Românii au talent, dar și bun simț de telespectator

Audiența masivă (date aici și aici) obținută de PRO TV cu prima ediție din “Românii au talent” arată că telespectatorul autohton nu e nici psihopat, nici anti-Băsescu din născare, nici pro-același, nici consumator exclusiv de Naomi și Piticul porno: el, telespectatorul, va reacționa bine ori de câte ori îi dai o producție curățică, făcută după regulile meseriei, inclusiv una cu ingrediente pozitive, ca “Got Talent”.

Vezi mai multe pe Romanii au talent

Stăteam și mă uitam la tot tapajul stârnit de concedierea Oanei Stancu și a lui Adrian Ursu, doi realizatori care strângeau în 20 de ediții cam cât a făcut “Românii au talent” în prima, în timp ce lucruri care dictează dinamica pieței, ca show-ul de pe PRO TV, sunt mai puțin comentate. Sigur, e un format cam neserios și, sigur, pe Andra și Mihai Petre nu îi prea recomandă pentru juriu altceva decât faptul că fac parte din menajeria PRO, iar Pleșu și Liiceanu nu vor aborda niciodată teme din “Got Talent” în emisiunea aia a lor. Televiziunea e o afacere de mase – dacă e o afacere și nu o măciucă politică, iar PRO-ul s-a bucurat pe diferitele-i canale de expresie într-un mod care arată că n-au pupat cam de mult asemenea sărbătoare. Dar, una peste alta, a meritat atâtea amânări, cum aud că au fost din cauză că nu se strângeau destui candidați: “Românii au talent” e ceva ce poate depăși “Dansez pentru tine”. Nu se justifică într-un calcul strict de business, în care, la câte GRP-uri sunt pe piață, e suficient să-ți păstrezi leadership-ul infinitezimal față de un post nu foarte greu de bătut, care are probleme prin anumite părți importante de grilă – știri, access -, ca Antena 1.

De remarcat e și faptul că PRO TV-ului îi priesc vremurile mizerabile (politic, social) ca acelea pe care le trăim și prosperă azi cum a mai prosperat odată, în dezamăgitorul mandat Constantinescu. Spiritul “generația PRO” se întoarce oarecum la locul lui cu “Românii au talent”. Sigur că minunea de atunci nu se poate repeta, dar una peste alta, ce-a făcut PRO-ul arată că românii au cam aceleași gusturi cu telespectatorii de peste tot, iar meseria numită televiziune are aceleași repere și aceiași parametri ca peste tot. La mania imitativă care bântuie prin media din România, “Românii au talent” poate imprima pieței TV apetitul pentru show-uri mari, populare și bine făcute. Cei care mai știu câte ceva despre cum se face asta, ca mine, se pot bucura la modul egoist; mai important e însă că publicul ar putea avea mai puține motive să se văicărească.

UPDATE: Vezi și în Adevărul, pentru care am răspuns unei întrebări.

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

11 thoughts on “Românii au talent, dar și bun simț de telespectator”

  1. Pareri de simplu telespectator, daca e voie:
    1. Emisiunea aceasta n-o sa depaseasca niciodata “Dansez pentru tine“. Si asta pentru ca 40% din emisiunea aceea (valoarea ei) o face Stefan Banica junior, in timp ce…
    2. La “Talente“ avem un scor de 2 buni la restul de trei. Sa-mi fie cu iertare dar lui Mihai Petre i s-a cam urcat vedetismul la cap iar cei doi din culise… mai bine lipsa.
    3. Cu exceptia pustiului “soprana“ si a celor doi gemeni chiar n-am vazut nimic. Sa nu-mi spuneti mie ca acestea sunt talentele poporului roman, ca ma sinucid !!! Nu ma sinucid inca fiindca traiesc cu speranta ca producatorii respecta principiul “sa lasam la urma ce e mai bun“. 🙂
    4. Sigur ca PROTV trece prin criza ca gâsca prin apa. Fiindca da poporului ce-i trebuie: show (ptiu, era sa zic circ, dar m-am abtinut). Show, filme bune, politica foarte putina. Si asta e bine pentru ei, in linii mari e bine si pentru noi.
    5. Hai sa vedem ce urmeaza, din punctul meu de vedere e prematur sa tragem concluzii finale. Acestea de aici sunt preliminare, normal.

  2. Păi dacă te uiți în ratinguri, Românii au talent a bătut deja Dansez. Nu știu să fi făcut vreodată 23 sau peste. În rest, sigur că Britain’s Got Talent e mai bună decât Românii au talent și Susan Boyle e mai specială decât puștiul ăla care făcea ce făcea – și de judecători am vorbit deja. Comparația pe care o fac eu e însă cu clienții lui Capatos, Mădălin Ionescu, SImona Gherghe și Cătălin Măruță.

  3. Emisiunea mi s-a parut peste asteptari, sincer.
    Dar nu cred ca ma va face sa fiu vreun fan al emisiunii de acum incolo 🙂

    S-a dovedit isa inca o data ca Pro ramane in continuare un motor de awarness si reclama in sine. Aproape orice fac ei vine mai sus decat restul pentru ca “e pe ProTV”.E cazul inclusv al transmisiunilor sportive gen Formula 1 sau Champions League. Iar meritul asta nu-l poate contesta nimeni si mai mult nimeni nu vine aproape de ei din acest punct de vedere.

  4. a) Citez: Comparația pe care o fac eu e însă cu clienții lui Capatos, Mădălin Ionescu, SImona Gherghe și Cătălin Măruță.
    Aici e clar din start, nu mai incape nici o indoiala. 🙂

    b) Au batut toate audientele cu o singura emisiune. Asteptarile erau mari, curiozitatea pe masura, promo agresiv. Sa-i vad eu, insa, reusind sa faca macar atitea editii cat “Dansez pentru tine“ si sa calculam ratingul la final, pe TOATE editiile. Am un feeling ca:
    – emisiunea se va stinge mult mai devreme, in actualul context (ofer cam 60%)
    – emisiunea o ia pe aratura si se vor prezenta toate prostiile pentru a ramane vizibila (cred de vreo 30%)
    – se intimpla o minune, se schimba ceva la format si/sau prezentatori si isi revine (au mai ramas 10%).

    Parerea mea. 🙂

  5. Mircea: e posibil să fi fost ambiția personală a lui Adrian Sârbu în chestia respectivă. În principiu, pe criza actuală, GRP-urile existente în piață nu te îmbie la asemenea eforturi.

  6. Altfel zis, PRO-ul a pilotat până acum un pic peste Antena 1, ceea ce n-a fost deloc greu, date fiind rateurile concurenței. Ca să crești peste nivelul actual trebuie investite resurse, or mai multă publicitate nu prea ai de unde lua.

  7. Nu e vorba de certitudini, e vorba ca imi place sa castig pariuri. Deci:
    1. Emisiunea aceasta nu va depasi (la total audiente) “Dansez pentru tine“ – cer o bere, dau o bere.
    2. Emisiunea nu trece de acest an – cer “Cum sa devii un nimeni“ cu autograf personalizat, ce dau la schimb ? 🙂

    Cititori, pariul e public !!! Care te mai bagi ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *