arruda, poate îl știi. Cu branduri personale – deci și de vedete – se ocupă. “Strong brands attract and repel”, zice el. Gheorghe. Esca: curios, seamănă cu tine prin faptul că ia repel de la intelectualii mofturoși. Diferența dintre tine și ea e că ea a avut găleți de marketing pe brandul propriu, tu, nu prea, din ce-mi zici că s-a întâmplat cu Next Star de exemplu. Îți creezi percepția prin ceea ce faci pe post, efectiv. “Cea mai bună reclamă e propriul produs.”

Dan Negru: Încă bâjbâim în lumea asta, încă suntem pionieri. Cu atât mai de apreciat e că am făcut aproape totul instinctiv, după ureche. Noi, toți.

Iulian Comanescu: Opusul tău nu e însă Esca, ci Mihaela Rădulescu. În anii când lucram la reviste de femei, se știa un lucru: Esca făcea poate 12 puncte la Știri, dar copertele cu ea nu vindeau revista. Mihaela Rădulescu făcea poate 3 puncte la emisiuni de duminică, dar vindea reviste.

Dan Negru: Eu nu vreau sa vând reviste, banii mei nu vin de la reviste, ci de la televiziuni.

Iulian Comanescu: Ha, ce repede ai răspuns. Nu prea ai nici alte motive să vinzi reviste. E o lege în marketingul de TV. Faci on-air promo dacă ești pe o stație dominantă. Marketing de retenție și conversie, adică. Dacă ești mic – în situația posturilor de cablu vs. rețele în America, de exemplu – te duci pe alte vehicule decât televiziunea ta, gen outdoors, online, altele. Tu ești pe Antena 1, care e postul numărul doi în România, deci te poți baza foarte tare pe on-air promo.

Dan Negru: Corect.

TOTUȘI, CEVA MĂ TOT BÂNTUIE…

Iulian Comanescu: Cum stai de 18 ani în divertisment, Dane, repet? Față de tine, eu sunt o catastrofă de CV. Când toată lumea face ziare, eu fac bloguri. Când toată lumea face bloguri, eu scriu o carte. Acuma m-a apucat asta cu televiziunea din nou… A, și radio, mai nou, pentru emisiunea Anei-Maria pe RFI.

Dan Negru: Exista o rețetă importantă! Crede-mă… Am aflat-o de la un vechi om de TV din TVR, care s-a stins de câțiva ani buni. N-am să-ți spun numele din respect… Fii atent!

Iulian Comanescu: Sunt.

Dan Negru: Când îl întrebam ce mai face îmi răspundea: “Emisiuni de calitate la un preț accesibil.” I-am ținut minte sfatul. Citesc peste tot că un show de la Acasă a fost suspendat, cu toți cei 30 de angajați ai lui. Eu n-am avut in viata mea 30 de colegi de redacție, la vreun show, și niciodată showurile mele n-au ieșit din top 3 divertisment Romania, verificabil pe cifre. La Blonde suntem în total 5 oameni, și Blondele sunt mereu în top 3 divertisment. Iacă un secret… Emisiuni de calitate, la un preț accesibil… ha, ha.

Iulian Comanescu: Sunt surprins, dar satisfăcut: mi-ai dat un răspuns de producător, nu de vedetă. Hai să-ți zic ce zicea Jay Leno despre treaba asta, fiindcă și el a stat vreo 17+4 ani la aceeași emisiune, The Tonight Show.

Dan Negru: Jay Leno e Messi… E un alt sistem, alta lume.


Mesajul de la revedere al lui Jay Leno de la ultima ediție The Tonight Show, 6 februarie 2014

Iulian Comanescu: Zicea că în business-ul lui au existat comici mai talentați, sau mai deștepți, sau mai altfel. Dar succesul lui s-a legat de capacitatea de a fi pe scenă în fiecare seară, la aceeași oră, zi de zi, atâta vreme. 

Dan Negru: Sunt zeci de prezentatori mult mai talentați și mai carismatici decât mine, care cu siguranța ar fi realizat mai mult decât 15 revelioane lider, dar ne întoarcem la început: probabil așa a fost sa fie. Rugăciunile mele de la începutul fiecărui început!

Iulian Comanescu: Să trecem la altceva, previzibil: te-ai întâlnit cu Mona Segall de când a venit la Antenă?

Dan Negru: Nu, nu ne-am văzut. Dar nu am o problemă în a lucra cu oricine din breasla. Am lucrat chiar cu toți producătorii din piață, de-a lungul anilor.

Iulian Comanescu: Mai puțin cu Mona, care a fost în PRO TV, iar tu nu. S-ar putea să lucrați împreună, înțeleg?

Dan Negru: Nu știu nimic despre asta, dar nu am nimic împotriva nimănui. Să construim împreună, asta e tot ce contează. Și probabil sunt singurul moderator din piață care a lucrat cu toți producătorii importanți de-a lungul anilor. Și, recunosc, de la fiecare am furat câte ceva. Uite un alt secret, să știi ce sa furi de la cei cu care lucrezi.

Iulian Comanescu: Okay. Întrebarea mea se referea la faptul că se schimbă contextul de piață cu Mona Segall. Eu m-am uitat atent pe rating-uri și din câte văd la Antenă problema e nu la show-urile de divertisment, ci la știri, care lansează prime-time-ul foarte jos. X-Factor, care a fost criticat, crește mai mult față de știri decât Vocea României. Nu știu, greșesc cu percepția asta?

Dan Negru: Am văzut teoria ta, dar, cu tot respectul ți-o spun, e anacronică. Era valabila in anii 2000, când publicul nu era atât de mobil. Azi publicul e extrem de dinamic. Eu sunt cel mai bun exemplu, joia Suleyman începe înaintea mea, la 20.00, și totuși, odată ce începe Next Star, la 20.30, preferințele publicului de schimbă. Am dat și un exemplu, la început.

Iulian Comanescu: S-ar putea să existe în România mai multă migrație decât în alte piețe. Sau, da, cărțile pe care le-am citit eu s-ar putea să fie vechi.

Dan Negru: La Eurovision, TVR avea la ora 21.45 vreo cinci puncte de share și apoi, când a început spectacolul, a crescut brusc la 18. 

Iulian Comanescu: Obiectivează-te puțin și spune-mi, ca și cum n-ai fi Dan Negru și n-ai fi la Antenă: cum schimbă jocul mutarea Monei Segall?

Dan Negru: Îmi ceri un lucru imposibil la ora asta, să mă obiectivez… Auzi, mai stăm? Că s-au trezit cei mici ai mei… ha, ha.

Iulian Comanescu: Te rog să mă mai suporți doar vreo două întrebări. Da, obiectivarea e imposibilă ca rezultat. Îți cer s-o faci ca aspirație.

Dan Negru: Ok. Nu pot să devin obiectiv.

Iulian Comanescu: Asta înseamnă că trecem la altceva, da?

Dan Negru: Daaaaaaaaaaaaa.

Iulian Comanescu: Bun. Întrebări de la altcineva, am guest interviewers de obicei. Ana-Maria, Ana-Maria Caia. V-ați împrietenit în avion, când făceați amândoi naveta la Chișinău, la Prime.

Dan Negru: Da, știu. Ne-am și contrat.


Dan Negru în Moldova, la Da sau Nu

Iulian Comanescu: Ea vrea să știe de la tine așa: “Care crezi că va fi următoarea generație de show-uri TV de succes, după talent show-uri și reality-uri? Dacă ți-ai pune propriii tăi bani într-o televiziune din România, cum ar arata televiziunea aia? Ce programe ar avea, ce filosofie? Etc.”

Dan Negru: Cred în întoarcerea la origini, la showuri adaptate pe piața locală. Nu mai cred că va funcționa prea mult McDonald’s-ul ideilor cumpărate la târguri de formate de pe riviere franțuzești. Ei sunt mult mai puțin inventivi decât noi. Dacă la ei un format rezistă 15 ani, la noi toată lumea se șochează că Blondele intră în anul opt de difuzare. Noi i-am stors de idei, le-am cumpărat tot și în 15 ani am făcut toate formatele pe care ei le-au făcut in 40. La ei, Roata norocului are 30 de ani, noi am stors-o în trei sezoane. Gata, nu mai au ce să ne ofere. Suntem ca niște extratereștri care le-am supt toate resursele – și ei sunt uimiți de cum suntem noi. De acum, salvarea vine din propriile idei. Televiziunile care nu vor avea așa ceva, resurse proprii în divertisment, se vor orienta spre filme sau sport, celelalte lucruri care vând la public.

  1. Maria Reply

    Next star este Vreau sa fiu vedeta, emisiune facuta de Mamitzu cu Ovidiu Cuncea prezentator. Pentru ca emisiunea a avut succes, Negru i-a luat locul lui Cuncea, iar dupa niste ani, Antena a uitat de Mamitzu, a luat formatul si la produs singura sub alt titlu si cu modificati nesemnificative. Asa se vede de la mine marea putere de creatie de care se vorbeste in interviu.

Post your thoughts