Tag Archives: Vîntu

,

Expansiunea Patriciu-Sârbu-Vîntu în țările limitrofe

Proprietarii români de media (ca să nu le zicem moguli, pentru că aici intră și Adrian Sârbu) și-au lărgit frumușel aria de interese în Balcani și alte țări estice, în ultima vreme. CME-ul condus de Adrian Sârbu a anunțat azi încheierea unei tranzacții așteptate: vânzarea bTV, liderul pieței bulgărești, împreună cu două canale de cablu (bTV Cinema și bTV Comedy), plus 74% din compania de radio a grupului, Radio Company C.J., pe 400 de milioane de dolari. Ar fi momentul pentru o scurtă socoteală, în ordine alfabetică:

Patriciu: A achiziționat Blik, fostul tabloid Ringier, și după Răzvan Cornețeanu, sondează piețele din Georgia, Moldova, Bulgaria, Serbia și Ungaria. O sursă relatează despre operațiuni avansate în Georgia, când am fost în Moldova se auzea deja despre Patriciu în mod imprecis. Se știe că Adevărul Holding mizează, deocamdată, pe print, cu excepția unei case de producție TV.

CME/Sârbu: Cehia, Croația, Slovacia, Slovenia și Bulgaria (unde deținea deja Pro.BG și Ring.BG). A ieșit din Ucraina, unde a vândut cu 300 de milioane Studio 1+1 și Kino. Se dovedește că banii au fost folosiți pentru achiziția din Bulgaria, ceea ce înseamnă, așa cum spune și Sârbu în comunicatul linkuit, o repoziționare pe Balcani și țările în curs de aderare. La asta se mai adaugă ceea ce o sursă mi-a descris ca implicări ale lui Sârbu în nume personal, în Serbia și Muntenegru. O altă sursă vorbește despre vânzarea formatului de la “Băieți buni” (grozavă idee, realizare cum s-a văzut) în Ungaria.

Vîntu: Publika (Realitatea TV din Moldova) pe lansate, termenul inițial era 15 februarie, dar Continue reading

, ,

Cum s-a împărțit presa la moguli (și alții) în 2008

Am mai zis aici acum câteva săptămâni că lucrez la o carte pe nume “Cum să devii un nimeni”, despre mecanismele notorietății, branduri personale și piața media din România. Un capitol e despre “cei cinci mari” din media românească, adică Sârbu/CME, Vociulescu, Ringier, Patriciu și Vîntu. Cum se-mparte prăjitura publicului între ei? Piața cotidienelor cu plată, cea a revistelor glossy și cea a televiziunilor arată cam așa:

Cotidiene

Cote de piata dupa proprietar, cotidiene

Cote de piata dupa proprietar, cotidiene

Pe titluri și tiraje, socoteala e după cum urmează:
Ringier România = Libertatea, Evenimentul zilei = 276.800
Alții = Cancan, România liberă, Ziua, Gardianul = 173.029
Patriciu = Click!, Adevărul = 172.212
Voiculescu = Gazeta Sporturilor, Jurnalul național = 154.819
Sârbu = PRO Sport, Gândul, Ziarul financiar = 95.116
Vîntu = Cotidianul, Business Standard = 25.715
Total piață = 897.691

Și aici, și mai jos, e vorba de tiraje vândute și ziare cu plată (am exclus “Adevărul de seară”, răposatul “Compact”, “Ring”, “Curentul”. Mai lipsesc ziare care nu au încă cifre pe site-ul BRAT, ca Financiarul lui Voiculescu. Dacă luăm în calcul informațiile neoficiale despre Ziua și Gardianul la Vîntu, cota de piață a acestuia se dublează aproape (vreo 20 de mii de exemplare în plus, din cele două titluri).

Reviste glossy de femei

Este a doua cea mai puternică piață de print, care include jucători puternici specializați, ca Edipresse A.S. și Sanoma Hearst România.

Cote de piata, reviste

Cote de piata, reviste

Am luat în calcul numai lunarele magazin (fără titluri specializate) pentru femei. Continue reading

,

Mogulograma presei românești (II)

Am arătat în prima parte că Ringier și Voiculescu au făcut profituri remarcabile în 2007, cel puțin dacă sumăm rezultatele de la firmele pe care le-am putut găsi la Ministerul Economiei și Finanțelor. Sârbu a ieșit pe minus cu aproximativ 5,7 milioane de euro, dar rezultatul nu e unul înspăimântător, dacă ne gândim că în costurile COO-ului CME s-ar putea regăsi și prețul Pro Sport, achiziționat în 2007 pentru o sumă despre care s-a spus că e șapte milioane de euro. Continuăm cu rezultatele lui Vîntu și Patriciu, ultimii veniți în lumea celor “cinci mari” din media românească, despre care spuneam că e logic să aibă pierderi mai mari, dat fiind faptul că și-au constituit structurile de print din 2005 încoace. Pentru început, încă o dată, topul profiturilor nete și al pierderilor nete:

Ringier România: 28.427.137
Voiculescu: 10.012.587
Sârbu: -19.129.939
Vîntu: -22.666.223
Patriciu: -29.882.214

Vîntu: A avut o expansiune notabilă în ultimii doi-trei ani, mai ales prin fagocitarea Grupului “Academia Cațavencu”. Modul cum au evoluat lucurile e cunoscut. Pe undeva, ceva din cele 22,7 milioane pierderi de pe Cațavencu SA, Poligraf SRL și IQ Editex.

Cifrele “Ziua SRL” – care nici nu a fost asumată oficial de Sorin Ovidiu Vîntu – nu sunt încă disponibile la Ministerul Economiei și Finanțelor. Situația pe cele trei firme cunoscute e totuși interesantă prin comparație cu 2006 (date în RON): Continue reading

,

Mogulograma presei românești (I)

Cei “cinci mari” din presa scrisă au avut un an în care au contabilizat pierderi – sau au crescut ușor -, lucru normal dacă ne gândim la investițiile realizate în presa scrisă. Ultimele date de la Ministerul Economiei și Finanțelor (M.E.F.), privind bilanțurile pe 2007, păstrează Ringier România în poziția celui mai rentabil grup de print de la noi, însă fără prea mari creșteri din 2006. Al doilea clasat și celălalt “profitabil” din 2007, grupul Voiculescu, a avut un an bun, cu pierderi doar pe “Felicia” și “Tango”. Firmele lui Adrian Sârbu înregistrează, per ansamblu, pierderi considerabile, dar ar putea fi vorba și despre prețul plătit pe Pro Sport, despre care s-a spus că e 7 milioane de euro. Vîntu pierde mai puțin decât Patriciu conform situației firmelor cu bilanțuri prezente la Ministerul Economiei și Finanțelor, dar situația Adevărul SA, editorul de pe vremuri al “Adevărului” nu este vizibilă, cel puțin deocamdată.

Oaia neagră a presei românești e în orice caz ziarul “Gândul”, care a pierdut 2,2 milioane de euro în 2007, aproape dublu decât în 2006.

Hățișul companiilor de media – precauții metodologice
În afară de Ringier, grupurile de media din România își desfășoară activitatea pe o structură destul de complicată de firme. Grupul Voiculescu, de pildă, include nu mai puțin de nouă companii, dintre care Grupul Media Camina SA și IX Press SRL nu au cifre la M.E.F. Clasamentul după cifre de afaceri din 2007 al editorilor este următorul, în RON, urmat de profitul sau pierderea netă, după caz: Continue reading