Televiziunile în 2007 – prognoze

Dacian mi-a făcut o propunere interesantă aici, pornind de la sinteza pe care am făcut-o aici: cum va arăta piaţa TV în 2007? Faţă de ceea ce se vede, my guess e că prin decembrie anul ăsta se vor întâmpla următoarele:

– Antena 2 (televiziune de atitudine, talk-show-uri spumegoase, din câte înţeleg) obţine în jur de 0,5 puncte de rating medii pe zi, cu creşteri mari pe anumite segmente, ale moderatorilor care o să prindă. Cota de piaţă a lui Voiculescu creşte probabil cu 1-2 la sută din cauza asta şi având în vedere şi faptul că Antena 3 a început să se vadă.
– Patriciu nu lansează sau lansează târziu şi cu buget mic. Există o licenţă pentru Adevărul TV, de pe vremea când ziarul omonim era la Anna-Maria Tinu. Trebuie însă ca problemele destul de mari de la Adevărul şi Averea-Click să fie rezolvate.
– Realitatea-Caţavencu obţine vreo 2-3 procente din piaţă cu Romantica şi Wedding TV. Nu mă aştept la nimic spectaculos, totuşi va fi anul în care cele două îşi vor defini targetul. Ne putem aştepta la o ameliorare relativă a Money Channel, în schimb Realitatea îmi pare că nu va procura surprize, cu toate “lansările treptate de grilă” din ultimele sezoane.
– Pro TV, Antena 1 şi TVR 1 ar putea pierde puţin din market share.
– Cosmos TV: îl menţionez că a întrebat Dacian. Habar n-am ce să spun. Poate că un 0,1 rating mediu pe zi o să-i şadă bine, dar asta numai ca să zic ceva.
– TVR 2: continuă să scadă. Răzvan Nicolescu, care a curăţit grila de emisiuni vulgare sau “întâmplătoare” şi a adus mici bijuterii făcute de independenţi pe post, pleacă. Am nişte semnale (dar nu şi confirmări) că se pregăteşte un scandal, din motive de scăderi de audienţă şi investiţii în programe de calitate. 2007 va fi un soi de limbo pentru TVR 2, datorită modului cum funcţionează televiziunea publică, încercările curajoase de după numirea lui Giurgiu se vor duce pe apa sâmbetei şi va urma un frecuş păgubos. Aţi observat că de pe post au dispărut şi Planeta Moldova, şi Transfer, iar singura care rezistă, cu ratinguri-record pentru post, gen 2,5, e Bazar?
– Naţional TV, N 24, Senso, Flux TV, alte fantome hertziene: încep să nu se mai vadă nici măcar atât cât se văd. N-au făcut nimic spectaculos de ani de zile, nu au un public clar, nu au audienţe, nu le-am văzut în topuri de încasări din publicitate. OTV are bune şanse de supravieţuire aşa cum e, totuşi. Mai nou, face 3-4 puncte pe late night.
– de urmărit ce se întâmplă la Adrian Sârbu cu anunţata şi neconcretizata televiziune de business. Lucrurile au trenat fiindcă e vorba de o investiţie CME, iar CME are AGA şi tot restul. Asta nu înseamnă că planul a fost abandonat.
– în fine, Dogan, cireaşa de pe tort, se duce undeva între 0,5 şi 1,5 puncte de rating, în medie, pe zi. M-am uitat puţin acum câteva zile. Rochiile vedetelor sunt făcute din draperii de la Bucur-Obor, dar cine ştie, poate că aici, în Est, asta o să prindă?

Consumul total de televiziune scade de câţiva ani, ca urmare a “goanei după audienţă” în care s-au aruncat televiziunile pe vremea lui Năstase, cu manele şi viermi. Din cauza nişării care se poate vedea mai sus, 2007 ar putea fi totuşi anul în care nu mai avem scăderi.

Vă invit şi pe voi să vă spuneţi părerea.

  1. Dacian Reply

    Recunosc ca nu m-am asteptat la o postare atat de prompta si de detaliatat. E interesant. Pentru ca sunt un fan Realitatea TV, incerc sa zic doar ca acest post de televiziune are capacitatea de a surprinde. Kanal D poate o sa inteleaga felul in care functioneaza piata autohtona si poate schimba strategia, castigand astfel teren. In privinta TVR2, posturile Centrului National Media si Antena 3 va dau dreptate. Nu ma pronunt pentru posturile ce nu emit inca. Prigoana nu lanseaza nimic?

  2. Lucian Mindruta Reply

    Cred in trendurile de care vorbesti, insa am o corectie: cred ca tentatiile extra-tv (internet, jocuri, terase) se vor face simtite puternic.
    Incalzirea globala conteaza si pentru piata TV: daca vom putea sa stam la bere incepind cu aprilie, asta inseamna ca sezonul mort de peste vara se va intinde. In plus, uita-te la un lucru interesant: se vind bine consolele de jocuri (XBOX 360 adus de Mediagalaxy, PS3 in curind la Flamingo), care iti ocupa de fapt cu totul televizorul, pentru ca ele n-au monitoare separat.
    Acum ar fi chiar interesant sa stim daca acele contracte de monitorizare ale oamenilor cu peoplemetere iau in calcul acest fenomen. Si daca tin seama si de alte obiceiuri de consum: tv cu laptopul in brate sau cu nasul in monitorul de la calculator, tv in bucatarie, cu ochii pe ziar. etc…
    Asa ca eu cred ca total TV-ul mai are loc sa scada, chiar daca nu asa dramatic.

  3. Iulian Comanescu Reply

    Lucian: corect ce spui. E posibil ca groapa consumului total să fie mai adâncă la vară. Apropo de asta, ştiai că şi ghidurile TV se duc în jos după televiziuni în perioada asta? 🙂

    Nu cred că XBoxul şi tot restul sunt luate în considerare. La fel cum cred că Realitatea şi Antena 3 ating ratinguri mai mari în ceea ce Mark Burnett numea “prime-time-ul de la 9 la 5”, dar nu are cine să măsoare televizoarele deschise în birouri şi bistrouri. Dacă aş fi Sorin Oancea sau Sergiu Toader, aş scoate Gfk din birou la bistrou, că tot preia el datele de audienţă din 2008 şi i-aş arăta Realitatea (sau A 3) şi aş întreba: pe ăsta cine o să-l măsoare, dragă Gfk?

  4. Iulian Comanescu Reply

    Radu: da, e totuna. În Anglia, de unde vine, se cheamă Wedding TV. Nu ştiu de ce i-a spus Realitatea-Caţavencu Wedding Channel, ar putea fi o inadveretenţă care se va corecta. Sau nu 🙂

  5. Radu Reply

    Iulian, nu prea inteleg cum e treaba cu Wedding Channel. In comunicatul RC, se zice ca grupul va lansa trei posturi de televiziune, de intelegi ca Wedding Channel este, asa cum e Money Channel, un proiect romanesc, un poriect al RC-ului. De fapt e un post de televiziune englezesc care intra in Romania cu formate de-afara si adaptari de-ale noastre sau cum vine treaba?

  6. Iulian Comanescu Reply

    Radu: trei? Mi-a scăpat mie ceva. Parcă am văzut în “Cotidianul” două,. Wedding Channel şi Romantica. După aia am văzut în Media Guardian că Wedding TV vine în România şi alte ţări estice…

  7. Andrei Bădin Reply

    Iuliane,
    De acord cu Cosmos Tv. Dar iese si Becali Tv. Fără îndoială nu vor obţine prea multă audienţă deoarece le va fi foarte greu sa ajunga la public. Bagă în analiză şi Becali Tv. Dacă persoanajul îşi face “talck showu” in fiecare seara unde se ca ajunge? Partea buna e ce scapam de el pe alte posturi….
    Dau detalii despre apropiata lansare a postului lui Jiji aici:
    http://andreibadin.blogspot.com/2007/02/becali-tv-va-emite-pe-licena.html
    Parerea mea este ca daca Vadim si Jiji isi fac “posturi” nu vor face decat sa piarda impreuna si separat. Dat fiind “istoricul” celor doi (antisemitism, legionarism si asa mai departe) ma indoiesc ca marile trusturi de cablu ii vor prelua… Deci, care e viitorul lor ?

  8. Sedal Reply

    Andrei:
    Cosmos TV e deja in reteaua RCS in Bucuresti. Banuiesc ca este si in alte orase.

    Banuiesc ca nu o sa strambe din nas nici la Becali.

    Interesant o sa fie cand nu o sa mai aiba programe pe care sa le poata scoate ca sa intoduca (non)programele de genul asta.

  9. Bodola Zsolt Reply

    Confirma, ca TVS (de fapt RCS) de la Brasov retransmite CosmosTV. As fi preferat mai degraba sa ocupe slotul cu un 3sat sau ceva normal…. 🙁

  10. Maxim Reply

    Interesanta disutia despre Becali TV. Tinand cont ca dl. Becali se intalneste in Italia cu Silvio Berlusconi, lucrurile incep sa se lege. N-ar fi exclus sa ne vina o surpriza mai mare decat ne-asteptam din directia asta.

Post your thoughts