Rezultatele CME pe primele şase luni. Cum stăm cu criza? Parcă se vede luminiţa

CME şi-a anunţat rezultatele pe primele şase luni din 2009 (sau trimestrul al doilea, cum vreţi s-o luaţi). Pe criză, marginea de profit (EBITDA consolidat, cu operaţiuni non-broadcast şi corporate) a scăzut în primele şase luni de la 35% la 14%. Una peste alta, CME nu arată rău, iar asta dă indicaţii despre modul cum se poate supravieţui, în general, pe criză. După diferite veşti supărătoare, am senzaţia că am ajuns într-un loc unde surprizele neplăcute se răresc şi s-ar putea s-o luăm înapoi în sus.

Cifrele pentru România ale companiei conduse de Adrian Sârbu în calitate de preşedinte-director general (president and CEO) sunt:
– cifra de afaceri scade de la 137,8 milioane de dolari la 84,5 milioane
– profitul EBITDA se micşorează de la 61,7 milioane dolari la 22,6 milioane.

Pe întreaga companie, cifra de afaceri pe primele şase luni a fost de 327,4 milioane (cu 38,9% mai mici). Compania a trecut de la un profit operaţional de 217 milioane la o pierdere de 72,8 milioane.

În declaraţia de presă, Adrian Sârbu spune că piaţa de reclamă s-a diminuat la nivelul lui 2007 şi că aşteaptăm “recovery”-ul.

Interesantă e şi evoluţia ponderii operaţiunilor din România faţă de totalul CME. În primul semestru din 2009 e de 25,8%, faţă de 26,1% în aceeaşi perioadă din 2008. Putem avansa ideea că piaţa românească de reclamă a fost la fel de afectată de criză ca şi alte pieţe pornind de la aceste cifre, dar, desigur, o evaluare globală ar fi mai bună. Mica pierdere de pondere poate fi dată şi de faptul că în lista de operaţiuni apare rubrica “Bulgaria”, unde CME a cheltuit 1,47 milioane de dolari în primul semestru din acest an.

Rezultatele financiare sunt oferite de CME, detaliat, aici (pdf).

Piaţa românească de advertising a scăzut la fel ca şi altele? Una peste alta, în privinţa întregii companii, nu se poate face o comparaţie 1:1 pe cele două semestre, fiindcă au existat schimbări substanţiale, cum ar fi tranzacţia cu Time-Warner sau agreementul cu TV 1+1 din Ucraina. Dacă, de pildă, achiziţia Mediapro Entertainment ar fi fost parafată pe 28 iunie în loc de 29 iunie, cifrele worldwide arătau cu totul altfel (presupun că a avut loc în semestrul al doilea, atunci când a fost anunţată). Pe România, însă, n-am în cap acum vreo schimbare substanţială de proprietate sau ceva asemănător. Profitul de aici rămâne măricel, iar asta arată că reducerile din ţară s-au operat cu cap. PRO/CME a fost printre primii care au concediat oameni, la staţiile locale, de pildă. La vremea respectivă, ştirea a fost una “apocaliptică”, fiindcă Adrian Sârbu era primul mare proprietar care tăia în carne vie. Din ce văd în cifrele despre România, operaţia a reuşit şi pacientul e bine-mersi, ceea ce îi urăm şi în continuare.

Ar mai fi ceva de spus despre criză şi “stadiile” ei în general, fără legătură directă cu CME. În România, cel puţin în zona de media-advertising, în ultimele luni s-a creat o nervozitate suplimentară dată de blocajul financiar. Eu am plătit zilele trecute TVA la facturi emise dar neîncasate, de exemplu. Aud de agenţii de media şi advertiseri care virează banii foarte târziu, la presă scrisă Rodipetul e pe punctul de a fi scos din joc din cauza tradiţionalelor întârzieri şi aşa mai departe. Majoritatea estimărilor de venituri, făcute de oameni cu cap, s-au dovedit prea optimiste faţă de punctul în care au ajuns lucrurile. Totuşi, simptome ca faptul că CME face în continuare profit în România arată că destule business-uri navighează cu succes pe criză. Noi, românii, avem uneori percepţia anilor ’90 atunci când vorbim despre asta, dar nu e corect: pe vremea când leul pierdea zeci de procente pe lună la dolar nu se poate spune că aveam economie în sensul de azi. Şi una peste alta, faptul că nu vezi bani în cont nu e un motiv ca să te-apuci să-ţi împuşti toate dealurile şi partenerii. Eu am dat înlesniri unuia şi caut soluţii pentru un barter cu un altul, fiindcă stau foarte bine şi cu găurile cu pricina. Treaba e să ţii circuitele productive în viaţă, ca să zic aşa. Cum spunea şi Patriciu acum două luni şi ceva, criza e o chestiune de încredere. În lipsa ei, totul se blochează.

Ce ziceam altundeva: sunt curios cum vede toate aceste lucruri un jurnalist sau un blogger cu o perspectivă globală de business. Eu pot judeca businessul doar prin piaţa media şi calitatea mea de mic antreprenor.

  1. therobi Reply

    Iulian,
    cred ca AS a zis de nivelul din 2006 al pietei, nu 2007.
    Apoi mai cred ca ai o mica eroare la data paartfarii lui MPEntertainment, 29 iulie, nu iunie.
    Cit despre Bulgaria, eu vad Ebitda de -10milioane si ceva, deci au cheltuit putin mai mult 🙂

    Cit despre Luminita, pare ca e o doamna ok, care si’a pus deoparte prima de Paste sa mearga la mare, la all inclusive in Turcia. Deci e un semn bun, ca se poate. Partea trista e ca iti va fi greu sa vorbesti despre o piata cind te raportezi la singurele cifre publice – e drept ca ale liderului – si habar n’avem cu adevarat ce se intampla pe la ceilalti.

    Cit despre pierderea de pondere, aici intervine impactul crizei. Piata a scazut incredibil de tare in unele tari (Ucraina, Romania) si ca rezultat al scaderii GDP’ului. La altii, caderea e mai moderata. Din niste cifre din niste prezentari publice, da’ mai greu de gasit :), se forecasteaza asa:

    Ucraina: -35%
    Romania: -30%
    Bulgaria: – 25%
    Cehia, Slovacia: – 23%
    Slovenia: – 17%
    Croatia: – 15%

    Piata totala de advertising, 2009.

  2. Iulian Comanescu Reply

    Therobi: mersi de forecasturile alea. Sună plauzibil la sfârşitul anului – 30 în ro., dar pe TV.

    Cu privire la nivel, acu Sârbu a zis 2007:

    “Adrian Sarbu, President and Chief Executive Officer of CME, commented: “Advertising markets have reset to a level around that of 2007. This has been a painful process for us and our shareholders. The strength of our brands and businesses has been demonstrated throughout this crisis by our imprmarket share in all our core operations. We are now looking forward to recovery.””

    A zis altădată 2006? dacă da, atunci e de bine, că şi-a revizuit aşteptările în sus.

    Cu cifrele publice, subscriu total. Am senzaţia că SBS-ul îşi mai publică, poate şi Lagardère, vin de obicei la puţin timp după CME. Om vedea atunci. Grosso modo, la cum ştiţi să vindeţi şi power ratio, eu aş zice că prin creşterea cotei de piaţă pe venituri Sârbu a menţinut România la aceeaşi felie din CME în 2009, când de fapt piaţa de la noi a căzut mai tare. Sârbu şi voi, în general.

    Nu pot adăuga decât că oricare-au fost problemele la centru (că în România treaba a fost destul de oablă), CME-ul a ieşit fain-frumos din toate acrobaţiile ultimilor ani. Sunt curios ce o să se anunţe în noiembrie 2009 pe ultimele 5% din televiziuni, că e un put option cu alea. 49,8 milioane de dolari n-o să mai auzim, ca data trecută, dar sunt curios ce. O decizie tre să ia şi după aia… tranziţia s-a încheiat, mai avem de ţinut un ochi doar pe print, Mfax şi online, nu?

  3. therobi Reply

    corect, cifrele sunt doar pe TV ca piata (eroarea mea). forecastul era facut in mai, nu mai stiu daca s’ar ramine la acelasi nivel si acum, in final de iulie …

    cit despre aia 5%, tinand cont ca a optat la vanzarea MPE pentru o gramada de actiuni CME, ar putea avea acelasi gand. e de urmarit. eu m’as bucura sa fie asa pentru ca e un semnal clar ca el crede cu toata inima in viitorul si succesul CME in toata regiunea.

  4. Iulian Comanescu Reply

    Therobi: bingo cu ăia 5%, poate fi schimb de acţiuni. Şi-a luat nişte stocks şi în tranzacţia de ieri, nu?

    În definitiv, cât îl mai distrează să lucreze pentru exit? Şi dacă ne uităm undeva, departe, în viitor, poate îl vedem acţionar semnificativ la Time-Warner, nu?

    Mie mi se pare în primul rând un om-idee, un vizionar pe zona de conţinut. Că e dublat de un personaj de o abilitate de business extraordinară şi aşa mai departe e altceva. La început a fost însă imaginea (nu cuvântul), în cazul lui. Na c-asta-i bună. O s-o folosesc la ceva.

  5. Harry Reply

    Faptul ca piata s-a diminuat la nivelul din 2007 nu mi se pare o afirmatie atat de alarmanta; daca stam sa ne gandim 2007 a fost un an destul de bun din punct de vedere al rezultatelor financiare.

Post your thoughts