S-a întors Teo?

Teo Trandafir, una din cele mai carismatice vedete apărute după 1990 în România, a trecut de curând printr-o situaţie de viaţă şi de moarte. Va mai fi ea ce-a fost? Răspunsul la întrebare nu se leagă de celebra şi ameninţătoarea pancreatită.

În ciuda carismei şi a inteligenţei – sau, de fapt, chiar din cauza lor -, Teo şi-a construit o prestaţie TV atipică, comparativ cu felul cum se face în general entertainmentul. Faţă de omologii ei americani sau din alte pieţe TV dezvoltate, Teo a evoluat în formate cu multe grade de libertate, potrivite cu creativitatea ei, dar în acelaşi timp foarte solicitante pentru protagonist. Acolo unde un entertainer dintr-o piaţă dezvoltată se bazează, pe câteva zeci (fără exagerare) de scenarişti, Teo avea doar un desfăşurător şi indicaţii sumare referitoare la conţinut.

Cumva, Teo reuşea să pună cap la cap totul în emisiuni închegate şi amuzante, făcând risipă de energie şi creativitate. Nu era un gen de discurs audiovizual care să facă intelectualii să sară în sus de bucurie, dar televiziunea comercială, generalistă, nu intelectualilor le este destinată. De ce, atunci, s-au încurcat lucrurile?

Pentru că acest mod de a face televiziune e pur şi simplu prea mult, chiar şi pentru o persoană cu resursele lui Teo. În ultimii ani de PRO TV, vedeta ajunsese la un moment dat să intre în live cam şase zile din şapte, câte două ore zilnic: emisiunii de la sfârşitul după-amiezii i se adăuga un show de week-end, realizat de la mare. E un ritm care ar distruge pe oricine.

Cam prin acele vremuri, Teo s-a despărţit de PRO TV şi a urmat traseul tipic al vedetei de o asemenea mărime, în România: a cerut – şi/sau primit – atribuţii manageriale la un post TV cu care nu a avut succes, Romantica, în cazul ei. După care a intrat pe pantă descendentă.

Unde sau cum s-ar putea întoarce Teo? Piaţa TV din România abundă, în 2011, în personaje de circ şi pseudo-realizatori serioşi, proaspăt omologaţi pe micul ecran prin servicii făcute unora sau altora dintre politiceni. Teo nu ar prea avea concurent.

Problema e că în momentul de faţă cei doi mari jucători, PRO TV şi Antena 1, îşi concentrează resursele pe formate achiziţionate. A fost succesul astronomic de la “Românii au talent” (PRO), vor fi “X Factor” (Antena) şi “The Voice of…” (din nou PRO). Ca tot ceea ce e produs atent, după reţete verificate, şansele de succes ale unor asemenea formate sunt mari. Desigur, Teo s-ar putea adapta la un astfel de program, fiindcă a făcut-o deja, destul de bine, la Prima TV, cu Momentul adevărului.

Dar, bineînţeles, asta nu ar însemna că Teo va mai controla un platou cu autoritatea cu care o făcea pe vremuri. Este poate trist, dar e mult mai bine şi mai sănătos. Inclusiv pentru ea însăşi.

Post your thoughts