Voiculescu & Ringier: fumul de la EVZ și focul de la GSP-ProSport

Acum vreo lună, Dan Voiculescu a făcut niște valuri cu un interviu 2+1 acordat Ioanei Lupea și lui Răzvan Ionescu, în “Evenimentul zilei”. Voiculescu spunea acolo nici mai mult, nici mai puțin decât că ar vrea “Evenimentul zilei” și că a avut discuții cu Michael Ringier la Viena. O sursă Ringier – și una bună – îmi spune că e ca-n bancul cu Radio Erevan, compozitorul Haciaturian și Volga. E adevărat că Voiculescu s-a întâlnit cu Ringier la Viena, dar obiectul discuției nu a fost EVZ, ci concurența între “Pro Sport” și “Gazeta Sporturilor”. Așa cum lumea știe deja prin piață, cele două ziare au o problemă comună: prețul foarte mic, care nu lasă loc de bugete de dezvoltare. Aici s-a ajuns printr-o politică de dumping, iar revenirea la prețuri mai normale ar crea fonduri pentru ceea ce în ultimă instanță e un jurnalism sportiv mai răsărit.

UPDATE 1: Gusti și Tolontan, de la GSP, confirmă informația de bază, iar Cătălin spune că din câte știe nu s-a ajuns la o înțelegere. Citiți în subsol nuanțările celor doi, care, pentru cine nu știe, sunt directorul executiv și redactorul-șef de la “Gazeta Sporturilor”. Sunt curios dacă Dorin Chioțea de la “Pro Sport” intră aici. Dacă da, ne poate face un semn cu mânuțele-alea două?

Acuma vă întrebați probabil de ce persistă zvonul Voiculescu-Evenimentul pe piață. Putem merge la cine are interes să-l răspândească, cu un oarecare grad de probabilitate. Primul e chiar Voiculescu, pentru care intențiile de a achiziționa EVZ reprezintă un soi de bilă albă, la fel cum în trustul lui de presă se anunțau încă două televiziuni și un ziar până la sfârșitul anului trecut, ziare și televiziuni din care n-am văzut nici măcar logo-ul sau mira până acum. Un al doilea răspândac vine din zona unui ziar care se pretinde quality, dar are probleme de tiraj și credibilitate și a încercat acum vreo două săptămâni să facă trafic cu două ființe umane de la EVZ, psalmodiindu-le un poem care ar putea fi numit: “Umbra lui Felix. La Taverna Sârbului”. Ca să vă mai dau un indiciu: din inițialele celor două ființe umane se obține o altă cârciumă. A, și cântăreața era cheală.

UPDATE 2: Unul din participanții la întâlnire spune despre cântăreața cheală că a prestat recitativul in petto și numai ca răspuns la o întrebare. Deci poate-am fost rău cu ea, cu cântăreața. Sau a fost sursa mea.

Fragmentul cu pricina, din interviul Ioanei Lupea și al lui Răzvan Ionescu:

IMPERIUL MEDIA

“Am avut discutii cu Michael Ringier”

R.I.: Va e teama de Vintu si de Patriciu, ca si competitori pe piata media ?

Nu.

R.I.: Vintu are o televiziune de nisa care are audienta mai mare ca Antena 3.

Nu cred! Acum sunt cap la cap.

R.I.: Si investesc amandoi mai multi bani decat ati facut-o dumneavoastra, vizibil cel putin.

Eu cheltuiesc banul foarte greu, eu nu arunc cu banii, pentru ca banii la mine au fost munciti, dolar cu dolar, leu cu leu. Faptul ca ei investesc sume exagerat de mari, creeaza doua probleme.

In primul rand, creeaza o perturbare a pietei muncii pe segmentul respectiv, pentru ca in cele mai multe cazuri este si o politica de destabilizare a competitorului, dupa care ii da afara pe angajati sau le scade salariul.

Lucruri urate, care nu se fac cu oamenii. Din fericire pentru noi, industria asta este o industrie fara materie prima, nu cumperi otel sa il bagi in laminor si sa obtii tabla.

I.L.: Dar au cumparat multa materie cenusie.

Lui Dinu Patriciu i-am spus ca arunca banii pe fereastra. El a crezut ca i-am spus-o pentru ca imi devine competitor.

R.I.: Ce planuri aveti cu grupul de media? Exista posibilitatea sa-l vindeti daca vine un grup mare? Ati avut negocieri?

Am avut si avem cereri. Am avut discutii si cu grupul Ringier (n.r. – compania elvetiana care editeaza si “Evenimentul zilei”).

R.I.: Ne puteti spune mai multe despre aceste discutii?

Nu, am vorbit direct cu Michael Ringier si nu am voie sa vorbesc, discutiile sunt confidentiale. Am facut o oferta… (n.r. – rade). Pot sa va spun ca grupul media va inchide anul foarte bine. Are vreo 30 de milioane de euro profit curat.

E contraproductiv sa vinzi o gaina de aur care iti aduce 30 de milioane. Trebuie sa o vinzi cu cel putin un miliard ca sa dormi linistit ca nu ai facut o afacere proasta. Un miliard nu are chiar oricine sa puna jos…

I.L.: Vintu?

N-are, n-are!

R.I.: Unde v-ati intalnit cu Michael Ringier, la Bucuresti sau la Zürich?

La Viena.

R.I.: Ati facut o oferta prea mica pentru Ringier Romania?

Exista o regula. Cand negocierile sunt in desfasurare, nu se discuta despre ele. Cand se vor incheia, veti primi comunicate despre cine ce a cumparat si cu cat, daca se poate. Pentru ca sunt firme private, Grivco si Ringier nu au nicio o obligatie sa spuna cat au vandut si au cumparat.

I.L.: Sunteti nemultumit cand va critica “Jurnalul National”?

Nu sunt nemultumit. Daca vine unu si ma injura in ziarul meu si ma face in toate felurile, cum a facut ala din America, Dorin Tudoran, e jenant. Deocamdata, Tudoran nu a mai scris la “Jurnalul National” si ma bucur sa va spun ca nu a scazut tirajul.

I.L.: Dar daca nu ar mai scrie Cristoiu?

Sunt sigur ca ar merge tot asa.

Presa e o marfa speciala, cu reguli speciale. Patriciu si Vintu nu vor avea succes.

MOGULUL

“Antena 1 a fost si imi va fi prietenoasa”

R.I.: Daca Antena 1 ar fi fost a lui Rupert Murdoch din 2001, credeti ca Partidul Conservator ar mai fi fost astazi in parlament?

Definitiv, da! Partidul Conservator a intrat in parlament pe forte proprii si nu bagat de PSD, pe baza rezultatelor de la alegerile locale. E ca si cand am spune ca PNL a bagat PD in parlament sau invers.

Pot sa va confirm ca negocierile pe care le-am avut cu PSD nu au adus in discutii negocierea comportamentului Antenei 1. Antena 1 a fost, este si imi va fi intotdeauna prietenoasa.

Exista o nota de firesc in tot ceea ce se intampla. Nu putem face abstractie ca am format un trust de presa in Romania. Primul, cel mai puternic si singurul romanesc ce a rezistat competitiei internationale.

16 thoughts on “Voiculescu & Ringier: fumul de la EVZ și focul de la GSP-ProSport”

  1. Exista lucruri care se pot spune si lucruri care nu le pot declara decit oameni de la alt nivel. Eu fac citeva precizari:
    1. Discutiile au pornit, intr-adevar, de la ProSport – GSP, dar nu Intact a fost cel care le-a initiat. Absolut sigur! Dintr-un motiv simplu. Intact nu are o problema. GSP a fost pe profit, mic, in 2005 si este pe profit, semnificativ, la finalul lui 2006. Rezultatul financiar al GSP pe 2006 va fi de plus 700.000 de euro. Dupa depunerea bilantului contabil va deveni public. De partea cealalta, ProSport pierde bani in fiecare an din 2003 incoace si acesta a fost punctul de plecare al discutiei.
    2. Dialogul nu a vizat o coordonare a politicilor comerciale (interzisa oricum prin lege), ci un alt tip de intelegere, mai radicala. Nu pot dezvalui natura negocierilor.
    3. Cind Ringier a pornit razboiul preturilor a gresit din multe puncte de vedere. Daca lasi pretul sa decida, creezi o problema nu doar competitorului, ci intregii piete. Inclusiv tie. Din pacate pentru Ringier, miscarea n-a iesit si ProSport e tot pe pierdere. Mare!
    4. Nu detin decit informatii pina la nivelul meu de decizie, dar, din cite stiu eu, discutiile n-au avut finalitate si in acest moment nu sint active.
    5. Preluarea Evenimentului Zilei de catre Intact mi se pare improbabila. Grupul are un ziar, in aceeasi categorie, Jurnalul National, mai bine plasat ca tiraj si ca audienta decit Evenimentul Zilei. Dar asta nu inseamna ca, daca exista discutii, eu ar trebui sa stiu. N-ar trebui si nu stiu.

  2. Gusti si Cătălin: Vă mulțumesc pentru că ne-ați spus ce știți și ce puteți spune. Nici eu, nici sursa mea nu sugeram un cartel economic, ca să fie năpăstuiți suporterii sportivi. Ci doar un gentlemen agreement cu privire la o politică rezonabilă de preț, ceea ce nu înseamna 5 RON ziarul de sport sau mai știu eu ce. Poate că la asta s-a ajuns, dacă “înțelegerea mai radicală” cade. Eu nu vă doresc decât succes, cu toate ricanările mele cu privire la fotbal și presa sportiva 🙂

  3. Am scris un comentariu in postul intial in care spuneam ca unul din motivele intalnirii a fost tocmai razboiul preturilor. Din ziare care vindeau la 8,000 lei copia (la ziare de sport) iar cele generaliste erau 6,000, Gazeta si Prosport s-au dus inspre 5,000 si 5,500 in conditiile in care generalistele au urcat spre 10,000. Asa ca macar o intuitie de anul trecut mi s-a confirmat. Restul afirmatiilor, PR-uri si piruete politice, corporatiste sau de business. Dar asta e viata.

  4. Iulian, stai linistit, nici Chiotea, nici alti colegi de la ProSport nu-ti citesc site-ul, deci nu astepta in van un raspuns. daca il doresti, solicita-l, simplu.
    Doi la mina, nici nu stiu cum te astepti sa te citeasca, de vreme ce tu, pina in ziua de azi, cred ca ai citat si ai facut referiri de 100 de ori la blogurile si parerile lui Gusti, Tolo samd. Ar fi bine sa afli ca inca de anul trecut la ProSport exista niste bloguri foarte cautate, numai unul dintre ele, avind, ca sa-ti dau un exemplu, in luna decembrie, aproape 50.000 de accesari…

  5. Pro Sport: Păi răspunsul l-am solicitat și îl aștept, dar în locul lui a venit un scorțos “Nu te citesc”. Într-adevăr, nu m-am prea ocupat de voi, dar motivele sunt destul de multe și temeinice.

    1. Blogurile Pro Sport au apărut în decembrie, adică DUPĂ cele ale Gazetei, ceea ce situează ca și în alte dăți ziarul vostru în siajul acesteia. Nu prea aveam o noutate asupra căreia să mă concentrez.

    2. Nu mă pricep la fotbal și sport în general, mă pricep la media. Cu Tolontan și Gusti am interacționat pe tematica asta și uite-așa s-au creat canalele de comunicare între noi. Se întâmplă să vorbesc și de sport, dar în general implicit.

    3. Nu sunt redacție, ci un simplu cetățean. Acum începem să consturim o comunitate mai armonioasă aici, cu diverși oameni care au interese în diferite puncte. Ceea ce înseamnă că nu pot cerceta și reflecta tot ce se întâmplă pe Internet sau în afara lui. Că, la limită, totul e comunicare, nu?

    4. Asta se leagă cu 3: Ringier nu are o comunicare bună. Atunci când mi s-a propus ceva interesant, am dat. Vezi Blogurile “Compact”. Însă, de pildă, Unica și-a relansat site-ul, cred că undeva, în decembrie, și are și bloguri. Am dat singur peste știre. De ce nu dați semnale către Adela, PR-ul vostru, atunci când se întâmplă ceva? Nu e o chestiune de orgoliu personal, ci de lipsă de timp.

    Prin urmare, eu aș zice să folosiți oportunitățile de comunicare pe care vi le ofer eu. Sau alții – că nu-s buricul pământului. Aveți o reputație mult prea mică față de tiraj, în definitiv v-ați plasat puțin peste mediatizata Gazetă, nu? Credeți că e o conspirație împotriva voastră, din care fac parte eu, ca și alții? Fără nici un fel de dușmănie, sfatul meu e să vă gândiți ce ați putea face ca să vă comunicați mai bine.

  6. Daca tot e rost de publicitate gratuita, imi promovez si io site-ul… deocamdata e in lucru, dar e o stire acolo care te-ar putea interesa 🙂

  7. Lucian: E destul de trist că ai înțeles asta și e la fel de trist că genul ăsta de înțelegere vine de la un om de la Pro Sport. Faptul că aștept informații de diferite tipuri nu înseamnă că aici e o platformă pentru reclamă. Există o diferență între PR/comunicare, și advertising, asta poate să-ți spună orice începător.

    Ceea ce ai făcut tu nu e nici PR, nici reclamă, ci spam.

    Prin urmare, rog “Pro Sportul” care intră aici să se comporte la nivelul discuției. Altfel, nu face decât să-și accentueze problema de brand pe care o are.

  8. Mama, nu mai poate lumea glumi… Ok, scuze ca m-am bagat in seama, am vrut sa mai destind atmosfera. Te rog sa stergi amandoua mesajele ca sa nu te spam-ui prea mult 😉

    Mersi

  9. Lucian: Ai dreptate, e și vina mea, că eram supărat pe faptul că am arătat o deschidere și “Pro Sport” de mai sus n-a înțeles nimic. Dar hai să nu mai facem glume în doi peri. O să mă uit la știrea despre care ziceai că mă interesează.

    Nu-ți șterg comentariile, fii binevenit și comentează cât poftești.

  10. Iulian, toata lumea stie ca esti omul lui Tolonta, hai sa nu ne mai ascundem dupa deget. De cand de citesc ai numai cuvinte bune despre Gazeta, la toate capitolele, iar despre altii uiti sau ii critici. Nu uita ca prosport e lider la vanzari in presa scrisa din Romania, in timp ce Gazeta se ocupa cu smecherii in ziar si pe net.

Leave a Reply to Iulian Comanescu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *