ymterviu.041.2: Ulmanu, Facebook, politicienii și prietenii

20:48 Iulian Comanescu: Eu am o teorie a emigrației.

20:48 Iulian Comanescu: În anii ’90 se emigra în Spania sau Germania.

20:48 Iulian Comanescu: Pe vremea lui Năstase s-a emigrat în Italia.

20:48 Iulian Comanescu: Acum se emigrează pe Facebook.

{Partea a doua a discuției cu Brăduț Ulmanu, care scrie un volum numit Cartea fețelor, evident despre Facebook, care se va tipări la Humanitas.}

20:49 Iulian Comanescu: Azi am ieșit… de pe calculator, nu de pe Facebook.

20:49 Brăduț Ulmanu: foarte interesant

20:49 Brăduț Ulmanu: Facebook ca evadare

20:49 Brăduț Ulmanu: dar aici e o asemănare mare cu cinema-ul sau literatura, sau jocurile

20:49 Iulian Comanescu: Din microclimatul meu tehnologic plăcut, screen-ul meu de MacBook PRO, care arată bine, merge bine, se simte bine sub buricele degetelor.

20:49 Brăduț Ulmanu: instrumente de evadare din realitate

20:49 Iulian Comanescu: Am fost până la Bucur Obor să ne cumpărăm un robot de bucătărie.

20:50 Iulian Comanescu: Alt spanac tehnologic. Mă rog, dacă tot e robot, l-am botezat Cezar.

20:50 Iulian Comanescu: Dar nu contează asta.

20:50 Iulian Comanescu: La Bucur Obor, roboții erau vânduți de niște cretini de care bănuiesc că robotului Cezar i-era cu adevărat jenă.

20:50 Iulian Comanescu: L-au scos pe Cezar din cutia de carton, au încercat să-i facă proba, nu pornea.

20:50 Iulian Comanescu: Motivul era că nu avea curent. Era băgat în priză, dar întrerupătorul ăla de la prelungitor

20:51 Iulian Comanescu: Nu era pornit.

20:51 Brăduț Ulmanu: haha

20:51 Iulian Comanescu: I-am explicat ființei omenești cu proba chestia asta, Cezar s-a pus în mișcare, whatever.

20:51 Iulian Comanescu: A mai fost o problemă la o altă ființă, cu factura.

20:51 Iulian Comanescu: După aia ne-am suit în tramvai.

20:51 Iulian Comanescu: Am zis să vedem lumea reală.

20:51 Iulian Comanescu: Să mor io, arată ca-n 1984.

20:51 Iulian Comanescu: Pute, e poluată… știi, când iese protagonistul din microclimat.

20:51 Iulian Comanescu: E infectă rău.

20:52 Iulian Comanescu: În tramvai

20:52 Iulian Comanescu: era un bolnav care mârâia un fel de cântec.

20:52 Iulian Comanescu: Soția s-a speriat de el.

20:52 Brăduț Ulmanu: destul de trist

20:52 Iulian Comanescu: E, trist pe dracu’. Enervant.

20:52 Iulian Comanescu: Ne-am dat mai încolo, am coborât, mă rog, l-am lăsat acasă

20:53 Iulian Comanescu: pe Cezar.

20:53 Iulian Comanescu: Cezar nu’ș ce-a făcut, dar noi ne-am dus la Mega Image să luăm salată.

20:53 Iulian Comanescu: La casă

20:53 Iulian Comanescu: erau doi batigarji care se uitau fix la un morman de coșuri roșii.

20:54 Iulian Comanescu: Coșurile roșii se vărsaseră pe potecuța pe care lumea iese cu sacoșele din magazin. Spațiul e oricum strâmt, dar trebuia să sari peste ele.

20:54 Iulian Comanescu: Batigarjii s-au uitat fix la ele, minute întregi, hipnotizați, ziceai că-s de la Madame Tussaud.

20:55 Iulian Comanescu: Am ajuns la traversare, cu sacoșele. Acolo era o altă năucă, care ne-a întrebat dacă trece 133 pe-aici, i-am explicat că nu și ne-a explicat și ea superior că trece.

20:55 Iulian Comanescu: I-am zis, bine, atunci așteptați-l, succes.

20:55 Iulian Comanescu: În fine. E nasol afară.

20:55 Iulian Comanescu: Pe Facebook e mișto, când m-am întors

20:55 Iulian Comanescu: Am găsit asta de la un amic:

20:55 Brăduț Ulmanu: adevărul e că pe Facebook nu te întâlnești cu oameni din ăștia dacă nu vrei.

20:56 Brăduț Ulmanu: deși poți și acolo să mai dai de câte un link la o inepție rasistă sau un articol totalmente cretin

20:56 Iulian Comanescu: Acuma gândește-te.

20:56 Iulian Comanescu: Când am început ymterviul începea și B1 un jurnal nou sau un nucleu de așa ceva. Crezi că m-a interesat ce crede Boc?

20:56 Iulian Comanescu: M-a interesat cum arată grafica.

20:56 Iulian Comanescu: Avantajul e că pe Facebook ai de ales. Și în general pe internet. “Acțional” se cheamă asta, în jargonul specialiștilor.

20:56 Iulian Comanescu: Poți asculta jazz și cine mai știe ce.

20:57 Brăduț Ulmanu: absolut, și poți să elimini ușor ce te deranjează

20:57 Brăduț Ulmanu: din acest punct de vedere poate fi o utopie

POLITICA ȘI FACEBOOK

20:57 Iulian Comanescu: Ok. Ca să revin în actualitate, crezi că s-ar putea crea un partid pe Facebook?

20:57 Iulian Comanescu: E tot zumzetul ăsta, pe Facebook, Blogary.ro, Contributors.ro

20:58 Brăduț Ulmanu: uite

20:58 Brăduț Ulmanu: Facebook e mai mult decât un instrument de evadare, vezi Tunisia, Egipt, sau faptul că o adolescentă pe nume Felicia Mărgineanu a adunat niște mii de oameni într-o piață din Stockholm ca să protesteze împotriva xenofobiei și rasismului

20:59 Iulian Comanescu: Astea-s studii de caz din cartea ta, zic în paranteză.

21:00 Brăduț Ulmanu: tot nu știu să-ți dau un răspuns clar la întrebare, dar îmi e clar că Facebook e important în politică

21:00 Brăduț Ulmanu: nu cred în ideea unui partid exclusiv pe Facebook, pentru că Facebook e doar un instrument

21:01 Brăduț Ulmanu: e un instrument important, dar e, în fapt, o hartă socială care reprezintă pe internet grila socială din viața reală

21:01 Brăduț Ulmanu: de aia nu prea sunt de acord cu distincția real/virtual când vine vorba de social media

21:02 Brăduț Ulmanu: cred că nu ar trebui să împărțim lumea în contacte virtuale și contacte reale, așa cum n-o împărțim în oameni cu care vorbim la telefon și oameni cu care ne întâlnim în realitate

21:02 Brăduț Ulmanu: sunt aceiași oameni, chiar dacă, poate, cu unii nu ne vedem deloc în carne și oase

21:02 Brăduț Ulmanu: în acest context, un partid se poate folosi de Facebook ca să crească și să se organizeze

21:02 Iulian Comanescu: Ca să citez din Liviu Vânău, dacă nu cumva și el cita din altcineva, “sintagma realitate virtuală a început prin a fi un paradox și a sfârșit prin a fi un pleonasm”.

21:02 Brăduț Ulmanu: corect

21:03 Brăduț Ulmanu: ce îmi place mie la Facebook e că facilitează discuții și, mai mult decât atât, acțiune

21:05 Brăduț Ulmanu: eu n-aș face un partid pe facebook, aș face un search

21:05 Brăduț Ulmanu: “în căutarea unui lider”

21:06 Iulian Comanescu: Ar mai fi Partidul Piraților, cel din Suedia, cu membri în Parlamentul European și un apendice în România. Care e ceva foarte interesant și prea puțin pirateresc în sensul ăla, de furat un milion de giga de nu știu ce de pe net.

21:06 Brăduț Ulmanu: da, sigur, sau mișcarea wikileaks

21:07 Brăduț Ulmanu: eu cred că, totuși, ar trebui să inventăm forme noi de organizare

21:08 Brăduț Ulmanu: partid e o chestie care sună prea din secolul trecut

21:08 Iulian Comanescu: A, da.

21:08 Iulian Comanescu: Eu am făcut una-două acțiuni de-alea de charity.

21:08 Iulian Comanescu: Lumea s-a organizat instantaneu. Fără un cadru juridic sau mai știu eu ce.

21:08 Brăduț Ulmanu: una dintre problemele noastre este că intrăm în mediile astea noi de comunicare cu un bagaj

21:08 Brăduț Ulmanu: ne aducem bagajul și brusc învechim mediile cele noi

21:08 Iulian Comanescu: Guvernele naționale, parlamentele etc.

21:08 Iulian Comanescu: Sunt oarecum niște forme de exercitare a autorității, niște factori de decizie caduci.

21:09 Iulian Comanescu: SUA are o problemă cu Iranul.

21:09 Iulian Comanescu: Au venit tulburările din vara lui 2009.

21:09 Iulian Comanescu: Crezi c-a trimis niște marines?

21:10 Iulian Comanescu: Nu. A vorbit cu Twitter, care avea programat un down for maintenance tocmai în toiul evenimentelor, să nu dea site-ul jos, și Twitter a zis că bine.

21:10 Iulian Comanescu: Cred că chestiile astea de proporții mari pe net încep să influențeze viața offline foarte tare sau, în orice caz, mai tare decât unele structuri “neconectate”.

21:10 Iulian Comanescu: Unii se sperie de asta și văd sfârșitul lumii.

21:11 Iulian Comanescu: De fapt cu Facebook a venit altceva, a venit începutul lumii.

21:11 Brăduț Ulmanu: corect, dar, dintr-un anumit punct de vedere, Facebook nu vine cu nimic nou

21:12 Brăduț Ulmanu: de fapt, dacă stai să analizezi Facebook e plin de lucruri care se inventaseră deja

21:12 Brăduț Ulmanu: chiar și ideea de socializare, chestia asta cu relațiile bazate pe încredere

21:12 Brăduț Ulmanu: nouă ne e familiară din comunism, când ne luam informațiile și divertismentul pe sub mână, pentru că mass media erau disfuncționale

21:13 Iulian Comanescu: A, sigur.

21:13 Brăduț Ulmanu: atunci erau importante relațiile sociale pentru că aveam prea puțină mass media

21:13 Brăduț Ulmanu: acum sunt importante pentru că avem prea multă

21:13 Iulian Comanescu: De-aia a avut succes găina care naște pui vii în 1992.

21:13 Iulian Comanescu: Fiindcă înainte de 1989 lucrurile savuroase se găseau nu în Scânteia, ci umblau din gură-n gură.

21:13 Iulian Comanescu: Bancuri, chestii.

21:13 Brăduț Ulmanu: desigur

21:13 Brăduț Ulmanu: plus casete video

21:14 Brăduț Ulmanu: muzica cu madonna

21:14 Iulian Comanescu: Pe substratul ăla al nostru rural, de șezătoare. Fabulosul lui Creangă etc.

21:14 Iulian Comanescu: Oricum, eu sunt convins că dacă nu exista internetul așa cum îl știm, lumea tot în direcția asta mergea.

21:14 Iulian Comanescu: Inventa altceva. Își creștea un nimb de-ăsta uriaș, de câteva ori mai mare ca ea, în care să-nceapă să se-ntâmple lucruri.

21:15 Iulian Comanescu: Întâmplător ce-avem acum e bazat pe siliciu și electroni. Dar putea fi ceva pornit de la alt atom. Știm doar că nu e ceea ce suntem noi, deci carbon, ci căsuța de lângă el, siliciu.

FACEBOOK ȘI POLITICA

18:14:23 Iulian Comanescu: Hai să mergem acum la politică.

18:14:36 Brăduț Ulmanu: uite, eu am avut recent o polemica legată de asta

18:14:39 Iulian Comanescu: Așa.

18:15:03 Brăduț Ulmanu: cineva care spunea într-un articol că Facebook nu strânge voturi

18:15:35 Brăduț Ulmanu: pentru că în campanie oamenii care au avut multe vizite pe pagină n-au adunat destule voturi

18:16:08 Brăduț Ulmanu: persoana respectivă, pentru care, de altfel, am tot respectul, Antonio Momoc, îmi dădea ca exemplu chiar campania de care se ocupase, a lui Remus Cernea

18:16:05 Iulian Comanescu: Bine, dar în România netul a fost cvasi-inexistent în 2009.

18:16:18 Iulian Comanescu: E de la cer la pământ cu ce s-a întâmplat în SUA în 2008.

18:16:16 Brăduț Ulmanu: da, erau 400.000 de oameni pe Facebook [în România] atunci

18:16:28 Iulian Comanescu: Și acum sunt peste 3 milioane.

18:16:57 Brăduț Ulmanu: asa e, dar chiar si asa, cu mai putini useri, eu tot cred ca e hazardat sa tragi concluzia ca netul nu are impact pentru ca n-ai avut destule voturi

18:17:34 Brăduț Ulmanu: e ca și cum ai spune că mitingurile și vizitele în teritoriu nu funcționează pentru că un candidat a făcut lucrurile astea și n-a câștigat

18:17:41 Brăduț Ulmanu: e foarte important cum le faci

18:17:49 Brăduț Ulmanu: în plus, exemplul cu Cernea dovedește contrariul, cred eu

18:17:59 Brăduț Ulmanu: omul era cvasi-inexistent în media, pe scena publică

18:18:28 Brăduț Ulmanu: pe deasupra, un candidat total neprezidențiabil, cu plete și barbă, cu o ținută de Vama Veche

18:18:52 Brăduț Ulmanu: sigur, astea au succes, poate, la anumiți oameni, dar în nici un caz nu sunt atuuri în lupta pentru voturi la nivel național

18:19:27 Iulian Comanescu: Sunt vreo 28 de mii de prieteni pe pagina lui acum.

18:19:38 Iulian Comanescu: Dar la sfârșitul campaniei parcă erau 4000.

18:19:27 Brăduț Ulmanu: și totuși, omul a avut cea mai vizitată pagină de Facebook, un blog decent, care era pe primele locuri la secțiunea politică în trafic.ro, dar era, în rest, total invizibil

18:19:37 Brăduț Ulmanu: iar în condițiile astea a luat 60 și ceva de mii de voturi

18:19:41 Brăduț Ulmanu: mie mi se pare o performanță

18:19:59 Brăduț Ulmanu: e unul dintre puținii care nu-și întrerup prezența online în afara campaniei

18:20:05 Brăduț Ulmanu: unul dintre puținii politicieni români, vreau să spun

18:20:24 Brăduț Ulmanu: mie mi se pare incredibil, aproape, modul în care politicienii și strategii lor politici înțeleg să se ocupe de comunicarea online

18:20:38 Brăduț Ulmanu: de aia tot spun că internetul nu e TV

18:21:00 Brăduț Ulmanu: nu merge să ai un site acid, virale, blog etc și apoi să renunți total la ele

18:21:12 Brăduț Ulmanu: oamenii așteaptă o discuție permanentă pe net, mai ales în social media

18:21:24 Brăduț Ulmanu: unul dintre exemplele cele mai interesante e chiar Băsescu

18:21:35 Brăduț Ulmanu: strategul lui de campanie spune că în afara campaniei are presidency.ro

18:21:46 Brăduț Ulmanu: unde avem limbajul de plastic al comunicatelor

18:22:05 Brăduț Ulmanu: asta de la un om care se luptă cu mass media și ar vrea să ajungă cumva direct la public

18:23:23 Brăduț Ulmanu: Sorin Oprescu are, în schimb, pagină de Facebook, unde comunică, măcar cât de cât. Dar și în cazul lui — e cont personal, nu pagină, cum ar fi normal. Și nu există un dialog real pe site, oamenii nu simt că sunt băgați în seamă

18:22:49 Iulian Comanescu: Măi, ăștia, politicienii români, sper să nu mă repet…

18:23:05 Iulian Comanescu: …adică am mai spus asta, dar sper să n-o fi spus într-un loc public…

18:23:17 Iulian Comanescu: Politicienii români nu investesc în Facebook că nu așa se face politica în România.

18:23:31 Iulian Comanescu: Electoratul de Facebook e tânăr și educat, deci în mod obiectiv greu de prins și mânat la vot.

18:24:07 Iulian Comanescu: Iar politicienii români par a ținti doar funcționărimea dependentă, pensionarii și alegătorii de la sate cu discursul lor.

18:24:26 Iulian Comanescu: Sau dacă nu un gen de orășeni sensibili la chestii de genul “mogulii vor să fure în România”.

18:24:37 Iulian Comanescu: Sau “parlamentarii sunt corupți, hai să-i împuținăm”

18:24:50 Iulian Comanescu: De asta s-a vorbit în ultima campanie, pe vremea când criza bătea cuie-n coșciugul României.

18:25:23 Iulian Comanescu: Dar, sigur, toți erau cu musca pe căciulă dpdv economie din motive de meciul Croitoru-Johannis.

18:25:41 Iulian Comanescu: România nu era guvernată de jure că se poticniseră ei ca niște capre în problema premierului.

18:26:17 Iulian Comanescu: Și-atunci Traian Băsescu a scos din mânecă aia cu uninominalul și Mircea Geoană și Crin Antonescu au făcut greșeala de a juca partida pe terenul lui Băsescu. Ca și cu mogulii.

18:24:22 Brăduț Ulmanu: înțeleg ce spui, dar mie mi se pare fără sens să abandonezi electoratul tânăr, care are în componență mulți lideri de opinie, în condițiile în care nu e, totuși, nici foarte scump, nici foarte complicat să te folosești cum trebuie de social media

18:26:02 Brăduț Ulmanu: eu de asta spun ca Facebook și social media sunt o revoluție. deocamdată sunt o revoluție care se simte în faptul că oamenii încep să facă altfel lucrurile — dar la nivelul business-ului și politicii e nevoie de oameni care să înțeleagă schimbarea asta

18:27:14 Brăduț Ulmanu: și sunt de acord că social media nu pot avea încă un rol covârșitor. dar încep să schimbe lucrurile

18:26:52 Iulian Comanescu: Dar până la coadă în ziua de azi te poți aștepta ca guvernele naționale și palatele Cotroceni să rămână ca Orașul Interzis, undeva, într-o margine. Altcineva o să se ocupe cu guvernatul. Vreun Mao cibernetic.
18:27:42 Brăduț Ulmanu:

18:27:54 Brăduț Ulmanu: adică?

18:28:05 Iulian Comanescu: Orașul Interzis e ăla în care trăia Împăratul Chinei.

18:28:23 Brăduț Ulmanu: da, știu asta, dar încercam să văd unde vrei să ajungi cu Mao cibernetic

18:29:26 Iulian Comanescu: Păi Ciang Kai Șek și Mao își disputau guvernarea de facto a Chinei în timp ce, de jure, Împăratul ar fi trebuit să-și exercite prerogative din palatul ăla.

18:29:32 Iulian Comanescu: Dacă mai știu eu bine povestea.

18:30:26 Brăduț Ulmanu: deci ce spui tu e că societatea evoluează, iar guvernele rămân încremenite în proiect, după cum arată și lipsa de inițiativă în social media?

18:30:51 Iulian Comanescu: Da.

18:31:08 Brăduț Ulmanu: da, de acord. voiam să văd dacă am înțeles bine unde bați

18:31:17 Iulian Comanescu: Sigur că mai e mult până ce lucrurile vor depinde de online la modul direct, executiv, ca să zic așa.

ÎN CARE SURVINE ÎN DISCUȚIE MEDIOCRUL EFTIMIE(.NET)

19:49 Iulian Comanescu: Ok. Am câteva întrebări de la altcineva.

19:49 Iulian Comanescu: Altcinevaul e Ovidiu Eftimie de la Eftimie.net și Daily Cotcodac.

19:50 Brăduț Ulmanu: aștept

19:50 Iulian Comanescu: Prima întrebare a lui Eftimie e cât la sută din presă (aia românească, cred) a înțeles ce-i Facebookul.

19:51 Brăduț Ulmanu: bună întrebare. următoarea întrebare

19:51 Brăduț Ulmanu: 🙂

19:52 Brăduț Ulmanu: acuma, serios, e greu să cuantifici, dar în mod clar sunt mulți care înțeleg, dovadă că există câteva pagini făcute foarte fain. dar și mulți care nu înțeleg, dovadă că și acum primesc cereri de prietenie de la Adevărul de seară Galați, Craiova sau mai știu eu ce

19:53 Brăduț Ulmanu: și tot ca răspuns la prima întrebare, sunt mult prea multe publicații și posturi mari care au o prezență prea firavă în social media, care publică prea puțin pe Facebook și Twitter, și/sau care nu publică ce trebuie

19:54 Iulian Comanescu: Eu aș mai adăuga că brănduiala asta geografică mi se pare weird pe o rețea globală. Poate “Adevărul” trebuia declinat după alt principiu. Sau trebuia să se pună toți pe Trip Advisor sau cine știe.

19:54 Brăduț Ulmanu: în plus, la noi n-am văzut inițiative derivate din social media, gen știri hiperlocale, care sunt un fel de next big thing în vest

19:55 Iulian Comanescu: Criteriul geografic n-a funcționat în România, e adevărat, iar eu cred că are de-a face și cu lipsa simțului comunitar.

19:55 Brăduț Ulmanu: Adevărurile locale ar avea potențial să fie așa ceva, dar nu sunt, pentru că nu se uită la comunități mici și foarte mici și nu implică îndeajuns oamenii

19:55 Brăduț Ulmanu: ai dreptate dacă ne gândim la mediile tradiționale

19:56 Iulian Comanescu: Uite, Gazeta de Sud, care merge. S-ar putea să fie vorba de patriotism regional. Românii percep asta, mai ales provincialii. Că ei sunt moldoveni, olteni, ardeleni… dar nu comunități locale la modul strict. Orașe, cartiere.

19:56 Brăduț Ulmanu: online, lucrurile se schimbă, pentru că e mult mai ușor să publici și devine mai interesant să scrii despre cartierul cutare sau strada cutare

19:56 Brăduț Ulmanu: acuma, că tot ai deschis subiectul, tu știi că eu am lucrat mult cu presa locală

19:56 Brăduț Ulmanu: cunosc foarte bine ce se întâmplă acolo

19:56 Brăduț Ulmanu: ce e curios e că ziarele făcute foarte bine au de multe ori succes

19:56 Iulian Comanescu: Sau despre cartierul virtual cutare și strada virtuală cutare și cu asta am ajuns la rețeta blogging ului freestyle. A scrie despre tot ce poți atinge cu mâna și cu mouse-ul.

19:57 Brăduț Ulmanu: vezi exemplul pe care l-ai dat, cu Gazeta de Sud, care are și ea probleme, dar supraviețuiește, vezi Monitorul de Suceava, Monitorul de Botoșani, Tribuna din Sibiu șamd

19:57 Brăduț Ulmanu: nu toate sunt făcute foarte bine, dar nimeni nu-i perfect

19:58 Brăduț Ulmanu: despre asta cu presa hiperlocală e mult de vorbit, lucrurile sunt ceva mai nuanțate, cred eu

19:52 Iulian Comanescu: A doua întrebare a lui Eftimie e dacă nu cumva prezența brandurilor românești de presă pe Facebook ține mai mult de mimetismul ăla penibil de la noi. Sau există și exemple de succes în domeniu?

19:59 Brăduț Ulmanu: a, exemple de succes

19:59 Brăduț Ulmanu: sunt

19:59 Brăduț Ulmanu: Decât o Revistă, care are de vreo 10 ori mai mulți fani pe FB decât cumpărători de publicație

19:59 Brăduț Ulmanu: chiar și Adevărul

19:59 Brăduț Ulmanu: Monitorul de Suceava

20:00 Brăduț Ulmanu: dintre emisiuni, Cronica Cârcotașilor

20:00 Brăduț Ulmanu: care e un succes fulminant pe Facebook

20:00 Iulian Comanescu: Ok.

20:00 Brăduț Ulmanu: sigur, nu e presă, dar nu voiam să-mi scape prilejul să-i amintesc, pentru că sunt un exemplu foarte bun în materie de divertisment TV

20:00 Brăduț Ulmanu: altfel, aș sugera oamenilor să se uite în ograda altora, New York Times, Guardian etc

20:00 Brăduț Ulmanu: sunt multe idei bune care pot fi preluate20:00 Iulian Comanescu: Și ultima întrebare a lui Eftimie e “Cam cand crezi ca se sparge bula cu Facebook? Nu dacă, când.”

20:01 Brăduț Ulmanu: Haha, l-am întrebat și eu asta pe un american foarte tare la lucruri de genul ăsta

20:01 Brăduț Ulmanu: îl cheamă Paul Jones, ca pe cântăreț

20:01 Brăduț Ulmanu: mi-a răspuns o chestie cu care înclin să fiu de acord

20:02 Brăduț Ulmanu: Durata de viață a unui business online e mult mai mică decât a unui business tradițional

20:02 Brăduț Ulmanu: dacă nu se reinventează, piere în 5, maximum 10 ani, pentru că pe net se inovează într-un ritm fantastic

20:02 Brăduț Ulmanu: Facebook de acum e foarte diferit de Facebook-ul din 2005

20:02 Brăduț Ulmanu: e altceva

20:02 Brăduț Ulmanu: dacă va mai exista Facebook peste 10 ani, va fi cu siguranță diferit de ceea ce este acum

20:03 Brăduț Ulmanu: răspunsul e că bula se va sparge când Facebook se va plictisi să inoveze ca să fie competitiv

20:03 Iulian Comanescu: Ok. În condițiile astea, ce rost o să mai aibă cartea ta despre Facebook așa cum e azi, peste cinci ani?

20:04 Brăduț Ulmanu: păi, când spun “Revoluția Facebook în spațiul social”, care e subtitlul (în lucru) al cărții, nu mă refer doar la Facebook

20:04 Brăduț Ulmanu: Facebook e un simbol, pentru că e cel mai mare și mai la modă

20:04 Brăduț Ulmanu: dar Facebook semnifică un shift în modul în care comunicăm, în modul în care facem afaceri, în modul în care facem presă, în modul în care trăim

[20:04 Iulian Comanescu: Titlul, tot de lucru, e Cartea fețelor.

20:05 Brăduț Ulmanu: da, eu sper să rămână titlul final]

20:05 Brăduț Ulmanu: ca să îmi termin ideea, revoluția la care asistăm nu se va opri într-un an sau în câțiva ani

20:05 Brăduț Ulmanu: suntem doar la început

20:05 Brăduț Ulmanu: deci cred că multe dintre lucrurile despre care discut în carte vor fi valabile și atunci

20:06 Brăduț Ulmanu: pe de altă parte, multe se vor fi schimbat și poate până atunci scriem alte cărți

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

9 thoughts on “ymterviu.041.2: Ulmanu, Facebook, politicienii și prietenii”

  1. Citez: Și ultima întrebare a lui Eftimie e “Cam cand crezi ca se sparge bula cu Facebook? Nu dacă, când.”

    În sfîrșit !!! Mi-am revenit ! Deci nu sunt deloc anormal, m-am liniștit complet.
    Vreau să-l cunosc pe domnul Eftimie și să beau o bere cu el.

  2. Zilele trecute, Stefan Murgeanu povestea pe twitter că a dat Like paginii Cronicii Cârcotașilor pe facebook deși nu se mai uita de aproape un an la emisiune. Și nu cred că e un caz singular. Banuiesc că aceeași chestie se aplica și la Adevarul. Îmi place “Adevărul” pentru că mi-a dat Tom și Jerry sau pentru că sunt fan Nahoi. Asta nu inseamna ca si citesc, adica fb nu a adus ziarului un cititor in plus ci doar un om constient de existenta sa ca entitate media. E o diferenta pe-aici pe undeva.

  3. Ei, sigur, nu ne-am închipuit că fiecare like e un cititor. Buzz-ul nu se cuantifică așa. Problema mea e că nu știi cu certitudine ce beneficii aduce un număr de x followeri.

  4. Dacă înțeleg bine cum funcționează Facebook, faptul că dai “like” unei pagini îți mărește șansele să primești actualizări de la pagina respectivă. Prim urmare, chiar dacă dai “like” la Cronica Cârcotașilor deși nu mai urmărești emisiunea, vei vedea update-uri care, poate, te vor face să dai show-ului mai multă atenție. Oricum, e interesant ceea ce semnalează Eftimie, dar e de văzut cât de răspândit e comportamentul ăsta haotic pe Facebook. Eu, unul, dau “like” articolelor din New York Times (nu tuturor, desigur) pentru că le citesc și-mi plac. Și am dat “like” paginii New York Times pentru că îmi place și citesc New York Times. Am dificultăți în a înțelege de ce cineva dă “like” unei pagini în condițiile în care nu urmărește ce-i acolo. Cred că e nevoie de un studiu aici, care să includă și întrebarea: “Dai ‘like’ la întâmplare?”

  5. @ Bradut Ulmanu: am eu un raspuns, daca e voie.
    Repet a nu stiu cata oara ca nu am cont pe FB dar plec de la ipoteza ca functioneaza la fel ca alte retele de socializare, precum una romaneasca (al carei nume nu-l voi pronunta fara permisiune).
    Acolo, daca dai LIKE cuiva apari intr-un fel de lista: cutare a dat like, cutare2 a dat like, etc. Figura functioneaza exact la fel si la blogurile de pe platforma wordpress.
    S-ar putea ca unii sa fie curiosi: cine este cutare asta care mi-a dat LIKE ?

    Cred ca se pleaca de la aceasta idee. Deci nu e la intimplare, e promovare.

    PS: prefer clasicul RSS sau si mai clasicul newsletter, atunci cand sunt disponibile, evident.

  6. @Marian Stavaroiu: interestant ce spui tu. deci dam like ca sa aparem in feed-urile altora si in felul asta sa ne marim “clickabilitatea” :). Care-i reteaua romaneasca de socializare la care te referi? Nu cred ca Iulian se supara s-o numesti, aici nu e emisiunea Marinei Almasan, sa spunem ca nu pronuntam nume de firme si produse ca sa nu facem reclama mascata :).

  7. Brăduț; eu zic că poți da like și, cumva, la modul generic, chiar dacă nu urmărești emisiunea respectivă șamd. Acum câtăva vreme am făcut o discuție aici cu Mihai Iordache, am creat evenimentul pe Facebook și am avut câteva zeci de “attend”. Doar doi, trei, cinci au intrat. Asta nu înseamnă că cei care au zis “da” făceau asta chiar la întâmplare. Deci nu e nici “telespectator câștigat”, dar nici “la întâmplare”, în exemplul nostru.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *