Scăderi: 24% la telefoane, 50% la LCD-uri, 59% la laptopuri pe trimestrul al doilea

Un studiu GfK despre piața bunurilor de folosință îndelungată cuprinde câteva date interesante despre telefoane, televizoare și calculatoare:

– piața totală de bunuri electrice a fost de 208 milioane de euro în trimestrul al doilea din 2009, cu 46,8% mai mică decât în aceeași perioadă a lui 2008
– pe telecom scăderea în trimestrul al II-lea 2009 față de trimestrul al II-lea 2008 este de (numai) 24,8%. S-au cumpărat destul de multe smart phones, ca număr de unități, datorită scăderii prețului
– la produse electronice de folosință îndelungată (televizoare LCD și plasme) scăderea a fost de aproximativ 50%, până la 52 de milioane de euro în trim. II 2009
– la IT scăderea a fost de 59,2%, raportat la aceleași trimestre; piața a fost de 87 de milioane, iar o parte din diferență poate fi dată de distribuția pe scară largă a netbook-urilor, mult mai ieftine decât laptopurile tradiționale (până în 1500 RON).

O sinteză mai completă puteți descărca de aici (document Word). Stau și mă gândesc cum ar fi arătat cifrele de mai sus în absența crizei. Cred că a existat și o anumită saturare a pieței în diferite segmente. Să-ți schimbi laptopul și telefonul în fiecare an a cam devenit o gogoriță, dacă nu cumva nu se uzează fizic (crapă), nu prea mai ai ce putere de calcul și facilități în plus să vrei de la ele. În principiu, prefer să-mi cumpăr modele vechi cam de un an, fiindcă nu mai plătesc “taxa de noutate”. Cred că o bună parte dintre noi sunt deja “înzestrați tehnologic” cu laptop, cameră, smartphone, GPS, mp3 player și naiba mai știe ce și nu mai avem mari propensiuni pentru altele. Faptul că sunt scăderi mari la desktopuri și DSLR-urile, smartphone-urile sau netbook-urile se vând la greu arată că oamenii pot fi interesați de device-uri noi și nu de upgrade-uri la aceeași clasă.

Criza e atunci când oamenii n-au bani fiindcă s-au înglodat în credite sau li s-au micșorat salariile. Dar există și un feeling gen “mai dă-le naibii de zdrăngănele”, care ne face să cheltuim mai puțin pe toate astea. Greșesc?

8 thoughts on “Scăderi: 24% la telefoane, 50% la LCD-uri, 59% la laptopuri pe trimestrul al doilea”

  1. Nu, clar nu gresesti.
    Eu, cred ca oricum, piata noastra, a fost foarte oportuna pt multi producatori, deal-eri etc.A existat un mare apetit, dat si de anii de comunism in care nu gaseai mai nimic, dar si de snobismul romanului de a se lauda si etala ce achiziitii performante are…
    Nu stiu, cati au invatat si invata din aceasta criza..ca poti cheltui pe ceea ce ai tu nevoie, pe ceea ce te poate ajuta in meserie , pe ceea ce iti va aduce bani….
    Efectul de turma oricum isi spune cuvantul si in achizitii…:)

  2. Era normal sa scada si ma bucur ca au scazut vanzarile !
    Cred ca banii din vanzarea bunurilor de folosință îndelungată se faceau prea usor si clientul era si mai este inca bataia de joc a celor care fac bani in aceasta industrie !

  3. Si mai rideau colegii de mine ca am un telefon de sase ani.
    Da, de SASE ani ! Cine nu ma crede ii stau la dispozitie cu scula in perfecta stare de functionare. E drept ca e nemtzeasca dar asta este.

  4. Marian: e un soi de trend la supermanageri cu telefoane vintage, gen Nokia 5110 sau mai bătrânul Ericsson 628. Am văzut sporadic așa ceva și pe undeva regret vremurile când bateria ținea cinci zile.

  5. Ar fi si normal sa ai telefon mai prost, ca sa nu te localizeze seful la orice ora, plus sa nu trebuiasca sa tii legatura prin blackberry din vacanta.
    Si daca e pana acolo, de ce nu ar plati compania pentru mobilul/laptopul smecher, in loc sa plateasca subsemnatul?

    Odata ce nevoia de baza este satisfacuta, restul devine optional. Scula trebuie doar sa functioneze. Masina trebuie sa ma duca de la punctul A la punctul B. Daca vrea compania, sa-mi dea mai mult, insa daca nu trebuie sa platesc impozit. Daca nu, ma multumesc cu un Dochia de pe vremea dacilor. Semnalele de fum si hauliturile sunt la fel de bune.

Leave a Reply to Marian S. Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *