Ultimele rezultate BRAT: adevărul e dincolo de cifre

Ultimele cifre BRAT, pe octombrie-decembrie 2008, arată cam aşa:

Tiraje

Mediafax dă cifrele pe luni şi interpretează trendul ca descendent. E adevărat privind majoritatea quality-urilor, dar “Adevărul” preia poziţia de lider al segmentului “altceva-decât-tabloide-sport-şi-gratuite”, prin inserturile copioase de cărţi şi DVD-uri, cu care plănuieşte o serie de vreo doi ani. (Apropo, “Jurnalul” ridică mănuşa – sau ce-or fi aruncat cititorii pe jos când au cumpărat pachetul, anunţând şi el o “Bibliotecă pentru toţi” care se va întinde pe doi ani.)

Tabloidele s-au desprins net, în stol cu tiraje de peste 100 de mii de exemplare, de remarcat şi detaşarea “Click!” de “Cancan”, e drept, cu alte resurse de marketing. Cota de piaţă a lui Patriciu creşte, cu alte cuvinte, n-o să mai socotesc procente de data asta, dar remarc că Libertatea + Evenimentul zilei = 282 de mii de exemplare (Ringier), Adevărul + Click = 224 de mii (Patriciu), Gazeta + Jurnalul = 142 de mii Voiculescu (plus câteva mii de la Financiarul, cifrele vor fi vizibile curând în auditul BRAT). Fie-i DCA-ul uşor Compactului, răposat acum câteva zile, dacă mai era, Ringier era mult în faţă comparativ cu Patriciu.

Dincolo de cotele “pe moguli”, PRO Sport e la vreo 30 de mii de exemplare (mai jos) de Gazeta Sporturilor, ceea ce arată că Sârbu n-a făcut o socoteală grozavă când a luat ziarul înapoi de la Ringier, deşi nu putem vorbi nici de un picaj abrupt.

Am mai inclus în top o categorie de ziare numite “regionale” fiindcă se distribuie în câteva judeţe. Presa românească ar trebui să fie structurată pe modelul local (community)-regional-naţional, dar la cele 40 de judeţe + 1 şi spiritul de comunitate al românilor, înţelegem de ce schema asta nu funcţionează la fel de bine ca în ţări ca, de pildă, Olanda. Oricum, nu poţi să nu remarci evoluţia constant bună a “Gazetei de Sud” (hat tip: Adrian Voinea), care vinde mai mult decât Gândul sau Cotidianul. Tripleta cu probleme la nivel naţional include aceste titluri şi, în plus, nelipsita lanternă roşie Ziua, care se apropie de alte două titluri cu distribuţie ceva mai mult decât locală, Transilvania Expres şi Evenimentul (nu al zilei, al lui Phoenix Grup din Iaşi).

Una peste alta, cea mai importantă veste legată de topul ziarelor nu e-n clasamentul BRAT, ci se referă la “Biblioteca pentru toţi” anunţată de “Jurnalul”. Asta înseamnă că a marşat cineva la investiţiile puternice în marketing de la Adevărul Holding (a mai fost sau mai este şi un concurs consistent pe la Gazetă), ceea ce dă o dinamică diferită a pieţei. Într-un fel sau altul, doi jucători puternici care cheltuiesc milioane pe promovare arată că ieşim din criză şi cine se simte tare începe să se bată pentru cititori. Mie, unuia, mi s-ar fi părut mai nimerit să se investească mai mult în conţinut, dar poate că asta s-a făcut deja şi nu ştiu eu. Probabil că topul ziarelor se va reaşeza la următoarele raportări în funcţie de topul promoţiilor şi, în fine, cineva va începe să taie în carne vie, prin zona unde ziarele vând câteva “macarale” pe zi.

Rezultatele BRAT în formă completă.

  1. Mihai Reply

    Cred ca tabelul pe care l-ai prezentat suporta cel putin o modificare:

    Ziarul de Iasi Cotidian platit Local 11.347 9.487 9.513

    Nu ca as fi lucrat eu acolo, dar e pacat ca reprezentantul Iasiului in acest top sa fie Evenimentul, care din toata regiunea Moldovei aduna abia jumatate din cat are ZdI. 🙂

  2. pardalian Reply

    si sa nu uitam de adevarul de seara… in curand si in tara. 🙂

  3. Iulian Comanescu Reply

    Stimabililor, Adevărurile de seară şi Ziarul de Iaşi sunt clasificate la locale – şi nu la regionale – de BRAT, presupun că la dorinţa editorilor. De aceea am zis că merg numai pe naţionale şi regionale.

    E foarte posibil ca Ziarul de Iaşi să aibă aceeaşi arie de distribuţie ca şi Evenimentul şi tirajul se vede că e mai mare. Un pont bun pentru owner ar fi să se clasifice la “regionale”, poate că acum şi alţii vor fi tentaţi să bage categoria în seamă, datorită faptului că Adrian Voinea a săltat Gazeta de Sud acolo unde a săltat-o.

  4. Tudosiei Reply

    Pai hai sa o facem pe bune, daca tot s-a inchis anul… Adica hai sa ne uitam pe vanzari totale pe 2008. Vreti? Ia sa vedem:

    1. Jurnalul National – 61.514
    2. Romania Libera – 53.176
    3. Evenimentul Zilei – 48.659
    4. Adevarul – 37.914
    5. Gandul – 22.847
    6. Cotidianul – 17.527
    7. Ziua – 14.240

    Mai departe nu m-am chinuit.
    Deci: cum stam cu clasamentele? hihihi!

  5. Tudosiei Reply

    @ionel: adica tiraj total minus retur.
    Difuzatul include: vanzari chiosc, abonamente, vanzari bloc si copii gratis.

  6. Iulian Comanescu Reply

    Tudosiei: Deci EVZ trece linia roşie în jos, Adevărul e media dintre “înainte de DVD” şi “după”… zona sub 25.000 stagnează, nu vedem creşteri, nu sunt investiţii zgomotoase în marketing, liniştea de-acolo pare a fi prefaţa unei ştiri.

    Ionel: evident, necunoaşterea se scuză – niciunul din noi nu le ştie pe toate. Tiraj difuzat înseamnă tiraj vândut (la chioşc + abonamente) + tiraj distribuit gratuit.

    Tiraj brut = tiraj tipărit.

  7. IUDA Reply

    Si ce intelegi prin DCA ca imi scapa? Referitor la Compact care ocupa un onorant loc 2 in acest top.

  8. mike Reply

    @IUDA
    decpozit de colectare a hartiei, adica locul unde se duc ziarele si revistele atunci cand mor

  9. Tudosiei Reply

    Sincer iti zic, Iulian – si aici trec peste faptul ca simpatizam cu unii sau cu altii, sau ca suntem (cazul meu) intr-o tabara sau alta – o analiza din asta trebuie aprofundata dincolo de “Media pe ultimul trimestru” sau “Media pe 2008”.
    In cazul Evenimentului, nu prea sunt lucruri de spus. La Jurnalul este de vazut constanta cifrelor la tiraje (varf de 106k in iunie, anti-varf de 73k in august) si chiar vanzari (~73k in martie ca varf si baza de 52 in august). La Adevarul e poate mai mult de discutat – plecare de la 24k in ianuarie, salt 42k in septembrie si varf de 84 in decembrie – ceea ce da o medie anuala de 37.914. Apoi ar mai fi de pomenit bugetele cu care s-a realizat asta: aprox 7.000 GRP in total pe 2008 – si sa nu uitam ca de la inceputul anului au acumulat (in 2 luni) un total de 2.475 GRP (dintre care 1.400 la Pro). Cam cat au costat astea? Nu stiu. Mult, oricum.
    La Romania Libera – si aici ar fi niste lucruri de sapat si de intors pe toate fetele.
    Din pacate (si o spun sincer, pentru ca exact competitia ne-a adus pe noi pe locul 1 acum ceva ani) in zona de sub 25k vandute chiar nu se intampla nimic.
    Dar linistea asta… vorba ta: e prefata unei stiri.
    De fapt si zumzetul de la varf este prefata unei stiri: iar stirea asta este chiar Biblioteca pentru Toti – colectia de literatura romaneasca pe care Jurnalul o va scoate miercuri, din 18 martie.
    Regret inactivitatea de la EvZ, care pe vremuri a fost un stimulent extraordinar (din pacate, Adevarul nu a devenit – si asta din cauza ca ei joaca un pic pe alta piata – pe cea a publisherului care detine si o tiparnitza de bani). Dar si la EvZ este un calcul. Nici ei nu-si permit sa isi pericliteze businessul de dragul unor performante punctuale. Adica e o decizie rationala la ei si ii admir pentru decizia asta. Pentru ca stiu cat de tentant este sa risti in businessul de media pentru rezultate. Tentatia e mare, dar ei rezista. Asta admir la ei.
    Mai speram ceva de la Gandul? inca nu stiu nimic. N-am aflat. poate stii tu. Desi ne-am cam luat gandul parca!

    Acuma trebuie sa avem un pic de rabdare. Sa vedem ce se intampla din aprilie incolo – pentru ca pe ian-mart cam stim cum suna povestea.
    Ma tenteaza o aprofundare, desi nu prea am timp pentru cele 12-13k de semne care mi-ar iesi.
    Numai 3.000 de semne s-ar referi la abonamentele bloc care – chit ca sunt 8.000 pe alocuri – se vor transforma brusc, cu ajutorul companiilor de abonamente, in abonamente cinstite! Da’ las ca vine auditul si la ei… hihihi! pacat ca nu o sa ii caute la oua si retroactiv (asa, ca sa se credibilizeze).

    @ ionel: nimeni nu s-a nascut invatat! Asa ca fii pe pace si intreaba ca raspunsuri primesti sigur. Sa nu te alarmezi de unele diferente intre tiraj brut si tiraj difuzat. noi am trait astfel de diferente de 2 ori intr-o luna din pricina de accidente… Asa e in viata reala!

  10. Tudosiei Reply

    hihi! Chiar! mai stie cineva de la ce vine DCA?

    @IUDA – sunt cei care cumpara hartia pentru reciclare – deci inclusiv returele, adica ziare cu care nu mai ai ce face… Iulian a bagat o figura de stil ca sa fie elegant in exprimare. Compact a fost inchis

  11. robi Reply

    @Tudosiei:
    Adevarul a cumparat GRP’ul cu sacul pe o galeata de bani. Dar ce sa faca? Ziarul la care se raporteaza in acest clasament de asa-zis Quality, Jurnalul, beneficiaza de mai multi saci de GRP’uri, gratuit, de la Antene.
    Sa nu uitam sa mentionam si asta intr’un context mai larg, ca ala pe care l’ai desenat tu mai sus …
    Toate bune sa se’adune!

  12. Marian S. Reply

    Acuma daca tot s-a raspuns la chestia aia cu “vindut“ si “difuzat“ sa ne mai luminati si pe noi ce e aia GRP… cu multumiri anticipate.
    Si poate chiar ar fi interesant, Iulian, un articol cu titlul aproximativ: Dictionar de vorbe ciudate spuse de oamenii de presa. GRP, auzi…

  13. Marius Tudosiei Reply

    GRP-urile, @Marian S: adica puncte de audienta, au fost mai multe @Robi la Adevarul (pe bani) decat la Jurnalul (pe barter). Asta conform datelor pe care le am. Adica ‘fo 2400 versus 1900.
    mai mult decat atat: 2400 pe toate televiziunile inseamna cu mult mai mult decat 1900 in acelasi loc (la acelasi public).
    este, intr-adevar, o discutie mai lunga.

  14. IUDA Reply

    @ mike & Tudosiei – va multumesc pentru lamuriri. Am inteles metafora.
    Compactul nu avea reture deci nici nu trecea pe la DCA 😉 – asta pana pe 26 cand s-a dus si nu s-a mai intors.

  15. cristi Reply

    Oare la Jurnalul nu mai munceste nimeni? s-au mutat toti pe bloguri 😉

    @ Tudosiei

    eu zic sa facem “o analiza mai aprofundata” si sa analizam cifrele de la infiintarea respectivelor publicatii pana in prezent si sa vedem cine iese pe primul loc.

    Sa fim seriosi, stim cu totii ca ultimele cifre sunt singurele relevante, nu cele istorice de acum cine stie cate luni de zile.

  16. Iulian Comanescu Reply

    Difuzat = gratuit + vândut, unde vândut = vândut la chioşcuri şi vândut pe abonament.

    Sau, dacă vreţi, difuzat = tipărit (brut) minus retururi.

    Mă distrează viteza cu care Robi a remarcat chestia cu GRP-urile, era şi normal, dat fiind că evoluează în prăvălia care a inventat cross promotion-ul în România. Cât timp lucrurile se fac la lumina zilei, fiecare foloseşte avantajele pe care le are, nu?

  17. Alex Seremet Reply

    O intrebare naiva – retur de peste 30% nu este cam mult? Am vazut si la reviste ca cifrele sunt foarte mari.

  18. Adriana Reply

    M-am trezit si eu acum:-); ma interesa ca Tudosiei sa dezvolte ideea despre Romania libera

    “La Romania Libera – si aici ar fi niste lucruri de sapat si de intors pe toate fetele.”

    Multumesc!

  19. Plăcinta zilei: cum arată presa scrisă românească » subiectiv.ro Reply

    […] N-am mai pus şi săptămînale sau reviste, că n-are sens, mai ales că vînzările lor sînt ca şi inexistente. Zic asta în condiţiile în care e interesant de reamintit peisajul media din 2008. La vremea aceea, cel mai mic tiraj îl înregistra Ziua, cu 20.934 de exemplare (13.503 difuzate,) depăşit de Cotidianul, cu 23.134 bucăţi tipărite (16.205 vîndute.) La vremea aia, Adevărul vindea peste 63.000 de exemplare, în medie, în fiecare zi – Curentul difuza peste 80.000, dar a fost campanie electorală şi nu l-am socotit, în condiţiile în care exemplare vîndute au fost doar cîteva sute. Astea-s cifrele. […]

Post your thoughts