Yes, we link! (Manifestul jurnaliștilor danezi)

Problema “print versus on-line” sau “classic versus new media” se reduce într-o oarecare măsură la politica de linkuri pe care o duce fiecare. Principiile sunt cunoscute de pe la Jakob Nielsen, dar practica e cu totul alta. Doi jurnaliști on-line danezi, Kim Elmose (Politiken.dk) și Lars K. Jensen (Ekstrabladet.dk), au lansat un manifest foarte interesant și pentru modul cum se desfășoară lucrurile în România:

Prima lege Vom face link-uri la sursele datelor folosite în produsele noastre jurnalistice. Dacă am citit, văzut sau auzit informații noi și importante pe un site extern – de pildă despre companii, oameni sau studii – vom crea un link.

A doua lege Vom crea linkuri directe și precise către informația din site-uri externe. În acest mod ne vom sluji mai bine cititorii, decât trimițând la frontpage-ul site-ului respectiv.

A treia lege Vom fi preciși atunci când vom da informații despre locul unde duce un link: cine a produs informația respectivă și când. Cititorii trebuie să știe unde îi duce un link.

A patra lege Considerăm că un articol constând în linkuri precise către informații care reprezintă diferite puncte de vedere asupra unei chestiuni este un produs jurnalistic.

A cincea lege Suntem deschiși către linkurile LA site-urile noastre de informație pentru că ne dorim să facem parte din ecosistemul integrat al web-ului.

A șasea lege Aspirăm către posibilitatea ca alte site-uri să realizeze linkuri directe către articolele noastre cu ușurință.

Sursa.

Cum se pune problema în România? Dinspre presa clasică, pare o discuție despre îngeri și vârful acului, dar e evident că nu e așa. Există diferite filozofii mai mult sau mai puțin mercantile – și mai mult sau mai puțin conștientizate ca atare – asupra modului cum se fac aceste linkuri, dar un pic înspăimântător pentru marile site-uri de presă clasică de la noi e faptul că adresele de web moștenite din ediția de print și alte tipuri de linkuri sunt foarte rar active. Că blogurile românești sunt destul de rar citate ca sursă – și în edițiile tipărite, și pe internet – e de asemeni un lucru cunoscut. A mai făcut vâlvă modul cum GSP.ro călca la începuturi pe bec, trimițând userii pe Stelisti.ro sau Violamania.ro fără avertizare.

Constituția și legea drepturilor de autor lămuresc destul de bine problema legală a atribuirii informației: știrile propriu-zise (și nu forma de redactare) nu sunt obiectul drepturilor de autor. Rămâne doar un pic de fine-tuning care ține de meserie. La fel cum atribuirea unei informații dă credibilitate, un link bine făcut (considerentele de pe vremuri ale lui Jakob Nielsen se regăsesc în manifestul danezilor) dă în plus ușurință de navigare. Răspunsul meschin la problemă e cel care te “scoate din ecosistem” și se rezumă la: “plimbă cititorul cât mai mult în paginile tale și nu-l lăsa să iasă”. Totuși, e destul de clar că dorințele cititorului vin primele: s-a observat, de pildă, că un site ca DrudgeReport funcționează foarte bine, deși e aproape plin de linkuri externe. Eu aș adăuga Aldaily.com.

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

3 thoughts on “Yes, we link! (Manifestul jurnaliștilor danezi)”

  1. Sunt reguli vechi, dar trebuie readuse în atenție periodic. Nici o regulă a lui Nielsen nu are șanse în România. Dacă ar auzi web designerii noștri că este indicat să eviți fișierele Flash în site-uri, pentru sporirea lizibilității, s-ar cruci.

  2. @George

    Partea proasta este ca nu web designerii decid 100% cum va arata site-ul. Vin tot felul de clienti care dicteaza dupa cum viseaza. In majoritatea agentiilor web exista o tensiune intre client, web designer si programator. Clientul este pictorul fara talent care vrea ceva (nu se stie exact ce, dar care intotdeauna va suporta o mie de modificari) cat mai colorat, web designerul incearca sa faca ceva logic si estetic din ce spune clientul, iar programatorul este cel care se loveste de cele mai multe ori de problemele tehnice cauzate de “comenzile” si modificarile celorlalti. Cam asta se intampla in web making-ul din Romanica…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *