Expansiunea Patriciu-Sârbu-Vîntu în ţările limitrofe

Proprietarii români de media (ca să nu le zicem moguli, pentru că aici intră şi Adrian Sârbu) şi-au lărgit frumuşel aria de interese în Balcani şi alte ţări estice, în ultima vreme. CME-ul condus de Adrian Sârbu a anunţat azi încheierea unei tranzacţii aşteptate: vânzarea bTV, liderul pieţei bulgăreşti, împreună cu două canale de cablu (bTV Cinema şi bTV Comedy), plus 74% din compania de radio a grupului, Radio Company C.J., pe 400 de milioane de dolari. Ar fi momentul pentru o scurtă socoteală, în ordine alfabetică: Patriciu: A achiziţionat Blik, fostul tabloid Ringier, şi după Răzvan Corneţeanu,… Read more »


Cum s-a împărţit presa la moguli (şi alţii) în 2008

Am mai zis aici acum câteva săptămâni că lucrez la o carte pe nume “Cum să devii un nimeni”, despre mecanismele notorietăţii, branduri personale şi piaţa media din România. Un capitol e despre “cei cinci mari” din media românească, adică Sârbu/CME, Vociulescu, Ringier, Patriciu şi Vîntu. Cum se-mparte prăjitura publicului între ei? Piaţa cotidienelor cu plată, cea a revistelor glossy şi cea a televiziunilor arată cam aşa: Cotidiene Pe titluri şi tiraje, socoteala e după cum urmează: Ringier România = Libertatea, Evenimentul zilei = 276.800 Alţii = Cancan, România liberă, Ziua, Gardianul = 173.029 Patriciu = Click!, Adevărul = 172.212… Read more »


Mogulograma presei româneşti (II)

Am arătat în prima parte că Ringier şi Voiculescu au făcut profituri remarcabile în 2007, cel puţin dacă sumăm rezultatele de la firmele pe care le-am putut găsi la Ministerul Economiei şi Finanţelor. Sârbu a ieşit pe minus cu aproximativ 5,7 milioane de euro, dar rezultatul nu e unul înspăimântător, dacă ne gândim că în costurile COO-ului CME s-ar putea regăsi şi preţul Pro Sport, achiziţionat în 2007 pentru o sumă despre care s-a spus că e şapte milioane de euro. Continuăm cu rezultatele lui Vîntu şi Patriciu, ultimii veniţi în lumea celor “cinci mari” din media românească,… Read more »


Mogulograma presei româneşti (I)

Cei “cinci mari” din presa scrisă au avut un an în care au contabilizat pierderi – sau au crescut uşor -, lucru normal dacă ne gândim la investiţiile realizate în presa scrisă. Ultimele date de la Ministerul Economiei şi Finanţelor (M.E.F.), privind bilanţurile pe 2007, păstrează Ringier România în poziţia celui mai rentabil grup de print de la noi, însă fără prea mari creşteri din 2006. Al doilea clasat şi celălalt “profitabil” din 2007, grupul Voiculescu, a avut un an bun, cu pierderi doar pe “Felicia” şi “Tango”. Firmele lui Adrian Sârbu înregistrează, per ansamblu, pierderi considerabile, dar ar putea… Read more »