Top ziare primele şase luni

Gusti Roman e primul care aduce, cu ajutorul colegilor de la Jurnalul/research, cifre concludente de pe piaţa cotidienelor, unde au început să apară rezultatele pe aprilie-iunie 2007. Deocamdată, există opt ziare pentru care Gusti dă următoarele cifre pe primul semestru (exemplare vândute, comparaţiile cu 2006 şi comentariile îmi aparţin):

1. Libertatea 269,752: practic egal cu 270,428, pe aceeaşi perioadă din 2006 (neafectată de plecarea echipei Halpert)
2. Jurnalul naţional 84,267: scădere faţă de 90.985 în 2006, dar atunci a fost campanie cu Loganuri? Acum sunt CD-uri cu muzică mai ales lăutărească, acţiune care necesită un efort financiar mult mai mic şi ar putea duce la profit.
3. Gazeta Sporturilor 71,402: faţă de 72,421 pe 2006, cu două luni (martie-aprilie) supercalifragilistice,
4. ProSport 65,390: scade sensibil de la 76.171 anul trecut, pe fondul zvonurilor despre revânzarea la Sârbu. Eu nu cred în ele, deocamdată, dar scăderea asta nu va plăcea elveţienilor.
5. Evenimentul zilei 62,532: faţă de 71,291. S-a plecat din redacţie, ziarul nu a mai făcut nimic faimos… vin totuşi alegeri, iar tonul inflamat pe care “Evenimentul” îl are pe alocuri ar putea servi.
6. Romania Libera 55,119: au fost 57,794 în primele şase luni din anul trecut. Toată lumea se întreabă cum se menţine ziarul trecut prin diferite relansări, fără mare buget de marketing şi fără cine ştie ce impact. Oricum, mă duc tot mai des pe site-ul lor în ultima vreme. Cred că Andreea Pora şi Sabina Fati fac treabă, chiar dacă nu totul depinde de ele.
7. Ziarul 20,161: Scade uşor de la 22,912, dar mai îngrijorător e trendul pe ianuarie-iunie 2007, unde se duce de la vreo 25.000 la vreo 15.000. Oricum, e remarcabil cum se susţine un titlu fără marketing şi cu dificultăţi de cash flow aici.
8. Ziarul financiar 16,539: câştigă vreo 500 de copii de la 16.039, dar, fapt notabil, începe să distribuie spre 3.000 de exemplare gratuit, ceea ce îl duce pe la 22.000 difuzate. Veniturile din reclamă sunt, desigur, mai importante, iar Sârbu încearcă tot mai des marea cu degetul în materie de concepte gratuite. Dacă nu exagerez eu cu interpretarea…

Se aşteaptă cu interes şi evoluţia “Click!”, “Cotidianul”, “Adevărul”, “Can-Can”, care încă nu au date publice.

În lipsa acestor date, eu nu cred în evaluările alarmiste referitoare la piaţă (Iann: Trimestru doi dificil pentru cotidienele naţionale, găsiţi şi situaţia pe luni), fiindcă creşterile se vor vedea exact la titlurile lui Vîntu şi Patriciu. Can-Can-ul a apărut şi el din nimic şi s-a dus peste 50.000, conform unor surse neoficiale. Însuşi faptul că titlurile auditate de BRAT s-au făcut mai multe, 15, e un semn de sănătate a pieţii şi accent pus pe vânzările de publicitate şi publishing respectabil.

Ceea ce mă îngrijorează e mai curând faptul că aceste creşteri s-au obţinut cu diferite inserturi de felul CD, DVD, carte. Cred că e o modalitate artificială de a creşte tirajul şi veniturile, care roade mai ales prestigiul titlurilor quality. Nu există legătură directă de conţinut între publicaţie şi insert şi dacă targetul celor două se potriveşte, e chiar un caz fericit. 2007 e anul în care publicaţiile româneşti au devenit un fel de produse multimedia primitive, analoge, care riscă să tragă ponoase de la folosirea prea îndelungată a unor asemenea plămâni artificiali. Mă mir că încă nimeni din zona caselor de discuri sau editurilor n-a protestat, fiindcă inserturile au un efect letal acolo, pe termen lung, la preţurile mult mai scăzute la care apar, însă pun asta pe seama profiturilor bunicele obţinute de acestea, ca subsidiari, în deal-urile din care reies CD-uri sau cărţi.

Dat fiind că şi “Adevărul” ar putea intra pe aceeaşi piaţă hibridă, putem conchide că 2007 va fi anul tabloidelor, al inserturilor şi al unui început de reviriment pe quality. Toate, bazate pe concentrarea proprietăţii media “la moguli”, care dă roade prin simpla poziţionare pe anumite segmente a unor publicaţii, ca şi prin marketingul posibil în interiorul grupurilor de presă.

Scăderile înregistrate de titlurile tradiţionale sunt fireşti pe fondul eforturilor depuse de ziarele în care s-a investit în 2006-2007. E de remarcat modul cum pierd “Jurnalul” şi “Evenimentul”, două ziare care îşi spun quality, dar primul stă mai bine ca al doilea, fiindcă nu pare a avea probleme cu locul al doilea în top general şi, în plus, în piaţă se ştie că renunţarea la Loganuri a avut efecte negative ca număr de copii, dar pozitive în bugete. “Click!” ar putea de asemeni urca peste “Evenimentul”, dar numai cândva, când se vor vedea rezultatele pe tot anul, şi numai dacă acestea vor duce ziarul peste 60.000. Dintre publisherii cu vechime, cel mai bine pare a rezista acel minunat Dan Voiculescu, cu maşinile lui zburătoare pe nume Gusti Roman, Cătălin Tolontan şi alţi oameni care compensează reputaţia negativă a fondatorului. Ringier pare a avea probleme la ambele titluri prezente în top, iar Sârbu stă bine cu “Ziarul financiar” şi, probabil, nu grozav cu “Gândul”, la care se fac diferite tentative de repunere pe linia de plutire, în momentul de faţă. Nou-veniţii vor sta probabil ceva mai bine (Patriciu, datorită mai ales “Click!”) şi mai puţin bine (Vîntu, cu o creştere alimentată de inserturi la “Cotidianul” şi cu rezultate greu de evaluat la “Business Standard”).

  1. Adrian Tudor Reply

    Nu pot decat sa ma “sperii” de diferenta dintre Libertatea si Jurnalul National….E drept ca mai toate cresc in vanzari datorita promotiilor si acest lucru se vede atunci cand nu au promotii. La radiouri nu se vede ca nu masoara nimeni audienta cand nu se fac promotii.
    Cred ca Romania Libera rezista datorita anunturilor, traditie veche. Si, da, sunt de vazut datele pentru Cotidianul, Click, Adevarul si Can-Can.

  2. Andrei Reply

    Subscriu la ce a zis Adrian cu Romania Libera… anunturile fac 3/4 din tiraj.
    Cat despre vanzarea fitzuicii Libertatea nu face decat sa ne arate cati inapoiati avem in tara..cata prostime… Probabil ca nici the Sun n-o duce rau, dar nu ma incalzeste cu nimic faptul ca se intampla si in alte parti.

  3. Gusti Reply

    cd-urile se fac platind casele de discuri, care au grija sa nu-si distruga propriile proiecte.

    si eu astept cifrele celorlalti. sint curios click si adevarul, care au fost sustinute de campanii puternice.

  4. Iulian Comanescu Reply

    Gusti: da, exact, m-am ocupat de business-ul ăsta în zona 2000-2003, cu Unica Music. Era muzică recirculată, veche de şase luni sau un an, iar producătorii se bucurau de vânzări de 20.000 de copii cu banii jos, fiindcă un CD lansat în magazinele de muzică, cu adaos mult mai mare, porneşte cu un tiraj de 500-1000 de exemplare manufacturate. Dacă totul merge bine şi ajungi pe la 4.000, începi să visezi şi la videoclip…

  5. iann Reply

    nu cred ca dificil suna atat de alarmist. hai sa ne uitam care sunt diferentele fata de T1 2007 si fata de trimestrul similar al anului trecut.
    Libertatea: -8,6% fata de T1 2007, -4,4% fata de T2 2006
    Jurnalul: +6,9% fata de T1 2007, +13,6% fata de T2 2006
    Evenimentul: -6,1% fata de T1 2007, -11,8% fata de T2 2006
    Romania: +0,3% fata de T1 2007, -2,5% fata de T2 2006

    Gazeta: -2,6% fata de T1 2007, +5,1% fata de T2 2006
    Prosport: -6,0% fata de T1 2007, -17,3% fata de T2 2006

    pe langa caderea libertatii fireasca dupa sfarsit de promotie si apropierea verii, produsele grupului intact [jurnalul, gazeta] au performat mai bine decat cele ale ringier [evenimentul, prosport] pe aceeasi categorie.

  6. Iulian Comanescu Reply

    Iann: ceea ce voiam să spun e că grosso modo, în 2007, scăderea pe titlurile vechi va fi compensată de creşterile pe relansate – “Cotidianul” în primul rând, “Adevărul” şi poate în viitor “Gândul”, despre care ale cărui pregătiri aud lucruri bune, dar sunt şanse mici să mai modifice cifrele pe 2007.

    Pe de altă parte, tu sugerezi că un titlu ca “Evenimentul”, luat separat, poate avea motive de îngrijorare, cât timp scade sub limita psihologică de 60.000 de exemplare vândute, în mai 2007 (59.841).

  7. georgescul Reply

    6. Romania Libera 55,119: au fost 57,794 în primele şase luni din anul trecut. Toată lumea se întreabă cum se menţine ziarul trecut prin diferite relansări, fără mare buget de marketing şi fără cine ştie ce impact. Oricum, mă duc tot mai des pe site-ul lor în ultima vreme. Cred că Andreea Pora şi Sabina Fati fac treabă, chiar dacă nu totul depinde de ele.

    Voi chiar credeti ca aceste cifre sunt reale?!E o gluma…

Leave a Reply to Anonymous Cancel reply