Unde stă bine B1: 18-49 şi prime-time

Acum mai bine de o lună şi jumătate, scriam că relansarea B1 TV e una de urmărit. Primele cifre cu o oarecare consistenţă îmi dau dreptate. Intrat în emisie în forma nouă pe la jumătatea lui martie, postul începe să promită pe ici, pe colo. Iată două seturi de cifre care nu arată rău:

B1 TV, ratingurile de prime-time, all urban

Antena 3, B1, Realitatea, ratingurile de prime-time (19-23), înreaga populaţie urbană

B1, all day, 18-49

Antena 3, B1, Realitatea, ratinguri medii pe toată ziua, 18-49

Aşa cum se vede din cele de mai sus, B1 începe să se vadă în prime-time, cu medii între 0,2 şi 0,8 pe all urban, în timp ce pe “all day”, cum se spune, şi 18-49, realizează între 0,1 şi 0,6. Sigur că e vorba doar de două seturi de cifre, iar B1 e departe de a rivaliza cu PRO TV, care a impus 18-49 ca bază de discuţie pentru vânzările de spaţiu publicitar. Ştirea s-ar putea scrie şi în sensul că “liderul televiziunilor (oarecum) de ştiri pe prime-time şi 18-49 e Antena 3”; degringolada de la Realitatea TV nu avea cum să nu înceapă să se vadă în ratinguri de la un punct încolo, dar aici ar fi de purtat o discuţie pe seturi mai mari de date.

Care e formula câştigătoare pe conţinut? Există inconsecvenţe? Deocamdată, B1 pare a câştiga cu un prime-time tabloid, desigur că nu în sensul de orientare asumată. Formula ad-hoc la care a ajuns Sorin Oancea e “un fel de televiziune de ştiri cu ştiri cu Pepe”, iar cifrele de mai sus arată că e una câştigătoare la publicul “bun”.

Şi cu asta e cazul să ne uităm puţin la inconsistenţe. Formatul de la jurnalul de 20.00, al Sandei Nicola, pare a fi gândit într-o direcţie care urmează să atragă rating, oricare ar fi stângăciile şi carenţele de început. Cel puţin, în loc de frunză tăiată la pensionari cu tot felul de brambureli parlamentare şi ministeriale, aflăm câte ceva despre pancreasul lui Teo şi creierul lui Pepe (să mă ierte pancreasul). Dar, totuşi, Sanda Nicola e un alt fel de jurnalist şi e cazul să-şi asume acest gen de conţinut, lucru care nu se prea vede în modul cum dă ştirile.

Ceva asemănător se întâmplă la Robert Turcescu şi Ion Cristoiu. Primul e într-o revenire clară de formă, e prima oară când pot să spun ceva bun despre prestaţia lui de ani de zile şi mă bucur s-o fac. Al doilea îşi caută un personaj ironic-sapienţial, iar între cei doi pare a se crea o anumită chimie greu de atins. Singura problemă a talk-ului de la ora 21.00 e că se sare aiuritor de la subiecte mondene la politică. E ca şi cum fantoma lui Radu Moraru ar face sumarul pe slotul orar care i-a aparţinut până prin toamna lui 2010. Înainte de a deveni un realizator propagandist, în perioada când avea aspiraţii la relevanţă, Moraru greşea tocmai sărind de la Cicciolina la Adrian Năstase.

Grila B1 are şi momente slabe/foarte slabe. Dacă ne uităm la primele nume vehiculate, comparativ cu ceea ce a ajuns până la urmă pe post, e destul de clar că pe parcurs a avut loc un downgrade, prin mai multe părţi ale zilei. Probabil că dezastrul absolut e acel varieteu de week-end cu un actor care a fost şi agentul publicitar al lui Răzvan Corneţeanu cândva (show-ul e atât de prost încât nici nu e cazul să ne obosim să căutăm numele pe Google, o să-l uităm după un sezon cu siguranţă). Ar mai fi şi alte cvasi-dezastre, la fel cum există şi câteva promisiuni mai palide.

Una peste alta, însă, interesante sunt jurnalul Sandei Nicola şi “Evenimentul zilei”, cel al lui Turcescu şi Cristoiu: se dovedeşte că ajunge un pic de bun simţ jurnalistic pentru ca publicul să înceapă să vină. Şi că acelaşi public e generos, dacă e cazul să dea şi o a doua şansă unor oameni.

  1. Marian Stavaroiu Reply

    1. Întreb şi eu ca un amator care ştie câte ceva, dar nu le ştie chiar pe toate: ce naiba e aia 18-49??? 🙂
    2. În ciuda faptului că mi se dereglează des monitorul (bate un pic spre portocaliu, nu ştiu de ce) rămîn la părerea că Telejurnalul TVR1 e cel mai echilibrat. Asta şi cu Teleenciclopedia rămîn singurele motive pentru care nu-mi pare rău ca sunt obligat să le plătesc abonament.

    Părerea mea (de telespectator amator şi foarte puţin – de teveu – consumator).

  2. Iulian Comanescu Reply

    18-49 e un segment de varsta folosit in vanzarile de publicitate, in ideea ca telespectatorii din acest interval au putere de cumparare. In privinta politizarii, eu am remarcat mai mult Pepe, Iri s.a.

Post your thoughts