Ultimele date de audienţă pe presa scrisă

“Click!” şi “Cancan” încep să se consacre şi ca succese de cititori, după ce au crescut substanţial ca tiraj vândut,

Tolo a dat deja topul cotidienelor, care e în linii mari neschimbat sau previzibil:

Titlul/cititori pe apariţie (mii)/variaţia (mii)
1. Libertatea: 1379/26
2. Gazeta Sporturilor: 774/24
3. Jurnalul naţional: 695/-41
4. Cancan: 646/157
5. Pro Sport: 619/32
6. Evenimentul zilei: 558/11
7. Click: 538/155
8. Adevărul: 402/4
9. Romania libera: 256/3
10. Gândul: 248/23
11. Cotidianul: 224/14
12. Compact Bucureşti: 212/40
13. Ziarul financiar: 208/7
14. Gazeta de Sud: 196/7
15. Curierul naţional: 155/-
16. Ziua: 121/2
17. Curentul: 104/9

Datele complete, mai greu de citit, se găsesc aici. Câteva remarci pe cotidiene, o să revin şi cu alte categorii:

– “Cancan” şi “Click!” cresc cu câte 157 şi 155 de mii de cititori. Studiul Naţional de Audienţă, din care extragem datele, reprezintă în linii mari “răspunsul chestionaţilor” la întrebarea “Ce citiţi?” (în cazul de faţă, pe perioada 15 Octombrie 2007-12 Octombrie 2008). Respondenţii nu “mint” atunci când sunt întrebaţi, dar pot avea tendinţa să răspundă pozitiv în cazul unor branduri de presă scrisă cu notorietate mare, eventual moştenită de pe alte suporturi media (Pro TV Magazin sau National Geographic-revista, de exemplu). Oarecum, cele două tabloide cu cea mai marcată ascensiune din 2008, dar cu nume “noi”, încep să se aşeze la locul lor în topul cititorilor.

– majoritatea cotidienelor înregistrează creşteri mai mult sau mai puţin semnificative, cu excepţia “Jurnalului naţional”. În zona medie-superioară a topului, mai toate titlurile au beneficiat de campanii de marketing, fie acestea şi mult-discutatele inserturi de DVD-uri, CD-uri şi cărţi. Scăderea de la “Jurnalul” pare a fi legată de trendul descrescător al ziarului, dar perioada sondajului nu include apariţia “Scînteii” zilnice şi alte eforturi pe care ziarul condus de Marius Tucă le-a făcut în ultimul timp.

– uşoarele creşteri pot însemna că piaţa se stabilizează, după ce tot segmentul quality a scăzut din 2005 încoace? Vom vedea la următoarele măsurători de tiraje.

– “Compact” are o creştere vizibilă, iar “Curentul” primeşte şi el patru mii de cititori în plus. Asta ar putea însemna că cititorii se reorientează către publicaţii gratuite. Dar, ca să ştim mai multe, ar trebui să avem şi cifrele “Ring”, cotidianul lansat de fraţii Negoiţă, care deocamdată nu apare în topul de mai sus.

Una peste alta, nu putem totuşi spune că există mai mulţi cititori de presă cotidiană în România. Suma variaţiilor de mai sus, pozitivă, e nerelevantă, fiindcă unii cititori citesc, în paralel, mai multe publicaţii. Intersecţia dintre publicul a două publicaţii se numeşte cross readership, un indicator semnificativ în poziţionările de pe piaţă, asemănător cu “audienţa duplicată” despre care s-a vorbit referitor la on-line (numărul total de utilizatori nu e suma utilizatorilor site-urilor monitorizate, fiindcă unul şi acelaşi utilizator poate intra pe mai multe site-uri). Dacă ne uităm puţin la universul ultimului SNA, vedem că a scăzut de la 8.986.497 pentru valul iulie 2007-iulie 2008, la 8.950.748 la valul octombrie 2007-octombrie 2008.

  1. bo9dan Reply

    Da, daca stai si privesti cifrele, matematic asa este “au crescut substantial ca tiraj vandut” !. Asta ajuta la publicitate si cine mai stie la ce….
    Asta din punctul de vedere “stam stramb si judecam drept”. Dar daca faci un exercitiu si “stai drept si judeci stramb” te iei cu mainile de cap: “Cancan, Click GSP, Prosport, Libertatea….”
    Ce mai, o tara de sportivi si mondeni. Dar un sondaj “incrucisat” pe cand? ceva de genul: voi cititori Click, Cancan etc. de “22” stiti ceva sau de “Dilema veche” stiati ??

  2. Iulian Comanescu Reply

    Bo9dan: Nu e vorba de tiraje vândute, ci de nr. de cititori pe copie. Tirajele vândute le găseşti la http://www.brat.ro. Aşa cum se spune, un ziar trece prin mai multe mâini.

    Studiul de Audienţă are nişte carenţe despre care am vorbit. Totuşi, trendurile de acolo pot fi interpretate, aşa cum am făcut mai sus.

  3. YODA Reply

    De patru ori m-am uitat pe SNA, vad ca nu apare Financiarul.com al gabrielei Firea.

  4. Iulian Comanescu Reply

    A, şi la “Dilema veche” sunt colaborator. Are vreo 27 de mii de cititori şi vreo 8-10 mii de exemplare vândute. 22 nu cred să fie auditat.

  5. pat Reply

    @yoda- nu apare Financiarul pentru ca nu e inscris la Studiul National de audienta.

    Alti bani alta mancare de peste 🙂

    @comanescu – dilema are fix 27k exact ca in valul trecut

  6. YODA Reply

    Mai, dar sa vedem si pe vanzari, cica acolo altfel sta situatiunea, difera mult, adica Adeveraul e no 1 pe quality, Click sufla in ceafa Libertatea.

  7. gabriel Reply

    yoda/pat – Financiarul nu este in SNA pt ca apare de prea putin timp.

    iulian – gandeste-te ca 1 persoana intervievata aduce aprox. 500 de cititori dupa el. O eroare de esantion (o strada “aleasa” gresit 🙂 ), adica 10 persoane cu raspunsuri nereprezentative, urca sau coboara o publicatie cu 5000 de cititori. Apoi, in sociologie se stie ca exista operatori lenesi care isi mai usureaza munca completand raspunsurile acasa 🙂
    Cat despre oamenii ce raspund, vezi ultimul sondaj in care 75% din romani zic ca au fost la vot

  8. mpreoteasa Reply

    @YODA si iulian: referitor la vanzari, interesant ar fi sa calculam si indicele de multiplicare, adica, asa cum spunea iulian, prin cate maini trece ziarul. se calculeaza simplu, se imparte audienta la tiraj (mi s-ar parea mai relevant la vanzari, de altfel -:)

  9. Babilonul imobiliar Reply

    In general…, can-can-ul, goliciunile (inclusiv rudimentarismul articolelor) si mizeriile (morale, umane etc) au mai trecere la romani decat presa serioasa.
    Banu’ si “scopu’ scuza mijloacele”, deh…

  10. iann Reply

    @yoda, pat: pentru ca un titlu [publicatie] sa beneficieze de rezultate de audienta trebuie sa urmeze niste pasi, protrivit procedurilor BRAT. Financiarul este inscris in cercetarea SNA [si nu poti sa intri in chestionar daca nu ai facut plata] insa nu va avea date disponibile decat in ianuarie 2010 [trebuie sa treaca 1 an de masurare pentru date relevante].
    acelasi lucru [respectarea procedurilor] e valabil si pe Business Standard care a aparut cu 6 luni inaintea Financiarului si care va avea date publice poate la urmatorul val al SNA [27].
    rugamintea mea este ca atunci emiteti pareri macar sa aveti o minima informare despre subiect.

  11. Iulian Comanescu Reply

    Yoda: te rog să ţii cont că blogul ăsta e pentru oameni care au legătură cu lumea media sau cunoştinţe despre lumea media. Din câte văd, nu prea ştii despre ce e vorba în propoziţie (banii nu vin, de pildă, din vânzări, ci mai ales din reclamă şi altele), prin urmare rugămintea mea e să asculţi mai mult şi să-ţi dai cu presupusul mai puţin, dacă nu ştii despre ce e vorba.

    Dacă ai citit ce scrie pe-aici, prin diferite locuri, ai văzut că nu mă interesează câte comentarii am, ci ca acestea să aibă conţinut. Asta înseamnă că pe celelalte, inclusiv pe ale tale, s-ar putea să le şterg. Subsolul face din punctul meu de vedere parte din postare şi trebuie să aducă un plus la ea.

  12. YODA Reply

    Waw, mai aveai un pic si ma injurai de mama. 🙂

    Ok, n-o sa fie nevoie sa-mi stergi comentariile, te asigur eu de asta.

  13. Ando Reply

    Concret : in exemplarul CanCan de vineri 13 febr erau doar 2 reclame in 24 de pagini !
    Cum se explica asta prin prisma clasamentului audientei ?

Post your thoughts