Ultimele date de audiență pe presa scrisă

“Click!” și “Cancan” încep să se consacre și ca succese de cititori, după ce au crescut substanțial ca tiraj vândut,

Tolo a dat deja topul cotidienelor, care e în linii mari neschimbat sau previzibil:

Titlul/cititori pe apariție (mii)/variația (mii)
1. Libertatea: 1379/26
2. Gazeta Sporturilor: 774/24
3. Jurnalul național: 695/-41
4. Cancan: 646/157
5. Pro Sport: 619/32
6. Evenimentul zilei: 558/11
7. Click: 538/155
8. Adevărul: 402/4
9. Romania libera: 256/3
10. Gândul: 248/23
11. Cotidianul: 224/14
12. Compact București: 212/40
13. Ziarul financiar: 208/7
14. Gazeta de Sud: 196/7
15. Curierul național: 155/-
16. Ziua: 121/2
17. Curentul: 104/9

Datele complete, mai greu de citit, se găsesc aici. Câteva remarci pe cotidiene, o să revin și cu alte categorii:

– “Cancan” și “Click!” cresc cu câte 157 și 155 de mii de cititori. Studiul Național de Audiență, din care extragem datele, reprezintă în linii mari “răspunsul chestionaților” la întrebarea “Ce citiți?” (în cazul de față, pe perioada 15 Octombrie 2007-12 Octombrie 2008). Respondenții nu “mint” atunci când sunt întrebați, dar pot avea tendința să răspundă pozitiv în cazul unor branduri de presă scrisă cu notorietate mare, eventual moștenită de pe alte suporturi media (Pro TV Magazin sau National Geographic-revista, de exemplu). Oarecum, cele două tabloide cu cea mai marcată ascensiune din 2008, dar cu nume “noi”, încep să se așeze la locul lor în topul cititorilor.

– majoritatea cotidienelor înregistrează creșteri mai mult sau mai puțin semnificative, cu excepția “Jurnalului național”. În zona medie-superioară a topului, mai toate titlurile au beneficiat de campanii de marketing, fie acestea și mult-discutatele inserturi de DVD-uri, CD-uri și cărți. Scăderea de la “Jurnalul” pare a fi legată de trendul descrescător al ziarului, dar perioada sondajului nu include apariția “Scînteii” zilnice și alte eforturi pe care ziarul condus de Marius Tucă le-a făcut în ultimul timp.

– ușoarele creșteri pot însemna că piața se stabilizează, după ce tot segmentul quality a scăzut din 2005 încoace? Vom vedea la următoarele măsurători de tiraje.

– “Compact” are o creștere vizibilă, iar “Curentul” primește și el patru mii de cititori în plus. Asta ar putea însemna că cititorii se reorientează către publicații gratuite. Dar, ca să știm mai multe, ar trebui să avem și cifrele “Ring”, cotidianul lansat de frații Negoiță, care deocamdată nu apare în topul de mai sus.

Una peste alta, nu putem totuși spune că există mai mulți cititori de presă cotidiană în România. Suma variațiilor de mai sus, pozitivă, e nerelevantă, fiindcă unii cititori citesc, în paralel, mai multe publicații. Intersecția dintre publicul a două publicații se numește cross readership, un indicator semnificativ în poziționările de pe piață, asemănător cu “audiența duplicată” despre care s-a vorbit referitor la on-line (numărul total de utilizatori nu e suma utilizatorilor site-urilor monitorizate, fiindcă unul și același utilizator poate intra pe mai multe site-uri). Dacă ne uităm puțin la universul ultimului SNA, vedem că a scăzut de la 8.986.497 pentru valul iulie 2007-iulie 2008, la 8.950.748 la valul octombrie 2007-octombrie 2008.

18 thoughts on “Ultimele date de audiență pe presa scrisă”

  1. Da, daca stai si privesti cifrele, matematic asa este “au crescut substantial ca tiraj vandut” !. Asta ajuta la publicitate si cine mai stie la ce….
    Asta din punctul de vedere “stam stramb si judecam drept”. Dar daca faci un exercitiu si “stai drept si judeci stramb” te iei cu mainile de cap: “Cancan, Click GSP, Prosport, Libertatea….”
    Ce mai, o tara de sportivi si mondeni. Dar un sondaj “incrucisat” pe cand? ceva de genul: voi cititori Click, Cancan etc. de “22” stiti ceva sau de “Dilema veche” stiati ??

  2. Bo9dan: Nu e vorba de tiraje vândute, ci de nr. de cititori pe copie. Tirajele vândute le găsești la http://www.brat.ro. Așa cum se spune, un ziar trece prin mai multe mâini.

    Studiul de Audiență are niște carențe despre care am vorbit. Totuși, trendurile de acolo pot fi interpretate, așa cum am făcut mai sus.

  3. @yoda- nu apare Financiarul pentru ca nu e inscris la Studiul National de audienta.

    Alti bani alta mancare de peste 🙂

    @comanescu – dilema are fix 27k exact ca in valul trecut

  4. Mai, dar sa vedem si pe vanzari, cica acolo altfel sta situatiunea, difera mult, adica Adeveraul e no 1 pe quality, Click sufla in ceafa Libertatea.

  5. yoda/pat – Financiarul nu este in SNA pt ca apare de prea putin timp.

    iulian – gandeste-te ca 1 persoana intervievata aduce aprox. 500 de cititori dupa el. O eroare de esantion (o strada “aleasa” gresit 🙂 ), adica 10 persoane cu raspunsuri nereprezentative, urca sau coboara o publicatie cu 5000 de cititori. Apoi, in sociologie se stie ca exista operatori lenesi care isi mai usureaza munca completand raspunsurile acasa 🙂
    Cat despre oamenii ce raspund, vezi ultimul sondaj in care 75% din romani zic ca au fost la vot

  6. @YODA si iulian: referitor la vanzari, interesant ar fi sa calculam si indicele de multiplicare, adica, asa cum spunea iulian, prin cate maini trece ziarul. se calculeaza simplu, se imparte audienta la tiraj (mi s-ar parea mai relevant la vanzari, de altfel -:)

  7. In general…, can-can-ul, goliciunile (inclusiv rudimentarismul articolelor) si mizeriile (morale, umane etc) au mai trecere la romani decat presa serioasa.
    Banu’ si “scopu’ scuza mijloacele”, deh…

  8. @yoda, pat: pentru ca un titlu [publicatie] sa beneficieze de rezultate de audienta trebuie sa urmeze niste pasi, protrivit procedurilor BRAT. Financiarul este inscris in cercetarea SNA [si nu poti sa intri in chestionar daca nu ai facut plata] insa nu va avea date disponibile decat in ianuarie 2010 [trebuie sa treaca 1 an de masurare pentru date relevante].
    acelasi lucru [respectarea procedurilor] e valabil si pe Business Standard care a aparut cu 6 luni inaintea Financiarului si care va avea date publice poate la urmatorul val al SNA [27].
    rugamintea mea este ca atunci emiteti pareri macar sa aveti o minima informare despre subiect.

  9. Yoda: te rog să ții cont că blogul ăsta e pentru oameni care au legătură cu lumea media sau cunoștințe despre lumea media. Din câte văd, nu prea știi despre ce e vorba în propoziție (banii nu vin, de pildă, din vânzări, ci mai ales din reclamă și altele), prin urmare rugămintea mea e să asculți mai mult și să-ți dai cu presupusul mai puțin, dacă nu știi despre ce e vorba.

    Dacă ai citit ce scrie pe-aici, prin diferite locuri, ai văzut că nu mă interesează câte comentarii am, ci ca acestea să aibă conținut. Asta înseamnă că pe celelalte, inclusiv pe ale tale, s-ar putea să le șterg. Subsolul face din punctul meu de vedere parte din postare și trebuie să aducă un plus la ea.

  10. Concret : in exemplarul CanCan de vineri 13 febr erau doar 2 reclame in 24 de pagini !
    Cum se explica asta prin prisma clasamentului audientei ?

Leave a Reply to YODA Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *