Ultimele rezultate BRAT: adevărul e dincolo de cifre

Ultimele cifre BRAT, pe octombrie-decembrie 2008, arată cam așa:

Tiraje

Mediafax dă cifrele pe luni și interpretează trendul ca descendent. E adevărat privind majoritatea quality-urilor, dar “Adevărul” preia poziția de lider al segmentului “altceva-decât-tabloide-sport-și-gratuite”, prin inserturile copioase de cărți și DVD-uri, cu care plănuiește o serie de vreo doi ani. (Apropo, “Jurnalul” ridică mănușa – sau ce-or fi aruncat cititorii pe jos când au cumpărat pachetul, anunțând și el o “Bibliotecă pentru toți” care se va întinde pe doi ani.)

Tabloidele s-au desprins net, în stol cu tiraje de peste 100 de mii de exemplare, de remarcat și detașarea “Click!” de “Cancan”, e drept, cu alte resurse de marketing. Cota de piață a lui Patriciu crește, cu alte cuvinte, n-o să mai socotesc procente de data asta, dar remarc că Libertatea + Evenimentul zilei = 282 de mii de exemplare (Ringier), Adevărul + Click = 224 de mii (Patriciu), Gazeta + Jurnalul = 142 de mii Voiculescu (plus câteva mii de la Financiarul, cifrele vor fi vizibile curând în auditul BRAT). Fie-i DCA-ul ușor Compactului, răposat acum câteva zile, dacă mai era, Ringier era mult în față comparativ cu Patriciu.

Dincolo de cotele “pe moguli”, PRO Sport e la vreo 30 de mii de exemplare (mai jos) de Gazeta Sporturilor, ceea ce arată că Sârbu n-a făcut o socoteală grozavă când a luat ziarul înapoi de la Ringier, deși nu putem vorbi nici de un picaj abrupt.

Am mai inclus în top o categorie de ziare numite “regionale” fiindcă se distribuie în câteva județe. Presa românească ar trebui să fie structurată pe modelul local (community)-regional-național, dar la cele 40 de județe + 1 și spiritul de comunitate al românilor, înțelegem de ce schema asta nu funcționează la fel de bine ca în țări ca, de pildă, Olanda. Oricum, nu poți să nu remarci evoluția constant bună a “Gazetei de Sud” (hat tip: Adrian Voinea), care vinde mai mult decât Gândul sau Cotidianul. Tripleta cu probleme la nivel național include aceste titluri și, în plus, nelipsita lanternă roșie Ziua, care se apropie de alte două titluri cu distribuție ceva mai mult decât locală, Transilvania Expres și Evenimentul (nu al zilei, al lui Phoenix Grup din Iași).

Una peste alta, cea mai importantă veste legată de topul ziarelor nu e-n clasamentul BRAT, ci se referă la “Biblioteca pentru toți” anunțată de “Jurnalul”. Asta înseamnă că a marșat cineva la investițiile puternice în marketing de la Adevărul Holding (a mai fost sau mai este și un concurs consistent pe la Gazetă), ceea ce dă o dinamică diferită a pieței. Într-un fel sau altul, doi jucători puternici care cheltuiesc milioane pe promovare arată că ieșim din criză și cine se simte tare începe să se bată pentru cititori. Mie, unuia, mi s-ar fi părut mai nimerit să se investească mai mult în conținut, dar poate că asta s-a făcut deja și nu știu eu. Probabil că topul ziarelor se va reașeza la următoarele raportări în funcție de topul promoțiilor și, în fine, cineva va începe să taie în carne vie, prin zona unde ziarele vând câteva “macarale” pe zi.

Rezultatele BRAT în formă completă.

21 thoughts on “Ultimele rezultate BRAT: adevărul e dincolo de cifre”

  1. Cred ca tabelul pe care l-ai prezentat suporta cel putin o modificare:

    Ziarul de Iasi Cotidian platit Local 11.347 9.487 9.513

    Nu ca as fi lucrat eu acolo, dar e pacat ca reprezentantul Iasiului in acest top sa fie Evenimentul, care din toata regiunea Moldovei aduna abia jumatate din cat are ZdI. 🙂

  2. Stimabililor, Adevărurile de seară și Ziarul de Iași sunt clasificate la locale – și nu la regionale – de BRAT, presupun că la dorința editorilor. De aceea am zis că merg numai pe naționale și regionale.

    E foarte posibil ca Ziarul de Iași să aibă aceeași arie de distribuție ca și Evenimentul și tirajul se vede că e mai mare. Un pont bun pentru owner ar fi să se clasifice la “regionale”, poate că acum și alții vor fi tentați să bage categoria în seamă, datorită faptului că Adrian Voinea a săltat Gazeta de Sud acolo unde a săltat-o.

  3. Pai hai sa o facem pe bune, daca tot s-a inchis anul… Adica hai sa ne uitam pe vanzari totale pe 2008. Vreti? Ia sa vedem:

    1. Jurnalul National – 61.514
    2. Romania Libera – 53.176
    3. Evenimentul Zilei – 48.659
    4. Adevarul – 37.914
    5. Gandul – 22.847
    6. Cotidianul – 17.527
    7. Ziua – 14.240

    Mai departe nu m-am chinuit.
    Deci: cum stam cu clasamentele? hihihi!

  4. @ionel: adica tiraj total minus retur.
    Difuzatul include: vanzari chiosc, abonamente, vanzari bloc si copii gratis.

  5. Tudosiei: Deci EVZ trece linia roșie în jos, Adevărul e media dintre “înainte de DVD” și “după”… zona sub 25.000 stagnează, nu vedem creșteri, nu sunt investiții zgomotoase în marketing, liniștea de-acolo pare a fi prefața unei știri.

    Ionel: evident, necunoașterea se scuză – niciunul din noi nu le știe pe toate. Tiraj difuzat înseamnă tiraj vândut (la chioșc + abonamente) + tiraj distribuit gratuit.

    Tiraj brut = tiraj tipărit.

  6. Si ce intelegi prin DCA ca imi scapa? Referitor la Compact care ocupa un onorant loc 2 in acest top.

  7. @IUDA
    decpozit de colectare a hartiei, adica locul unde se duc ziarele si revistele atunci cand mor

  8. Sincer iti zic, Iulian – si aici trec peste faptul ca simpatizam cu unii sau cu altii, sau ca suntem (cazul meu) intr-o tabara sau alta – o analiza din asta trebuie aprofundata dincolo de “Media pe ultimul trimestru” sau “Media pe 2008”.
    In cazul Evenimentului, nu prea sunt lucruri de spus. La Jurnalul este de vazut constanta cifrelor la tiraje (varf de 106k in iunie, anti-varf de 73k in august) si chiar vanzari (~73k in martie ca varf si baza de 52 in august). La Adevarul e poate mai mult de discutat – plecare de la 24k in ianuarie, salt 42k in septembrie si varf de 84 in decembrie – ceea ce da o medie anuala de 37.914. Apoi ar mai fi de pomenit bugetele cu care s-a realizat asta: aprox 7.000 GRP in total pe 2008 – si sa nu uitam ca de la inceputul anului au acumulat (in 2 luni) un total de 2.475 GRP (dintre care 1.400 la Pro). Cam cat au costat astea? Nu stiu. Mult, oricum.
    La Romania Libera – si aici ar fi niste lucruri de sapat si de intors pe toate fetele.
    Din pacate (si o spun sincer, pentru ca exact competitia ne-a adus pe noi pe locul 1 acum ceva ani) in zona de sub 25k vandute chiar nu se intampla nimic.
    Dar linistea asta… vorba ta: e prefata unei stiri.
    De fapt si zumzetul de la varf este prefata unei stiri: iar stirea asta este chiar Biblioteca pentru Toti – colectia de literatura romaneasca pe care Jurnalul o va scoate miercuri, din 18 martie.
    Regret inactivitatea de la EvZ, care pe vremuri a fost un stimulent extraordinar (din pacate, Adevarul nu a devenit – si asta din cauza ca ei joaca un pic pe alta piata – pe cea a publisherului care detine si o tiparnitza de bani). Dar si la EvZ este un calcul. Nici ei nu-si permit sa isi pericliteze businessul de dragul unor performante punctuale. Adica e o decizie rationala la ei si ii admir pentru decizia asta. Pentru ca stiu cat de tentant este sa risti in businessul de media pentru rezultate. Tentatia e mare, dar ei rezista. Asta admir la ei.
    Mai speram ceva de la Gandul? inca nu stiu nimic. N-am aflat. poate stii tu. Desi ne-am cam luat gandul parca!

    Acuma trebuie sa avem un pic de rabdare. Sa vedem ce se intampla din aprilie incolo – pentru ca pe ian-mart cam stim cum suna povestea.
    Ma tenteaza o aprofundare, desi nu prea am timp pentru cele 12-13k de semne care mi-ar iesi.
    Numai 3.000 de semne s-ar referi la abonamentele bloc care – chit ca sunt 8.000 pe alocuri – se vor transforma brusc, cu ajutorul companiilor de abonamente, in abonamente cinstite! Da’ las ca vine auditul si la ei… hihihi! pacat ca nu o sa ii caute la oua si retroactiv (asa, ca sa se credibilizeze).

    @ ionel: nimeni nu s-a nascut invatat! Asa ca fii pe pace si intreaba ca raspunsuri primesti sigur. Sa nu te alarmezi de unele diferente intre tiraj brut si tiraj difuzat. noi am trait astfel de diferente de 2 ori intr-o luna din pricina de accidente… Asa e in viata reala!

  9. hihi! Chiar! mai stie cineva de la ce vine DCA?

    @IUDA – sunt cei care cumpara hartia pentru reciclare – deci inclusiv returele, adica ziare cu care nu mai ai ce face… Iulian a bagat o figura de stil ca sa fie elegant in exprimare. Compact a fost inchis

  10. @Tudosiei:
    Adevarul a cumparat GRP’ul cu sacul pe o galeata de bani. Dar ce sa faca? Ziarul la care se raporteaza in acest clasament de asa-zis Quality, Jurnalul, beneficiaza de mai multi saci de GRP’uri, gratuit, de la Antene.
    Sa nu uitam sa mentionam si asta intr’un context mai larg, ca ala pe care l’ai desenat tu mai sus …
    Toate bune sa se’adune!

  11. Acuma daca tot s-a raspuns la chestia aia cu “vindut“ si “difuzat“ sa ne mai luminati si pe noi ce e aia GRP… cu multumiri anticipate.
    Si poate chiar ar fi interesant, Iulian, un articol cu titlul aproximativ: Dictionar de vorbe ciudate spuse de oamenii de presa. GRP, auzi…

  12. GRP-urile, @Marian S: adica puncte de audienta, au fost mai multe @Robi la Adevarul (pe bani) decat la Jurnalul (pe barter). Asta conform datelor pe care le am. Adica ‘fo 2400 versus 1900.
    mai mult decat atat: 2400 pe toate televiziunile inseamna cu mult mai mult decat 1900 in acelasi loc (la acelasi public).
    este, intr-adevar, o discutie mai lunga.

  13. @ mike & Tudosiei – va multumesc pentru lamuriri. Am inteles metafora.
    Compactul nu avea reture deci nici nu trecea pe la DCA 😉 – asta pana pe 26 cand s-a dus si nu s-a mai intors.

  14. Oare la Jurnalul nu mai munceste nimeni? s-au mutat toti pe bloguri 😉

    @ Tudosiei

    eu zic sa facem “o analiza mai aprofundata” si sa analizam cifrele de la infiintarea respectivelor publicatii pana in prezent si sa vedem cine iese pe primul loc.

    Sa fim seriosi, stim cu totii ca ultimele cifre sunt singurele relevante, nu cele istorice de acum cine stie cate luni de zile.

  15. Difuzat = gratuit + vândut, unde vândut = vândut la chioșcuri și vândut pe abonament.

    Sau, dacă vreți, difuzat = tipărit (brut) minus retururi.

    Mă distrează viteza cu care Robi a remarcat chestia cu GRP-urile, era și normal, dat fiind că evoluează în prăvălia care a inventat cross promotion-ul în România. Cât timp lucrurile se fac la lumina zilei, fiecare folosește avantajele pe care le are, nu?

  16. O intrebare naiva – retur de peste 30% nu este cam mult? Am vazut si la reviste ca cifrele sunt foarte mari.

  17. M-am trezit si eu acum:-); ma interesa ca Tudosiei sa dezvolte ideea despre Romania libera

    “La Romania Libera – si aici ar fi niste lucruri de sapat si de intors pe toate fetele.”

    Multumesc!

Leave a Reply to Alex Seremet Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *