Tag Archives: Marina Berlusconi

Sânii Ducesei și media globală

Fotografiile topless ale lui Kate Middleton, Ducesă de Cambridge, publicate săptămâna trecută în revista franceză Closer, sunt un scandal, dar și subiectul unei povești relevante cu privire la modul cum funcționează media globală în 2012.

Previzibil, publicarea pozelor decoltate cu cea care ar putea deveni la un moment dat regina Marii Britanii a provocat replica tranșantă a Casei de Windsor, care și-a exprimat intenția de a da în judecată revista Closer. Mai puțin banală e însă reacția violentă a presei britanice. Revista franțuzească poartă un nume în engleză pentru că este licența unui puternic titlu britanic cu același nume, editat de Bauer Media, care nu numai că nu a publicat fotografiile, dar s-a și distanțat, printr-o declarație a editorului. Bauer – care, apropo, are operațiuni și în România, în colaborare cu Ringier, prin TV mania, TV Satelit și Bravo – a postat pe propriul site din Marea Britanie un comunicat de presă care condamnă ceea ce a făcut revista din Franța: “În calitate de proprietari ai brandului Closer și publisheri ai revistei Closer (din UK – n.r.), ne-am plâns în cei mai categorici termeni la licențiatul Closer Franța.”

Am putea spune deci că presa mondială e șocată și că există, totuși, o doză de decență și morală chiar în ceea ce tipăresc publicațiile de scandal? La prima vedere, pare că da. Alte ziare din Marea Britanie au avut și ele reacții apăsat critice. Daily Mirror consideră Closer-Franța recidivistă (“serial offender”), din cauza unui material publicat anterior, în care publicația franceză susținea că Ducesa Kate ar fi pierdut o sarcină. Daily Mail spune și el: “Fără remușcări… iar Closer-Franța are tupeul de a pretinde că are și alte fotografii care încalcă dreptul la intimitate.”

Așa cum bănuiți, blamul deontologic vine din faptul că fotografiile nesocotesc dreptul la viața privată. După toate probabilitățile, au fost realizate cu un teleobiectiv puternic pe când Kate Middleton și Prințul William își petreceau câteva zile de răgaz la Château d’Autet, o proprietate privată aflată la 100 de kilometri de Marsilia. Singura publicație care a făcut excepție de la embargoul autoasumat de presa britanică, Irish Daily Star, s-a ales și ea cu un blam furibund din partea colegilor. Ba mai mult, mogulul Richard Desmond, care deține un grup media ce include OK! sau Channel 5, a anunțat retragerea din parteneriatul cu Independent News & Media, care asisparanghelgura publicarea Irish Daily Star. Din nou: presa, chiar și cea indecentă, e până la urmă decentă? Continue reading