ymterviu.041.2: Ulmanu, Facebook, politicienii şi prietenii

20:48 Iulian Comanescu: Eu am o teorie a emigraţiei.

20:48 Iulian Comanescu: În anii ’90 se emigra în Spania sau Germania.

20:48 Iulian Comanescu: Pe vremea lui Năstase s-a emigrat în Italia.

20:48 Iulian Comanescu: Acum se emigrează pe Facebook.

{Partea a doua a discuţiei cu Brăduţ Ulmanu, care scrie un volum numit Cartea feţelor, evident despre Facebook, care se va tipări la Humanitas.}

20:49 Iulian Comanescu: Azi am ieşit… de pe calculator, nu de pe Facebook.

20:49 Brăduţ Ulmanu: foarte interesant

20:49 Brăduţ Ulmanu: Facebook ca evadare

20:49 Brăduţ Ulmanu: dar aici e o asemănare mare cu cinema-ul sau literatura, sau jocurile

20:49 Iulian Comanescu: Din microclimatul meu tehnologic plăcut, screen-ul meu de MacBook PRO, care arată bine, merge bine, se simte bine sub buricele degetelor.

20:49 Brăduţ Ulmanu: instrumente de evadare din realitate

20:49 Iulian Comanescu: Am fost până la Bucur Obor să ne cumpărăm un robot de bucătărie.

20:50 Iulian Comanescu: Alt spanac tehnologic. Mă rog, dacă tot e robot, l-am botezat Cezar.

20:50 Iulian Comanescu: Dar nu contează asta.

20:50 Iulian Comanescu: La Bucur Obor, roboţii erau vânduţi de nişte cretini de care bănuiesc că robotului Cezar i-era cu adevărat jenă.

20:50 Iulian Comanescu: L-au scos pe Cezar din cutia de carton, au încercat să-i facă proba, nu pornea.

20:50 Iulian Comanescu: Motivul era că nu avea curent. Era băgat în priză, dar întrerupătorul ăla de la prelungitor

20:51 Iulian Comanescu: Nu era pornit.

20:51 Brăduţ Ulmanu: haha

20:51 Iulian Comanescu: I-am explicat fiinţei omeneşti cu proba chestia asta, Cezar s-a pus în mişcare, whatever.

20:51 Iulian Comanescu: A mai fost o problemă la o altă fiinţă, cu factura.

20:51 Iulian Comanescu: După aia ne-am suit în tramvai.

20:51 Iulian Comanescu: Am zis să vedem lumea reală.

20:51 Iulian Comanescu: Să mor io, arată ca-n 1984.

20:51 Iulian Comanescu: Pute, e poluată… ştii, când iese protagonistul din microclimat.

20:51 Iulian Comanescu: E infectă rău.

20:52 Iulian Comanescu: În tramvai

20:52 Iulian Comanescu: era un bolnav care mârâia un fel de cântec.

20:52 Iulian Comanescu: Soţia s-a speriat de el.

20:52 Brăduţ Ulmanu: destul de trist

20:52 Iulian Comanescu: E, trist pe dracu’. Enervant.

20:52 Iulian Comanescu: Ne-am dat mai încolo, am coborât, mă rog, l-am lăsat acasă

20:53 Iulian Comanescu: pe Cezar.

20:53 Iulian Comanescu: Cezar nu’ş ce-a făcut, dar noi ne-am dus la Mega Image să luăm salată.

20:53 Iulian Comanescu: La casă

20:53 Iulian Comanescu: erau doi batigarji care se uitau fix la un morman de coşuri roşii.

20:54 Iulian Comanescu: Coşurile roşii se vărsaseră pe potecuţa pe care lumea iese cu sacoşele din magazin. Spaţiul e oricum strâmt, dar trebuia să sari peste ele.

20:54 Iulian Comanescu: Batigarjii s-au uitat fix la ele, minute întregi, hipnotizaţi, ziceai că-s de la Madame Tussaud.

20:55 Iulian Comanescu: Am ajuns la traversare, cu sacoşele. Acolo era o altă năucă, care ne-a întrebat dacă trece 133 pe-aici, i-am explicat că nu şi ne-a explicat şi ea superior că trece.

20:55 Iulian Comanescu: I-am zis, bine, atunci aşteptaţi-l, succes.

20:55 Iulian Comanescu: În fine. E nasol afară.

20:55 Iulian Comanescu: Pe Facebook e mişto, când m-am întors

20:55 Iulian Comanescu: Am găsit asta de la un amic:

20:55 Brăduţ Ulmanu: adevărul e că pe Facebook nu te întâlneşti cu oameni din ăştia dacă nu vrei.

20:56 Brăduţ Ulmanu: deşi poţi şi acolo să mai dai de câte un link la o inepţie rasistă sau un articol totalmente cretin

20:56 Iulian Comanescu: Acuma gândeşte-te.

20:56 Iulian Comanescu: Când am început ymterviul începea şi B1 un jurnal nou sau un nucleu de aşa ceva. Crezi că m-a interesat ce crede Boc?

20:56 Iulian Comanescu: M-a interesat cum arată grafica.

20:56 Iulian Comanescu: Avantajul e că pe Facebook ai de ales. Şi în general pe internet. “Acţional” se cheamă asta, în jargonul specialiştilor.

20:56 Iulian Comanescu: Poţi asculta jazz şi cine mai ştie ce.

20:57 Brăduţ Ulmanu: absolut, şi poţi să elimini uşor ce te deranjează

20:57 Brăduţ Ulmanu: din acest punct de vedere poate fi o utopie

POLITICA ŞI FACEBOOK

20:57 Iulian Comanescu: Ok. Ca să revin în actualitate, crezi că s-ar putea crea un partid pe Facebook?

20:57 Iulian Comanescu: E tot zumzetul ăsta, pe Facebook, Blogary.ro, Contributors.ro

20:58 Brăduţ Ulmanu: uite

20:58 Brăduţ Ulmanu: Facebook e mai mult decât un instrument de evadare, vezi Tunisia, Egipt, sau faptul că o adolescentă pe nume Felicia Mărgineanu a adunat nişte mii de oameni într-o piaţă din Stockholm ca să protesteze împotriva xenofobiei şi rasismului

20:59 Iulian Comanescu: Astea-s studii de caz din cartea ta, zic în paranteză.

21:00 Brăduţ Ulmanu: tot nu ştiu să-ţi dau un răspuns clar la întrebare, dar îmi e clar că Facebook e important în politică

21:00 Brăduţ Ulmanu: nu cred în ideea unui partid exclusiv pe Facebook, pentru că Facebook e doar un instrument

21:01 Brăduţ Ulmanu: e un instrument important, dar e, în fapt, o hartă socială care reprezintă pe internet grila socială din viaţa reală

21:01 Brăduţ Ulmanu: de aia nu prea sunt de acord cu distincţia real/virtual când vine vorba de social media

21:02 Brăduţ Ulmanu: cred că nu ar trebui să împărţim lumea în contacte virtuale şi contacte reale, aşa cum n-o împărţim în oameni cu care vorbim la telefon şi oameni cu care ne întâlnim în realitate

21:02 Brăduţ Ulmanu: sunt aceiaşi oameni, chiar dacă, poate, cu unii nu ne vedem deloc în carne şi oase

21:02 Brăduţ Ulmanu: în acest context, un partid se poate folosi de Facebook ca să crească şi să se organizeze

21:02 Iulian Comanescu: Ca să citez din Liviu Vânău, dacă nu cumva şi el cita din altcineva, “sintagma realitate virtuală a început prin a fi un paradox şi a sfârşit prin a fi un pleonasm”.

21:02 Brăduţ Ulmanu: corect

21:03 Brăduţ Ulmanu: ce îmi place mie la Facebook e că facilitează discuţii şi, mai mult decât atât, acţiune

21:05 Brăduţ Ulmanu: eu n-aş face un partid pe facebook, aş face un search

21:05 Brăduţ Ulmanu: “în căutarea unui lider”

21:06 Iulian Comanescu: Ar mai fi Partidul Piraţilor, cel din Suedia, cu membri în Parlamentul European şi un apendice în România. Care e ceva foarte interesant şi prea puţin pirateresc în sensul ăla, de furat un milion de giga de nu ştiu ce de pe net.

21:06 Brăduţ Ulmanu: da, sigur, sau mişcarea wikileaks

21:07 Brăduţ Ulmanu: eu cred că, totuşi, ar trebui să inventăm forme noi de organizare

21:08 Brăduţ Ulmanu: partid e o chestie care sună prea din secolul trecut

21:08 Iulian Comanescu: A, da.

21:08 Iulian Comanescu: Eu am făcut una-două acţiuni de-alea de charity.

21:08 Iulian Comanescu: Lumea s-a organizat instantaneu. Fără un cadru juridic sau mai ştiu eu ce.

21:08 Brăduţ Ulmanu: una dintre problemele noastre este că intrăm în mediile astea noi de comunicare cu un bagaj

21:08 Brăduţ Ulmanu: ne aducem bagajul şi brusc învechim mediile cele noi

21:08 Iulian Comanescu: Guvernele naţionale, parlamentele etc.

21:08 Iulian Comanescu: Sunt oarecum nişte forme de exercitare a autorităţii, nişte factori de decizie caduci.

21:09 Iulian Comanescu: SUA are o problemă cu Iranul.

21:09 Iulian Comanescu: Au venit tulburările din vara lui 2009.

21:09 Iulian Comanescu: Crezi c-a trimis nişte marines?

21:10 Iulian Comanescu: Nu. A vorbit cu Twitter, care avea programat un down for maintenance tocmai în toiul evenimentelor, să nu dea site-ul jos, şi Twitter a zis că bine.

21:10 Iulian Comanescu: Cred că chestiile astea de proporţii mari pe net încep să influenţeze viaţa offline foarte tare sau, în orice caz, mai tare decât unele structuri “neconectate”.

21:10 Iulian Comanescu: Unii se sperie de asta şi văd sfârşitul lumii.

21:11 Iulian Comanescu: De fapt cu Facebook a venit altceva, a venit începutul lumii.

21:11 Brăduţ Ulmanu: corect, dar, dintr-un anumit punct de vedere, Facebook nu vine cu nimic nou

21:12 Brăduţ Ulmanu: de fapt, dacă stai să analizezi Facebook e plin de lucruri care se inventaseră deja

21:12 Brăduţ Ulmanu: chiar şi ideea de socializare, chestia asta cu relaţiile bazate pe încredere

21:12 Brăduţ Ulmanu: nouă ne e familiară din comunism, când ne luam informaţiile şi divertismentul pe sub mână, pentru că mass media erau disfuncţionale

21:13 Iulian Comanescu: A, sigur.

21:13 Brăduţ Ulmanu: atunci erau importante relaţiile sociale pentru că aveam prea puţină mass media

21:13 Brăduţ Ulmanu: acum sunt importante pentru că avem prea multă

21:13 Iulian Comanescu: De-aia a avut succes găina care naşte pui vii în 1992.

21:13 Iulian Comanescu: Fiindcă înainte de 1989 lucrurile savuroase se găseau nu în Scânteia, ci umblau din gură-n gură.

21:13 Iulian Comanescu: Bancuri, chestii.

21:13 Brăduţ Ulmanu: desigur

21:13 Brăduţ Ulmanu: plus casete video

21:14 Brăduţ Ulmanu: muzica cu madonna

21:14 Iulian Comanescu: Pe substratul ăla al nostru rural, de şezătoare. Fabulosul lui Creangă etc.

21:14 Iulian Comanescu: Oricum, eu sunt convins că dacă nu exista internetul aşa cum îl ştim, lumea tot în direcţia asta mergea.

21:14 Iulian Comanescu: Inventa altceva. Îşi creştea un nimb de-ăsta uriaş, de câteva ori mai mare ca ea, în care să-nceapă să se-ntâmple lucruri.

21:15 Iulian Comanescu: Întâmplător ce-avem acum e bazat pe siliciu şi electroni. Dar putea fi ceva pornit de la alt atom. Ştim doar că nu e ceea ce suntem noi, deci carbon, ci căsuţa de lângă el, siliciu.

FACEBOOK ŞI POLITICA

18:14:23 Iulian Comanescu: Hai să mergem acum la politică.

18:14:36 Brăduţ Ulmanu: uite, eu am avut recent o polemica legată de asta

18:14:39 Iulian Comanescu: Aşa.

18:15:03 Brăduţ Ulmanu: cineva care spunea într-un articol că Facebook nu strânge voturi

18:15:35 Brăduţ Ulmanu: pentru că în campanie oamenii care au avut multe vizite pe pagină n-au adunat destule voturi

18:16:08 Brăduţ Ulmanu: persoana respectivă, pentru care, de altfel, am tot respectul, Antonio Momoc, îmi dădea ca exemplu chiar campania de care se ocupase, a lui Remus Cernea

18:16:05 Iulian Comanescu: Bine, dar în România netul a fost cvasi-inexistent în 2009.

18:16:18 Iulian Comanescu: E de la cer la pământ cu ce s-a întâmplat în SUA în 2008.

18:16:16 Brăduţ Ulmanu: da, erau 400.000 de oameni pe Facebook [în România] atunci

18:16:28 Iulian Comanescu: Şi acum sunt peste 3 milioane.

18:16:57 Brăduţ Ulmanu: asa e, dar chiar si asa, cu mai putini useri, eu tot cred ca e hazardat sa tragi concluzia ca netul nu are impact pentru ca n-ai avut destule voturi

18:17:34 Brăduţ Ulmanu: e ca şi cum ai spune că mitingurile şi vizitele în teritoriu nu funcţionează pentru că un candidat a făcut lucrurile astea şi n-a câştigat

18:17:41 Brăduţ Ulmanu: e foarte important cum le faci

18:17:49 Brăduţ Ulmanu: în plus, exemplul cu Cernea dovedeşte contrariul, cred eu

18:17:59 Brăduţ Ulmanu: omul era cvasi-inexistent în media, pe scena publică

18:18:28 Brăduţ Ulmanu: pe deasupra, un candidat total neprezidenţiabil, cu plete şi barbă, cu o ţinută de Vama Veche

18:18:52 Brăduţ Ulmanu: sigur, astea au succes, poate, la anumiţi oameni, dar în nici un caz nu sunt atuuri în lupta pentru voturi la nivel naţional

18:19:27 Iulian Comanescu: Sunt vreo 28 de mii de prieteni pe pagina lui acum.

18:19:38 Iulian Comanescu: Dar la sfârşitul campaniei parcă erau 4000.

18:19:27 Brăduţ Ulmanu: şi totuşi, omul a avut cea mai vizitată pagină de Facebook, un blog decent, care era pe primele locuri la secţiunea politică în trafic.ro, dar era, în rest, total invizibil

18:19:37 Brăduţ Ulmanu: iar în condiţiile astea a luat 60 şi ceva de mii de voturi

18:19:41 Brăduţ Ulmanu: mie mi se pare o performanţă

18:19:59 Brăduţ Ulmanu: e unul dintre puţinii care nu-şi întrerup prezenţa online în afara campaniei

18:20:05 Brăduţ Ulmanu: unul dintre puţinii politicieni români, vreau să spun

18:20:24 Brăduţ Ulmanu: mie mi se pare incredibil, aproape, modul în care politicienii şi strategii lor politici înţeleg să se ocupe de comunicarea online

18:20:38 Brăduţ Ulmanu: de aia tot spun că internetul nu e TV

18:21:00 Brăduţ Ulmanu: nu merge să ai un site acid, virale, blog etc şi apoi să renunţi total la ele

18:21:12 Brăduţ Ulmanu: oamenii aşteaptă o discuţie permanentă pe net, mai ales în social media

18:21:24 Brăduţ Ulmanu: unul dintre exemplele cele mai interesante e chiar Băsescu

18:21:35 Brăduţ Ulmanu: strategul lui de campanie spune că în afara campaniei are presidency.ro

18:21:46 Brăduţ Ulmanu: unde avem limbajul de plastic al comunicatelor

18:22:05 Brăduţ Ulmanu: asta de la un om care se luptă cu mass media şi ar vrea să ajungă cumva direct la public

18:23:23 Brăduţ Ulmanu: Sorin Oprescu are, în schimb, pagină de Facebook, unde comunică, măcar cât de cât. Dar şi în cazul lui — e cont personal, nu pagină, cum ar fi normal. Şi nu există un dialog real pe site, oamenii nu simt că sunt băgaţi în seamă

18:22:49 Iulian Comanescu: Măi, ăştia, politicienii români, sper să nu mă repet…

18:23:05 Iulian Comanescu: …adică am mai spus asta, dar sper să n-o fi spus într-un loc public…

18:23:17 Iulian Comanescu: Politicienii români nu investesc în Facebook că nu aşa se face politica în România.

18:23:31 Iulian Comanescu: Electoratul de Facebook e tânăr şi educat, deci în mod obiectiv greu de prins şi mânat la vot.

18:24:07 Iulian Comanescu: Iar politicienii români par a ţinti doar funcţionărimea dependentă, pensionarii şi alegătorii de la sate cu discursul lor.

18:24:26 Iulian Comanescu: Sau dacă nu un gen de orăşeni sensibili la chestii de genul “mogulii vor să fure în România”.

18:24:37 Iulian Comanescu: Sau “parlamentarii sunt corupţi, hai să-i împuţinăm”

18:24:50 Iulian Comanescu: De asta s-a vorbit în ultima campanie, pe vremea când criza bătea cuie-n coşciugul României.

18:25:23 Iulian Comanescu: Dar, sigur, toţi erau cu musca pe căciulă dpdv economie din motive de meciul Croitoru-Johannis.

18:25:41 Iulian Comanescu: România nu era guvernată de jure că se poticniseră ei ca nişte capre în problema premierului.

18:26:17 Iulian Comanescu: Şi-atunci Traian Băsescu a scos din mânecă aia cu uninominalul şi Mircea Geoană şi Crin Antonescu au făcut greşeala de a juca partida pe terenul lui Băsescu. Ca şi cu mogulii.

18:24:22 Brăduţ Ulmanu: înţeleg ce spui, dar mie mi se pare fără sens să abandonezi electoratul tânăr, care are în componenţă mulţi lideri de opinie, în condiţiile în care nu e, totuşi, nici foarte scump, nici foarte complicat să te foloseşti cum trebuie de social media

18:26:02 Brăduţ Ulmanu: eu de asta spun ca Facebook şi social media sunt o revoluţie. deocamdată sunt o revoluţie care se simte în faptul că oamenii încep să facă altfel lucrurile — dar la nivelul business-ului şi politicii e nevoie de oameni care să înţeleagă schimbarea asta

18:27:14 Brăduţ Ulmanu: şi sunt de acord că social media nu pot avea încă un rol covârşitor. dar încep să schimbe lucrurile

18:26:52 Iulian Comanescu: Dar până la coadă în ziua de azi te poţi aştepta ca guvernele naţionale şi palatele Cotroceni să rămână ca Oraşul Interzis, undeva, într-o margine. Altcineva o să se ocupe cu guvernatul. Vreun Mao cibernetic.
18:27:42 Brăduţ Ulmanu:

18:27:54 Brăduţ Ulmanu: adică?

18:28:05 Iulian Comanescu: Oraşul Interzis e ăla în care trăia Împăratul Chinei.

18:28:23 Brăduţ Ulmanu: da, ştiu asta, dar încercam să văd unde vrei să ajungi cu Mao cibernetic

18:29:26 Iulian Comanescu: Păi Ciang Kai Şek şi Mao îşi disputau guvernarea de facto a Chinei în timp ce, de jure, Împăratul ar fi trebuit să-şi exercite prerogative din palatul ăla.

18:29:32 Iulian Comanescu: Dacă mai ştiu eu bine povestea.

18:30:26 Brăduţ Ulmanu: deci ce spui tu e că societatea evoluează, iar guvernele rămân încremenite în proiect, după cum arată şi lipsa de iniţiativă în social media?

18:30:51 Iulian Comanescu: Da.

18:31:08 Brăduţ Ulmanu: da, de acord. voiam să văd dacă am înţeles bine unde baţi

18:31:17 Iulian Comanescu: Sigur că mai e mult până ce lucrurile vor depinde de online la modul direct, executiv, ca să zic aşa.

ÎN CARE SURVINE ÎN DISCUŢIE MEDIOCRUL EFTIMIE(.NET)

19:49 Iulian Comanescu: Ok. Am câteva întrebări de la altcineva.

19:49 Iulian Comanescu: Altcinevaul e Ovidiu Eftimie de la Eftimie.net şi Daily Cotcodac.

19:50 Brăduţ Ulmanu: aştept

19:50 Iulian Comanescu: Prima întrebare a lui Eftimie e cât la sută din presă (aia românească, cred) a înţeles ce-i Facebookul.

19:51 Brăduţ Ulmanu: bună întrebare. următoarea întrebare

19:51 Brăduţ Ulmanu: 🙂

19:52 Brăduţ Ulmanu: acuma, serios, e greu să cuantifici, dar în mod clar sunt mulţi care înţeleg, dovadă că există câteva pagini făcute foarte fain. dar şi mulţi care nu înţeleg, dovadă că şi acum primesc cereri de prietenie de la Adevărul de seară Galaţi, Craiova sau mai ştiu eu ce

19:53 Brăduţ Ulmanu: şi tot ca răspuns la prima întrebare, sunt mult prea multe publicaţii şi posturi mari care au o prezenţă prea firavă în social media, care publică prea puţin pe Facebook şi Twitter, şi/sau care nu publică ce trebuie

19:54 Iulian Comanescu: Eu aş mai adăuga că brănduiala asta geografică mi se pare weird pe o reţea globală. Poate “Adevărul” trebuia declinat după alt principiu. Sau trebuia să se pună toţi pe Trip Advisor sau cine ştie.

19:54 Brăduţ Ulmanu: în plus, la noi n-am văzut iniţiative derivate din social media, gen ştiri hiperlocale, care sunt un fel de next big thing în vest

19:55 Iulian Comanescu: Criteriul geografic n-a funcţionat în România, e adevărat, iar eu cred că are de-a face şi cu lipsa simţului comunitar.

19:55 Brăduţ Ulmanu: Adevărurile locale ar avea potenţial să fie aşa ceva, dar nu sunt, pentru că nu se uită la comunităţi mici şi foarte mici şi nu implică îndeajuns oamenii

19:55 Brăduţ Ulmanu: ai dreptate dacă ne gândim la mediile tradiţionale

19:56 Iulian Comanescu: Uite, Gazeta de Sud, care merge. S-ar putea să fie vorba de patriotism regional. Românii percep asta, mai ales provincialii. Că ei sunt moldoveni, olteni, ardeleni… dar nu comunităţi locale la modul strict. Oraşe, cartiere.

19:56 Brăduţ Ulmanu: online, lucrurile se schimbă, pentru că e mult mai uşor să publici şi devine mai interesant să scrii despre cartierul cutare sau strada cutare

19:56 Brăduţ Ulmanu: acuma, că tot ai deschis subiectul, tu ştii că eu am lucrat mult cu presa locală

19:56 Brăduţ Ulmanu: cunosc foarte bine ce se întâmplă acolo

19:56 Brăduţ Ulmanu: ce e curios e că ziarele făcute foarte bine au de multe ori succes

19:56 Iulian Comanescu: Sau despre cartierul virtual cutare şi strada virtuală cutare şi cu asta am ajuns la reţeta blogging ului freestyle. A scrie despre tot ce poţi atinge cu mâna şi cu mouse-ul.

19:57 Brăduţ Ulmanu: vezi exemplul pe care l-ai dat, cu Gazeta de Sud, care are şi ea probleme, dar supravieţuieşte, vezi Monitorul de Suceava, Monitorul de Botoşani, Tribuna din Sibiu şamd

19:57 Brăduţ Ulmanu: nu toate sunt făcute foarte bine, dar nimeni nu-i perfect

19:58 Brăduţ Ulmanu: despre asta cu presa hiperlocală e mult de vorbit, lucrurile sunt ceva mai nuanţate, cred eu

19:52 Iulian Comanescu: A doua întrebare a lui Eftimie e dacă nu cumva prezenţa brandurilor româneşti de presă pe Facebook ţine mai mult de mimetismul ăla penibil de la noi. Sau există şi exemple de succes în domeniu?

19:59 Brăduţ Ulmanu: a, exemple de succes

19:59 Brăduţ Ulmanu: sunt

19:59 Brăduţ Ulmanu: Decât o Revistă, care are de vreo 10 ori mai mulţi fani pe FB decât cumpărători de publicaţie

19:59 Brăduţ Ulmanu: chiar şi Adevărul

19:59 Brăduţ Ulmanu: Monitorul de Suceava

20:00 Brăduţ Ulmanu: dintre emisiuni, Cronica Cârcotaşilor

20:00 Brăduţ Ulmanu: care e un succes fulminant pe Facebook

20:00 Iulian Comanescu: Ok.

20:00 Brăduţ Ulmanu: sigur, nu e presă, dar nu voiam să-mi scape prilejul să-i amintesc, pentru că sunt un exemplu foarte bun în materie de divertisment TV

20:00 Brăduţ Ulmanu: altfel, aş sugera oamenilor să se uite în ograda altora, New York Times, Guardian etc

20:00 Brăduţ Ulmanu: sunt multe idei bune care pot fi preluate20:00 Iulian Comanescu: Şi ultima întrebare a lui Eftimie e “Cam cand crezi ca se sparge bula cu Facebook? Nu dacă, când.”

20:01 Brăduţ Ulmanu: Haha, l-am întrebat şi eu asta pe un american foarte tare la lucruri de genul ăsta

20:01 Brăduţ Ulmanu: îl cheamă Paul Jones, ca pe cântăreţ

20:01 Brăduţ Ulmanu: mi-a răspuns o chestie cu care înclin să fiu de acord

20:02 Brăduţ Ulmanu: Durata de viaţă a unui business online e mult mai mică decât a unui business tradiţional

20:02 Brăduţ Ulmanu: dacă nu se reinventează, piere în 5, maximum 10 ani, pentru că pe net se inovează într-un ritm fantastic

20:02 Brăduţ Ulmanu: Facebook de acum e foarte diferit de Facebook-ul din 2005

20:02 Brăduţ Ulmanu: e altceva

20:02 Brăduţ Ulmanu: dacă va mai exista Facebook peste 10 ani, va fi cu siguranţă diferit de ceea ce este acum

20:03 Brăduţ Ulmanu: răspunsul e că bula se va sparge când Facebook se va plictisi să inoveze ca să fie competitiv

20:03 Iulian Comanescu: Ok. În condiţiile astea, ce rost o să mai aibă cartea ta despre Facebook aşa cum e azi, peste cinci ani?

20:04 Brăduţ Ulmanu: păi, când spun “Revoluţia Facebook în spaţiul social”, care e subtitlul (în lucru) al cărţii, nu mă refer doar la Facebook

20:04 Brăduţ Ulmanu: Facebook e un simbol, pentru că e cel mai mare şi mai la modă

20:04 Brăduţ Ulmanu: dar Facebook semnifică un shift în modul în care comunicăm, în modul în care facem afaceri, în modul în care facem presă, în modul în care trăim

[20:04 Iulian Comanescu: Titlul, tot de lucru, e Cartea feţelor.

20:05 Brăduţ Ulmanu: da, eu sper să rămână titlul final]

20:05 Brăduţ Ulmanu: ca să îmi termin ideea, revoluţia la care asistăm nu se va opri într-un an sau în câţiva ani

20:05 Brăduţ Ulmanu: suntem doar la început

20:05 Brăduţ Ulmanu: deci cred că multe dintre lucrurile despre care discut în carte vor fi valabile şi atunci

20:06 Brăduţ Ulmanu: pe de altă parte, multe se vor fi schimbat şi poate până atunci scriem alte cărţi

  1. Marian Stavaroiu Reply

    Citez: Şi ultima întrebare a lui Eftimie e “Cam cand crezi ca se sparge bula cu Facebook? Nu dacă, când.”

    În sfîrşit !!! Mi-am revenit ! Deci nu sunt deloc anormal, m-am liniştit complet.
    Vreau să-l cunosc pe domnul Eftimie şi să beau o bere cu el.

  2. Eftimie Reply

    Zilele trecute, Stefan Murgeanu povestea pe twitter că a dat Like paginii Cronicii Cârcotaşilor pe facebook deşi nu se mai uita de aproape un an la emisiune. Şi nu cred că e un caz singular. Banuiesc că aceeaşi chestie se aplica şi la Adevarul. Îmi place “Adevărul” pentru că mi-a dat Tom şi Jerry sau pentru că sunt fan Nahoi. Asta nu inseamna ca si citesc, adica fb nu a adus ziarului un cititor in plus ci doar un om constient de existenta sa ca entitate media. E o diferenta pe-aici pe undeva.

  3. Iulian Comanescu Reply

    Ei, sigur, nu ne-am închipuit că fiecare like e un cititor. Buzz-ul nu se cuantifică aşa. Problema mea e că nu ştii cu certitudine ce beneficii aduce un număr de x followeri.

  4. Bradut Ulmanu Reply

    Dacă înţeleg bine cum funcţionează Facebook, faptul că dai “like” unei pagini îţi măreşte şansele să primeşti actualizări de la pagina respectivă. Prim urmare, chiar dacă dai “like” la Cronica Cârcotaşilor deşi nu mai urmăreşti emisiunea, vei vedea update-uri care, poate, te vor face să dai show-ului mai multă atenţie. Oricum, e interesant ceea ce semnalează Eftimie, dar e de văzut cât de răspândit e comportamentul ăsta haotic pe Facebook. Eu, unul, dau “like” articolelor din New York Times (nu tuturor, desigur) pentru că le citesc şi-mi plac. Şi am dat “like” paginii New York Times pentru că îmi place şi citesc New York Times. Am dificultăţi în a înţelege de ce cineva dă “like” unei pagini în condiţiile în care nu urmăreşte ce-i acolo. Cred că e nevoie de un studiu aici, care să includă şi întrebarea: “Dai ‘like’ la întâmplare?”

  5. Marian Stavaroiu Reply

    @ Bradut Ulmanu: am eu un raspuns, daca e voie.
    Repet a nu stiu cata oara ca nu am cont pe FB dar plec de la ipoteza ca functioneaza la fel ca alte retele de socializare, precum una romaneasca (al carei nume nu-l voi pronunta fara permisiune).
    Acolo, daca dai LIKE cuiva apari intr-un fel de lista: cutare a dat like, cutare2 a dat like, etc. Figura functioneaza exact la fel si la blogurile de pe platforma wordpress.
    S-ar putea ca unii sa fie curiosi: cine este cutare asta care mi-a dat LIKE ?

    Cred ca se pleaca de la aceasta idee. Deci nu e la intimplare, e promovare.

    PS: prefer clasicul RSS sau si mai clasicul newsletter, atunci cand sunt disponibile, evident.

  6. Bradut Ulmanu Reply

    @Marian Stavaroiu: interestant ce spui tu. deci dam like ca sa aparem in feed-urile altora si in felul asta sa ne marim “clickabilitatea” :). Care-i reteaua romaneasca de socializare la care te referi? Nu cred ca Iulian se supara s-o numesti, aici nu e emisiunea Marinei Almasan, sa spunem ca nu pronuntam nume de firme si produse ca sa nu facem reclama mascata :).

  7. Iulian Comanescu Reply

    Brăduţ; eu zic că poţi da like şi, cumva, la modul generic, chiar dacă nu urmăreşti emisiunea respectivă şamd. Acum câtăva vreme am făcut o discuţie aici cu Mihai Iordache, am creat evenimentul pe Facebook şi am avut câteva zeci de “attend”. Doar doi, trei, cinci au intrat. Asta nu înseamnă că cei care au zis “da” făceau asta chiar la întâmplare. Deci nu e nici “telespectator câştigat”, dar nici “la întâmplare”, în exemplul nostru.

Post your thoughts