Sondaj: Influenţa media asupra comportamentului electoral

Consiliul Naţional al Audiovizualului a făcut publice rezultatele sondajului „Influenţa media asupra comportamentului electoral” [pdf], realizat de CURS în perioada septembrie-octombrie 2007. Studiul are câteva concluzii interesante nu numai în ceea ce priveşte domeniul de activitate al CNA-ului, audiovizualul, ci şi internetul.

Sondajul arată că 73% dintre români nu folosesc deloc internetul, 8% îl folosesc mai rar decât zilnic, 4% îl folosesc sub o oră zilnic, 5% între 1-2 ore zilnic, 3% între 2-3 ore zilnic, 2% între 3-4 ore zilnic şi 4% dintre români îl folosesc peste 4 ore zilnic. Aşadar, circa 18% (~3,8 mil.) dintre români folosesc zilnic internetul. Dacă îi adunăm şi pe cei 8% care îl folosesc mai rar decât zilnic putem afirma că 26% (~ 5,5 mil.) dintre români au, într-o formă sau alta, acces la internet. Conform Internet World Stats, care la rândul lor preiau estimări ale International Telecommunication Union, România ar fi atins în august 2007, circa 5 milioane de utilizatori de internet. Privite de la distanţă (şi cu rezerva că am putea compara mere cu pere) cele două estimări parcă seamană. Am putea fi deci 5 milioane trecute fix. Fix şi ceva. Cum sondajul CNA a vizat numai subiecţi cu vârsta de 18 ani şi peste, cifrele pe care ni le oferă nu includ şi utilizatorii mai puberi ai internetului românesc. Un public ce merită luat în calcul şi care este destul de activ pe net, cel puţin în urbanul mare.

Din punct de vedere al locurilor din care se accesează internetul, 64% dintre românii ce intră online o fac din propria casă, 17% de la locul de muncă, 4% în timpul vizitelor(enervându-şi probabil gazdele) şi 1% fac asta din baruri sau terase.

De asemenea, internetul este în urma televiziunii şi a radioului în ceea ce priveşte timpul mediu de consum zilnic. În medie, televiziunea ocupă 2 ore şi 40 de minute pe zi din timpul consumatorilor săi, radio 2 ore şi 14 minute iar internetul 1 oră şi 49 de minute. Cărţile ocupă locul Cenuşăresei în clasamentul consumului de produse culturale: cei ce le consumă petrec doar 37 de minute pe zi făcând asta, de două ori mai puţin decât timpul dedicat jocurilor video şi de aproape 3 ori mai puţin decât timpul dedicat ascultării muzicii. Tipărite ca şi cărţile, ziarele au un timp dedicat consumului doar cu puţin mai mare decât acestea: 50 de minute.

Intrând în zona dedicată televiziunii, acest sport rege al consumului media, sondajul ne spune că, de departe, emisiunile de ştiri sunt cele mai urmărite produse de televiziune. Circa 80% dintre românii cu telecomandă par să fie interesaţi de ce prezintă Esca&co. Pe locul 2, cu multe puncte de audienţă mai la vale, se află filmele artistice, pe care aproape 25% dintre telespectatori sunt interesati să le urmărească. Altfel, emisiunile pentru minorităţi par să nu fie urmărite nici măcar de minorităţi din moment ce doar 0,1% dintre cei chestionaţi au declarat că le urmăresc. Pe ultimul loc se află categoria “altceva”, urmărită de 0,8% dintre respondenţi. Dar probabil că nu e acel „altceva” a cărui lipsă de pe TV ne-a făcut, dragă cititorule, să ne întâlnim aici, în online.

Cei intrigaţi de titlul studiului trebuie să ştie că realizatorii săi şi-au propus să determine şi în ce măsură publicarea sondajelor influenţează opţiunile de vot ale electoratului. Concluzia lor e următoarea:

“(…) influenţa directă a publicării sondajelor asupra comportamentului de vot este minimă”

“Este vorba despre un mit al influenţei şi manipulării directe prin sondajele de

opinie care este spulberat şi prin datele reieşite din aceste studii. Cunoaşterea unor astfel de realităţi face ridicolă încercarea unora de a influenţa electoratul prin sondaje măsluite, denumite “adevărate” şi inutilă sau chiar dăunătoare adoptarea Legii de interzicere a publicării sondajelor de opinie în perioada campaniei electorale.”

Se pare că nu.

  1. Dacian Reply

    80% mi se pare mult. Nu stiu in ce masura raspunsurile respondentilor coincid cu datele de audienta.
    Cat despre interdictia de a difuza sondaje de opinie pe perioada companiei, nu am auzit ceva mai aberant. Din punctul meu de vedere nu exista temei pentru o asa decizie.

  2. milli Reply

    Am inteles ca legea care interzice sondajele in campania electorala a fost retrimisa de presedinte la parlament. Deci, pina la promulgare, se pot difuza sondajele electorale?

  3. moromete Reply

    Teoretic da. Si probabil ca se vor putea difuza si dupa promulgare, daca legea nu cumva o sa pice la Parlament. De ce? Pentru ca intotdeauna inventivitatea libertatii de exprimare va depasi capacitatea unor eventuali cenzori.

  4. milli Reply

    Da, am auzit ca la bulgari au dat sondaje chiar in ziua alegerilor, cind se vota din plin. Presa a folosit tertipuri de genul: temperatura in Sofia este de 23 de grade, recordul cutare a ajuns la 43 s.a. Adica dadeau procentele obtinute de partide.

  5. Gabi Dobre Reply

    Dacian, procentul respectiv poate părea mare şi trebuie privit mai degrabă ca o măsură a importanţei pe care telespectatorii o acordă ştirilor TV decât ca pe o promisiune de consum efectiv. Nu toţi cei 80% care spun ca urmăresc ştirile se vor uita în aceeaşi zi, la aceeaşi oră, la acelaşi program ca să îi putem regăsi clar în audienţe. Totuşi, comparativ cu restul programelor, ştirile televiziunilor generaliste, în special, scot ratinguri destul de mari. Desigur, putem lua în calcul şi faptul că unii dintre respondenţii sondajului au dat “răspunsuri dezirabile”. Pentru unii poate dă mai bine să zici că te uiţi la ştiri decât la telenovele sau la reality-show-uri, dar tipul ăsta de răspunsuri nu cred că ocupă un loc foarte mare în procentul ăla de 80%. Diferenţa între ştiri şi următorul tip de emisiuni e destul de mare pentru a putea fi explicată doar în acest fel. Dar asta-i doar părerea mea 🙂

  6. Sondaje profesioniste? | Cititul e gratis Reply

    […] Comanescu prezinta rezultatele sondajului “influenta media asupra comportamentului electoral”. Sondajul este realizat de CURS si comandat de CNA. Rezultatele prezinta o noua bomboana dulce, pentru masa politica aflata in criza de diabet. Bomboana e ndulcita artificial, pentru ca anumite rezultate precum cel cu numarul utilizatorilor de internet, mi se pare total ABERANT. (73% din romani nu folosesc deloc internetul) Daca sondajele se fac “dedicat” din nou, pe la tzara si in varful muntelui, unde puterea de cumparare nu exista, vom trage linie si vom descoperi din nou ce popor sarac si incult avem. Este un sondaj facut pe cei 1000 de oameni care au si “pipalmetrele” in casa? Care uita sa butoneze sau se simt regi in imparatia media, decizonand cine primeste puncte si cine nu? Sau domnul “Parvu” decide si in cazul asta cum vor sta treburile in camapania electorala de pe Marte? Daca sondajele erau comandate de un vanzator de tehnica IT, cred ca 80% din populatie folosea internetul. […]

  7. meplusmyself Reply

    Mentalul electoratului romanesc actual are destula putere in a-si forma o opinie despre “eu cu cine votez?!” cu mult inainte de inceperea unei campanii electorale.
    Problema ar putea fi doar asupra interesului in participare sau in lipsa acestuia. Pentru asta ar putea lupta media. Nu pentru influenta sau manipulare directa, ci pentru persuasiune 🙂

    @Gabi Dobre
    “Raspunsurile dezirabile” vin cateodata din “intrebari induse” 😉

  8. agentia de balbaieli guvernamentale « iann Reply

    […] agentia de balbaieli guvernamentale Filed under: media, readearship, research, romania — iann @ 12:12 am doua sondaje facute  la distanta de 2-3 luni, diferente intre volumul esantionului si profesionalismul cu care au fost facute. castigator: curs pentru cna [finantare phare] iar zmeura o ia gallup pentru agentia de stategii guvernamentale [asg]. nu mi-as fi adus aminte de ultimul [agenda politica si agenda populatiei 8] daca nu incercam sa compar datele. eu cred ca asg a dat bani pentru un sondaj irelevant. astfel la intrebarea care este ziarul central pe care il cititi cel mai des ordinea ar fi urmatoarea: libertatea, adevarul, evenimentul, jurnalul, romania libera, curierul national, gandul, ziua, ziare financiare, ziare sportive. ma intriga scorul atat de scazut pe care il iau ziarele sportive in conditiile in care vand mai mult decat quality-uri la fel cum curierul national e mai citit decat gandul si ziua in conditiile in care vinde de 10 ori mai putin decat cele doua. sper ca expertii de la guvern sa nu foloseasca sondajul din ograda proprie si sa ia aminte la cel realizat pentru cna. review-uri: gabi dobre//comanescu si tony tesiu//iqradio. […]

Post your thoughts