Semestrul I din 2009 pe TV: raportări triumfale la brut, cum stăm cu netul?

Media Consulta, regia lui Mihai Craiu, a întocmit un raport referitor la publicitatea TV, Competitive Media Reporting H1 2008/H1 2009. Documentul poate fi descărcat de aici. Câteva date:

1. investiţiile la rate card descresc cu 4,2% (deşi iunie 2009 creşte uşor faţă de iunie 2008)
2. numărul de inserţii scade cu 4,8% (în martie 2009, avem totuşi o creştere uşoară)
3. numărul de minute de advertising scade cu 7,1%
4. cel mai mare loading (încărcare a spaţiului admis de 12 minute cu spoturi) îl are Kanal D, care depăşeşte limita de 12 minute în prime-time, în aprilie-mai. Urmează PRO TV şi Antena 1, care au în jur de 11 minute şi în jur de 10-10,5 minute în aceeaşi perioadă, pe prime-time. Media pe întreaga zi e sub 8 minute. Destul de bine stau şi Realitatea TV şi Antena 3.

După cum se vede, de mai sus reiese că piaţa reclamei TV se află într-un avânt comparabil cu 2008. Diferenţele dintre rate card, număr de inserţii şi-aşa mai departe spun totuşi ceva: una e ce se vede în cifrele respective şi alta e ce se vede în conturi. Într-un fel sau altul, televiziunile au ajuns la un consum de reclamă apropiat de 2008, dar veniturile nete, cash, sunt mult mai mici – nimeni nu spune cu precizie cât, probabil că 30-50%. Se ştie că PRO-ul a venit cu o ofertă de fidelizare de 100 de euro pe punct, la care Antenele au reacţionat cu ceva asemănător la numai 80 de euro, faţă de 250-500 de euro, cât costa punctul de rating pe o televiziune mare în anii trecuţi, în funcţie de poziţionare. Gradul de loading de la 4 poate fi interpretat, la staţiile mai mici, ca arătând elasticitatea politicii de discounturi mai curând decât veniturile mai mari.

Ceea ce putem spune cu certitudine e că spoturile s-au scurtat un pic (dacă comparăm numărul de inserţii cu numărul de minute – probabil că au intrat lucruri de 10 şi 20 de secunde).

Una peste alta, impresia generală e că piaţa devine opacă într-o oarecare măsură. Nu ştim, de pildă, unde intră barterele lui Mihai Craiu în volumul de advertising.

A nu se înţelege că am vreo problemă cu modul cum Media Consulta a întocmit raportul. El este util şi nu putea fi făcut în funcţie de venituri nete, fiindcă media din România comunică destul de rar astfel de cifre, iar Media Consulta nu are de unde şti, de exemplu, veniturile Kanal D pe primele şase luni.

  1. Rares Anitza Reply

    Nici in gluma n-as mai face analize in functie de valorile la rate card. Cine stie unde ajung graficele alea cu 5-600 de milioane pe luna piata de publicitate si dupa aia ne ia cineva la intrebari ca unde sunt banii:) Stiu ca asa se intampla cand mai facea Petre Barbu in Capital pe vremuri analize de genul asta. Am dus multa munca de convingere ca sa renunte la cifrele alea care nu aveau nicio relevanta. Astazi cu atat mai putin. Estimari pe neturi exista, cea mai buna sursa ar fi o regie de publicitate care vinde si TV.

Post your thoughts