Tranzacţia Voiculescu-RTL: 8 posibile consecinţe

În ultimele câteva săptămâni, v-am rămas de câteva ori dator cu “analiza de marţi”, din motive de program foarte încărcat. Cu scuzele de rigoare, săptămâna asta vă propun o “analiză de marţi de miercuri”, fiindcă avem un eveniment de luat în considerare. Tranzacţia Antene – RTL despre care relatează azi Tolo este certă, cu singura rezervă că e vorba de un deal încă nesemnat – şi lucrurile se mai pot schimba. Câteva detalii pentru început, obţinute dintr-o sursă independentă de a lui Tolo:

– Tranzacţia vizează Antena 1, Antena 2 şi Euforia, dar nu şi Antena 3, fiindcă în felul ăsta Dan Voiculescu păstrează un instrument de influenţă. Plecarea lui Vlad Petreanu către Realitatea TV, aproape la fel de certă, o lasă Aura Ţiţirigă, noul n ews manager, într-o poziţie destul de expusă (la telefoane “de sus” ş.a.). Operaţiunile de print nu interesează RTL.
– Valoarea despre care am auzit eu este de 65 de milioane pentru zece procente (“peste 60” la Cătălin), pornind de la o valoare totală a A1+A2+Euforia de 650 de milioane. Ea a reieşit din EBITDA la care s-a aplicat un multiplicator. Dacă n-a glumit sursa mea, reprezentanţii la negocieri ai familiei Voiculescu avansaseră iniţial suma de 800 de milioane.
– RTL urmăreşte într-adevăr un take-over total, care se poate realiza prin tranzacţii directe, tot în funcţie de EBITDA (maniera Sârbu-CME) sau după o cotare la o bursă puternică. În cazul Sârbu-CME, acest takeover a durat mai mulţi ani.

Acum să ne gândim la consecinţe. Singurul mare grup românesc de media (Vîntu şi Patriciu sunt importanţi deocamdată ca investiţie, nu şi ca profit) se globalizează. De aici decurg o serie de evoluţii posibile:

1. Am putea avea pe Antene, de-acum în doi sau trei ani, show-uri de reţea cam de felul celor care se văd azi pe Prima TV, după vânzarea către SBS: formate internaţionale complementare cu ce s-a făcut în România până la momentul respectiv. Prime Time şi Sagittarius, companiile lui Valeriu Lazarov care până acum au dat şi imaginea şi vârfurile de rating ale postului, se vor vedea cu veniturile diminuate, fiindcă show-urile de reţea sunt mai ieftine decât producţiile lazaroviene. E de văzut ce va face Valeriu Lazarov mai departe şi către ce alţi beneficiari se va îndrepta, dacă omul care a creat “Surprizele” mai are suflu şi chef.

2. Redacţia de ştiri a Antenei 1 se separă de cea a Antenei 3. Asta înseamnă, cândva, sumare diferite. E posibil ca “Observatorul” să scape de acuzaţiile de jocuri politice. Dar şi, cu ajutorul unor consultanţi străini, să se debaraseze de imaginea de me-too raportat la Pro TV. E drept, va dura ceva: ştirile prietenoase cu puterea au început să dispară de pe Pro TV cam în aceeaşi perioadă în care Adrian Sârbu n-a mai avut nevoie de reeşalonări ale taxelor restante la stat, în valoare de zeci de milioane. Adică după câţiva ani în care postul a avut o politică… politică discutabilă.

3. Legat de acelaşi me-too, Antena 1 ar putea căuta o ofertă alternativă. E drept că în Germania, de pildă, RTL merge cot la cot co Pro7 sau Sat1, ca televiziuni comerciale generaliste de mare succes, însă nu e vorba de imitaţie, concurenţa se studiază foarte atent, pe sloturi orare, se imaginează mişcări şi contra-mişcări.

4. Asta nu înseamnă că din ecranele pe care e Antena 1 va curge lapte şi miere. Atunci când a vândut diferite asset-uri, Adrian Sârbu a crescut preţul (la Pro Sport) sau a scăzut costuri, pentru creşterea profitului. Aşa cum am spus la început, X procente egal Y profit înmulţit cu Z, multiplicator. Din socoteala asta ar putea reieşi, la Antene, o strategie de costuri scăzute, care înseamnă în ultimă instanţă şi o calitate mai proastă a programelor. Rămâne de văzut cine se va afla în boardul Antena 1-2-4-RTL şi ce va decide. Fiindcă Sârbu a fost directorul general al Pro-ului.

5. Euforia TV continuă în linia în care a pornit, women up-market. Dincolo de pe alocuri dizgraţioasele producţii româneşti de pe acest post, pare a fi un concept din care se poate scoate mai mult şi care va deveni rentabil prin consolidarea clasei de mijloc, cu interese de consum.

6. Antena 2 se repoziţionează spectaculos. Nu ştiu cum, dar modelul poate fi una din nişele de succes din ţările unde are RTL operaţiuni. Posibil fără nici o legătură cu grila tulbure de acum.

7. Antena 3, “Jurnalul” şi “Gazeta Sporturilor” rămân în proprietatea familiei Voiculescu sau se caută cumpărător? Prima ar putea transmite tot mai multe conferinţe de presă ale membrilor Partidului Conservator, dar să nu fim răi. Titlurile de print au în schimb rezultate care le recomandă pentru o tranzacţie. Se mai pune problema tuturor tangourilor şi feliciilor din zona de print, care ar trebui puse pe picioare sau închise. Factura de mobil a Cameliei Voiculescu va creşte, în orice caz, din acest motiv.

8. Vânzarea către RTL arată că Dan Voiculescu este mai puţin interesat de propriul imperiu media ca vehicul de imagine cât de profitul important şi business-ul valid pe care le-a generat prin anumite operaţiuni de presă. Ea poate fi pusă în legătură cu căderea PC şi greoaiele cochetării referitoare la renunţarea la politică ale celui mai detestat, în momentul de faţă, dintre moguli. Ce poate urma? Tentativa de metamorfoză în om de afaceri curat, ca şi în cazul altor miliardari români, dar şi al tuturor marilor afacerişti de tranziţie, din toate timpurile şi locurile. Fiindcă asta nu e o chestiune de media, îi transmit o leapşă lui Emil Stoica pentru o posibilă analiză pe tema altor afaceri ale familiei Voiculescu.

Subliniez că în toate cele opt puncte am vorbit la viitor (un viitor de ordinul mai multor ani), ceea ce înseamnă că evoluţiile pot fi invalidate de evenimente ulterioare. Există o de pildă o şansă mică pentru ca tranzacţia să nu aibă loc, contractul să se rezilieze după semnare sau RTL să dea faliment. La fel de bine, e posibil să fi scăpat din vedere unele lucruri, motiv pentru care vă invit din nou să comentaţi şi să completaţi.

  1. cd Reply

    Lazarov are emisiuni la Antena 3 Spania post ce apartine de RTL..ca sa nu zic ca detine si actiuni la postul ala..
    Baietii de la RTL.trebuie sa se adapteze si publicului de aici..sa conceapa emisiuni ..adica sa-i inteleaga pe romani..adica trebuie neaparat ca sa ramana un roman la conducerea televiziunii
    Nu orice program emisiune care se difuzeaza in reteaua lor prinde si la publicul de aici ..care e latin..si vrea cu totul altceva..asa ca trebuie sa fie atenti !!!

  2. Iulian Comanescu Reply

    CD: Lazarov e foarte scump. Da lovituri ca Surprize sau Din dragoste, dar face si lucruri de audienta medie sau flopuri ca Masina adevarului sau Ploaia de stele. Din cate stiu, valoarea contractului nu e in functie de audiente. Show-urile de retea vin la costuri comparativ mai ieftine, fiindca e vorba de adaptari – atunci cand sunt versiuni romanesti. Cand se dau pur si simplu cele straine, reies economii mari. De pilda Antena 3 a avut o idee foarte profitabila cu Jay Leno, Top Gear si altele. Costurile la Euforia sunt foarte scazute tocmai din motive de programe care costa cateva sute de euro pe luna.

  3. maxi Reply

    La anul mai lanseaza inca 3 sau 4 posturi tematice..continutul cine il va oferi , pe cine se vor baza ele daca nu tot antena mama adica Antena1-RTL..
    Cred ca au mai multe planuri cei de la RTL ..decat vor sa spuna

  4. cd Reply

    De cumparat formate de afara tot vor cumpara..in retea sau nu..emisiuni facute “in casa” tot vor avea ..doar prin asta s-au facut si remarcati au peste 60 % productie locala..
    Nu cred ca schimbarile de care vorbesti tu Iulian vor avea loc prea curand !! si in postul nr 2 in Franta M6 de ani buni deja RTL detine tot 10 %..in Spania la postul Antena 3 situatia e la fel ..si au trecut deja ceva ani..asa ca pana la achizitia totala pot sa treaca mai mult de 3 ani
    ..ceea ce face Bertelsmann -RTL acum..e mai mult pt a-si consolida pozitia in Europa desi nu stiu daca mai era cazul , oricum nu are cine sa-i intreaca
    Filmele americane cumparate la kilogram nu cred ca merg..am avea doua televiziuni mari si late( Protv) care ar difuza acelasi lucru..de aia eu cred ca vor merge in continuare pe divertisment..si fictiune locala.(RTL pt posturile pe care le detine face seriale de la sitcom, politist .la telenovela soap opera in Germania, Ungaria, Spania Croatia.. cu scenarii adaptate fiecarei tari etc
    Cred ca RTL ii va ajuta mult cu achizitionarea sportului..care se stie ca e foarte scump
    E curios, ce va face fam Voiculescu cu cei 60 mil obtinuti acum pe cei 10 % ? nu cred ca ii tin la ciorapi ..

  5. Iulian Comanescu Reply

    Maxi: da, asta face şi Sârbu – ia bani de la CME şi îi investeşte în proiecte noi de media. E curios cum cei doi giganţi fac ce făcea Prigoană acum câţiva ani 🙂

    CD: ai dreptate, durează foarte mult. Tolo dă 2-3 ani până la vânzarea integrală. Chiar presupunând că planul ăsta pe termen lung se va derula fără amendamente, după aia mai poate exista o perioadă de graţie a managementului preexistent, în care acesta are ocazia să dovedească ce poate. De regulă, el nu poate şi după încă un an, se face schimbarea de board.

    Probabil că vom vedea dacă punctele mele sunt altceva decât science-fiction peste trei sau patru ani, cu alte cuvinte. Dar chiar şi-aşa, cred că e un exerciţiu instructiv să ne jucăm. Nu vând povestea asta ca analiză de business unui client care trebuie să ia decizii în funcţie de concluziile mele, e o analiză de presă – mai mult, de blog, iar blogul e un loc unde mă puteţi completa şi voi, aşa cum ai făcut-o tu.

  6. N.O. Reply

    Va cam grabiti cu concluziile. Va dau mai multe hint-uri:
    Thielen pleaca de la conducerea BAG in Ianuarie.
    BAG mai are de platit pina in Iunie 2009 sume enorme pentru stingerea creditului sindicalizat de 4,5 miliarde EUR – da, nu e o greseala -( buyback-ul GBL), tocmai au reesalonat 650 milioane in vara.
    Nu au mai deschis pina acuma achizitii cu participari atit de mici, I mean – they go for it big time or…Tchuss, vie man in Hamburg sagt 🙂

  7. mihai Reply

    Nici nu stii ce sa mai crezi despre preluarea asta..as putea zice un ochi plange altul rade
    Mie imi place Antena1 si sper ca venirea germanilor sa-i duca catre si mai bine nu catre rau
    E foarte important ca Antena 1 sa se adreseze romanului in continuare..sa fie pe limba lui nu pe limba germana.. pt ca aici imi e frica ..formatele (care prind afara si la posturile pe care le detin cei de la RTL) gen Vreau sa fiu miliardar..Big brother..aici au fost un fiasco
    Acum putem spune ca poate si din cauza ca au incaput pe mana unor neprofesionisti de la Primatv (care nu au stiut sa le adapteze )..acolo au in frunte chiar unul din trustul Prosieben ..
    ..semn ca e important totusi sa ai romani la conducere.care mai stiu cum sunt mentalitatile aici….pt ca noi suntem temperamentali..nu reci si tepeni ca germanii
    Dupa ce am vazut pe afara la posturile lor de televiziune pot sa zic ca Antena 1 le da clasa la cum se face un show tv…deci acolo e o plictiseala crunta pt tv !!!! E adevarat au bani de filme scumpe..dar audienta nu o faci numai cu filme..
    RTL sper ca va intelege ca nu tot ce zboara acolo ..se poate manca si aici ..si ca sunt importanti oamenii de aici din tarisoara asta cu care ei vor lucra..altfel nu vor reusi mare branza..si nu as vrea sa aiba soarta celor de la Prosiebensat 1 cu Primatv si si Kiss FM care a reusit performanta sa coboare posturile astea doua in audienta !!!!!

  8. vasi Reply

    Antenistii au nevoie urgent de marketing ! Acum vor putea invata de la RTL..e absolut necesar sa stie sa-si promoveze cat mai bine productiile !!!!
    Atata modestie cat am vazut la postul asta nu am vazut nicaieri in Europa !!!!
    Te uiti la RTL si ramai masca ti se face pielea de gaina ce promovare isi fac aia !!

  9. iann Reply

    @N.O.>> in acelasi timp rtl concureaza si pe piata din turcia pentru a lua ATV Sabah si pretul solicitat e de 1 miliard USD si mai ales beneficiarul e un organism de stat care va solicita, in cazul incredintarii, banii si jos si rapid. datele tale sunt corecte poate tocmai de aceea vor acum doar o mica parte pentru a-si redresa cash-flow-ul si bugetele de investitii.

  10. seselo Reply

    :)))) antena 3 are doar cativa angajati:)))) lucreaza in proportie de 100% cu resursele antenei 1….antena 3 fara antena 1 nu poate exista…

  11. N.O. Reply

    @iann: ai dreptate, e haos in turcia cu Merkez care e vandut de lichidatorul sindic. Bag e incurcat rau si din cauza ca s-au fript cu JV Merkez-Motorpresse (la Motorpresse, G+J are o participare majoritara). Sunt curios ce o sa iasa din “bazarul” asta.
    Apropo, daca intra la antene, o sa inlocuiasca top gear cu auto motor si sport TV?

  12. SG Reply

    Vad ca discutati despre emisiuni/programe la nivel financiar si aveti anumite prognoze pe urmatorii ani. Poate ar trebui studiat cum merge audienta si prin alte parti decat la noi. Poate ar trebui studiata audienta [inclusiv un RTL, M^, TV5, Sat1 sau peste ocean] fara sport si vazut care-i tendinta ..

    Citeam mai inainte un articol pe alta tema insa se aplica f bine si aici: “cu fiecare an ce trece media de varsta a audientei creste cu 1 an”. Nu e valabil doar pt .ro ci in general, sunt tot mai multe surse de informatie si entertaiment si perseverarea in aceleasi feluri si formate de emisiuni intareste afirmatia cu media de varsta. Imi pare ca sunt tot mai multi oameni mai pragmatici cu timpul lor si nu mai au chef/rabdare/interes sa-l piarda vazand filme vechi sau emisiuni facute doar pt a face o emisiune. Indiferent cat de extraordinar e impactul pe moment al emisiunii daca el dispare in momentul in care s-a terminat emisiunea sau in momentul in care imi suna telefonul slabe sanse sa mai revina acel telespectator. Ar trebui trecuta la concurenta si alte medii care nu sunt in mod traditional mass-media insa care atrag puternic aceasi clienti in acelasi moment de timp.
    Bineinteles asta e o chestie pe termen lung: eu vad ca simplu fapt de a schimba promovarea unei emisiuni/produs media sau schimbarea canalului de promovare [gen promovare online] nu e si mai ales nu va mai fii suficienta daca ofer acelasi produs in continuare. Insa poate gresesc ..

  13. StefanD Reply

    Da’ v-ati gandit.. Poate isi infiinteaza alte posturi… Ca sa le vanda si pe alea

  14. RB Reply

    Stie cineva care sunt oamenii care se mai ocupa de marketing la antena? Din cate auzisem eu, dupa f’un an fara director de marketing, au adus o parasuta de la Danone (care era ceva junior pe acolo), si fatuca nu a rezistat prea mult sub papucul Cameliei, si au zburat-o… iar acum?

  15. roberto Reply

    Pai …
    Daca sunt doar 10% si neamtul isi impune punctul de vedere prin antene, inseamna ca foarte rapid o sa fie vandut pachetul majoritar, poate chiar intreg pachetul de actiuni. Altfel, cu 10%, tot Lucian Balbuta si Comedia Erorilor.

    Daca chiar vinde, inseamna ca Voiculescu si-a luta adio de la solutia imorala PUR, pardon PC. Si cum spunea cum ca nu va mai candida in primavara, e clar.
    Cel mult, PC va fi absorbit de petroliberali prin toamna viitoare. Macar 1% daca aduc, plus Antena 3 si cei 3 tenori – prieteni ai lui Basescu – si ii numesc pe Gadea, Cristoiu si cu Stan – merita incercarea.

    Jurnalul National poate va ramane la nivelul actual de tiraj si cititori. Gazeta se va mai duce un pic in jos. Daca nu mai sunt fetele semi-imbracate de la stirile sportive pentru gsp ad moka, sunt probleme mari. Partea misto e ca situl GSP va fi fara moaka Crinei Abrudan. Sa speram la un site naked chicks free, si chiar de sport ? Cred ca e prea mult.

    Vanzarea inseamna si disparitia odraslei lui Voiculescu de pe piata managerilor media. Ce am avut si ce am pierdut.

    Una peste alta, daca s-ar reusi si vanzarea AcasaTv unui post indian, piata tv autohtona ar fi perfecta.

  16. zen Reply

    Consecintele alea 8 sunt de domeniul SF-ului ! Foarte pesimista analiza..ma asteptam la mai mult…
    Antena 3 tot spre RTL se va indrepta si astfel in ceva ani.. (se va ajunge tot la suma aia de 700 de milioane de euro cat au vrut fam Voiculescu) …RTL detine post de stiri in Germania “n-tv”
    Grupul Bertelsmann- RTL detine prin Gruner -Jahr ziare si reviste ( mai multe de 285 de titluri in 20 de tari..o gramada de site-uri
    Prosport scria ca Antena1 vrea sa cumpere Telesport ..inseamna ca au si alt planuri..de ce ar cumpara cineva ceva ..cand el insusi face obiectul unei vanzari?
    ..sport( barbati)..muzica..bucatarie ..copii..parca astea sunt televizunile pe care le-au anuntat pe viitor..asa ca Voiculestii vor fi prezenti in continuare ( spre nervii unora)..iar in spatele lor RTL

Post your thoughts