SWOT Jurnalismonline.ro

I-am propus lui Brăduţ Ulmanu (Jurnalismonline.ro) ca fiecare dintre noi să facă o analiză SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats) a blogului celuilalt. Brăduţ a fost drăguţ cu mine şi a zis că nu are ce să critice la www.comanescu.ro, deşi eu cred că ar fi lucruri de spus, la relansare am făcut pur şi simplu ordine prin despărţirea vechiului blog.hotnews.ro şi am creat premisele apariţiei unor noi bloguri sub umbrela HotNews. Până la urmă a rămas ca eu să-i fac un SWOT la Jurnalismonline.ro, iar el să-mi facă mie o analiză (nu ştiu dacă SWOT nu e cam mult pentru chestiunea în discuţie) la noua rubrică, “După bloguri”. Mă achit de partea mea în cele ce urmează.

1. Strengths
1.1. Conţinut
– cantitate
– specializare
– organizare (chiar în exces, vezi la weaknesses, linkuri)
– personalitate, cu întreruperi
– expertiză (şi ca redactare), interpretare adecvată
– exclusivităţi/întâietăţi
– umor pe alocuri
– influenţă (nu intră chiar la conţinut, dar: E citat ca sursă. Are menţiuni în ziare ca blogger. E chemat la TV).

1.2. Design
– rubricat
– paletă de culori potolită

1.3. Valoare de business
Greu de spus, în momentul de faţă, pentru un blog din România. Din câte ştiu de la Brăduţ, Jurnalismonline.ro nu realizează venituri. Totuşi, Brăduţ un blogger pe care şi l-ar dori oricine în ograda proprie, poate mai puţin HotNews.ro, şi nu fiindcă Brăduţ nu face bine ce face, ci fiindcă eu fac ceva asemănător. De aici, toate beneficiile de imagine, care se traduc şi în bani în ultimă instanţă.

2. Weaknesses
2.1. Conţinut
– alunecări din concept: discuţii despre Iaşi vs. Bucureşti, care au ca singură legătură cu mass media faptul că interlocutorii sunt ziarişti, ca să pomenesc doar un exemplu
– informaţii la mâna a doua (din ziare etc.), a căror prezenţă nu o înţeleg prea bine. Pare că Jurnalismonline.ro nu vrea să scape nimic important din domeniul media, dar parcă uneori nu reuşeşte – ştiu pe propria-mi piele că e prea mult pentru un singur blogger
– poll-uri: poate aduc ceva trafic şi interes, dar părerea mea e că ori le faci primul sau într-un fel anume, ori le laşi celor din liga a doua. Nu Brăduţ le-a făcut primul pe blogurile româneşti. Ar putea fi folosite ca instrument de research, pur şi simplu, şi nu ca punct de interes pentru public.
– din cele de mai sus se deduce, pe alocuri, lipsă de personalitate
– oarecari inconstanţe, nu fundamentale, în politica de update. De când am cifre de la Google Analytics, am aflat ceea ce mulţi alţii ştiau deja, de mult: contează inclusiv ora la care pui postarea, variaţiile cantitative riscă să îndepărteze publicul
– multimedia aproape că lipseşte, cam ca la mine.

2.2. Design
Ei, aici e aici. Schimbarea pe care Brăduţ a făcut-o la Jurnalismonline.ro a fost receptată negativ, conform unui poll de pe propriul site. Daţi clic pe linkul de mai sus ca să înţelegeţi ce vreau să spun.
– banner lat de 800 de pixeli pe layout de 1024, ăla vechi, două dungi închise la culoare în stânga şi în dreapta din acelaşi motiv
– oricum ideea bannerului nu mă dă pe spate, e cam uzată. Un tip foarte atent la realitatea oraşului, care e jurnalistul, adică Brăduţ (deşi faţa nu se vede prea bine). Courier sau o variantă a lui, care e out de mult în motto, sare-n ochi între celelalte fonturi, care n-au nici o legătură.
– nu prea pricep logica linkurilor albe de pe banner iar pe unele dintre ele le văd cu dificultăţi
– linkuri multe, în general, peste tot. Coloanele de stânga şi dreapta sunt stufoase şi prea late, “devorează” coloana de mijloc, în care e “marfa”. Template-ul folosit de Brăduţ permite afişarea de pagini şi sub-pagini. Categoriile din stânga sunt nenumărate.
– trei nuanţe pale de gri, gri-albăstrui, ou de raţă, care obosesc ochiul la limita dintre ele
– nu există o culoare tare, de accent – nu că ar fi necesară, e una din posibilităţi, dar lipsa ei dă aspectul general de spălăceală
– o problemă generală de WordPress, pe care o am şi eu la Comanescu.ro şi n-am rezolvat-o că îmi ia timp să îmi aduc aminte ceva din css-ul pe care îl învăţam când făceam, pioniereşte, Unica.ro: pozele inserate în stânga sau dreapta se lipesc de text. Se poate scăpa de asta dacă pui câţiva pixeli în culoarea fundalului într-o parte (aia dinspre text) şi în josul imaginii.

2.3. Valoare de business
Vezi 1. Blogurile nu fac bani în România. Nu poţi câştiga din trafic. Domeniul lui Brăduţ, mass media, nu atrage un trafic imens, chiar dacă Brăduţ reuşeşte să oscileze între 350 şi 400 de vizite pe zi, ceea ce e remarcabil dat fiind caracterul de nişă.

3. Oportunităţi
3.1. Conţinut
– supraspecializare. Brăduţ va pierde poate ceva trafic, dar va câştiga la capitolul identitate
– rubrici noi. Brăduţ ştie să le inventeze, a făcut-o în media clasică.
– pe alt palier, circul din media românească e departe de a se fi terminat. Manevrele celor “4+1” mari (Sîrbu, Voiculescu, Vîntu, Patriciu + Ringier) continuă, cel puţin un alt trust mare va câştiga mult în volum în următoarele săptămâni, se mai vorbeşte şi de alegeri deci mişcările de proprietate media vor continua. Din Internet se fac bani, subiectele legate de comunicare sunt doldora.
– nu în ultimul rând, ataşarea de noi module la Jurnalismonline.ro. Transformarea în centru de resurse media, de care vorbeam cu Brăduţ acum câteva luni. Sau orice altceva, mai mult decât un simplu blog. Pare contradictoriu cu supraspecializarea, dar cele două se pot lega.

3.2. Design
Cred că template-ul existent se poate optimiza destul de uşor:
– de rezolvat cu culorile alea palide de la care ustură ochii şi se creează impresia de murdar
– banner nou, preferabil poza lui Brăduţ vizibilă. Are un nume, de ce n-ar avea şi o faţă vizibilă în clar pentru cititorii care nu-l cunosc?
– ordine în linkuri, reducere drastică la categorii şi pagini etc.

3.3. Business
– afiliere la un publisher mare sau la o reţea de bloguri de talia lui
– sponsorizare: o chestiune foarte spinoasă, fiindcă Brăduţ are nevoie de o independenţă totală în ceea ce face. Totuşi, s-ar putea găsi cineva care să semneze un contract neoneros.
– platformă pentru lansarea de noi proiecte. Brăduţ face deja asta, cu Calator.eu. UPDATE: Brăduţ mă roagă să precizez că nu e proiectul lui, ci al Monicăi Ulmanu, soţia lui.

4. Ameninţări
E firesc să grupez cele trei subpuncte de mai sus, că multe din problemele pe care le pun conţin şi soluţia etc.
– competiţie pe nişa respectivă. Toată lumea îşi deschide bloguri de media şi comunicare. Eu am apărut acum 11 luni. Tolo.ro s-a lansat în vară şi are o componentă puternică de media, un trafic foarte mare (care vine, e drept, de la GSP.ro şi subiectele de fotbal, dar nu ştirbeşte cu nimic meritele lui Tolontan în zona de media). Inclusiv Brăduţ şi-a precizat conceptul Jurnalismonline.ro după ce eu m-am apucat să scriu de media. Cristi Manafu e precursorul tuturor, chiar dacă eu nu ştiam de el când m-am apucat de blog, o ţine pe-a lui şi face ce face cu succes, aşa cum se poate vedea şi în Trafic.ro. Există mulţi alţi bloggeri la care am găsit posturi admirabile din zona media, fiindcă blogul are în matricea ADN ideea că presa clasică e cumva depăşită, deci o criticăm, nu-i aşa?
– marii publisheri. E un alt tip de competiţie decât cea de conţinut. Fără marketing, pe care-l poate face numai personal, ca invitat pe la TV, radio şi prin presă, Brăduţ riscă să muncească degeaba. Eu oscilez între 1200 şi 1500 de unici pe zi de câteva zile încoace, traficul încă nu s-a stabilizat de la relansare, dar www.HotNews.ro îmi dă o bună parte din vizite. Brăduţ face 350-400 cu mâinile goale. Iar atunci când ai “sistemul de propulsie” al lui Tolontan, lupta lui Brăduţ e fără rost. Noroc că traficul în volum absolut nu contează în primul rând la blogurile de nişă. Iar în cele de mai sus am menţionat doar doi publisheri de Internet cu bloguri. Cum se situează Brăduţ dacă vreun trust se gândeşte să facă un site de media cu mijloace clasice, măcar vreo câţiva oameni adică?
– plictiseala. Pe bune. Blogurile vor deveni la un moment dat out, adică publicul se va sătura de ele. Brăduţ însuşi se va plictisi de ce face, dacă nu va fructifica în vreun fel Jurnalismonline.ro.

Dacă aţi avut răbdare să citiţi până aici, vă invit să contribuiţi şi voi la analiza Jurnalismonline.ro. E un bun prilej ca să spuneţi lucruri şi de pe “După bloguri”, www.comanescu.ro şi în general Blogurile HotNews.ro.

  1. bradutz Reply

    erata: desigur, trebuia sa scriu ‘analiza SWOT’ in text (de altfel, am corectat mai apoi, dar in trackback nu se vede); in titlu scrisesem bine 🙂

  2. Dan Mihu Reply

    Eu sint prea lenes ca sa intretin un blog, asa incit comentez (mi-am descoperit aceasta pasiune in ultima vreme):
    1. Despre jurnalismonline si analiza dvs. “SWOT”: mie mi se pare foarte corecta abordarea. Intr-adevar, am reusit si eu o data sa-l atrag involuntar pe dl Ulmanu intr-o sarja prea putin legata de jurnalism, intr-un comentariu privitor la Sibiu. Designul nu ma incanta nici pe mine (si nu pentru asta frecventez locul). Dar e de admirat tenacitatea cu care isi intretine blogul si promptitudinea cu care posteaza informatii relevante. Felicitari! Eu intru pe jurnalism online de trei-cinci ori pe zi (chiar daca nu sunt subiecte noi, ma intereseaza si cei care comenteaza acolo).
    2. Despre bloguri. Cu tristete trebuie sa spun ca viitorul lor nu mi se pare foarte roz. Acum un an era “trendy” sa ai blog. Acum e un “must”. Peste un an blogurile vor fi la fel de comune precum adresele de e-mail si vremea lor va fi apus deja. Vor rezista probabil doar cele de nisa. Daca ar fi sa fac o prognoza: tolo.ro va trebui sa se reinventeze si sa se sparga in mai multe bucati specifice (pentru a se vinde, desigur, altfel el poate supravietui si asa…). Pe de alta parte, Mersul trendurilor, nu stiu cat de prizat astazi, ar putea creste impresionant. Ofera acel gen de informatie de nisa pe care putini publisheri mari sunt dispusi sa-l acopere si sa-l mentina deschis spre comentariu. [Blogurile vor mai disparea si dintr-un alt motiv: tehnologic vorbind, ideea de “prezenta online” va evolua dramatic pentru a ingloba/ beneficia de serviciile oferite azi de telefonia mobila. Aceasta este insa o alta discutie.]
    3. Despre “dupa bloguri”: nu ma prea incanta. Mass-miezurile erau/sunt ceea ce rontai eu.
    4. Despre http://www.comanescu.ro: in general de aici imi incep cursa pe blogroll. Va multmesc ca folositi RSS-uri. Spor la treaba.

    PS Puteti scoate culoarea asta verde care face extrem de dificila editarea comentariilor? Multumesc.

  3. Iulian Comanescu Reply

    Dan Mihu: Pare-se că avem idei asemănătoare. Mulţumesc pentru sugestia cu verdele, o să deschid capota şi o să meşteresc.

  4. Maxim Reply

    Imi permit o mica analiza despre blogul gazda:

    1. Punte tari:
    – contiunt la zi
    – informatii relevante pentru o categorie larga de oameni ce lucreaza in mass-media, in Ro si chiar si in strainatate
    – blog deja considerat nr. 1 in Romania pe aceasta nisa
    – este pe Hotnews, vizibilitate excelenta si chiar si marketing pe acest site, vizibilitate mai buna decat cea a lui Catalin Tolontan, datorita profilului diferit de cititori.
    – prezenta aproape zilnia a bloggerului amator Maxim 🙂
    – prezenta, cu numele lor real a multor colegi din mass-media, unii fiind co-autori
    – produse inovative (ymterviul)
    – interactivitate
    – aici se da tonul multor discutii, cum se zice, ora exacta bate la Comanescu pe blog

    2. Puncte slabe:
    – cred ca se da o importanta disproportionat de mare presei scrise in dauna radioului si, mai ales, a televiziunii
    – este bine ca scriu si invitatii, insa parca lipseste ceva: un inginer 🙂 care sa comenteze anumite decizii tehnice ale unor operatori pe piata (stiu si eu: societati de cablu care ofera si telefonie sau solutii DTH). Stiu ca Iulian este destul de tehnic (mi-a aratat-o de cateva ori si pe comanescu.ro — blogul frate in limba engleza), insa cred ca astfel de detalii tehnice ar fi utile si aici
    – unele dintre comentariile co-autorilor par a nu se ridica la acelasi nivel calitativ (sper ca Iulian sa faca un review a ceea ce scriu si altii si sa corecteze/stearga/ etc, in acord cu co-autorii.

    3. Oportunitati
    – cred ca a surprins destul de bine noile oportunitati oferite de aparitia Dogan TV
    – atragerea cat mai multor colaboratori care sa scrie postari pe acest blog

    4. Amenintari
    – fiind nr. 1, Iulian risca sa piarda acest loc. Poate Catalin Tolontan sa fie “inamicul public nr. 1 🙂 ” datorita in primul rand faptului ca tine de un trust de presa, deci cu acces la resurse mult mai apropiate, mai puternice si mai relevante despre aceasta piata. Iulian are poate, tocmai din cauza ca este independent, un plus, sper sa marseze pe acest avantaj.
    – sa nu fie perceput ca un promotor al mondenului/ barfei in aceasta lume mass-media.

Post your thoughts