ymterviu.041.1: Brăduţ Ulmanu şi cartea lui despre Facebook

20:00 Iulian Comanescu: Gata, îi dăm drumul?

20:00 Brăduţ Ulmanu: ready when you are

20:01 Iulian Comanescu: Stai o sec să trag cu juma de ochi la B1.

{Cât trag cu ochiul, voi aflaţi că am dezgropat ideea de ymterviu pentru ca să vorbim de volumul pe care îl pregăteşte Brăduţ Ulmanu (Jurnalismonline.ro) pentru Editura “Humanitas”, titlu de lucru Cartea feţelor. Cartea urmează să apară în Spaţii publice, seria coordonată de Radu Gârmacea şi al dumneavoastră umil, care a scos acolo acum aproape doi ani Cum să devii un Nimeni.

Mai jos e prima parte a discuţiei.}

20:01 Brăduţ Ulmanu: putem amâna dk vrei, no problem

20:01 Iulian Comanescu: Nu

20:01 Brăduţ Ulmanu: ok

20:02 Iulian Comanescu: Gata.

20:03 Iulian Comanescu: Adică mă rog.

20:03 Brăduţ Ulmanu: asa

20:03 Brăduţ Ulmanu: pai ne intrerupem cand vrei tu, asta e avantajul la discutiile astea

20:03 Iulian Comanescu: Ei, nu mai e nimic de văzut, sunt nişte ştiri gen head-uri. Pachetul grafic e interesant, dar cam în stadiul de schiţă. Nu înţeleg de ce au intrat cu astea. [Discuţia a început luni, 7 martie. B 1 ar urma să se lanseze pe bune pe 17 martie.]

Stirile B1

Ştirile B1 TV

20:03 Brăduţ Ulmanu: e relansarea?

20:03 Iulian Comanescu: Un fel de.

20:04 Iulian Comanescu: Hai să-ncepem aşa. Ce-ai fi făcut pe Facebook cu o relansare gen B1?

20:04 Iulian Comanescu: Ca să legăm tema ymterviului de ceea ce nu ne lasă să-l facem

20:04 Brăduţ Ulmanu: în primul rând trebuia început din timp

20:05 Brăduţ Ulmanu: văd că pe FB sunt mai multe pagini cu B1 TV

20:06 Brăduţ Ulmanu: cea care pare pe bune e neactualizată din iulie

20:06 Brăduţ Ulmanu: inconsistenţa şi inconsecvenţa se plătesc în social media

20:06 Brăduţ Ulmanu: nu poţi să fii pe FB şi să nu fii pe FB

20:07 Brăduţ Ulmanu: Apoi, aş fi lansat pagini separate pentru emisiunile mari

20:07 Brăduţ Ulmanu: e un trend, se vede la Guardian, la New York Times

20:07 Brăduţ Ulmanu: fiecare secţiune are libertatea să-şi creeze pagină, pe lângă pagina mare a publicaţiei

20:08 Brăduţ Ulmanu: şi, desigur, oamenii-cheie, “vedetele” trebuie să aibă şi ei pagini, în care să comunice consistent

20:08 Iulian Comanescu: De ce fac asta?

20:08 Brăduţ Ulmanu: pentru că astăzi nici o instituţie media nu mai ajunge la public pe un singur canal

20:08 Brăduţ Ulmanu: pentru că oamenii au preferinţe diferite şi gusturi diferite şi accesează informaţiile şi divertismentul în mod diferit

20:09 Brăduţ Ulmanu: nu numai de la persoană la persoană

20:09 Brăduţ Ulmanu: dar chiar şi aceeaşi persoană se foloseşte de mai multe instrumente pentru informare de-a lungul unei zile

20:10 Brăduţ Ulmanu: iar un canal generalist — vorbim de comunicarea prin Facebook — riscă, prin disiparea informaţiei, să mă facă să trec cu vederea lucruri care altminteri m-ar interesa

20:11 Iulian Comanescu: E logic ce spui tu. Dar în practică ştii ce se-ntâmplă?

20:11 Iulian Comanescu: Există pagina aia pe care e formaţia Azur la Naşul, cu celebra manea Prinţişorul.

20:11 Iulian Comanescu: Şi după aia ceva de astrologie. [Ulterior, cineva a făcut curăţenie, aşa cum se poate vedea la linkul de mai sus. Foarte bine.]

20:11 Brăduţ Ulmanu: păi tocmai

20:11 Iulian Comanescu: Pe comunicare clasică, PR adică, au apărut o mulţime de chestii, chestii care se tot infirmă.

20:12 Brăduţ Ulmanu: adică?

20:12 Iulian Comanescu: De genul Bahmuţeanu face un show.

20:12 Iulian Comanescu: În access. Voiau ceva gen Măruţă, Mădălin Ionescu, Simona Gherghe.

20:12 Brăduţ Ulmanu: deci avem de-a face cu probleme instituţionale

20:12 Iulian Comanescu: Da.

20:13 Iulian Comanescu: B1 e un studiu de caz bun ştii de ce?

20:13 Iulian Comanescu: Fiindcă am zis că proiectul are elemente promiţătoare în el şi menţin afirmaţia. Sper să nu îşi creeze singuri o criză de comunicare.

20:13 Iulian Comanescu: Fiindcă azi am vorbit cel puţin cu o ziaristă care era deja contrariată de schimbările pe care le tot face B1, din acest motiv.

20:13 Brăduţ Ulmanu: problema cu social media este că instrumente gen Facebook nu prea pot fi folosite pentru a face din rahat bici, dacă îmi scuzi franceza

20:13 Iulian Comanescu: Ok.

20:15 Iulian Comanescu: Dar problema cu Facebook-ul e alta. În România scârţâie nişte chestii elementare în materie de comunicare. Am dat exemplul PR-ului.

20:15 Iulian Comanescu: De la lansarea B1. Sau ce-o fi ceea ce se întâmplă acum. Multe informaţii care se infirmă, presa îşi pierde răbdarea etc. [Între timp, data lansării pare bătută în cuie pe 17 martie.]

CARTEA LUI BRĂDUŢ E O CARTE PRACTICĂ?

20:16 Iulian Comanescu: Şi noi venim aici – şi la Editura Humanitas – cu ditamai cartea despre Facebook, care-i un fel de breloc în toată chestia asta. Repet, cazul pe care îl discutăm e unul cu elemente de succes.

20:16 Iulian Comanescu: Unde-i folosul societăţii?

20:16 Iulian Comanescu: E ca şi cum ai încerca să vinzi parfum într-o ţară în care e mare nevoie de săpun.

20:16 Iulian Comanescu: Nu cumva vorbim despre chestii din viitor?

20:17 Brăduţ Ulmanu: Adică la ce bun această carte, în condiţiile în care lumea nu ştie să facă nici PR clasic, ca să nu mai vorbim de social media?

20:17 Iulian Comanescu: Da.

20:17 Brăduţ Ulmanu: e un răspuns scurt şi un răspuns ceva mai lung

20:17 Brăduţ Ulmanu: Răspunsul foarte scurt — pentru că avem deja 3 milioane de conturi pe Facebook şi numărul lor creşte rapid în continuare

20:18 Brăduţ Ulmanu: Deci publicul e aici, foloseşte site-ul

20:18 Brăduţ Ulmanu: în paranteză trebuie spus că această carte nu e doar despre Facebook, chiar dacă se cheamă Cartea feţelor

20:18 Brăduţ Ulmanu: e despre social media şi despre modul în care social media ne influenţează sau chiar ne schimbă viaţa

20:18 Iulian Comanescu: Şi răspunsul lung?

20:19 Brăduţ Ulmanu: răspunsul lung pleacă de la cel scurt

20:19 Brăduţ Ulmanu: foarte multe companii au acum social media managers, sau angajează firme pentru asta

20:20 Brăduţ Ulmanu: e o chestiune de aritmetică — sunt milioane de oameni pe FB, trebuie să fim şi noi acolo, să-i prindem

20:20 Brăduţ Ulmanu: o serie întreagă de specialişti în blogging s-a reprofilat — specialişti în social media

20:20 Iulian Comanescu: Mai curând în State asta, cred.

20:21 Brăduţ Ulmanu: şi la noi — eu am văzut foarte multe bloguri cu sfaturi despre cum să reuşeşti în social media

20:21 Iulian Comanescu: Din punctul meu de vedere. Altora le poate folosi foarte bine.

20:21 Brăduţ Ulmanu: chiar astăzi citeam un articol explicativ despre cum funcţionează listele de prieteni pe Facebook — iar în comentarii oameni care îşi spuneau experţi mulţumeau pentru postare, pentru că ei nu cunoşteau lucrurile astea

20:22 Iulian Comanescu: A, bine, problema e că se şi tot schimbă butoanele alea…

20:22 Brăduţ Ulmanu: corect

20:22 Brăduţ Ulmanu: dar, revenind la scopul acestei cărţi

20:22 Brăduţ Ulmanu: ea nu e de tip “How to”, sau nu-şi propune asta, chiar dacă eu sunt convins că cei care o vor citi vor avea ce să înveţe din exemplele de acolo

20:22 Brăduţ Ulmanu: eu am pornit de la ideea că Facebook e un fenomen

20:23 Brăduţ Ulmanu: că jurnaliştii, comunicatorii profesionişti, politicienii se folosesc de social media

20:23 Brăduţ Ulmanu: că oamenii obişnuiţi se folosesc de social media

20:23 Brăduţ Ulmanu: că “eşti pe Facebook?” începe să înlocuiască “dă-mi numărul tău” sau “dă-mi e-mail-ul tău”

20:24 Brăduţ Ulmanu: că oamenii se căsătoresc datorită Facebook şi divorţează din cauza Facebook (ok, nu toţi)

20:24 Brăduţ Ulmanu: iar dacă nu se căsătoresc datorită Facebook, cel puţin Facebook ne spune că au făcut-o

20:24 Brăduţ Ulmanu: aşa cum am aflat eu despre tine că te-ai cununat
20:24 Iulian Comanescu: Chiar în agendă, dacă ai Android…

20:24 Iulian Comanescu: Mi s-a întâmplat ceva amuzant cu agenda. Lasă-mă să-ţi povestesc.

20:25 Iulian Comanescu: Aveam nevoie de nr. lui Alin Zăinescu.

20:25 Iulian Comanescu: Pentru o monitorizare, el are MediaIQ.

20:25 Brăduţ Ulmanu: aşa

20:25 Iulian Comanescu: Nu ştiam să am telefonul lui. Îi scriu pe mail: “Dă-mi numărul tău să te sun, am o treabă.”

20:26 Iulian Comanescu: Mai las şi pe Twitter parcă, nu mai ştiu.

20:26 Iulian Comanescu: Şi mă sună cineva şi când colo văd poza lui Alin Zăinescu cu numele şi numărul lui Alin Zăinescu, în telefon.

20:26 Iulian Comanescu: Mi-l dăduse Facebook, care se leagă la agenda de Android.

20:27 Brăduţ Ulmanu: ha ha ha. ca să termin explicaţia lungă, nu e vorba numai că Facebook e hot, că e o modă, că sunt atâţia oameni pe el

20:28 Brăduţ Ulmanu: nici măcar nu e vorba numai de faptul că o grămadă de oameni ar vrea să ştie mai multe despre social media

20:28 Brăduţ Ulmanu: e vorba în primul rând, cred eu, de faptul că ceva se schimbă fundamental în modul în care ne raportăm la ce e în jurul nostru

20:28 Brăduţ Ulmanu: exemplul tău e foarte bun în sensul ăsta

20:29 Brăduţ Ulmanu: uite, eu mă gândeam la un moment dat să-mi iau telefon

20:29 Brăduţ Ulmanu: am întrebat pe Facebook “to iphone or not to iphone?”

20:29 Brăduţ Ulmanu: am primit o grămadă de reacţii şi să ştii că au contat foarte mult

20:29 Brăduţ Ulmanu: pentru că astăzi ceea ce ne spun prietenii e mai important decât ceea ce ne spune mass media

20:29 Brăduţ Ulmanu: acum câţiva ani era altfel

20:29 Iulian Comanescu: Eu aş zice că morala fabulei cu Zăinescu e: “Nu datele de contact sunt o problemă în ziua de azi. Chestia e cum obţii atenţia.” Apropo de attention economy şi nu mai ştiu ce.

20:29 Brăduţ Ulmanu: absolut

20:30 Brăduţ Ulmanu: şi nu numai atenţia, ci şi încrederea

20:44 Brăduţ Ulmanu: e o carte pe care o citesc acum

20:44 Brăduţ Ulmanu: scrisă de un tip din ăsta vizionar care a avut mare succes în afaceri

20:44 Brăduţ Ulmanu: Gary Vaynerchuk

20:44 Brăduţ Ulmanu: The Thank You Economy

20:45 Brăduţ Ulmanu: el spune că social media nu e un alt canal, e un alt mod de viaţă

20:45 Brăduţ Ulmanu: pentru că în loc să ascultăm pasivi ce ne spun alţii, discutăm, acţionăm

20:45 Brăduţ Ulmanu: consumăm altfel

20:46 Brăduţ Ulmanu: de aia internetul nu e TV şi Facebook nu e TV

20:46 Brăduţ Ulmanu: mass media nu creează discuţie, creează iluzia unei discuţii

20:46 Brăduţ Ulmanu: nu există feedback decât în mică măsură

20:46 Brăduţ Ulmanu: social media înseamnă o conversaţie între trei sau mai mulţi indivizi

20:46 Iulian Comanescu: Nu ştiu dacă ceea ce… experţii numesc “conversaţie” e tocmai conversaţie.

20:46 Iulian Comanescu: E ceva mai mult de-atât.

20:46 Brăduţ Ulmanu: absolut

20:46 Iulian Comanescu: Fiindcă majoritatea faptelor sunt vorbe pe internet.

20:47 Iulian Comanescu: E un spaţiu care şi-a pierdut măsurabilitatea, zice Baudrillard.

20:47 Brăduţ Ulmanu: eu am simplificat lucrurile la maximum

20:47 Brăduţ Ulmanu: de exemplu, masa de seară

20:47 Brăduţ Ulmanu: masa de seară e un suport

20:47 Brăduţ Ulmanu: este cadrul în care ne potolim foamea

20:47 Brăduţ Ulmanu: dar este şi un eveniment, o conversaţie, un loc pentru schimbul de informaţii

20:48 Brăduţ Ulmanu: ocazia cu care povesteşti consoartei ce ai făcut peste zi

Post your thoughts