Vin trei ani electorali, 2012, 2013 şi 2014. Ne-arăt eu nouă media!

În week-end, am fost la Predeal, la un seminar de media cu o temă previzibilă şi pe de altă parte necesară: “Media in Crisis. Virtual Content, Real Impact – Can Ethics Survive the Market?”, organizat de Institutul Aspen România. Lucrurile s-au desfăşurat cam cum era de aşteptat, cu inevitabilele îngrijorări date de criza economică, migraţia către new media şi contextul politic din România. Mai pregnante mi s-au părut două idei:

Nu există soluţie pentru degringolada media din România, pe termen scurt şi mediu. 2012, 2013 şi 2014 sunt ani electorali. Cum mai ziceam nu ştiu exact pe unde, politicienii au văzut la prezidenţialele din 2009 că media poate influenţa rezultatul alegerilor şi că ei, la rândul lor, pot influenţa media. Prin urmare, cred că va fi un întreg tămbălău şi punctul de plecare e acela pe care l-a descris unul din managerii de top prezenţi la Predeal: proprietarii de media din România vor profit. Atunci când nu-l pot realiza prin venituri din reclamă, vor găsi alte căi. De asta trebuie ţinut cont şi cine vrea să trăiască în peisajul mediei tradiţionale va trebui să caute soluţii de compromis inteligente. Vreo idee care să contrazică asta n-am găsit la Predeal – şi nu că m-aş fi aşteptat.

Facebook e rău, îţi exploatează datele personale/mănâncă timpul, dacă eşti pe Facebook eşti exhibiţionist, ar trebui făcut ceva în acel peisaj sălbatic. Oricât de ciudat ar părea, genul ăsta de lucruri l-am auzit inclusiv sau mai ales participanţi străini, de la prăvălii cu nume sonor. Nu ştiu de ce, pe ici, pe colo bântuie ideea că lumea virtuală e altceva decât cea reală şi că are nevoie de legi specifice, pentru că pe Facebook “cineva bântuie cu o puşcă încărcată şi tu nu poţi riposta”. De prin 1996, de când intru pe net, eu unul nu m-am întâlnit cu puşca aia, nici măcar virtuală, necum periculoasă la modul fizic, aşa că metafora mi se pare deplasată. Dar, la zeitgeist-ul pe care-l simt în ultima vreme, dacă adăugăm şi idei câş ca aceea de monitorizare a internetului pe care au promovat-o câteva doamne parlamentar, nu m-aş mira să vedem şi tentative reuşite de reglementare.

Alte lucruri o să vă mai spun şi de la Frankfurt (pe Oder), unde particip de mâine la ceva numit 9th Frankfurt Days on Media Law. Revin pe la sfârşitul săptămânii.

Post your thoughts