Sânii Ducesei și media globală

Fotografiile topless ale lui Kate Middleton, Ducesă de Cambridge, publicate săptămâna trecută în revista franceză Closer, sunt un scandal, dar și subiectul unei povești relevante cu privire la modul cum funcționează media globală în 2012.

Previzibil, publicarea pozelor decoltate cu cea care ar putea deveni la un moment dat regina Marii Britanii a provocat replica tranșantă a Casei de Windsor, care și-a exprimat intenția de a da în judecată revista Closer. Mai puțin banală e însă reacția violentă a presei britanice. Revista franțuzească poartă un nume în engleză pentru că este licența unui puternic titlu britanic cu același nume, editat de Bauer Media, care nu numai că nu a publicat fotografiile, dar s-a și distanțat, printr-o declarație a editorului. Bauer – care, apropo, are operațiuni și în România, în colaborare cu Ringier, prin TV mania, TV Satelit și Bravo – a postat pe propriul site din Marea Britanie un comunicat de presă care condamnă ceea ce a făcut revista din Franța: “În calitate de proprietari ai brandului Closer și publisheri ai revistei Closer (din UK – n.r.), ne-am plâns în cei mai categorici termeni la licențiatul Closer Franța.”

Am putea spune deci că presa mondială e șocată și că există, totuși, o doză de decență și morală chiar în ceea ce tipăresc publicațiile de scandal? La prima vedere, pare că da. Alte ziare din Marea Britanie au avut și ele reacții apăsat critice. Daily Mirror consideră Closer-Franța recidivistă (“serial offender”), din cauza unui material publicat anterior, în care publicația franceză susținea că Ducesa Kate ar fi pierdut o sarcină. Daily Mail spune și el: “Fără remușcări… iar Closer-Franța are tupeul de a pretinde că are și alte fotografii care încalcă dreptul la intimitate.”

Așa cum bănuiți, blamul deontologic vine din faptul că fotografiile nesocotesc dreptul la viața privată. După toate probabilitățile, au fost realizate cu un teleobiectiv puternic pe când Kate Middleton și Prințul William își petreceau câteva zile de răgaz la Château d’Autet, o proprietate privată aflată la 100 de kilometri de Marsilia. Singura publicație care a făcut excepție de la embargoul autoasumat de presa britanică, Irish Daily Star, s-a ales și ea cu un blam furibund din partea colegilor. Ba mai mult, mogulul Richard Desmond, care deține un grup media ce include OK! sau Channel 5, a anunțat retragerea din parteneriatul cu Independent News & Media, care asisparanghelgura publicarea Irish Daily Star. Din nou: presa, chiar și cea indecentă, e până la urmă decentă?

Chi - tease la povestea cu Ducesa de Cambridge

Chi – tease la povestea cu Ducesa de Cambridge

Dacă da, e curios, fiindcă Marea Britanie este cunoscută drept țara cu cele mai rele tabloide. Să ne amintim însă de ceea ce s-a întâmplat în 1997, la moartea Prințesei Diana, când paparazzii au fost blamați pentru accidentul de mașină. Și ne gândim la cotele foarte bune de popularitate la care a ajuns Monarhia Britanică după Jubileul de Diamant al Reginei Elisabeta și nu numai. E limpede că blamul referitor la publicarea fotografiilor topless în Franța e singura reacție oportună pentru presa britanică. Iar cele mai violente critici au venit din partea unui tabloid și a unui mid-market (ziar cu poziționare intermediară între quality și bulevardier), The Mirror și Daily Mail. Presa serioasă, de la The Telegraph la The Guardian, a evitat epitetele și a preferat detaliile factuale.

Printre acestea se află unul pe punctul de a deveni poveste principală: publicația italiană Chi are 200 de fotografii de la Château d’Autet și anunța publicarea unui Special de 26 de pagini, cu aproximativ 50 dintre ele. Cu alte cuvinte, cu cât tipografia e mai departe de Londra, cu atât publisherul e mai puțin sensibil la reticențele publicului britanic. Fiindcă francezii sau italienii nu le au. Nici măcar ceea ce făcuse Closer nu stârnise un val de blam în Franța. Ba mai mult, Closer-Franța e soră vitregă cu revista britanică de unde are numele și formula jurnalistică, dar vară bună cu Chi din Italia, cea care amenința/se lăuda cu noi fotografii-șoc. Licența Closer de pe continent a fost cumpărată de la Bauer de Mondadori, grup media achiziționat de Silvio Berlusconi la sfârșitul anilor ’90 și condus de fiica acestuia, Marina Berlusconi. Raportat la toate aceste relații de rudenie, publicarea în Franța sună ca un teaser la ceea ce italienii de la Chi ar trebui să fi făcut deja în momentul în care dumneavoastră, cititorii, aveți acest articol în față. Chi e girată editorial de un personaj ciudat, dar proeminent în media italiană, pe nume Alfonso Signorini. La origine profesor de latină, acesta a promovat deja pe pagina I de săptămâna trecută întreaga poveste, cu titlul: “Scandal la curte. Regina e goală!”, pentru a argumenta decizia de publicare pe Twitter: “Fotografiile nu sunt nici ofensatoare, nici de prost gust, nu sunt morbide și nu lezează demnitatea nimănui. (…) Dacă n-aș sesiza valoarea jurnalistică, aș face mai bine să vând asparagus în piață.”

În întreaga poveste, Signorini pare cel mai onest, deși cinic. În plus, indignarea e o socoteală bună pentru tabloide, vezi The Mirror și The Mail. Ea se manifestă de regulă împotriva celor bogați și celebri, care, nu-i așa?, sunt oameni ca noi, deci nu-și merită privilegiile. Dar, mai nou, în hiperrealitatea în care ne-am cufundat, victima poate fi nu numai superstarul sau capul încoronat, ci și colegul de presă. Care, la fel ca toți actorii din piesă a adoptat poziții perfect oportune prin raport la propriul public.

Din care se vede că și acesta, publicul, are importanța lui în întreaga mizanscenă. Presa contemporană, tot mai neserioasă, seamănă cu arenele sângeroase ale Imperiului, în care combatanții se înfruntau calculat, cu tot bagajul de arme, trucuri și artificii de imagine. Pe undeva însă, vinovăția mediei este suma nevinovatelor și pasagerelor curiozități ale fiecărui cititor sau telespectator, care face legea pe dos decât în basme: dacă nu s-ar povesti, n-ar fi.

Articol scris pentru ediția de joi, 19 septembrie, a săptămânalului “Dilema veche”

Din presa de afară:

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *