ymterviu.041.1: Brăduț Ulmanu și cartea lui despre Facebook

20:00 Iulian Comanescu: Gata, îi dăm drumul?

20:00 Brăduț Ulmanu: ready when you are

20:01 Iulian Comanescu: Stai o sec să trag cu juma de ochi la B1.

{Cât trag cu ochiul, voi aflați că am dezgropat ideea de ymterviu pentru ca să vorbim de volumul pe care îl pregătește Brăduț Ulmanu (Jurnalismonline.ro) pentru Editura “Humanitas”, titlu de lucru Cartea fețelor. Cartea urmează să apară în Spații publice, seria coordonată de Radu Gârmacea și al dumneavoastră umil, care a scos acolo acum aproape doi ani Cum să devii un Nimeni.

Mai jos e prima parte a discuției.}

20:01 Brăduț Ulmanu: putem amâna dk vrei, no problem

20:01 Iulian Comanescu: Nu

20:01 Brăduț Ulmanu: ok

20:02 Iulian Comanescu: Gata.

20:03 Iulian Comanescu: Adică mă rog.

20:03 Brăduț Ulmanu: asa

20:03 Brăduț Ulmanu: pai ne intrerupem cand vrei tu, asta e avantajul la discutiile astea

20:03 Iulian Comanescu: Ei, nu mai e nimic de văzut, sunt niște știri gen head-uri. Pachetul grafic e interesant, dar cam în stadiul de schiță. Nu înțeleg de ce au intrat cu astea. [Discuția a început luni, 7 martie. B 1 ar urma să se lanseze pe bune pe 17 martie.]

Stirile B1

Știrile B1 TV

20:03 Brăduț Ulmanu: e relansarea?

20:03 Iulian Comanescu: Un fel de.

20:04 Iulian Comanescu: Hai să-ncepem așa. Ce-ai fi făcut pe Facebook cu o relansare gen B1?

20:04 Iulian Comanescu: Ca să legăm tema ymterviului de ceea ce nu ne lasă să-l facem

20:04 Brăduț Ulmanu: în primul rând trebuia început din timp

20:05 Brăduț Ulmanu: văd că pe FB sunt mai multe pagini cu B1 TV

20:06 Brăduț Ulmanu: cea care pare pe bune e neactualizată din iulie

20:06 Brăduț Ulmanu: inconsistența și inconsecvența se plătesc în social media

20:06 Brăduț Ulmanu: nu poți să fii pe FB și să nu fii pe FB

20:07 Brăduț Ulmanu: Apoi, aș fi lansat pagini separate pentru emisiunile mari

20:07 Brăduț Ulmanu: e un trend, se vede la Guardian, la New York Times

20:07 Brăduț Ulmanu: fiecare secțiune are libertatea să-și creeze pagină, pe lângă pagina mare a publicației

20:08 Brăduț Ulmanu: și, desigur, oamenii-cheie, “vedetele” trebuie să aibă și ei pagini, în care să comunice consistent

20:08 Iulian Comanescu: De ce fac asta?

20:08 Brăduț Ulmanu: pentru că astăzi nici o instituție media nu mai ajunge la public pe un singur canal

20:08 Brăduț Ulmanu: pentru că oamenii au preferințe diferite și gusturi diferite și accesează informațiile și divertismentul în mod diferit

20:09 Brăduț Ulmanu: nu numai de la persoană la persoană

20:09 Brăduț Ulmanu: dar chiar și aceeași persoană se folosește de mai multe instrumente pentru informare de-a lungul unei zile

20:10 Brăduț Ulmanu: iar un canal generalist — vorbim de comunicarea prin Facebook — riscă, prin disiparea informației, să mă facă să trec cu vederea lucruri care altminteri m-ar interesa

20:11 Iulian Comanescu: E logic ce spui tu. Dar în practică știi ce se-ntâmplă?

20:11 Iulian Comanescu: Există pagina aia pe care e formația Azur la Nașul, cu celebra manea Prințișorul.

20:11 Iulian Comanescu: Și după aia ceva de astrologie. [Ulterior, cineva a făcut curățenie, așa cum se poate vedea la linkul de mai sus. Foarte bine.]

20:11 Brăduț Ulmanu: păi tocmai

20:11 Iulian Comanescu: Pe comunicare clasică, PR adică, au apărut o mulțime de chestii, chestii care se tot infirmă.

20:12 Brăduț Ulmanu: adică?

20:12 Iulian Comanescu: De genul Bahmuțeanu face un show.

20:12 Iulian Comanescu: În access. Voiau ceva gen Măruță, Mădălin Ionescu, Simona Gherghe.

20:12 Brăduț Ulmanu: deci avem de-a face cu probleme instituționale

20:12 Iulian Comanescu: Da.

20:13 Iulian Comanescu: B1 e un studiu de caz bun știi de ce?

20:13 Iulian Comanescu: Fiindcă am zis că proiectul are elemente promițătoare în el și mențin afirmația. Sper să nu își creeze singuri o criză de comunicare.

20:13 Iulian Comanescu: Fiindcă azi am vorbit cel puțin cu o ziaristă care era deja contrariată de schimbările pe care le tot face B1, din acest motiv.

20:13 Brăduț Ulmanu: problema cu social media este că instrumente gen Facebook nu prea pot fi folosite pentru a face din rahat bici, dacă îmi scuzi franceza

20:13 Iulian Comanescu: Ok.

20:15 Iulian Comanescu: Dar problema cu Facebook-ul e alta. În România scârțâie niște chestii elementare în materie de comunicare. Am dat exemplul PR-ului.

20:15 Iulian Comanescu: De la lansarea B1. Sau ce-o fi ceea ce se întâmplă acum. Multe informații care se infirmă, presa își pierde răbdarea etc. [Între timp, data lansării pare bătută în cuie pe 17 martie.]

CARTEA LUI BRĂDUȚ E O CARTE PRACTICĂ?

20:16 Iulian Comanescu: Și noi venim aici – și la Editura Humanitas – cu ditamai cartea despre Facebook, care-i un fel de breloc în toată chestia asta. Repet, cazul pe care îl discutăm e unul cu elemente de succes.

20:16 Iulian Comanescu: Unde-i folosul societății?

20:16 Iulian Comanescu: E ca și cum ai încerca să vinzi parfum într-o țară în care e mare nevoie de săpun.

20:16 Iulian Comanescu: Nu cumva vorbim despre chestii din viitor?

20:17 Brăduț Ulmanu: Adică la ce bun această carte, în condițiile în care lumea nu știe să facă nici PR clasic, ca să nu mai vorbim de social media?

20:17 Iulian Comanescu: Da.

20:17 Brăduț Ulmanu: e un răspuns scurt și un răspuns ceva mai lung

20:17 Brăduț Ulmanu: Răspunsul foarte scurt — pentru că avem deja 3 milioane de conturi pe Facebook și numărul lor crește rapid în continuare

20:18 Brăduț Ulmanu: Deci publicul e aici, folosește site-ul

20:18 Brăduț Ulmanu: în paranteză trebuie spus că această carte nu e doar despre Facebook, chiar dacă se cheamă Cartea fețelor

20:18 Brăduț Ulmanu: e despre social media și despre modul în care social media ne influențează sau chiar ne schimbă viața

20:18 Iulian Comanescu: Și răspunsul lung?

20:19 Brăduț Ulmanu: răspunsul lung pleacă de la cel scurt

20:19 Brăduț Ulmanu: foarte multe companii au acum social media managers, sau angajează firme pentru asta

20:20 Brăduț Ulmanu: e o chestiune de aritmetică — sunt milioane de oameni pe FB, trebuie să fim și noi acolo, să-i prindem

20:20 Brăduț Ulmanu: o serie întreagă de specialiști în blogging s-a reprofilat — specialiști în social media

20:20 Iulian Comanescu: Mai curând în State asta, cred.

20:21 Brăduț Ulmanu: și la noi — eu am văzut foarte multe bloguri cu sfaturi despre cum să reușești în social media

20:21 Iulian Comanescu: Din punctul meu de vedere. Altora le poate folosi foarte bine.

20:21 Brăduț Ulmanu: chiar astăzi citeam un articol explicativ despre cum funcționează listele de prieteni pe Facebook — iar în comentarii oameni care își spuneau experți mulțumeau pentru postare, pentru că ei nu cunoșteau lucrurile astea

20:22 Iulian Comanescu: A, bine, problema e că se și tot schimbă butoanele alea…

20:22 Brăduț Ulmanu: corect

20:22 Brăduț Ulmanu: dar, revenind la scopul acestei cărți

20:22 Brăduț Ulmanu: ea nu e de tip “How to”, sau nu-și propune asta, chiar dacă eu sunt convins că cei care o vor citi vor avea ce să învețe din exemplele de acolo

20:22 Brăduț Ulmanu: eu am pornit de la ideea că Facebook e un fenomen

20:23 Brăduț Ulmanu: că jurnaliștii, comunicatorii profesioniști, politicienii se folosesc de social media

20:23 Brăduț Ulmanu: că oamenii obișnuiți se folosesc de social media

20:23 Brăduț Ulmanu: că “ești pe Facebook?” începe să înlocuiască “dă-mi numărul tău” sau “dă-mi e-mail-ul tău”

20:24 Brăduț Ulmanu: că oamenii se căsătoresc datorită Facebook și divorțează din cauza Facebook (ok, nu toți)

20:24 Brăduț Ulmanu: iar dacă nu se căsătoresc datorită Facebook, cel puțin Facebook ne spune că au făcut-o

20:24 Brăduț Ulmanu: așa cum am aflat eu despre tine că te-ai cununat
20:24 Iulian Comanescu: Chiar în agendă, dacă ai Android…

20:24 Iulian Comanescu: Mi s-a întâmplat ceva amuzant cu agenda. Lasă-mă să-ți povestesc.

20:25 Iulian Comanescu: Aveam nevoie de nr. lui Alin Zăinescu.

20:25 Iulian Comanescu: Pentru o monitorizare, el are MediaIQ.

20:25 Brăduț Ulmanu: așa

20:25 Iulian Comanescu: Nu știam să am telefonul lui. Îi scriu pe mail: “Dă-mi numărul tău să te sun, am o treabă.”

20:26 Iulian Comanescu: Mai las și pe Twitter parcă, nu mai știu.

20:26 Iulian Comanescu: Și mă sună cineva și când colo văd poza lui Alin Zăinescu cu numele și numărul lui Alin Zăinescu, în telefon.

20:26 Iulian Comanescu: Mi-l dăduse Facebook, care se leagă la agenda de Android.

20:27 Brăduț Ulmanu: ha ha ha. ca să termin explicația lungă, nu e vorba numai că Facebook e hot, că e o modă, că sunt atâția oameni pe el

20:28 Brăduț Ulmanu: nici măcar nu e vorba numai de faptul că o grămadă de oameni ar vrea să știe mai multe despre social media

20:28 Brăduț Ulmanu: e vorba în primul rând, cred eu, de faptul că ceva se schimbă fundamental în modul în care ne raportăm la ce e în jurul nostru

20:28 Brăduț Ulmanu: exemplul tău e foarte bun în sensul ăsta

20:29 Brăduț Ulmanu: uite, eu mă gândeam la un moment dat să-mi iau telefon

20:29 Brăduț Ulmanu: am întrebat pe Facebook “to iphone or not to iphone?”

20:29 Brăduț Ulmanu: am primit o grămadă de reacții și să știi că au contat foarte mult

20:29 Brăduț Ulmanu: pentru că astăzi ceea ce ne spun prietenii e mai important decât ceea ce ne spune mass media

20:29 Brăduț Ulmanu: acum câțiva ani era altfel

20:29 Iulian Comanescu: Eu aș zice că morala fabulei cu Zăinescu e: “Nu datele de contact sunt o problemă în ziua de azi. Chestia e cum obții atenția.” Apropo de attention economy și nu mai știu ce.

20:29 Brăduț Ulmanu: absolut

20:30 Brăduț Ulmanu: și nu numai atenția, ci și încrederea

20:44 Brăduț Ulmanu: e o carte pe care o citesc acum

20:44 Brăduț Ulmanu: scrisă de un tip din ăsta vizionar care a avut mare succes în afaceri

20:44 Brăduț Ulmanu: Gary Vaynerchuk

20:44 Brăduț Ulmanu: The Thank You Economy

20:45 Brăduț Ulmanu: el spune că social media nu e un alt canal, e un alt mod de viață

20:45 Brăduț Ulmanu: pentru că în loc să ascultăm pasivi ce ne spun alții, discutăm, acționăm

20:45 Brăduț Ulmanu: consumăm altfel

20:46 Brăduț Ulmanu: de aia internetul nu e TV și Facebook nu e TV

20:46 Brăduț Ulmanu: mass media nu creează discuție, creează iluzia unei discuții

20:46 Brăduț Ulmanu: nu există feedback decât în mică măsură

20:46 Brăduț Ulmanu: social media înseamnă o conversație între trei sau mai mulți indivizi

20:46 Iulian Comanescu: Nu știu dacă ceea ce… experții numesc “conversație” e tocmai conversație.

20:46 Iulian Comanescu: E ceva mai mult de-atât.

20:46 Brăduț Ulmanu: absolut

20:46 Iulian Comanescu: Fiindcă majoritatea faptelor sunt vorbe pe internet.

20:47 Iulian Comanescu: E un spațiu care și-a pierdut măsurabilitatea, zice Baudrillard.

20:47 Brăduț Ulmanu: eu am simplificat lucrurile la maximum

20:47 Brăduț Ulmanu: de exemplu, masa de seară

20:47 Brăduț Ulmanu: masa de seară e un suport

20:47 Brăduț Ulmanu: este cadrul în care ne potolim foamea

20:47 Brăduț Ulmanu: dar este și un eveniment, o conversație, un loc pentru schimbul de informații

20:48 Brăduț Ulmanu: ocazia cu care povestești consoartei ce ai făcut peste zi

2 thoughts on “ymterviu.041.1: Brăduț Ulmanu și cartea lui despre Facebook”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *