Yes, we link! (Manifestul jurnaliştilor danezi)

Problema “print versus on-line” sau “classic versus new media” se reduce într-o oarecare măsură la politica de linkuri pe care o duce fiecare. Principiile sunt cunoscute de pe la Jakob Nielsen, dar practica e cu totul alta. Doi jurnalişti on-line danezi, Kim Elmose (Politiken.dk) şi Lars K. Jensen (Ekstrabladet.dk), au lansat un manifest foarte interesant şi pentru modul cum se desfăşoară lucrurile în România:

Prima lege Vom face link-uri la sursele datelor folosite în produsele noastre jurnalistice. Dacă am citit, văzut sau auzit informaţii noi şi importante pe un site extern – de pildă despre companii, oameni sau studii – vom crea un link.

A doua lege Vom crea linkuri directe şi precise către informaţia din site-uri externe. În acest mod ne vom sluji mai bine cititorii, decât trimiţând la frontpage-ul site-ului respectiv.

A treia lege Vom fi precişi atunci când vom da informaţii despre locul unde duce un link: cine a produs informaţia respectivă şi când. Cititorii trebuie să ştie unde îi duce un link.

A patra lege Considerăm că un articol constând în linkuri precise către informaţii care reprezintă diferite puncte de vedere asupra unei chestiuni este un produs jurnalistic.

A cincea lege Suntem deschişi către linkurile LA site-urile noastre de informaţie pentru că ne dorim să facem parte din ecosistemul integrat al web-ului.

A şasea lege Aspirăm către posibilitatea ca alte site-uri să realizeze linkuri directe către articolele noastre cu uşurinţă.

Sursa.

Cum se pune problema în România? Dinspre presa clasică, pare o discuţie despre îngeri şi vârful acului, dar e evident că nu e aşa. Există diferite filozofii mai mult sau mai puţin mercantile – şi mai mult sau mai puţin conştientizate ca atare – asupra modului cum se fac aceste linkuri, dar un pic înspăimântător pentru marile site-uri de presă clasică de la noi e faptul că adresele de web moştenite din ediţia de print şi alte tipuri de linkuri sunt foarte rar active. Că blogurile româneşti sunt destul de rar citate ca sursă – şi în ediţiile tipărite, şi pe internet – e de asemeni un lucru cunoscut. A mai făcut vâlvă modul cum GSP.ro călca la începuturi pe bec, trimiţând userii pe Stelisti.ro sau Violamania.ro fără avertizare.

Constituţia şi legea drepturilor de autor lămuresc destul de bine problema legală a atribuirii informaţiei: ştirile propriu-zise (şi nu forma de redactare) nu sunt obiectul drepturilor de autor. Rămâne doar un pic de fine-tuning care ţine de meserie. La fel cum atribuirea unei informaţii dă credibilitate, un link bine făcut (considerentele de pe vremuri ale lui Jakob Nielsen se regăsesc în manifestul danezilor) dă în plus uşurinţă de navigare. Răspunsul meschin la problemă e cel care te “scoate din ecosistem” şi se rezumă la: “plimbă cititorul cât mai mult în paginile tale şi nu-l lăsa să iasă”. Totuşi, e destul de clar că dorinţele cititorului vin primele: s-a observat, de pildă, că un site ca DrudgeReport funcţionează foarte bine, deşi e aproape plin de linkuri externe. Eu aş adăuga Aldaily.com.

  1. supastar Reply

    de ce nu adoptati aceleasi politici si pe intreg hotnews-ul?

  2. George Hari Popescu Reply

    Sunt reguli vechi, dar trebuie readuse în atenţie periodic. Nici o regulă a lui Nielsen nu are şanse în România. Dacă ar auzi web designerii noştri că este indicat să eviţi fişierele Flash în site-uri, pentru sporirea lizibilităţii, s-ar cruci.

  3. Mika Reply

    @George

    Partea proasta este ca nu web designerii decid 100% cum va arata site-ul. Vin tot felul de clienti care dicteaza dupa cum viseaza. In majoritatea agentiilor web exista o tensiune intre client, web designer si programator. Clientul este pictorul fara talent care vrea ceva (nu se stie exact ce, dar care intotdeauna va suporta o mie de modificari) cat mai colorat, web designerul incearca sa faca ceva logic si estetic din ce spune clientul, iar programatorul este cel care se loveste de cele mai multe ori de problemele tehnice cauzate de “comenzile” si modificarile celorlalti. Cam asta se intampla in web making-ul din Romanica…

Post your thoughts