Rezultatele CME pe primele șase luni. Cum stăm cu criza? Parcă se vede luminița

CME și-a anunțat rezultatele pe primele șase luni din 2009 (sau trimestrul al doilea, cum vreți s-o luați). Pe criză, marginea de profit (EBITDA consolidat, cu operațiuni non-broadcast și corporate) a scăzut în primele șase luni de la 35% la 14%. Una peste alta, CME nu arată rău, iar asta dă indicații despre modul cum se poate supraviețui, în general, pe criză. După diferite vești supărătoare, am senzația că am ajuns într-un loc unde surprizele neplăcute se răresc și s-ar putea s-o luăm înapoi în sus.

Cifrele pentru România ale companiei conduse de Adrian Sârbu în calitate de președinte-director general (president and CEO) sunt:
– cifra de afaceri scade de la 137,8 milioane de dolari la 84,5 milioane
– profitul EBITDA se micșorează de la 61,7 milioane dolari la 22,6 milioane.

Pe întreaga companie, cifra de afaceri pe primele șase luni a fost de 327,4 milioane (cu 38,9% mai mici). Compania a trecut de la un profit operațional de 217 milioane la o pierdere de 72,8 milioane.

În declarația de presă, Adrian Sârbu spune că piața de reclamă s-a diminuat la nivelul lui 2007 și că așteaptăm “recovery”-ul.

Interesantă e și evoluția ponderii operațiunilor din România față de totalul CME. În primul semestru din 2009 e de 25,8%, față de 26,1% în aceeași perioadă din 2008. Putem avansa ideea că piața românească de reclamă a fost la fel de afectată de criză ca și alte piețe pornind de la aceste cifre, dar, desigur, o evaluare globală ar fi mai bună. Mica pierdere de pondere poate fi dată și de faptul că în lista de operațiuni apare rubrica “Bulgaria”, unde CME a cheltuit 1,47 milioane de dolari în primul semestru din acest an.

Rezultatele financiare sunt oferite de CME, detaliat, aici (pdf).

Piața românească de advertising a scăzut la fel ca și altele? Una peste alta, în privința întregii companii, nu se poate face o comparație 1:1 pe cele două semestre, fiindcă au existat schimbări substanțiale, cum ar fi tranzacția cu Time-Warner sau agreementul cu TV 1+1 din Ucraina. Dacă, de pildă, achiziția Mediapro Entertainment ar fi fost parafată pe 28 iunie în loc de 29 iunie, cifrele worldwide arătau cu totul altfel (presupun că a avut loc în semestrul al doilea, atunci când a fost anunțată). Pe România, însă, n-am în cap acum vreo schimbare substanțială de proprietate sau ceva asemănător. Profitul de aici rămâne măricel, iar asta arată că reducerile din țară s-au operat cu cap. PRO/CME a fost printre primii care au concediat oameni, la stațiile locale, de pildă. La vremea respectivă, știrea a fost una “apocaliptică”, fiindcă Adrian Sârbu era primul mare proprietar care tăia în carne vie. Din ce văd în cifrele despre România, operația a reușit și pacientul e bine-mersi, ceea ce îi urăm și în continuare.

Ar mai fi ceva de spus despre criză și “stadiile” ei în general, fără legătură directă cu CME. În România, cel puțin în zona de media-advertising, în ultimele luni s-a creat o nervozitate suplimentară dată de blocajul financiar. Eu am plătit zilele trecute TVA la facturi emise dar neîncasate, de exemplu. Aud de agenții de media și advertiseri care virează banii foarte târziu, la presă scrisă Rodipetul e pe punctul de a fi scos din joc din cauza tradiționalelor întârzieri și așa mai departe. Majoritatea estimărilor de venituri, făcute de oameni cu cap, s-au dovedit prea optimiste față de punctul în care au ajuns lucrurile. Totuși, simptome ca faptul că CME face în continuare profit în România arată că destule business-uri navighează cu succes pe criză. Noi, românii, avem uneori percepția anilor ’90 atunci când vorbim despre asta, dar nu e corect: pe vremea când leul pierdea zeci de procente pe lună la dolar nu se poate spune că aveam economie în sensul de azi. Și una peste alta, faptul că nu vezi bani în cont nu e un motiv ca să te-apuci să-ți împuști toate dealurile și partenerii. Eu am dat înlesniri unuia și caut soluții pentru un barter cu un altul, fiindcă stau foarte bine și cu găurile cu pricina. Treaba e să ții circuitele productive în viață, ca să zic așa. Cum spunea și Patriciu acum două luni și ceva, criza e o chestiune de încredere. În lipsa ei, totul se blochează.

Ce ziceam altundeva: sunt curios cum vede toate aceste lucruri un jurnalist sau un blogger cu o perspectivă globală de business. Eu pot judeca businessul doar prin piața media și calitatea mea de mic antreprenor.

5 thoughts on “Rezultatele CME pe primele șase luni. Cum stăm cu criza? Parcă se vede luminița”

  1. Iulian,
    cred ca AS a zis de nivelul din 2006 al pietei, nu 2007.
    Apoi mai cred ca ai o mica eroare la data paartfarii lui MPEntertainment, 29 iulie, nu iunie.
    Cit despre Bulgaria, eu vad Ebitda de -10milioane si ceva, deci au cheltuit putin mai mult 🙂

    Cit despre Luminita, pare ca e o doamna ok, care si’a pus deoparte prima de Paste sa mearga la mare, la all inclusive in Turcia. Deci e un semn bun, ca se poate. Partea trista e ca iti va fi greu sa vorbesti despre o piata cind te raportezi la singurele cifre publice – e drept ca ale liderului – si habar n’avem cu adevarat ce se intampla pe la ceilalti.

    Cit despre pierderea de pondere, aici intervine impactul crizei. Piata a scazut incredibil de tare in unele tari (Ucraina, Romania) si ca rezultat al scaderii GDP’ului. La altii, caderea e mai moderata. Din niste cifre din niste prezentari publice, da’ mai greu de gasit :), se forecasteaza asa:

    Ucraina: -35%
    Romania: -30%
    Bulgaria: – 25%
    Cehia, Slovacia: – 23%
    Slovenia: – 17%
    Croatia: – 15%

    Piata totala de advertising, 2009.

  2. Therobi: mersi de forecasturile alea. Sună plauzibil la sfârșitul anului – 30 în ro., dar pe TV.

    Cu privire la nivel, acu Sârbu a zis 2007:

    “Adrian Sarbu, President and Chief Executive Officer of CME, commented: “Advertising markets have reset to a level around that of 2007. This has been a painful process for us and our shareholders. The strength of our brands and businesses has been demonstrated throughout this crisis by our imprmarket share in all our core operations. We are now looking forward to recovery.””

    A zis altădată 2006? dacă da, atunci e de bine, că și-a revizuit așteptările în sus.

    Cu cifrele publice, subscriu total. Am senzația că SBS-ul își mai publică, poate și Lagardère, vin de obicei la puțin timp după CME. Om vedea atunci. Grosso modo, la cum știți să vindeți și power ratio, eu aș zice că prin creșterea cotei de piață pe venituri Sârbu a menținut România la aceeași felie din CME în 2009, când de fapt piața de la noi a căzut mai tare. Sârbu și voi, în general.

    Nu pot adăuga decât că oricare-au fost problemele la centru (că în România treaba a fost destul de oablă), CME-ul a ieșit fain-frumos din toate acrobațiile ultimilor ani. Sunt curios ce o să se anunțe în noiembrie 2009 pe ultimele 5% din televiziuni, că e un put option cu alea. 49,8 milioane de dolari n-o să mai auzim, ca data trecută, dar sunt curios ce. O decizie tre să ia și după aia… tranziția s-a încheiat, mai avem de ținut un ochi doar pe print, Mfax și online, nu?

  3. corect, cifrele sunt doar pe TV ca piata (eroarea mea). forecastul era facut in mai, nu mai stiu daca s’ar ramine la acelasi nivel si acum, in final de iulie …

    cit despre aia 5%, tinand cont ca a optat la vanzarea MPE pentru o gramada de actiuni CME, ar putea avea acelasi gand. e de urmarit. eu m’as bucura sa fie asa pentru ca e un semnal clar ca el crede cu toata inima in viitorul si succesul CME in toata regiunea.

  4. Therobi: bingo cu ăia 5%, poate fi schimb de acțiuni. Și-a luat niște stocks și în tranzacția de ieri, nu?

    În definitiv, cât îl mai distrează să lucreze pentru exit? Și dacă ne uităm undeva, departe, în viitor, poate îl vedem acționar semnificativ la Time-Warner, nu?

    Mie mi se pare în primul rând un om-idee, un vizionar pe zona de conținut. Că e dublat de un personaj de o abilitate de business extraordinară și așa mai departe e altceva. La început a fost însă imaginea (nu cuvântul), în cazul lui. Na c-asta-i bună. O s-o folosesc la ceva.

  5. Faptul ca piata s-a diminuat la nivelul din 2007 nu mi se pare o afirmatie atat de alarmanta; daca stam sa ne gandim 2007 a fost un an destul de bun din punct de vedere al rezultatelor financiare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *