Românii au talent, dar şi bun simţ de telespectator

Audienţa masivă (date aici şi aici) obţinută de PRO TV cu prima ediţie din “Românii au talent” arată că telespectatorul autohton nu e nici psihopat, nici anti-Băsescu din născare, nici pro-acelaşi, nici consumator exclusiv de Naomi şi Piticul porno: el, telespectatorul, va reacţiona bine ori de câte ori îi dai o producţie curăţică, făcută după regulile meseriei, inclusiv una cu ingrediente pozitive, ca “Got Talent”.

Vezi mai multe pe Romanii au talent

 

Stăteam şi mă uitam la tot tapajul stârnit de concedierea Oanei Stancu şi a lui Adrian Ursu, doi realizatori care strângeau în 20 de ediţii cam cât a făcut “Românii au talent” în prima, în timp ce lucruri care dictează dinamica pieţei, ca show-ul de pe PRO TV, sunt mai puţin comentate. Sigur, e un format cam neserios şi, sigur, pe Andra şi Mihai Petre nu îi prea recomandă pentru juriu altceva decât faptul că fac parte din menajeria PRO, iar Pleşu şi Liiceanu nu vor aborda niciodată teme din “Got Talent” în emisiunea aia a lor. Televiziunea e o afacere de mase – dacă e o afacere şi nu o măciucă politică, iar PRO-ul s-a bucurat pe diferitele-i canale de expresie într-un mod care arată că n-au pupat cam de mult asemenea sărbătoare. Dar, una peste alta, a meritat atâtea amânări, cum aud că au fost din cauză că nu se strângeau destui candidaţi: “Românii au talent” e ceva ce poate depăşi “Dansez pentru tine”. Nu se justifică într-un calcul strict de business, în care, la câte GRP-uri sunt pe piaţă, e suficient să-ţi păstrezi leadership-ul infinitezimal faţă de un post nu foarte greu de bătut, care are probleme prin anumite părţi importante de grilă – ştiri, access -, ca Antena 1.

De remarcat e şi faptul că PRO TV-ului îi priesc vremurile mizerabile (politic, social) ca acelea pe care le trăim şi prosperă azi cum a mai prosperat odată, în dezamăgitorul mandat Constantinescu. Spiritul “generaţia PRO” se întoarce oarecum la locul lui cu “Românii au talent”. Sigur că minunea de atunci nu se poate repeta, dar una peste alta, ce-a făcut PRO-ul arată că românii au cam aceleaşi gusturi cu telespectatorii de peste tot, iar meseria numită televiziune are aceleaşi repere şi aceiaşi parametri ca peste tot. La mania imitativă care bântuie prin media din România, “Românii au talent” poate imprima pieţei TV apetitul pentru show-uri mari, populare şi bine făcute. Cei care mai ştiu câte ceva despre cum se face asta, ca mine, se pot bucura la modul egoist; mai important e însă că publicul ar putea avea mai puţine motive să se văicărească.

UPDATE: Vezi şi în Adevărul, pentru care am răspuns unei întrebări.

  1. Marian Stavaroiu Reply

    Pareri de simplu telespectator, daca e voie:
    1. Emisiunea aceasta n-o sa depaseasca niciodata “Dansez pentru tine“. Si asta pentru ca 40% din emisiunea aceea (valoarea ei) o face Stefan Banica junior, in timp ce…
    2. La “Talente“ avem un scor de 2 buni la restul de trei. Sa-mi fie cu iertare dar lui Mihai Petre i s-a cam urcat vedetismul la cap iar cei doi din culise… mai bine lipsa.
    3. Cu exceptia pustiului “soprana“ si a celor doi gemeni chiar n-am vazut nimic. Sa nu-mi spuneti mie ca acestea sunt talentele poporului roman, ca ma sinucid !!! Nu ma sinucid inca fiindca traiesc cu speranta ca producatorii respecta principiul “sa lasam la urma ce e mai bun“. 🙂
    4. Sigur ca PROTV trece prin criza ca gâsca prin apa. Fiindca da poporului ce-i trebuie: show (ptiu, era sa zic circ, dar m-am abtinut). Show, filme bune, politica foarte putina. Si asta e bine pentru ei, in linii mari e bine si pentru noi.
    5. Hai sa vedem ce urmeaza, din punctul meu de vedere e prematur sa tragem concluzii finale. Acestea de aici sunt preliminare, normal.

  2. Iulian Comanescu Reply

    Păi dacă te uiţi în ratinguri, Românii au talent a bătut deja Dansez. Nu ştiu să fi făcut vreodată 23 sau peste. În rest, sigur că Britain’s Got Talent e mai bună decât Românii au talent şi Susan Boyle e mai specială decât puştiul ăla care făcea ce făcea – şi de judecători am vorbit deja. Comparaţia pe care o fac eu e însă cu clienţii lui Capatos, Mădălin Ionescu, SImona Gherghe şi Cătălin Măruţă.

  3. Mircea Scărlătescu Reply

    Emisiunea mi s-a parut peste asteptari, sincer.
    Dar nu cred ca ma va face sa fiu vreun fan al emisiunii de acum incolo 🙂

    S-a dovedit isa inca o data ca Pro ramane in continuare un motor de awarness si reclama in sine. Aproape orice fac ei vine mai sus decat restul pentru ca “e pe ProTV”.E cazul inclusv al transmisiunilor sportive gen Formula 1 sau Champions League. Iar meritul asta nu-l poate contesta nimeni si mai mult nimeni nu vine aproape de ei din acest punct de vedere.

  4. Marian Stavaroiu Reply

    a) Citez: Comparaţia pe care o fac eu e însă cu clienţii lui Capatos, Mădălin Ionescu, SImona Gherghe şi Cătălin Măruţă.
    Aici e clar din start, nu mai incape nici o indoiala. 🙂

    b) Au batut toate audientele cu o singura emisiune. Asteptarile erau mari, curiozitatea pe masura, promo agresiv. Sa-i vad eu, insa, reusind sa faca macar atitea editii cat “Dansez pentru tine“ si sa calculam ratingul la final, pe TOATE editiile. Am un feeling ca:
    – emisiunea se va stinge mult mai devreme, in actualul context (ofer cam 60%)
    – emisiunea o ia pe aratura si se vor prezenta toate prostiile pentru a ramane vizibila (cred de vreo 30%)
    – se intimpla o minune, se schimba ceva la format si/sau prezentatori si isi revine (au mai ramas 10%).

    Parerea mea. 🙂

  5. Iulian Comanescu Reply

    Nu ştiu ce s-o încăiera atâta lumea să vorbească la timpul viitor în România… Eu n-am asemenea certitudini îndepărtate.

  6. Iulian Comanescu Reply

    Mircea: e posibil să fi fost ambiţia personală a lui Adrian Sârbu în chestia respectivă. În principiu, pe criza actuală, GRP-urile existente în piaţă nu te îmbie la asemenea eforturi.

  7. Iulian Comanescu Reply

    Altfel zis, PRO-ul a pilotat până acum un pic peste Antena 1, ceea ce n-a fost deloc greu, date fiind rateurile concurenţei. Ca să creşti peste nivelul actual trebuie investite resurse, or mai multă publicitate nu prea ai de unde lua.

  8. Marian Stavaroiu Reply

    Nu e vorba de certitudini, e vorba ca imi place sa castig pariuri. Deci:
    1. Emisiunea aceasta nu va depasi (la total audiente) “Dansez pentru tine“ – cer o bere, dau o bere.
    2. Emisiunea nu trece de acest an – cer “Cum sa devii un nimeni“ cu autograf personalizat, ce dau la schimb ? 🙂

    Cititori, pariul e public !!! Care te mai bagi ?

  9. Iulian Comanescu Reply

    Marian: accept pariul în ideea că o să-ţi ofer o carte cu autograf, mi se pare că meriţi. Nu mă interesează ce dai dacă pierzi 🙂

  10. X Factor: Antena are talent? « Comanescu.ro Reply

    […] Spuneam mai demult că singurul loc în care “Românii au talent” ar putea fi atacat e la capitolul judecători. Smiley şi Pavel Bartoş fac o treabă în general civilizată ca prezentatori, dar nu excelează în atribute de vedetă majore, în sensul în care Răzvan şi Dani au, posibil, note mai mari la notorietate. […]

Post your thoughts