Tag Archives: Sârbu

,

Expansiunea Patriciu-Sârbu-Vîntu în țările limitrofe

Proprietarii români de media (ca să nu le zicem moguli, pentru că aici intră și Adrian Sârbu) și-au lărgit frumușel aria de interese în Balcani și alte țări estice, în ultima vreme. CME-ul condus de Adrian Sârbu a anunțat azi încheierea unei tranzacții așteptate: vânzarea bTV, liderul pieței bulgărești, împreună cu două canale de cablu (bTV Cinema și bTV Comedy), plus 74% din compania de radio a grupului, Radio Company C.J., pe 400 de milioane de dolari. Ar fi momentul pentru o scurtă socoteală, în ordine alfabetică:

Patriciu: A achiziționat Blik, fostul tabloid Ringier, și după Răzvan Cornețeanu, sondează piețele din Georgia, Moldova, Bulgaria, Serbia și Ungaria. O sursă relatează despre operațiuni avansate în Georgia, când am fost în Moldova se auzea deja despre Patriciu în mod imprecis. Se știe că Adevărul Holding mizează, deocamdată, pe print, cu excepția unei case de producție TV.

CME/Sârbu: Cehia, Croația, Slovacia, Slovenia și Bulgaria (unde deținea deja Pro.BG și Ring.BG). A ieșit din Ucraina, unde a vândut cu 300 de milioane Studio 1+1 și Kino. Se dovedește că banii au fost folosiți pentru achiziția din Bulgaria, ceea ce înseamnă, așa cum spune și Sârbu în comunicatul linkuit, o repoziționare pe Balcani și țările în curs de aderare. La asta se mai adaugă ceea ce o sursă mi-a descris ca implicări ale lui Sârbu în nume personal, în Serbia și Muntenegru. O altă sursă vorbește despre vânzarea formatului de la “Băieți buni” (grozavă idee, realizare cum s-a văzut) în Ungaria.

Vîntu: Publika (Realitatea TV din Moldova) pe lansate, termenul inițial era 15 februarie, dar Continue reading

CME face MTV în Cehia

Central European Media Enterprises Ltd. (CME), compania care deține 95% din Pro TV, Acasă și celelalte televiziuni lansate de Adrian Sârbu și în care magicianul din Pache e Chief Operations Officer, a încheiat un acord de licențiere cu Viacom pentru lansarea MTV Czech. Postul va avea bineînțeles o grilă localizată și va intra în emisie în prima jumătate a lui 2009, integrat în rețeaua TV Nova.

Se vede că Adrian Sârbu nu prea pierde timpul la Praga, unde a mai lansat și un Mediafax.

,

Mogulograma presei românești (I)

Cei “cinci mari” din presa scrisă au avut un an în care au contabilizat pierderi – sau au crescut ușor -, lucru normal dacă ne gândim la investițiile realizate în presa scrisă. Ultimele date de la Ministerul Economiei și Finanțelor (M.E.F.), privind bilanțurile pe 2007, păstrează Ringier România în poziția celui mai rentabil grup de print de la noi, însă fără prea mari creșteri din 2006. Al doilea clasat și celălalt “profitabil” din 2007, grupul Voiculescu, a avut un an bun, cu pierderi doar pe “Felicia” și “Tango”. Firmele lui Adrian Sârbu înregistrează, per ansamblu, pierderi considerabile, dar ar putea fi vorba și despre prețul plătit pe Pro Sport, despre care s-a spus că e 7 milioane de euro. Vîntu pierde mai puțin decât Patriciu conform situației firmelor cu bilanțuri prezente la Ministerul Economiei și Finanțelor, dar situația Adevărul SA, editorul de pe vremuri al “Adevărului” nu este vizibilă, cel puțin deocamdată.

Oaia neagră a presei românești e în orice caz ziarul “Gândul”, care a pierdut 2,2 milioane de euro în 2007, aproape dublu decât în 2006.

Hățișul companiilor de media – precauții metodologice
În afară de Ringier, grupurile de media din România își desfășoară activitatea pe o structură destul de complicată de firme. Grupul Voiculescu, de pildă, include nu mai puțin de nouă companii, dintre care Grupul Media Camina SA și IX Press SRL nu au cifre la M.E.F. Clasamentul după cifre de afaceri din 2007 al editorilor este următorul, în RON, urmat de profitul sau pierderea netă, după caz: Continue reading